Bouw van "De kameleon" schaal 1:6

Thor.

Super film's, heb heerlijk genoten. Heb hem in het echt gezien in Terherne, maar deze is echt. Zo duidelijk herkenbaar. Je wilt zo instappen. Super om deze zo te zien scheren over het water.:thumbsup::thumbsup::yes::worship::worship:
 
Over het geluid, in de kameleon staat toch een viercilinder automotor?
Volgens de film uit een citroen ds, volgens het boek weet ik even niet meer. (In ieder geval uit de auto van de dokter.)

Jep.... duidelijk een benzinemotor, compleet met de versnellingsbak er nog aan (wat je met een versnellingsbak in een boot moet weet ik nog steeds niet :D)

Ik kan mij niet meer herinneren of er in de boeken een merk of type auto genoemd word, maar in mijn herinnering (mijn verbeelding bedoel ik) was het altijd een Citroen Traction Avant. Waarom ik dat denk, weet ik niet, maar ja, ik was toen tien of zo....

Nostalgie....

Groet, Bert
 
een versnellingsbak werkt offcieel niet... Wij hebben de 1:1 gebouwt! ook met automotor, maar als je wilt overschakelen staat je schroefas stil, dus je moet in 1 versnelling "optrekken" .. dus dat is gewoon verzonnen, om het verhaal langer te maken...


Groet,
Paul
 
Een beetje offtopic, maar kun je met een flink vliegwiel niet de as laten doordraaien? En de versnellingsbak heeft natuurlijk wel 1 functie, zelfs al zou je de verschillende versnellingen niet normaal kunnen gebruiken, de achteruit werkt natuurlijk wel. Ik neem tenminste aan dat ook de koppeling is overgezet bij de "echte".
 
Hallo Thor,

Goed gedaan zeg! M'n complimenten.

Alleen het gegier van de aandrijving doet behoorlijk afbreuk aan het geheel...
Heb je geen ruimte voor een getande riem, dat is aanzienlijk stiller.

Groeten, Jan.
 
Een beetje offtopic, maar kun je met een flink vliegwiel niet de as laten doordraaien? En de versnellingsbak heeft natuurlijk wel 1 functie, zelfs al zou je de verschillende versnellingen niet normaal kunnen gebruiken, de achteruit werkt natuurlijk wel. Ik neem tenminste aan dat ook de koppeling is overgezet bij de "echte".

Nee.... een schroef werkt niet als een autowiel. Het heeft geen enkele zin om met een lagere reductie de boot op gang te brengen, en dan te schakelen naar een hogere reductie: als een bepaalde motor in "de hoogste versnelling" bij volgas die schroef goed op toeren rond kan krijgen, dan is die motor sterk genoeg om die schroef ook stationair een beetje door het water te laten "lepelen". Ofwel er is domweg geen enkele functie voor die extra versnellingen. Je hebt alleen de achteruit en de hoogste versnelling vooruit nodig.

Maar als je de boeken leest, dan lees je regelmatig dat Sietse (die voer meestal de boot) een hogere versnelling inschakelde voor het een of ander, als ze weer eens een vastgelopen praam moesten redden of zo....
En dat is dus technisch gezien, onzin.

Of was dat niet wat je bedoelde?

Groet, Bert
 
een hogere versnelling inschakelde

Een lagere kan ik me voorstellen (minder toeren, meer kracht)

Bij een "te zware" schroef (loopschroef met heel veel spoed), waarbij de motor volaan steeds meer toeren gaat maken naarmate de boot sneller gaat varen, heeft bij een stilliggend schip veel meer vermogen nodig dan bij een snelvarend schip.

Zie ook elders hier op het forum over het verschil trekschroef--loopschroef.
 
In de hoop dat de bouwer dit uitstapje niet vervelend vindt, een versnelling kan wel nut hebben. Als ik het goed begrijp is de "echte" Kameleon redelijk overgemotoriseerd. Stel de motor loopt 6000 toeren max en omdat de motor erg sterk is zal hij ook in de hoogste versnelling geen enkele moeite met de schroef hebben. Door nu terug te schakelen beperk je het max toerental op de schroef, tot bijv 3000, handig als je rustig wil varen. Vergelijk het met dual rate op het gas, stel dat je het gas beperkt tot 50% uitslag, kun je fijngevoeliger regelen. Heb je alle vermogen nodig, dan zet je hem op 100%, oftewel, de hoogste versnelling in het geval van de Kameleon.
 
Ik vind dit uitstapje helemaal niet erg. Er zijn natuurlijk best wel schepen met een "versnellingsbak" maar dan eerder in de vorm van een schroef met verstelbare spoed. Dat wordt ook wel bij propellorvliegtuigen toegepast zodat de motor bij gelijke vliegsnelheid op een toerental kan draaien waarbij het brandstofverbruik minimaal is.

Ik kwam dit plaatje nog tegen:

full


Hier vaart de "echte" Kameleon uit de film ook met een hoge boeg. Zoals ik het begrijp heeft deze Kameleon een jetaandrijving en geen zuigende tunnel.

Zoals ik al schreef, door de topsnelheid te reduceren gaat de vaartijd behoorlijk omhoog. Het geluid van de elektromotor is op de film veel prominenter aanwezig dan in het echt. De geluidsmodule die ik ingebouwd heb moet een "petrol" (dus benzinemotor) geluid zijn. Het klinkt inderdaad wat dieselig. Ik kan nog het aantal cilinders instellen op de module en zal een kijken of het geluid dan meer als een benzine motor gaat klinken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat het geluid op film sterker wordt opgepakt, herken ik wel. Ik heb ook een paar mini-heli's, en als ik daar een filmpje van maak, klinkt het zo scherp, dat ik er nooit mee zou vliegen zonder oordopjes, als ze echt zo zouden klinken.

Ik denk dat je de versnellingsbak in deze boot moet zien als een begrenzer. Het moet natuurlijk een beetje een samenraapsel voorstellen, de echte Kameleon, restjes verf, een afgedankte motor, etc. Een verstelbare schroef valt natuurlijk ruim buiten het budget van de Klinkhamertjes, veel te "high tech" voor het idee achter de verhalen. En daarbij is natuurlijk niet uit te sluiten dat de schrijver niet zo technisch onderlegd was.
 
Ik heb net de geluidsmodule naar zes cilinders omgezet. De kameleon had volgens de boeken een Citroen DS motor en die had 4 cilinders.



Het is iets beter maar het blijft toch een beetje een dieseltje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de hoop dat de bouwer dit uitstapje niet vervelend vindt, een versnelling kan wel nut hebben. Als ik het goed begrijp is de "echte" Kameleon redelijk overgemotoriseerd. Stel de motor loopt 6000 toeren max en omdat de motor erg sterk is zal hij ook in de hoogste versnelling geen enkele moeite met de schroef hebben. Door nu terug te schakelen beperk je het max toerental op de schroef, tot bijv 3000, handig als je rustig wil varen. Vergelijk het met dual rate op het gas, stel dat je het gas beperkt tot 50% uitslag, kun je fijngevoeliger regelen. Heb je alle vermogen nodig, dan zet je hem op 100%, oftewel, de hoogste versnelling in het geval van de Kameleon.

Nou.... een motor die verkeerd (te licht) gegeared is voor een schroef, laat zich absoluut niet fijngevoeliger regelen. Je loopt alleen maar het risico, omdt de motor zijn vermogen "niet kwijt raakt" dat die in de overtoerenbeveiliging schiet, en je verbruikt nodeloos een hoop vermogen. een versnellingsbak is echt volkomen nutteloos op een boot....
Je mag me daar gerust in geloven, scheepsvoortstuwing is min of meer mijn vak....

Ik vind dit uitstapje helemaal niet erg. Er zijn natuurlijk best wel schepen met een "versnellingsbak" maar dan eerder in de vorm van een schroef met verstelbare spoed. Dat wordt ook wel bij propellorvliegtuigen toegepast zodat de motor bij gelijke vliegsnelheid op een toerental kan draaien waarbij het brandstofverbruik minimaal is.

Je zou een verstelbare schroef als een traploze versnellingsbak kunnen beschouwen, maar dat is niet waar het ding voor dient.
Het hoofddoel van een CP (Controllable Pitch Propeller) is om een betere afstemming tussen optimaal motortoerental en belasting te bereiken.
Als een schip wind mee of tegen krijgt wil je het liefst dat het vermogen constant blijft, en als het even kan het toerental ook. Bij vaste prop is dat niet mogelijk, dan loopt of het vermogen op, of het toerental terug, en beide is niet optimaal.
Tweede reden is het makkelijker maken van het gebruik van een asgenerator, want de motor kan reeds voor ontmeren op synchroon toerental gebracht worden.
Als derde reden is aan te merken dat keerkoppelingen gelimiteerd zijn qua max vermogen, en vierde reden is dat veel schepen met een vaste schroef, een motor hebben die stopt zijn draairichting omkeert en achteruit weer start als je achteruit wilt slaan. Die handleing kost veel tijd en is in paniek situaties"(crash stop bij full speed) niet mogelijk omdat de schroef door de vaarsnelheid blijft draaien en het omkeer mechanisme dan vaak niet 100% betrouwbaar werkt. Een verstelbare schroef kun je niet alleen sneller omkeren, maar ook onder nagenoeg alle omstandigheden.
Je kunt inderdaad met zo'n ding ook heel precies manouvreren, maar heel eerlijk gezegd: de helft van de kapiteins weet niet hoe dat moet en die raggen maar wat met de pook om.... (een van mijn grootste ergernissen op het werk)

Groet, Bert
 
En dat is nu precies ook wat een versnellingsbak in je auto doet.:D

Ja.... maar het verband tussen opgenomen vermogen van een schroef, en zijn toerental, in relatie tot de vaarsnelheid, is héél anders als datzelfde verband bij een autowiel....

Dat verband ligt zodanig anders, dat als je bij maximum vermogen de boel goed op elkaar afgestemd hebt, er geen andere overbrenging nodig is, in tegenstelling tot een auto....

Daarnaast dient de versnellingsbak in een auto niet zozeer om vermogen en toerental op elkaar af te stemmen, want met een beetje prutsen met koppeling en gas, rijd je in 1e versnelling weg en schakel je direct over in de 5, dat gaat probleemloos (tenzij je een aanhanger er achter hebt of zo). Kortom, die versnellingsbak dient meer om de acceleratie op acceptabele waarden te houden (wegrijden in de 3 of vier gaat, maar bij het stoplicht wordt dat wel vervelend).

Bij een schip is acceleratie niet echt van belang, tenzij het een raceboot is, en zelfs DIE hebben geen versnellingsbak, en ook geen verstelbare schroef.

Dus.... nee, een versnellingsbak in een boot of schip is echt overbodig....

Groet, Bert
 
zag dit topic net voor het eerst
maar wat is dit mooi gemaakt

ben zelf een echte kameleon lezer
ken alle boekjes van binnen en buiten

maar dit komt heel dicht bij t beeld wat je uit de boekjes hebt

de films slaan eigenlijk nergens op als je de boekjes kent
maar goed das n ander verhaal;)

de boot uit de film heb ik bekeken
en had geen jet aandrijving
maar er zat een dikke buitenboordmotor
midden in de boot onder de motorkap;)

in de boekjes komt de motor niet uit een traction avant
kan ook niet want de versn bak wordt ook gebruikt
en de traction heeft voorwielaandrijving;)

volgens mij ging het om een rover zoiets :
images


ben benieuwd naar het filmpje
met hielke en sietze er in
vind het een erg geslaagd project

zou dit model best graag zelf willen hebben
maar zelf bouwen ????ja kan wel maar de eerste ....jaar niet denk ik
 
Laatst bewerkt:
Een groet van de schippers van de Kameleon

Het heeft even geduurd maar de overalltjes en petjes zijn klaar. Dinsdag gaan we naar het Kameleondorp Terherne en nemen onze Kameleon natuurlijk mee.



full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top