Bouw van "De kameleon" schaal 1:6

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Thor, 2 jan 2013.

  1. mieke

    mieke

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Eelde
    Thor.

    Super film's, heb heerlijk genoten. Heb hem in het echt gezien in Terherne, maar deze is echt. Zo duidelijk herkenbaar. Je wilt zo instappen. Super om deze zo te zien scheren over het water.:thumbsup::thumbsup::yes::worship::worship:
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jep.... duidelijk een benzinemotor, compleet met de versnellingsbak er nog aan (wat je met een versnellingsbak in een boot moet weet ik nog steeds niet :D)

    Ik kan mij niet meer herinneren of er in de boeken een merk of type auto genoemd word, maar in mijn herinnering (mijn verbeelding bedoel ik) was het altijd een Citroen Traction Avant. Waarom ik dat denk, weet ik niet, maar ja, ik was toen tien of zo....

    Nostalgie....

    Groet, Bert
     
  3. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    een versnellingsbak werkt offcieel niet... Wij hebben de 1:1 gebouwt! ook met automotor, maar als je wilt overschakelen staat je schroefas stil, dus je moet in 1 versnelling "optrekken" .. dus dat is gewoon verzonnen, om het verhaal langer te maken...


    Groet,
    Paul
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Een beetje offtopic, maar kun je met een flink vliegwiel niet de as laten doordraaien? En de versnellingsbak heeft natuurlijk wel 1 functie, zelfs al zou je de verschillende versnellingen niet normaal kunnen gebruiken, de achteruit werkt natuurlijk wel. Ik neem tenminste aan dat ook de koppeling is overgezet bij de "echte".
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Thor,

    Goed gedaan zeg! M'n complimenten.

    Alleen het gegier van de aandrijving doet behoorlijk afbreuk aan het geheel...
    Heb je geen ruimte voor een getande riem, dat is aanzienlijk stiller.

    Groeten, Jan.
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    In de film figureert een DS in ieder geval.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... een schroef werkt niet als een autowiel. Het heeft geen enkele zin om met een lagere reductie de boot op gang te brengen, en dan te schakelen naar een hogere reductie: als een bepaalde motor in "de hoogste versnelling" bij volgas die schroef goed op toeren rond kan krijgen, dan is die motor sterk genoeg om die schroef ook stationair een beetje door het water te laten "lepelen". Ofwel er is domweg geen enkele functie voor die extra versnellingen. Je hebt alleen de achteruit en de hoogste versnelling vooruit nodig.

    Maar als je de boeken leest, dan lees je regelmatig dat Sietse (die voer meestal de boot) een hogere versnelling inschakelde voor het een of ander, als ze weer eens een vastgelopen praam moesten redden of zo....
    En dat is dus technisch gezien, onzin.

    Of was dat niet wat je bedoelde?

    Groet, Bert
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een lagere kan ik me voorstellen (minder toeren, meer kracht)

    Bij een "te zware" schroef (loopschroef met heel veel spoed), waarbij de motor volaan steeds meer toeren gaat maken naarmate de boot sneller gaat varen, heeft bij een stilliggend schip veel meer vermogen nodig dan bij een snelvarend schip.

    Zie ook elders hier op het forum over het verschil trekschroef--loopschroef.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    In de hoop dat de bouwer dit uitstapje niet vervelend vindt, een versnelling kan wel nut hebben. Als ik het goed begrijp is de "echte" Kameleon redelijk overgemotoriseerd. Stel de motor loopt 6000 toeren max en omdat de motor erg sterk is zal hij ook in de hoogste versnelling geen enkele moeite met de schroef hebben. Door nu terug te schakelen beperk je het max toerental op de schroef, tot bijv 3000, handig als je rustig wil varen. Vergelijk het met dual rate op het gas, stel dat je het gas beperkt tot 50% uitslag, kun je fijngevoeliger regelen. Heb je alle vermogen nodig, dan zet je hem op 100%, oftewel, de hoogste versnelling in het geval van de Kameleon.
     
  10. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Ik vind dit uitstapje helemaal niet erg. Er zijn natuurlijk best wel schepen met een "versnellingsbak" maar dan eerder in de vorm van een schroef met verstelbare spoed. Dat wordt ook wel bij propellorvliegtuigen toegepast zodat de motor bij gelijke vliegsnelheid op een toerental kan draaien waarbij het brandstofverbruik minimaal is.

    Ik kwam dit plaatje nog tegen:

    [​IMG]

    Hier vaart de "echte" Kameleon uit de film ook met een hoge boeg. Zoals ik het begrijp heeft deze Kameleon een jetaandrijving en geen zuigende tunnel.

    Zoals ik al schreef, door de topsnelheid te reduceren gaat de vaartijd behoorlijk omhoog. Het geluid van de elektromotor is op de film veel prominenter aanwezig dan in het echt. De geluidsmodule die ik ingebouwd heb moet een "petrol" (dus benzinemotor) geluid zijn. Het klinkt inderdaad wat dieselig. Ik kan nog het aantal cilinders instellen op de module en zal een kijken of het geluid dan meer als een benzine motor gaat klinken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dat het geluid op film sterker wordt opgepakt, herken ik wel. Ik heb ook een paar mini-heli's, en als ik daar een filmpje van maak, klinkt het zo scherp, dat ik er nooit mee zou vliegen zonder oordopjes, als ze echt zo zouden klinken.

    Ik denk dat je de versnellingsbak in deze boot moet zien als een begrenzer. Het moet natuurlijk een beetje een samenraapsel voorstellen, de echte Kameleon, restjes verf, een afgedankte motor, etc. Een verstelbare schroef valt natuurlijk ruim buiten het budget van de Klinkhamertjes, veel te "high tech" voor het idee achter de verhalen. En daarbij is natuurlijk niet uit te sluiten dat de schrijver niet zo technisch onderlegd was.
     
  12. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Ik heb net de geluidsmodule naar zes cilinders omgezet. De kameleon had volgens de boeken een Citroen DS motor en die had 4 cilinders.




    Het is iets beter maar het blijft toch een beetje een dieseltje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... een motor die verkeerd (te licht) gegeared is voor een schroef, laat zich absoluut niet fijngevoeliger regelen. Je loopt alleen maar het risico, omdt de motor zijn vermogen "niet kwijt raakt" dat die in de overtoerenbeveiliging schiet, en je verbruikt nodeloos een hoop vermogen. een versnellingsbak is echt volkomen nutteloos op een boot....
    Je mag me daar gerust in geloven, scheepsvoortstuwing is min of meer mijn vak....

    Je zou een verstelbare schroef als een traploze versnellingsbak kunnen beschouwen, maar dat is niet waar het ding voor dient.
    Het hoofddoel van een CP (Controllable Pitch Propeller) is om een betere afstemming tussen optimaal motortoerental en belasting te bereiken.
    Als een schip wind mee of tegen krijgt wil je het liefst dat het vermogen constant blijft, en als het even kan het toerental ook. Bij vaste prop is dat niet mogelijk, dan loopt of het vermogen op, of het toerental terug, en beide is niet optimaal.
    Tweede reden is het makkelijker maken van het gebruik van een asgenerator, want de motor kan reeds voor ontmeren op synchroon toerental gebracht worden.
    Als derde reden is aan te merken dat keerkoppelingen gelimiteerd zijn qua max vermogen, en vierde reden is dat veel schepen met een vaste schroef, een motor hebben die stopt zijn draairichting omkeert en achteruit weer start als je achteruit wilt slaan. Die handleing kost veel tijd en is in paniek situaties"(crash stop bij full speed) niet mogelijk omdat de schroef door de vaarsnelheid blijft draaien en het omkeer mechanisme dan vaak niet 100% betrouwbaar werkt. Een verstelbare schroef kun je niet alleen sneller omkeren, maar ook onder nagenoeg alle omstandigheden.
    Je kunt inderdaad met zo'n ding ook heel precies manouvreren, maar heel eerlijk gezegd: de helft van de kapiteins weet niet hoe dat moet en die raggen maar wat met de pook om.... (een van mijn grootste ergernissen op het werk)

    Groet, Bert
     
  14. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    En dat is nu precies ook wat een versnellingsbak in je auto doet.:D
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En daar was DAF met de CVT een prachtig voorbeeld van. In feite z'n tijd ver vooruit.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... maar het verband tussen opgenomen vermogen van een schroef, en zijn toerental, in relatie tot de vaarsnelheid, is héél anders als datzelfde verband bij een autowiel....

    Dat verband ligt zodanig anders, dat als je bij maximum vermogen de boel goed op elkaar afgestemd hebt, er geen andere overbrenging nodig is, in tegenstelling tot een auto....

    Daarnaast dient de versnellingsbak in een auto niet zozeer om vermogen en toerental op elkaar af te stemmen, want met een beetje prutsen met koppeling en gas, rijd je in 1e versnelling weg en schakel je direct over in de 5, dat gaat probleemloos (tenzij je een aanhanger er achter hebt of zo). Kortom, die versnellingsbak dient meer om de acceleratie op acceptabele waarden te houden (wegrijden in de 3 of vier gaat, maar bij het stoplicht wordt dat wel vervelend).

    Bij een schip is acceleratie niet echt van belang, tenzij het een raceboot is, en zelfs DIE hebben geen versnellingsbak, en ook geen verstelbare schroef.

    Dus.... nee, een versnellingsbak in een boot of schip is echt overbodig....

    Groet, Bert
     
  17. louwe 16 klepper

    louwe 16 klepper

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    21
    zag dit topic net voor het eerst
    maar wat is dit mooi gemaakt

    ben zelf een echte kameleon lezer
    ken alle boekjes van binnen en buiten

    maar dit komt heel dicht bij t beeld wat je uit de boekjes hebt

    de films slaan eigenlijk nergens op als je de boekjes kent
    maar goed das n ander verhaal;)

    de boot uit de film heb ik bekeken
    en had geen jet aandrijving
    maar er zat een dikke buitenboordmotor
    midden in de boot onder de motorkap;)

    in de boekjes komt de motor niet uit een traction avant
    kan ook niet want de versn bak wordt ook gebruikt
    en de traction heeft voorwielaandrijving;)

    volgens mij ging het om een rover zoiets :
    [​IMG]

    ben benieuwd naar het filmpje
    met hielke en sietze er in
    vind het een erg geslaagd project

    zou dit model best graag zelf willen hebben
    maar zelf bouwen ????ja kan wel maar de eerste ....jaar niet denk ik
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2013
  18. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
  19. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Een groet van de schippers van de Kameleon

    Het heeft even geduurd maar de overalltjes en petjes zijn klaar. Dinsdag gaan we naar het Kameleondorp Terherne en nemen onze Kameleon natuurlijk mee.



    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Echt een heel mooi bootje geworden, en natuurlijk zien de overaletjes er ook goed uit.
     

Deel Deze Pagina