Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Over het geluid, in de kameleon staat toch een viercilinder automotor?
Volgens de film uit een citroen ds, volgens het boek weet ik even niet meer. (In ieder geval uit de auto van de dokter.)
Een beetje offtopic, maar kun je met een flink vliegwiel niet de as laten doordraaien? En de versnellingsbak heeft natuurlijk wel 1 functie, zelfs al zou je de verschillende versnellingen niet normaal kunnen gebruiken, de achteruit werkt natuurlijk wel. Ik neem tenminste aan dat ook de koppeling is overgezet bij de "echte".
een hogere versnelling inschakelde
In de hoop dat de bouwer dit uitstapje niet vervelend vindt, een versnelling kan wel nut hebben. Als ik het goed begrijp is de "echte" Kameleon redelijk overgemotoriseerd. Stel de motor loopt 6000 toeren max en omdat de motor erg sterk is zal hij ook in de hoogste versnelling geen enkele moeite met de schroef hebben. Door nu terug te schakelen beperk je het max toerental op de schroef, tot bijv 3000, handig als je rustig wil varen. Vergelijk het met dual rate op het gas, stel dat je het gas beperkt tot 50% uitslag, kun je fijngevoeliger regelen. Heb je alle vermogen nodig, dan zet je hem op 100%, oftewel, de hoogste versnelling in het geval van de Kameleon.
Ik vind dit uitstapje helemaal niet erg. Er zijn natuurlijk best wel schepen met een "versnellingsbak" maar dan eerder in de vorm van een schroef met verstelbare spoed. Dat wordt ook wel bij propellorvliegtuigen toegepast zodat de motor bij gelijke vliegsnelheid op een toerental kan draaien waarbij het brandstofverbruik minimaal is.
... om een betere afstemming tussen optimaal motortoerental en belasting te bereiken.
En dat is nu precies ook wat een versnellingsbak in je auto doet.![]()