bouw van de "Oceaan"en de "Thames"

• Topicstarter Topicstarter krimpen
  • Startdatum Startdatum
Hallo leden

Beste leden ik heb een tijdje niks van me laten horen.Dat komt om een paar redenen. Maar die zijn niet belangrijk want het belangrijkste is dat ik weer druk aan het bouwen ben atans poging tot bouwen...Want ik heb van de week het polystyreen besteld voor de huid en het dek. Mijn bedoeling is dat ik zo snel mogelijk de schroefas ga kopen en ga monteren het wordt een gekogellagerde Robbe schroefas van 2105 mm lang .

met vriendenlijke groet Marco

Altijd schep die Ernst!

Krimpen..

neem alvast je voor bereidingen i.v.m de schroefas.. Werk een stuk makkelijker

Een goede dag heren.

Nou ik ben een paar weken weer begonnen met de thames.Dus ik heb ondertussen een kant van de romp af ik hoop vandaaag de andere kant af tehebben maar dat is op hoop van zegen.Maar zoals iedereen al weet 1 foto zegt meer dan duizend woorden dus gelukkig heb ik er een paar dus hoef ik gelukkig niet zoveel tetypen :p:worship:.

(klopt hij is onderste boven)

Nou dat scheelt me alweer +-5000 worden :p.

terug koment op het verslag:
Nadat ik stuurboord en bakboord heb bekleed ga ik met glasvezelmatten alls afdichten.Maar dan zit ik met een vraag.Kunnen de polystyreen strippen tegen de hars van de glasvezel matten ?en zoo nee wat zou ik dan kunnen gebruiken?

mvg Marco

comentaar is welkom ;)

Polystreenstrippen kunnen niet tegen polyester, zeker niet het dunne polystyreen wat je gebruikt heb.
Had handiger geweest als je dat eerst onderzocht had voor je de strippen ging gebruiken.
Ik heb geen idee wat de strippen doen in combinatie met epoxyhars.

hallo

styrodure wordt door epoxy niet aan getast
polyester wreet zich er doorheen als een ijsblokje in een warme oven
maar op deze manier is de romp te dun want de beplanking ontbreekt
en als je hier doek over gaat polyesteren dan ga je allemaal platte vlakken hebben en de tames is een mooi schip met een ronde vorm

groetjes raf

hallo

Uhm ik heb nog wel 1 optie en dat is strips in de breete van het schip leggen en vast lijmen.Verder weet ik ook niks.

mvg marco

Marco,

er zijn hier op deze forum genoeg bouwverslagen aanwezig, om te kunnen bemerken dat een romp met lange stroken hout beplankt moet worden. Wat jij gedaan hebt trekt op niets. Je gaat nu een laag epoxy hars met glasvezel opdoen, en dan plamuren met centimeters dikke lagen die je dan achteraf gaat moeten schuren, dat gaat vermoeiend worden en je gaat een romp als deze krijgen (lees goed volledig dit bouwverslag):
zwarte-zee-iii

Dus, mijn raad, trek al dat plastiek eraf, en begin opnieuw met hout

de groetjes,

Laurent

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

Uhm ik heb nog wel 1 optie en dat is strips in de breete van het schip leggen en vast lijmen.Verder weet ik ook niks.

mvg marco

ik snap eigenlijk al niet waarom je de romp met ABS wou bekleden.. Als het een alternatiefe oplossing was... Dan hadden wel meer mensen het gedaan.

Eigenlijk komt het gewoon neer op onvoldoende voorbereiding. Het is niet om je af te katten.. maar nu heb je een hoop werk gedaan dat eigenlijk overbodig is.

Best zonde..

goede morgen jongens,

nou ik heb der haast een slapen loze nacht aan over gehoude...Maar ik heb een beslissing genomen.Ik ga alle strips er af halen en er dan houte latjes op lijmen.Maar ik heb deze strips gebruikt omdat ik eerst wat nieuws uit wou proberen en ik dacht dat het het ook strak zou worden maar het op langen na niet strak jammer genoeg maar kan iemand mij raad geven over houten latjes het liefst heb ik ze zo dun mogenlijk dan dan denk ik naar de 3 mm toe.Heeft iemand nog een tip waar ik zulke latjes kan krijgen of moet ik ze gaan zagen ?

mvg Marco

Hallo,
Ik heb over een paar jaar een volledige plaat:hammer: (2.44mx1.22m) berkentriplex van 3mm laten verzagen bij een houthandelaar.
De latjes zijn dan zeker lang genoeg!!!
De juiste kostprijs kan ik me niet herineren, maar voor het grote aantal latjes die je dan hebt viel dat nog mee.
Ik heb intussen al 2 rompen van ongeveer 1m gemaakt en zal er zeker nog
een 2 of 3 tal kunnen maken.
Dus info zoeken bij verschillende houthandelaren.

full
full
Hier nog een foto van mijn laatste romp.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ga in zo'n winkel waar zij materiaal verkopen voor studenten architecten, kunstschilders, enz.,zoals bij Schleiper bvb.

Daar verkopen ze "zachte" triplex van 3mm dik die heel goedkoop uitkomt, rond 15 € voor een plank van 100 op 20 centimeters, snij de triplex in latjes van 10 mm breed, recht met een cutter en een aluminium lat, doe dat op je gemak, 3 mm dik is goed genoeg voor je romp.

Duurdere oplossing, in dezelfde winkel kan je ook strook abachi hout kopen, reken op een 50 à 60 € om je romp volledig te beplanken.

goedkoopste oplossing: ga op de markten in je regio en recupereer houten kistjes bij de fruitboeren, deze zijn meestal uit 3 mm triplex gemaakt, zeg wel dat dat voor modelbouw is, je gaan ze met plezier naar je kop smijten, heb ik ook nog gedaan...

de groetjes

Laurent

Ik heb bij de bouwmarkt een handels maat berkentriplex plaat gekocht van 1,5 meter in het vierkant. kosten toen: 15 euro.
Thuis heb ik de aanslag op de handcirkelzaag afgesteld op 10 mm.
Na een half uurtje zagen heb je dan een bussel hout waar je je romp van kan maken.
In mijn geval een Singapore 1:50 (lengte 1.50 meter). Ik hield net genoeg hout over voor m'n dekken te maken. Ik zal proberen bij de volgende posting een foto te plaatsen.

M.vr.gr. Ron

PS, wel met de nerf meezagen!

Laatst bewerkt:
Back