bouw van de politieboten van colorikits!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door rubenbosman, 12 aug 2009.

  1. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Hallo Japio19,
    Als je dit topic goed doorneemt kom je allerlei mogelijkheden voor de verlichting tegen.
    Ik zelf heb deels de hoofdmast doorboort, was lastig want de dwarspoten lopen door de hoofdmast, verder heb ik witte pvc-buis plaatselijk langs de mastdelen gelijmd en daar de bedrading door getrokken. Deels blijft de bedrading in het zicht vooral bij de in- en uittredepunten, maar dat is bij de echte boot ook zo.
    Signaalverlichting kun je eventueel slopen uit speelgoed. Werkt goed en is voordelig.
    Bijgaand mijn boot tijdens het varen vandaag. Heerlijk vaarweer!
    Meer vragen........... staat vrij..............groetjes.............Bertus.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Er staat er nu eentje op Marktplaats, alleen niet goedkoop, vanaf 350 euro. En dan ook weer de naam van de fabrikant verkeerd spellen en er "carolikits" van maken, terwijl de naam op de foto's duidelijk met een "o" ipv een "a" is... :rolleyes:
     
  3. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Had deze advertentie ook al ontdekt.
    Aanbieder heeft hem waarschijnlijk in één van de modelshops aangeschaft en wil er nu van af.
    Even bellen naar AllOnScale te Papendrecht en je hebt er een voor 125 euro of nu misschien al weer wat minder!
    Groetjes.......................Bertus.
     
  4. vonkieboy

    vonkieboy

    Lid geworden:
    22 mrt 2008
    Berichten:
    20
    Locatie:
    friesland
    Vraagje
    Vandaag, het was er het weer voor, nog eens het hele draadje doorgelezen.
    Toen kwam ik tegen dat er een artikel gestaan heeft over onze boten in de "Modelbouw-aktueel".
    Mag het niet vragen.............., maar heeft iemand dit artikel gescand?>!>?
    Wordt er nog gebouwd?
    Groetjes.........Bertus.



    Heb het orgineel nog in bezit en vandaag digitaal gemaakt, pm maar met je email stuur ik hem toe
     
  5. Rc21

    Rc21

    Lid geworden:
    1 jul 2010
    Berichten:
    52
    dekhuis en afdichting luik

    iedereen is toch wel wat bezig zie ik. Ik ben er ook druk mee bezig. Net de nieuwe motor gemonteerd die terug is gekomen van Graupner... was vast gelopen... garantie gelukkig. Nu vaart hij als de brandweer...uhm..waterpolitie!
    Echter... mijn luik achter is niet waterdicht...iemand tips om hem waterdicht te maken maar toch beweegbaar? Tevens tips om het stuurhuis vast te zetten tijdens het varen? clips of iets dergelijks?

    Hopelijk heeft iemand foto's ter verheldering erbij ;)

    Hoor het graag!

    Groeten Toine
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    De omranding van het luik onderdeks voorzien van een opstaande rand m.b.v. ABS.
    De rand van het luik voorzien van een rand zelfklevend schuimtape, zodanig dat het luik op dezelfde hoogte als het dek ligt..
    Een rupsje uierzalf in de opstaande rand leggen en je luk is waterdicht en toch te openen.

    m.b.t. het vastzetten van de opbouw:
    Aan de voorzijde de opbouw voorzien van een stevige ABS lip, die onder het dek glijdt.
    Onderdeks, tussen opbouw en machinekamerluik een messing buisje lijmen.
    In de opbouw aan de achterzijde ook een messing buisje lijmen wat exact in lijn staat met het buisje onderdeks. Dan kan je via je machinekamerluik met een messing stang beide buisjes verbinden en je opbouw zit vast. Via het machinekamerluik kan je de stang naar achteren trekken om je opbouw te openen. (Met een Bowdenkabel kan het uiteraard ook)
     
  7. Rc21

    Rc21

    Lid geworden:
    1 jul 2010
    Berichten:
    52
    Bedankt Roel.

    Ga ik proberen. enne... ABS... dat is gewoon plastic/kunstof toch?

    Groeten Toine
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
  9. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Vandaag heerlijk gevaren! Zie het "Schipperscafé"
    Fijn winters weekend allemaal!......Bertus.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Zeker daar even kijken, want Bertus heeft de mooiste foto voor het topic in het café-gedeelte bewaard.
     
  11. japio19

    japio19

    Lid geworden:
    1 jun 2008
    Berichten:
    53
    Hallo Bertus

    Bedankt voor je reactie

    ik heb inmiddels alle draden in de mast gewerkt.
    Wat voor schaal verlichting komt er precies op.
    en zit er ook een oranje knipperlicht op
    Ik zie nl diverse modellen

    japio19
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. japio19

    japio19

    Lid geworden:
    1 jun 2008
    Berichten:
    53
    kijm


    Wat voor lijm gebruik je voor deze boot dus voor abs
     
  13. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Niks is echt goed, de meeste lijmen worden te hard en door de flexibele werking van de huid spat het los. ABS of in ieder geval het plastic van de deze boot lost net als styreen op met modelbouw (bouwdoos) lijm en dus ook thinner. Al het detail werk verlijm ik met een kwastje thinner (niet teveel) en versmelt ik de onderdelen aan elkaar. werkt goed en snel. Modelbouwlijm kan ook maar werkt langzamer en versmelt niet zoals thinner. Voor de stevige onderdelen leg ik met thinner (beetje) een glasmatje in het plastic zodat het voor de helft in het plastic smelt (ook hier niet teveel) en dan een laag 2 compenten epoxy erover. Motorsteunen en al het interne werk doe ik zo. Zie mijn Vosper model ook op die manier verstevigd. Sommige profielen e.d. die je kunt kopen lijken styreen maar is een soort hard plastic waar thinner niet helpt daar is RUDERER L530 lijm goed voor, echter vrij dik en niet handig om precies mee te werken.
     
  14. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Ik heb alle correctiewerk gelijmd met velpon, dit werd door de leverancier aanbevolen en dit werkt goed. Wel soms voorzichtig aanbrengen met b.v. coctailprikker.
    Het montagewerk heb ik gelijmd met sekondenlijm(kijk uit bij raampjes!) en sommige dingen zelfs vastgezet met dubbelzijdig tape.
    Groetjes........Bertus.
     
  15. Harder

    Harder

    Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Bloemendaal
    Lijmperikelen oplossen

    Een geweldige tip gekregen om L530 te mengen met modellijm van Revell (die met dat mooie stalen lijmpijpje). De helft van de Revell lijm eruithalen en bijvullen met L530. Met het lijmpijpje is vervolgens nauwkeurig te werken met een super sterke verbinding tot gevolg. De lijmsoorten verdragen elkaar prima en is op deze manier tevens prettig vloeibaar te verwerken. Succes! :p
     
  16. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Weer een P57

    Goedendag allemaal. Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Rob, ben 47 en verzot op modelbouw. Heb al een grijze boot (gedeeltelijk) gebouwd en was een tijd op zoek naar de P57. Na veel zoeken en toestemming van ZDNGMW (Zij Die Niet Genoemd Mag Worden) eindelijk 1 gevonden (met dank aan Jeroen) en aangeschaft.
    Alles is compleet en de vorige eigenaar had alleen de radar al werkend gemaakt.

    Als ik alle pagina's zo gelezen heb :) heb ik al en klein lijstje gemaakt wat ik nog moet doen.
    Schroeven vervangen en de astunnels, alles goed nalopen en vastzetten,
    Naar de Bart smid voor een zwaailamp en sirene.Kraan schanierend maken. Verder nog kleine onderdelen bij Flevoshop bestellen.

    De plsiefiguren heb ik (2 stuks) al ruim 20 jaar liggen.

    Weet alleen niet welke motoren ik er het beste in kan zetten.:confused: Heeft iemand een voorstel. Het hoeft niet superhard te gaan want dan had ik beter een raceboot aan kunnen schaffen. En wat voor accu's ?

    Heeft er iemand nog een bouwtekening of zat die er niet bij. Heb wel een tekening van de elektra aansluiting.

    Vanavond eens kijken of ik het dek los kan krijgen. Heb de bolders aan los gehaald. Roel had het er al een keer over en inderdaad iets wrikken en los zit de handel.

    Ik ga de boot van Maarssen maken. Vanmiddag al langs gereden en ik zag hem al langs de kade liggen. Toch maar even binnenkort langs om wat detailfoto's te maken.

    Mocht iemand tips hebben waar ik aandacht of rekening moet houden schroom niet. Het is mijn 2e boot pas en heb dus nog niet zo veel ervaring.

    vrgr

    Rob
     
  17. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Robbe navy compact?
    Groetjes,
    Frankwin
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Rob, welkom hier.
    Motoren: mij bevallen de Speed 600 SP 8,4V prima.
    Gegevens:
    spanning: 6 - 9.6 V
    Toerental max: 17000
    Verbruik: 1.2 - 9.5 A
    Gewicht per motor: 205 g

    Het verbruik van 9,5 A is de blokkeerstroom; die ga je, mits de motoren, assen en schroeven netjes zijn ingebouw, nooit halen.

    De Navy compacts vind ik persoonlijk een minder goede keuze. Ja, er zit een vertraging op, dus in principe zijn ze efficiënter, maar ik blijf het "rammelbakken" vinden.

    Je kan ook voor brushless gaan; Robbe heeft een serie mooie brushlessmotoren speciaal voor schepen in haar programma.
    Scheelt gewicht én vaartijd, want ze zijn kleiner, maar efficiënter. Je zal dan wel moeten investeren in twee Brushless regelaars, met zowel vooruit als achteruit. En die zijn minder goedkoop dan één regelaar voor twee borstelmotoren.

    Qua accu's:
    7,2V nicad: Nette snelheid, maar een beetje vlotte boef ga je niet inhalen
    9,6V nicad: De beetje vlotte boef gaat een probleem krijgen

    7,4V Lipo: De beetje vlotte boef moet wel erg goed kunnen varen om de RV voor te blijven
    11,1V Lipo: Belachelijk hard. De beetje vlotte boef heeft geen schijn van kans. Alleen... Als je dan voluit roer geeft, ligt de RV ondersteboven.
    Het verschil tussen 7,2V en 7,4V lijkt niet veel, maar door het lichtere gewicht van de Lipo ligt het model iets hoger op het water. = minder weerstand.

    Tips zijn hier meer dan genoeg in dit draadje...
     
  19. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Dank je roel,

    Denk dat ik dan voor deze motoren ga. Meteen uitdraai gemaakt van alle artikelen waar de tips staan. Scheelt weer zoeken en scrollen.

    Gisteravond geprobeert de assen er in te zetten. Inderdaad 1 as ging wel en de ander na veel proberen ook, maar nauwelijk beweging in te krijgen.
    Kijken of ik ze los kan krijgen.

    Heeft er iemand nog een bouwtekening op pdf formaat ? Bij mij zat hij er niet bij.

    vrgr
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Haha... Waarom krijg ik een dejavu?
    En nee, sorry, ik heb ook geen tekeningen...
     

Deel Deze Pagina