bouw van de politieboten van colorikits!

OOK HEEEEEEEEEL FRAAI!!!
Valt wel op dat er geen een schip exact hetzelfde is in de details.
Ik vindt het nog steeds mooie schepen, net als het model trouwens.
Van mij mogen ze, op de zelfde manier, een bouwdoos samenstellen van de nieuwe reddingsboot.
 
Je kan dan beter de cardan verlengen, het verlengstuk er tussen. Het verkleint tevens de hoek waaronder de motor niet uitgelijnd staat. Zo zit het ook in je auto... kruiskoppelingen (homokineten) zo dicht mogelijk tegen het lager geplaatst. Daarvoor heb je dan wel een extra setje kruiskoppelingen nodig.
Ik schiet zo wel even een voorbeeldplaatje...

Beziet...

full
FF uit mijn herinnering, volgens mij zitten de cardans niet goed. Op de tussenas moeten de vorken op de tussenas dezelfde stand hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OOK HEEEEEEEEEL FRAAI!!!
Valt wel op dat er geen een schip exact hetzelfde is in de details.
Ik vindt het nog steeds mooie schepen, net als het model trouwens.
Van mij mogen ze, op de zelfde manier, een bouwdoos samenstellen van de nieuwe reddingsboot.

Nou, liever op een betere manier. Zonder Chinees speeksel en dan met échte lijm graag, betere schroefassen en -kokers.
Dan wil ik er nog eens over denken, eerder niet.
 
FF uit mijn herinnering, volgens mij zitten de cardans niet goed. Op de tussenas moeten de vorken op de tussenas dezelfde stand hebben.

Niels... probeer je citaaten beetje kort te houden... anders worden die draadjes zo ellen lang :-)

Zou op dit niveau bijna niet uit moeten maken, zeker niet bij deze hoeken.
Je ziet het over het algemeen exact uitgelijnd de fabriek uitkomen. Natuurlijk. Met reden!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiskoppeling

Het plaatje? Is gister laat even los inelkaargeschoven, hoor, om even snel de tussen-as te illustreren, de twee kruiskoppelingen, die van ieder merk kunnen zijn...

Nu heb ik hem eens even vast gezet... standen gericht en random... het gaat even licht. Het geheim zit em in het kruisstuk... Onder grote hoek... komt het pas boven water....

Algemeen... Grote hoeken in onze modelaandrijvingen moet je sowieso zien te vermijden. Gaat meen ik tot iets van 35 graad nog redelijk. Bij hoeken boven de 5 graad gaat er toenemend energie verloren in de overbrenging. Je moet zorgen dat je tussen 0 en 1 graad gericht zo een beetje uitkomt...

Door de verlenging van de cardan wordt die hoek bij de inbouw bij Guyba2 overigens weer een stuk kleiner, en kan hij eigenlijk zijn motor gewoon laten zitten. Is hij de resonantie , verwacht ik, grotendeels kwijt.

Het voorbeeld ging mij dus vooral om de tussen as, daarmee wordt de bron van de energie vretende, en slopende resonantie weggenomen. En de vorken uitlijnen :-)
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Het plaatje? Is gister laat even los inelkaargeschoven, hoor, om even snel de tussen-as te illustreren

Wellicht ten overvloede, maar de beide koppelingen links en rechts moeten in spiegelbeeld uitgevoerd worden, op de foto zou de rechtse koppeling dan 90° verdraaid moeten worden. Bij kant en klare cardankoppelingen is dat natuurlijk al het geval, maar bij twee losse koppelingen met een tussenas moet je wel daarop letten.

Groet,

Ad

NB
Zie nu pas de opmerking van Niels, weer eens te vluchtig gelezen. Maar ik haal straks de hele boodschap wel weg.
 
Ad, ik ga een nieuw plaatje schieten, anders gaat het een eigen leven leiden...
Aangezien plaatjes altijd blijven hangen... wel zo zorgvuldig!

Om het draatje compact te houden... :-) geprolongeeerd...

Car-Dance v2

full


Groetjes Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je uitleggen waarom, Ad? Ben ik wel benieuwd naar...

Een enkele kruiskoppeling zet een eenparige rotatie van de motor om in een niet-eenparige. Met een tweede gespiegelde kruiskoppeling die naar een as gaat die evenwijdig is aan de motoras wordt deze niet-eenparige rotatie weer terug omgevormd naar een eenparige. Als de tweede in dezelfde stand zou staan als de eerste, dan wordt de niet-eenparige rotatie verder versterkt. Het continu versnellen en vertragen van de rotatie gaat dan trillingen veroorzaken.

Groet,

Ad

EDIT
In de tweede foto van Bas liggen ze dus perfect
 
Deze bedoel ik.
Moet nu bijna gereed zijn.

full


Als daar zo'n Colori-achtig kit van zou komen, zou ik nog wel weer eens "in de fout" kunnen gaan.
Duimen dan maar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze bedoel ik.
Moet nu bijna gereed zijn.

Dit najaar proefvaart dacht ik?

Ik heb de TU-Delft medewerker die aan de ontwikkeling heeft meegewerkt nog benaderd om te kijken of er een lijnenplan te komen was. Ik dacht nog wat krediet te hebben, maar dat was fout gedacht........
Zal wel komen omdat ze ze ook denken te gaan exporteren, en Damen zal wel op het ontwerp zitten:confused:.

Groet,

Ad
 
Het is een indrukwekkend ontwerp. Geen wonder. Er zitten voor kapitalen aan ontwikkelingskosten in.
In deze tijd is echter niets heilig. 1 schip in zeer kapitaal krachtige verkeerde handen in de oost, en hij gaat gewoon in mootjes en als model in de sleeptank. Ergens mogen we blij zijn dat Damen extreem behoedzaam is met de lijnenplannen. Goed voor de economie.
 
Het is een indrukwekkend ontwerp. Geen wonder. Er zitten voor kapitalen aan ontwikkelingskosten in.

Helemaal mee eens, en ik heb er ook alle begrip voor dat ze het ontwerp niet uitdelen. Ook een organisatie als de TU heeft in dit soort gevallen z'n contractuele geheimhoudingsplicht, hoewel het binnen die organisatie heel moeilijk dicht te timmeren is. Ik heb daar zelf heel nare ervaringen mee gehad.
Het was me alleen opgevallen dat de KNRM in het verleden bij vorige ontwerpen niet zo moeilijk deed richting modelbouwers.

Groet,

Ad
 
Ze scannen tegenwoordig gewoon het model in met behulp van lasertechniek.

Ook met gewone foto's kan het voldoende zijn om rond een object lopend een aantal foto's te maken. Software maakt er dan een 3D model van. Dit soort technieken neemt een vlucht met de snelle opkomst van 3D printen.

Maar voor het onderschip moet ze in een dok liggen. En ik durf te wedden dat je daar niet zomaar bijkomt.

Groet,

Ad
 
Misschien wil iemand hier nog wat fotograferen of opmeten?

full


Foto vanmorgen gemaakt door mijn zoon bij de Haas- Maassluis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top