Ehhh... bij ons hebben we de hobby: "motoren kiek'n" in het motormuseum alhier. (M'n buren dus)
Maar goed, terug naar de KMarechaupliesieboot RV 162:
Ondertussen de ruiten ééndelig gemaakt (Simpel de "aluminium" sponning er af halen, tussendeel er uit snijden en weer plakken)
Stukkie printplaat, relais en aansluitblokjes gehaald, en in fasen de verlichting in de mast aansluiten (Spaghetti!!!)
De kraan gemodificeerd: het onderstuk is te breed en te hoog (voor de kraan op de RV162) Het past niet tussen het achterluik en het hek. Dus een stuk van de onderzijde afgezaagd. Dit vervolgens op een ABS-plaatje gezet. Daar de hydrauliek-leidingen op aangesloten. (messingstaf) De hydrauliekleiding voor op de kraanarm gemaakt van soldeertin in dunne krimpkous (warmgestookt). Niet al te lang geleden hier ergens gelezen, en ik moet zeggen dat werkt perfect. Je kraanarm kan blijven bewegen en de "slang" gaat netjes mee.
Alle railingen vervangen; soldeerwerk was te vergelijken met het lijmwerk.
Trapje naar beneden dichtgemaakt. De RV's hebben dat niet, die hebben naast de uitlaat voor het hulpbedrijf een trapje naar boven. Dat dus ook maar gemaakt, extra railing gefabriceerd en het platformpje voorzien van traanplaat uit een ouwe Revell Truck-accesoires-kit die ik nog had liggen.
Een platformpje bij de kraan van hetzelfde materiaal gemaakt. Alle "arbo-stickers" op de kraan (en dat zijn er nogal wat :sleepy

gemaakt van decals uit diezelfde truck-kit van Revell. Het zijn allemaal driehoekige stukjes gele decal, geknipt van de reflectieplaten van een aanhanger.
De toegang tot de motorruimte is een "kist". Van ABS-plaat een kistje gemaakt waar die toegang tot de motorruimte netjes overheen past. Uit dit "contra-kistje" de bodem gezaagd. Plaats op het dek bepaald en vervolgens in het dek ook een opening gemaakt. Daar de "contra-kist" overheen gelijmd. Nu kan de toegang tot de motorruimte daar op geplaatst worden. Die past netjes strak, dus geen risico op kwijtraken, én geen risico op waterinbreuk via deze opening.
Aan de voorzijde haakt de kajuit onder een lip die ik op de dekrand heb bevestigd. De achterzijde is voorzien van een "onzichtbare" sluiting, type "Lex Verkuyl". Onderdeks in elkaars verlengde twee stukken messing pijp gelijmd vanaf de achterzijde kajuit tot het "motorluik". Aan de binnenzijde van de kajuit, achterzijde een contructie gemaakt die een stukje onder de kajuit uitsteekt en ook daar een messing pijpje in gelijmt. Als ik nu de kajuit op het dek zet, open ik het motorluik en schuif een messing pen naar voren zodat deze de kajuit vergrendeld. Dez pen kan, als ik 'm in een bepaalde stand zet, niet door trillingen naar achteren schuiven.
Verder zal ik "voor de liefhebber" nog het veiligheidsplan van de RV's hier op zetten.
Een boven- en zijaanzicht van het schip, waar alle zaken redelijk gedetailleerd opstaan, en waar je bepaalde maten uit kan afleiden.