Bouw van de TOP model-technik Ventus 2ax 5m Full GFK

Bij deze wil ik een draadje opstarten van de bouw van de Ventus die ik gisteren heb aangekocht.

Deze is van het merk TOP Model-technik en de vleugels( of misschien zelfs de hele kit) zijn gemaakt door HF.

Technische informatie:

Schaal 1/3de
Spanwijdte 5000mm
lengte 2140mm
gewicht +- 11.5kg
vleugelprofiel HQ 3/15 - 3/10
vleugelbelasting 105 dm2

DSC00020_Custom.jpg

Ik heb de 5 meter ASG-29 van Topmodeltehnik (vroeger HF-Models maar Faltus is overleden).
Wat je meteen moet doen is alles controleren.
Matej van Topmodeltehnik is bij problemen niet meer bereikbaar, op bestellingen reageert ie vreemd genoeg nog wel.
Ander ding is, retract vervangen voor een goed systeem van Fema of iets dergelijks.
Scheelt een hoop ergernis.

Succes met de bouw!

Gert-Jan

Ik heb de 5 meter ASG-29 van Topmodeltehnik (vroeger HF-Models maar Faltus is overleden).
Wat je meteen moet doen is alles controleren.
Matej van Topmodeltehnik is bij problemen niet meer bereikbaar, op bestellingen reageert ie vreemd genoeg nog wel.
Ander ding is, retract vervangen voor een goed systeem van Fema of iets dergelijks.
Scheelt een hoop ergernis.

Succes met de bouw!

Gert-Jan

Hey Gert-Jan
ja klopt
alles is gecontroleerd
twee mensen die ik ken vliegen met dezelfde kist en zonder problemen.
We bekijken het wel. ik vindt het retractsysteem er vrij goed uitzien.

Ja, het ziet er goed uit maar het zou zonde zijn als je een kist van 1500 euro sloopt door een landinggestel wat niet vergrendeld of vast loopt en via je servo je ontvangeraccu leeg trekt.
Bij mij gaat ie eruit, hij vergrendelde net weer niet.

10479064_10204375739139998_7697084167725705903_n.jpg

GJ

Ja, het ziet er goed uit maar het zou zonde zijn als je een kist van 1500 euro sloopt door een landinggestel wat niet vergrendeld of vast loopt en via je servo je ontvangeraccu leeg trekt.
Bij mij gaat ie eruit, hij vergrendelde net weer niet.

10479064_10204375739139998_7697084167725705903_n.jpg

GJ
Kan je even een foto nemen en doormailen van jou systeem ik zet men email even in een pb tje dan kan ik ook het mijne even doormailen en dan zien we of het hetzelfde is.

Met 1500€ kom je er niet hoor voor deze kist ik zit met alles bij elkaar bijna op het dubbele!!!

Dit is mijn retract.
Hij gebruikt voor alle modellen hetzelfde systeem.
Als je er meer dan 1500 euro voor betaald hebt dan is je winkelier te duur.

De retract..

CIMG2435.JPG

.
CIMG2436.JPG

GJ

dit is idd hetzelfde van systeem.
de ventus 2ax staat overal bijna dezelfde prijs.
leeg kost de kit net geen 2200€ daar nog wat electronica in en je zit gauw rond de 3000€

De Ventus van 6 meter koop je bij Thommys voor 2100.
Voor 2200 euro voor de 5 meter had je beter een ander merk kunnen kopen...
Ik zal van mijn ASG ook wel even een fotoverslagje gaan maken, met de diverse verbeteringen.

GJ

De Ventus van 6 meter koop je bij Thommys voor 2100.
Voor 2200 euro voor de 5 meter had je beter een ander merk kunnen kopen...
Ik zal van mijn ASG ook wel even een fotoverslagje gaan maken, met de diverse verbeteringen.

GJ

ja misschien,wel maar nubhad ik hem direct mee naar huis.
bij andere merken,moet je soms enkele weken wachten,en dan is het seizoen zo weer voorbij.
nu kan ik,hem hopelijk volgend weekend afbouwen,en er gelijk mee vliegen.
ja post de verbeteringen,maar mee in dit draadje.

Ik heb recent de kleine DG-600 van TopModeltehnik gekocht. :)

Heb heel even gekeken (volledig overrompeld door de schoonheid van de romp), maar echt alles controleren, nee (druk met andere kisten). :oops:

Ook alsnog maar even doen? :?

En geabonneerd. :p

jan.

Jan, ik had hem al voor je gecontroleerd, dus maak je geen zorgen.

Nog wat aandachtspuntjes die bij mijn ASG speelden.
De luikjes van het landinggestel sloten niet.
De scharnieren waren niet goed op de luikjes gelijmd, resultaat was dat de luikjes scheef zaten en over elkaar heen sloten in plaats van langs elkaar.
Met wat schuren is dat nu in orde.
De vleugelverbinder was niet netjes afgeschuurd dus tussen vleugel en romp bleef een kiertje van 1mm maar daardoor kreeg ik ook de pin die alles in het midden vergrendeld niet door de verbinder.
Ook weer wat schuren en dremelen en het is opgelost.
De plastic scharnieren voor het richtingroer hebben een te groot gat voor de metalen pin die door het roer heen gaat.
Dus ik moest de pen vervangen voor een iets groter maatje.
Daar kwam ik achter toen de servo ingebouwd was en ik de uitslagen teste.
Toen schoot het roer los, gelukkig niet in de lucht..

GJ

Werkelijk zoveel mankementen bij een kist van dat bedrag? Klinkt ronduit belachelijk als je het mij vraagt [emoji33][emoji1]

Verder erg mooi natuurlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja.
Als ik er zo'n bedrag voor zou moeten betalen zou ik hem direct terugbrengen naar de winkel.
Als ik hem vergelijk met mijn Windwings Revelation is dat een wereld van verschil.
Dat is zo mooi gebouwd en ik heb geen stukje schuurpapier of boortje aan hoeven raken.
Volgende week ga ik een 660 cm Nimbus ophalen bij HKM en dat is dan goedkoper dan de Ventus (of ASG adviesprijs).
Maar de kwaliteit is wel stukken hoger.

De DG van Jan, of mijn Duo Discus zijn wel goed gebouwd.
Dat zijn kleine ongecompliceerde modellen voor een redelijke (inkoop)prijs.
Als je de adviesprijs gaat betalen dan zijn ze gewoon veel te duur.
Mijn Duo Discus is inkoop 340 euro maar ze vragen er ruim 600 euro voor.
De Ventus is inkoop 1100 euro en kost dus 2200 euro in de winkel.
Een Paritech Ventus van 470cm kost 1350 euro en kompleet met kabelset, stickers en servo's zit je ruim onder de 2000 euro.

De ASG is trouwens te zien op de BIGGS meeting in Odoorn en de electrosleepdag 5 Juli in Wijk en Aalburg.
Dan heb ik ook de JS1 Revelation, Duo Discus en Nimbus mee.
Dan kunnen jullie het verschil in kwaliteit zien.

GJ

Ondanks deze strubbelingen hoop ik wel op een mooi verslag van deze fraaie zwever. Het richting roer is wel een naar foutje wat dus je kist zou kunnen kosten...
Maar ben ook wel benieuwd naar het vervolg, in najaar mag ik zelf aan de afbouw van mijn ASW 15 gaan beginnen. Schaal 1 op 3 en ook 5 meter span.

Succes met de bouw verder,

Groeten Peter.

motorisatie

graag zou,ik,mijn,ventus willen,voorzien,van,een,motorisatie.
daar een,klapturbine of shambeck of dergelijk systeem niet mogelijk zijn is er nog een laatste esthetisch gezien,heel lelijk!!!!!!! Maar wel een oplossing.
de neus afzagen en,er een,klapprop op monteren.
Robbe heeft dit blijkbaar ooit uitgebracht voor deze ventus en bij hacker kan,je ook een deftige set voor de ventus krijgen.
maar is dit erover of niet???
graag jullie mening.

A) Hoog in de lucht zie je die klapprop toch niet.....:rolleyes:
B) Heb je het nodig? Ik bedoel; heb je altijd een helling of een sleper beschikbaar als jij wilt vliegen? Zo nee, dan is een klapprop een goede oplossing.

Klapprop, een witte, bijvoorbeeld van Freudentaler, kan prima in de neus van een schaalzwever. Met de witte bladen valt het niet heel erg op en de voordelen zijn groot. Denk wel aan de bodemvrijheid voor de prop bij de start, anders een startwagen gebruiken.
:-)

Mandragende zwevers krijgen ook steeds vaker een prop in de neus.
Dus het is geen heiligschennis meer.
Topmodeltehnik was zelf ook met een zo'n systeem bezig en het zou inmiddels al op de markt moeten zijn.
Zelf vind ik het niet mooi, ik zat zelf te denken een een inklapbare EDF als een Ceflix.
Dat moet wel in de Ventus passen.
Anders misschien een LF Technik inklapbare EDF, die is wat makkelijker in te bouwen.
Alleen oppassen dat je de romp niet verkeerd inzaagt, Topmodeltehnik is voor mij onbereikbaar dus onderdelen zal moeilijk worden.

GJ

Back