Bouw van een DLG (rompje)

Patrick,

Met een vierkanaals ontvanger kun je beter de + en - draadjes van 1 kanaal losmaken en niet gebruiken. Doe daar dan de + en - draadjes van je ontvanger accu in. Dan tevens de rolroeren over twee kanalen en mixen. Anders heb je geen airbrake functie. Of geen flaperon functie.

Dat begrijp ik niet helemaal.
Ik heb nu de ailerons op 1 en 3 zitten. Deze zijn gemixt zodat ik met 3 de flaperonfunctie kan bedienen.
Op 2 zit de Y-kabel met hoogte en accu, op 4 zit rudder.
Werkt prima zo!

Laatst bewerkt:
Je kunt die Y-kabel besparen door de + en - van de ontvangeraccu in de plaats van een + en - op een willekeurig kanaal plaatsen.

Oh, dan heb niets gezegd. Ik dacht dat het y-kabeltje gebruikt werd voor de ailerons. En daardoor geen standen als thermiek, werp en flaps meer mogelijk waren.

Laatst bewerkt:
Hiervoor moeten de lijntjes mogelijk vervangen worden)
QUOTE]
Mag ik je een tip geven?
Zie foto:
Foto-DKEVUGS7-D.jpg

Als je goed kijkt heb ik het vislijntje (dyneema) eerst door het servo heveltje gehaald en daarna om het servo schroefje een paar slagen gedraaid. Schroefje aandraaien en klaar. Je kan zo altijd je draad nog stellen of zoals in ons geval het lijntje meer naar binnen brengen zonder een vislijn te moeten vervangen. :D
Ziet er goed uit allemaal by the way!

Hoi Spedter,

Ik heb de lijntjes inderdaad zo bevestigd, alleen mogelijk te kort afgeknipt om ze nog een keer goed te kunnen bevestigen.
Op beide roeren heb ik 2 0.3mm veertjes gezet, 5cm lang en 180gr gebogen.
Er staat best wat kracht op. Voor de servo's zou het prettiger zijn om 1 gaatje naar binnen te gaan.

Verder valt het me op dat beide roeren na een paar dagen iets scheeft staan, heel weinig, maar wel zichtbaar. Zouden die (nieuwe) dyneemalijntjes toch iets rekken??
Als ik nieuwe lijntjes installeer laat ik ze eerst maar eens een dag onder een paar kg spanning hangen.

nb: peg zit erin. Hij is nu echt klaar. Als nu die kl... wind eens gaat liggen!

Laatst bewerkt:
Als ik nieuwe lijntjes installeer laat ik ze eerst maar eens een dagen onder een paar kg spanning hangen.

Inderdaad.. dit betreffende materiaal moet eenmalig één keer opgerekt worden met een gewicht net iets minder dan het maximale wat deze lijn kan hebben zonder te breken. Als je gevlochten lijn gebruikt hoeft het en kan het niet opgerekt worden.

Maiden!!

Ja!!
Hij vliegt. En best goed ook!

Vanavond de eerste DLG worpen gemaakt. Ik moet zeggen, het viel best tegen om dat een beetje soepel te doen.
Spedter was er ook en bij hem ziet het er soepel en makkelijk uit.
Hij heeft ook de eerste worpen gedaan zodat ik zelf aan de knuppels kon blijven

Nadat alles een beetje was afgesteld ben ik zelf gaan gooien. Het lijkt nog nergens op maar het ging wel iedere worp ietsje beter.

Hier een filmpje, gemaakt door Spedter met m'n telefoon. Let dus niet op de kwaliteit, en ook niet op m'n werptechniek of m'n vliegkunsten. Echt alles voelde onwennig...:shock:
onWLsnPFdA8[/media] - Eerste vluchten DLG
Maar zeker het begin van een nieuwe verslaving...;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, zei ik toch ;)
Inderdaad veel gaan oefenen en nog even goed kijken naar het CoG want hij lijkt me wat neuslastig als ik het filmpje zo zie.. Veel plezier!

Gisterenavond weer even staan werpen.
De kist heb inmiddels ook weer wat beter afgesteld. Rudder/ailerons en flap/hoogte gekoppeld. Wat vliegt dat gaaf zeg!
Het lukte nu ook de helft van de keren de kist weer te vangen
Het mooie is ook dat je het echt op ieder postzegeltje gras kan doen, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen...;-)
Ik heb denk ik zo'n 15 'laatste vluchtjes' gedaan.
Nog ééntje, nu echt de laatste, nóg eentje om het af te leren.....
En ik zit nu al weer te kijken of de wind al afzakt!
En ik ben al bezig met de voorbereidingen voor een tweede, want ik moet er niet aan denken om geen DLG meer te hebben...

Nog een laatste opmerking over mijn RDS systeem(post 38 ):
De verschillende losse onderdeeltjes:
full

Zo moet de servohoorn erin bevestigd gaan worden.
full

Het werkt prima. Maar ik had toch geen goed gevoel bij dat schroefje. Ik bleef huiverig dat het zou verdraaien.
Na een proefje met twee stukjes messingbuis waar ik een drupje loctite in heb laten lopen (dit zat echt muurvast), heb ik het op deze manier verlijmd en het schroefje eruit gehaald.
Dit maakt het ook een stuk simpeler want dat moertje solderen was een hoop werk.
De rest zou ik de volgende keer op precies dezelfde manier doen.

Dank voor alle reacties en input, en wie weet tot op een komend DLG treffen!

Patrick

Goed verhaal, Patrick! Zelf wil ik ook mijn DLG goed afstellen maar dat gaat een beetje moeilijk aangezien ik nu in Brazilië ben.. Heb al mijn fullsize DLGs bij me. Heel veel succes met je vluchten!! De bouw van je RDS systeem vind ik geweldig goed zonder dat schroefje!!

Afgelopen week in Slovenie lekker staan smijten.
Een poolse vakantieganger maakte wat foto's.
full
full

full
full

Leuke foto's en veel plezier met het vliegen! Je hebt al wel een aantal thermiek bellen gevlogen??

Tropische groeten,

OswaldO

PS: ariekraakjr: Heb zeker ook ontvangers en zenders en servo's bij me. Tevens veel klein materiaal om reperaties te kunnen uitvoeren.

Back