Bouw van een electro lier

Een tijdje na mijn pensionering heb ik het modelvliegen weer opgevat, en kwam tot ontdekking dat na ruim twintig jaar mijn elastiek van de hoogstartlijn verteerd was, al langer wilde ik een electro lier bouwen waar nu het moment voor was gekomen..
Nu had ik jaren geleden in een heldere bui ooit het aandrijfwerk van een rolstoel ,welke op de gemeente opslag aangeboden werd, compleet gesloopt, mee naar thuis genomen, getest en tot ontdekking gekomen dat alles nog perfect werkte.
Er zat een omschakeling op zodat ik dat niet meer hoefde te maken.
1.jpg

Ja en dan moet er bedacht worden hoe en op welke wijze dit verwezenlijk moet worden.
Nu heb ik niet de mogelijkheid om te lassen dus bleef er alleen maar over om dit van hout op te bouwen. Ook rekening houdend met het totaal gewicht van het geheel.
Na lang denken heb ik besloten om vier exact de zelfde grote houten schotten te maken en deze aan elkaar te koppelen met draadeinden met daar tussen afstand bussen..
Ik heb de houten schotten gemaakt en daarin de diverse gaten voorgeboord.(L=30 – B= 33 cm). Door ze op elkaar vast te maken en te boren onder een kolomboor machine liggen alle gaten op een lijn.
2.jpg

Ik heb geprobeerd om vooraf overal rekening mee te houden maar helaas zal ik achteraf toch nog wel dingen moeten veranderen.
Waar ik nog mee zit is de trommel maar daar kom ik ook nog wel uit.

Wordt vervolgt

Ko

Een nachtje slapen doet soms wonderen.
De trommel ben ik uit!! Ik ben vroeger eens in de fabriek van Nederland Haarlem ( nu Vialis) geweest en heb ik toen twee cirkels ( 30 cm) gekregen die vrij kwamen in het productie proces bij het maken van armaturen voor de verkeersregel installaties.
Mijn oplossing is om het middelpunt op te zoeken hiervan en daartussen een PVC buis van 160 mm te maken en deze vast te zetten met lange M5 slotbouten.
3.jpg

Bleef nog over hoe krijg ik dat vast op de motor. Dit heb ik opgelost met een pertinax schijf door daar twee tapgaten van M 4 en een 5 mm gat in de midden te boren.
Door de tapgaten draai ik twee M4 bouten in de vertanding van de astap op de motor en het gat in de midden zorgt ervoor dat het geheel klemvast op de motoras komt te zitten.
4.jpg

Simpel doch doel treffend

Wordt vervolgt

Grandios, hoe je met tweedehands spullen en eenvoudige gereedschappen deze electro lier gaat bouwen. Ik ben benieuwd hoe het uit komt te zien en wat het uiteindelijk heeft gekost.

mijn vriendin riep hier al... mijne rolstoel word daar nooit voor gebruikt! haha :)

ze is bang dat ik de motoren onder haar gat uit draai precies! :)

Ko,

Ik weet niet wat voor kisten jij wilt gaan lieren, maar een F3J of F3B trekt/snijdt dat PVC bij de eerste start door ... En zelfs een 2m Spirit of zoiets zou hem in een paar keer kunnen mollen vermoed ik.

Vergis je niet in de krachten die op zo'n ding komen te staan.
Zo'n startmotor is meestal zo'n 1,1 Kw (=1,5 PK).
Afhankelijk van de doorsnede van de trommel kunnen de lijnspanningen oplopen van 50 tot 100 kg.
Onder dat soort krachten rekken die lijnen behoorlijk uit, net een elastiekje, en die gaat dan 100 à 200 om jouw PVC-buisje heen. Euh na 10x gaat hij er doorheen, alsof het zachte boter is ... En en passant neemt hij die slotbouten ook nog mee.

En die zijkanten. Ik kan aan jouw foto's niet beoordelen hoe dik die zijn. Bij ons op de club heeft iemand ook een eigen lier gebouwd. en die gaat nu naar 8 mm dikke Alu flensen. De eerste (ik weet niet hoe dik, maar dunner) waren krom door een wat uitbrekende start ...

Tot slot de koppeling. Die moet sterk zijn (om die 1,5 PK over te brengen), heel precies gecentreerd zitten, en zeer recht zijn. Als de boel maar een beetje slingert komen er gigantisch krachten op de verbinding.
Ook daarin had hij zich verkeken. Dat bouw je niet even zelf op een simpele draaibank.
Die pertinax verbinding trek je waarschijnlijk al bij het op spanning zetten van je lijn aan gort.

Ik hoop je niet teleur te stellen, maar realiseer je wel dat jij (of een ander) straks vlakbij dat ding staat met 1,5 PK en ± 75 kg spanning op de lijn. Dan kunnen er heel vervelende dingen gebeuren.

Groeten,
Dirk.

Laatst bewerkt:
Hallo Dirk

Ik ben mij bewust wat voor krachten er op een dergelijke trommel komen te staan.
Daarvoor heb ik gekozen voor dikwandig hoogwaardig PVC om de trommel van te maken.
De flenzen zijn van 4 mm hard aluminium welke aan twee kanten gesteund en gelagerd zijn.
Ik heb de koppeling van de trommel op de motor as getest en bij een trekkracht van 30 Kg geeft hij geen krimp.Zwaarder ben ik nog niet gegaan.
Hij is bedoeld voor zwevers van maximaal 3 meter spanweidte en volgens berekeningen moet dat kunnen zonder dat ik mijzelf daarbij beschadig.
De veld test, als hij klaar is, moet bewijzen of ik gelijk heb en als het geheel niet voldoet was het een leerzaam project voor de bouw van een zwaardere lier.
In ieder geval wil ik de lier voltooien gebruik makend van normaal verkrijgbare spullen.

Ko

Laatst bewerkt:
Hé Dirk, doe 's niet zo gemeen!
Waagt iemand het eens om iets met z'n handen te maken ipv de portemonnee te trekken, sterker nog hij stelt zich bloot aan kritiek door het hier te posten, brand jij hem tot op de grond af !

Maar goed, ik ben het wel een beetje met je eens dat de constructie zoals die nu wordt voorgesteld wellicht niet helemaal sterk genoeg is.

Paozee, hoe groot en zwaar is het model dat je wilt starten en welke hoogte wil je bereiken?
Als het tot een meter of 2 span is, en je bent tevreden met 100m starthoogte, dan loont het eigenljk niet de moeite een lier te bouwen, een keerrol, dat samen met een accu naar het vliegveld te slepen, alles op te bouwen en naderhand weer af te breken.
Dan is een nieuw elastiek en een stukje lijn goedkoper en makkelijker in het gebruik (zie bijvoorbeeld Hochstarttechnik - EMC-Vega voor prima elastieken).

Als je groter en hoger wilt heeft het zin die lier te bouwen, maar dan zijn de belastingen hoger dan wat je huidige constructie aan kan.
Een model met 3m spanwijdte kan zo'n 30 tot 50kg lijnbelasting ontwikkelen, afhankelijk van de windsterkte. Je hoèft die lijnbelasting natuurlijk niet te laten ontstaan, maar dan kom je minder hoog en heeft het allemaal wat minder zin. Het doseren van die lijnbelasting is sowieso lastig, een flinke windvlaag en iets te veel up en je trekt die rol zo van de motor af.

Wat is het eigenlijk voor motor? Zo te zien zit er aan tandriemkoppeling op? Dat is mooi, dan is de motoras dus fastoenlijk gelagerd en kan hij dwarskrachten opnemen.
Wat voor toerental heeft de uitgaande as maximaal?
Normaal wordt bij startlieren een startmotor van een (oudere) auto gebruikt, direct gekoppeld aan een as van ca. 40-50mm diameter. Dit is voor de meeste windsterktes een goed compromis tussen snelheid en koppel (een dikkere as verhoogd de maximale snelheid maar vraagt ook meer koppel van de motor, die dat wellicht niet meer kan opbrengen).
Het is het beste de as vrij klein van diameter te kiezen, dan kun je hem altijd nog met schaaltjes verdikken als er geen wind is.
Je hebt maar weinig snelheid nodig, als het een beetje waait (+3) is 5m/s denk ik al genoeg.
De eerste versnelling na het loslaten komt uit de rek van de lijn, als je het model dan direct steil in de wind hangt (als een vlieger), hoef je nog maar heel weinig lijn binnen te halen maar gaat het er vooral om koppel te kunnen leveren. Wellicht kun je dit testen met een touw oid? 30kg lijnbelasting moet de motor toch wel minimaal kunnen opbrengen wil je winst boeken ten opzichte van een startelastiek. De uitkomst van deze test bepaald de maximale diameter van je as.
Ik vind de pvc buis ook een beetje dun. Bij gebrek aan een aluminium as en een draaibank zou je wellicht eens kunnen kijken naar grenen of eiken trapleuningen in de bouwmarkt. Die zijn ook in korte lengtes te koop, netje rond en sterk genoeg.

Jij hebt een korte as gekozen, ik naam aan met als achterliggend idee dat dan de trekkracht dicht bij de astap van de motor blijft en de dus de as (hopelijk) kan houden.
Een korte as heeft als nadeel dat de effectieve diameter tijdens het lieren steeds groter wordt; als je 400m lijn gebruikt (is vrij normaal) zal je ca. 100m moeten inlieren tot afkoppelen (lijn rekt), dat wordt een heel dikke rol en dus heel weinig trekkracht (hoe grotere de effectieve asdiameter hoe lager de max lijnbelasting).
Een ander nadeel is dat een dikke rol een behoorlijk dwarsbelasting op de zijflensen uitoefent. Ik heb eens flenzen van 5mm aluminium gemaakt. Leek me sterk zat, maar bij de eerste start stond de lier niet helemaal haaks op de lijn waardoor deze tegen één flens opwikkelde en de flens tot een schoteltje verboog. 8mm, liever nog 10dik is raadzaam.

Een cruciaal punt is het opnemen van de lijnbelasting.
Jouw voorgestelde koppeling van een pertinax ring met dwars-schroeven is wat betreft het aandrijfkoppel niet zo gek. Maar hij is echt onvoldoende om te voorkomen dat de koppeling van de motor as wordt 'weggekanteld'. Aan jouw foto;s te zien steekt de rol waar de lijn op komt wel een cm of 10 voorbij het uiteinde van de motor-as. De lijnbelasting (30kg?)x10cm is het koppel dat die koppeling moet kunnen houden, dat gaat niet goed komen.
Bij de meeste lieren is dit opgelost door as waar je de lijn opwikkelt te voorzien van een 2e lager aan het uiteinde. De koppeling naar de motor hoeft dan alleen nog maar aandrijfkoppel en dwarskracht door te leiden, en dat kan hij wel.
Dat 2e lager aan het uiteinde kan een kogellager zijn van bv. 10x30x10mm die je in een plaat multplex verlijmt.
Het is dan ook geen probleem meer om de as wat langer te kiezen, bv. 250mm, zodat je ruimte hebt om de lijn op te wikkelen.

Dan is er nog de terugdraai-blokkering. De 'standaard' lieren hebben die zodat als je bij redelijk wind merkt dat je motor de as niet meer gedraaid krijgt en dus in feite langzaam staat door te fikken met een ampère of 300, je kunt stoppen met lieren zonder dat de lijn dan direct gevierd wordt. Dit wordt vaak gedaan door voor het buitenste kogellager niet een gewoon kogellager te nemen maar één die maar één kant op kan draaien. Als je dan stopt met lieren blokkert de as neemt de blokkering de belasting van de lijn op.
Complicatie is alleen dat, om de lijn weer terug te kunnen halen, deze blokkering moet kunnen worden opgeheven. Zelfs dit is met enige vindingrijkheid wel zonder draaibank en met hout etc te realiseren, maar het wordt een hele toer. Zo'n éénrichtingslager kost in de vakhandel ca. 80,- Het kan goedkoper met het freewheel van een fiets, dat ligt misschien meer in jouw straatje.

Een beetje lier kost ca. 1500,- dus wat dat betreft kun je best wel wat uitgeven om iets moois te maken.

Nogmaals, ik weet niet precies wat je ervan verwacht. Als je gewoon eens wilt zien hoe ver je kan komen met wat je nu hebt dan zou ik in elk geval de PVC buis zo ver inkorten dat deze niet meer dan 15mm voorbij het uiteinde van de motor-as steekt. Neemt liefst ook een kleiner maar pvc buis, en met een grotere wanddikte (riool ipv hemelwater).
Kies dan een dunnen lijn (bv. 0,8mm nylon) en een licht zwevertje van bv. 1,5m . Dan zal het best wel gaan. Dan krijg je meteen gevoel voor waar de zwakke plekken zitten.

Als je eens wilt kletsen laat maar weten, dan stuur ik m'n tel nr. per PB.

Succes en hou de moed erin!

Laatst bewerkt:
Het was niet bedoeld om 'gemeen' te doen.
Maar een eerlijke en oprecht bedoelde waarschuwing.
Ik denk overigens dat Ron's verhaal overeenkomt met de strekking van het mijne.
Doe ermee wat je wilt.

3 meter spanwijdte is precies de orde van spanwijdte van F3B / F3J. Oké, net een tikkie kleiner dan.

Ik wens je succes.
Dirk.

De motor is mooi in toeren te regelen. Heel handig voor lichte modellen. Het is beter om de trommel uit te balanceren. Anders gaat alles rammelen. Een draaibankje is een must voor zo'n project. (ik spreek uit ervaring) Verder is een teruglooplager noodzakelijk. Anders na elke start spagetti.
Sander

de benzinemotor/fiets/nylon/vliegtuigen zijn ook niet op 1 dag uitgevonden!

en kijk nu , er zijn lieren, en zelfs een fietslier!

wie niets probeert, heeft geen succes.
iedereen kan voor een zaadje gaan zitten in de hoop dat het uitschiet.

maar sommigen durven het aan van in de grond te steken, en te proberen.
met wat geluk groeit er een balsaboom uit!

kortweg gezegt.

je weet niet of iets lukt, tot je het geprobeerd hebt!

gewoon doen dus.

de lier zal eerder begeven dan de F3J kisten bv :)

en moet alles zo enorm hard en krachtig omhoog?
ze lopen zelfs F3J kisten op mankracht omhoog, en dat gaat ook prima.

lier

goedenavond luitjes,

met belangstelling dit draadje gelezen.
Je zou eens contact op moeten nemen met Piet Gelderblom emvcnieuwkerk.nl onder ´artikel´staat een bouwverslag.

Hoofdmoot wat ik uit dit draadje opmaak is de enig juiste opmerking/stelling van Dirk Schipper: ´bezint eer ge begint´ het kan erg link/gevaarlijk zijn!!

Het is/wordt immers geen ´speelgoed´of geintje en je wilt er inderdaad niet vlakbij staan als al die krachten erop komen. Ben je met pensione en dan slaat er een draad om je nek (sic!)
Ben het dus met de waarschuwing van Dirk volkomen eens.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste allemaal

Dank voor jullie opbouwende kritiek over deze lier en de bezorgdheid voor mijn persoonlijke veiligheid.
Nu is het wel zo dat ik een weg ben ingeslagen om een lier te maken en ik ben vasthoudend genoeg om deze af te maken.
Mocht na voltooing het apparaat niet of slecht werken dan geeft het toch weer inspiratie voor een volgend project om het geleerde om te zetten in de perfecte lier.
Het is een low budget project en ik ga ervan uit dat het geheel niet meer als 40 euro gaat kosten en op zich zelf is dat al een uitdaging!

Ko

Laatst bewerkt:
Paozee,
Ga maar lekker door met bouwen. Ik heb zomaar het gevoel dat je weet waar je mee bezig bent.
Nogmaals, dit vind ik geweldig om met zulke middelen een werkende lier te bouwen.
Gezien je leeftijd en technische achtergrond ga ik vanuit dat je weet wat veilig of onveilig is.
Van mij krijg je geen advies omdat ik graag wil zien hoe je dit gaat maken en hoe je onverwachte problemen gaat oplossen.

Laat ik voorop stellen dat ook ik heel erg een voorstander ben van het experiment, en met eenvoudige middelen iets maken wat je ook heel duur ergens kunt kopen. De voldoening daarvan is immens. Dus wat dat betreft een welgemeend succes toegewenst.

Mijn opmerkingen waren inderdaad bedoeld zoals Peter Verhulst zo mooi beweert: bezint eer ge begint.

Daarom toch ook nog het volgende: een jaar of 5-6 terug hadden een paar van onze club afgesproken 's avonds nog wat te gaan vliegen. F3J / F3B. Er was ook iemand die een "handlier" vor F3J had meegenomen, zoéén waar een loper (man) aan de keerrol trekt/loopt. Om eens te oefenen. Hij wilde korte tijd daarna aan een officiële wedstrijd meedoen.

Ik had stom gedaan, een essentieel onderdeel voor mijn kist thuis laten liggen. Tja, dan maar aan mijn conditie werken. Dus ik heb de hele avond aan die keerrol lopen sjorren.

Na een voorzichtig begin, hoe gaat dat nou, wat kan wel/niet, maar eens voluit, zo hard mogelijk getrokken. In het begin gaat de kist nog vrij horizontaal en bouwt snelheid op, maar eenmaal op snelheid en in het steile stuk van de start wordt die over-snelheid omgezet in pure trekkracht. Opeens hing Dirk aan de lijn met z'n voetjes 1-2 m boven de grond. En Dirk woog toen ook al 80 kg!!!

Wat ik hiermee wil zeggen?
ze lopen zelfs F3J kisten op mankracht omhoog, en dat gaat ook prima.
Bezint eer ge begint. De meesten van ons (ik toen ook niet) realiseren zich niet half wat er voor krachten worden losgelaten op zo'n lijn en kist. Als je je dat goed realiseert, en daar gepast rekening mee houdt, is er niets (weinig) aan de hand.

Het gevaar zit in het volgende: de lier is af. Je begint voorzichtig. Houdt ie het uit? Ja. Hij blijft het doen. Na een half jaar vertrouw je er helemaal op en ga je geleidelijk steeds verder. Er koomt eens iemand met een grotere kist. Er liert eens iemand die de voorgeschiedenins van die lier niet kent. En dan boem .... een variant van 1-2 m met de voetjes van de grond. Maar dan met een lijn om je nek, of zo'n katrolwang in je buik .... :help:

Succes.

Nu is het wel zo dat ik een weg ben ingeslagen om een lier te maken en ik ben vasthoudend genoeg om deze af te maken.
Mocht na voltooing het apparaat niet of slecht werken dan geeft het toch weer inspiratie voor een volgend project om het geleerde om te zetten in de perfecte lier.

En door zulke mensen rijden we nu in een auto .:mrgreen:

Als er nooit iemand wat probeert komen we niet verder.

Ik heb ook altijd al van alles geprobeert en veles gaat verkeerd maar er blijft altijd wel iets over .;)

Mvg Johan

zelfbouwlier

Help roepen met een lijn om je nek, 1 à 2 meter boven de grond, gaat echt niet werken.

Er kan veel verkeerd gaan maar VEILIGHEID dient geen (sluit)issue of ´onderhandelbaar´te zijn; neen .... dat is compromisloos.

(geheel terzijde maar in mijn ogen zeer toepasselijk, er zijn rampen gebeurd bij de NASA vanwege een afsluitringetje van 0,25ct, terwijl daar toch heus wel veiligheid heel hoog in het vaandel staat. Vraag: hoe heeft dit ´potverdorie´ (anderen hebben heel wat zwaardere woorden gebezigd) dan toch kunnen gebeuren?).

Laten wij vooral elkaar scherp houden!!

"liever blô Jan dan dô Jan" en

adagium van het jaar(?) ´van proberen zijn de grootste ongelukken gekomen´

En inderdaad Plotterwelt, zonder mensen als Paozee, reden wij nu geen auto. De mensen wiens leven het voortijdig gekost heeft - zeker in de begintijd, paarden op hol etc. - zijn ´allen verschwunden in die Vergangenheit´.
Anders gezegd, Bach heeft hele mooie muziek gemaakt maar ik ken in ieder geval één iemand die een bloedhekel aan hem had ......... en dat was dat 8-jarige jongetje dat de longen uit zijn lijf stond te trappen op de balg.......

Ik wil nog heel lang, een heleboel lezen van Paozee en zit niet te wachten op een ongevallenrapport of, erger nog, een ´In Memoriam´.

To be aware, that´s the point

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf een lier bouwen hoeft niet meteen vergeleken te worden met raketwetenschap toch?

Veiligheid is natuurlijk belangrijk, Maar bij het gebruik zal niemand gezellig op een kluitje van dichtbij de werking gaat beoordelen.

Ik heb mijn vaders oude zelfbouwlier gekregen waar hij zeker 25 jaar veelvuldig ook in clubverband mee heeft gevlogen. Ik heb er nog niet mee gevlogen, moet het lieren nog helemaal leren maar ik ben opgegroeid met achter dat parachuteje aan rennen en ondanks dat hij niet over de dimensies beschikt die hierboven als veilig worden beschouwd ben ik niet bang om meteen de eerste start gillend van ellende en een doorgesneden halsslagader bloedend op het veld te liggen.

Ik vind het een geweldig initiatief en volg het draadje vol interesse!

Justus

Hallo

Vandaag was een goede dag om weer verder te knutselen aan mijn lier.
Voordat ik geheel ga samenvoegen heb ik eerst de kwast maar een gehanteerd en de vier schotten geverfd omdat er later moeilijk bij is te komen .
Daarna heb ik eerst de stuur electronica op het achterschot vastgezet.
De diverse andere dingen op de schotten geschroefd welke met behulp van een draadeind aan elkaar gekoppeld zijn
8.jpg

De trommel staat er nog los tussen omdat ik naar aanleiding van de opmerkingen besloten heb er een terugloop rem op te maken.
Ik heb deze gemaakt door van een fiets de terug trap naaf uit het achterwiel te gebruiken en deze doormiddel van een stuk ketting te activeren als de trommel terug gaat lopen.
Nu kan ik de trommel verder in elkaar zetten, wat nog een leuke klus wordt omdat een deel van de trommel al vast zit op de motor as.
In de hand werkt het idee van de terug trap rem wel en stop hij de trommel niet aprupt.!!
De trommel in elkaar gezet met behulp van wat hulp draadjes om de bouten door de gaten te krijgen. Was wel een gepiel maar het is gelukt het geheel zit in elkaar.
11.jpg

De trommel is nu ook toegevoegd aan de opstelling en het begint eruit te zien zoals ik het bedacht had. Ik ben zelfs zo slim geweest om een 1,5 gaatje te boren waar ik het begin van de draad doorgestoken heb en stevig vastgemaakt. De trommel heeft vandaag voor het eerst op volle snelheid rond gedraaid en die was behoorlijk hoog!!!
Zo te zien is de centrering goed gelukt hij draait perfect rond zonder dat hij slingert of punten heeft waar hij zwaar draait.

12.jpg

Totale breedte van het geheel is 47 cm.

wordt vervolgt

Leuk project, ben erg benieuwd!

Denk je er ook nog aan om een voorziening te maken zodat de lier aan de grond verankerd kan worden?

Back