Hé Dirk, doe 's niet zo gemeen!
Waagt iemand het eens om iets met z'n handen te maken ipv de portemonnee te trekken, sterker nog hij stelt zich bloot aan kritiek door het hier te posten, brand jij hem tot op de grond af !
Maar goed, ik ben het wel een beetje met je eens dat de constructie zoals die nu wordt voorgesteld wellicht niet helemaal sterk genoeg is.
Paozee, hoe groot en zwaar is het model dat je wilt starten en welke hoogte wil je bereiken?
Als het tot een meter of 2 span is, en je bent tevreden met 100m starthoogte, dan loont het eigenljk niet de moeite een lier te bouwen, een keerrol, dat samen met een accu naar het vliegveld te slepen, alles op te bouwen en naderhand weer af te breken.
Dan is een nieuw elastiek en een stukje lijn goedkoper en makkelijker in het gebruik (zie bijvoorbeeld
Hochstarttechnik - EMC-Vega voor prima elastieken).
Als je groter en hoger wilt heeft het zin die lier te bouwen, maar dan zijn de belastingen hoger dan wat je huidige constructie aan kan.
Een model met 3m spanwijdte kan zo'n 30 tot 50kg lijnbelasting ontwikkelen, afhankelijk van de windsterkte. Je hoèft die lijnbelasting natuurlijk niet te laten ontstaan, maar dan kom je minder hoog en heeft het allemaal wat minder zin. Het doseren van die lijnbelasting is sowieso lastig, een flinke windvlaag en iets te veel up en je trekt die rol zo van de motor af.
Wat is het eigenlijk voor motor? Zo te zien zit er aan tandriemkoppeling op? Dat is mooi, dan is de motoras dus fastoenlijk gelagerd en kan hij dwarskrachten opnemen.
Wat voor toerental heeft de uitgaande as maximaal?
Normaal wordt bij startlieren een startmotor van een (oudere) auto gebruikt, direct gekoppeld aan een as van ca. 40-50mm diameter. Dit is voor de meeste windsterktes een goed compromis tussen snelheid en koppel (een dikkere as verhoogd de maximale snelheid maar vraagt ook meer koppel van de motor, die dat wellicht niet meer kan opbrengen).
Het is het beste de as vrij klein van diameter te kiezen, dan kun je hem altijd nog met schaaltjes verdikken als er geen wind is.
Je hebt maar weinig snelheid nodig, als het een beetje waait (+3) is 5m/s denk ik al genoeg.
De eerste versnelling na het loslaten komt uit de rek van de lijn, als je het model dan direct steil in de wind hangt (als een vlieger), hoef je nog maar heel weinig lijn binnen te halen maar gaat het er vooral om koppel te kunnen leveren. Wellicht kun je dit testen met een touw oid? 30kg lijnbelasting moet de motor toch wel minimaal kunnen opbrengen wil je winst boeken ten opzichte van een startelastiek. De uitkomst van deze test bepaald de maximale diameter van je as.
Ik vind de pvc buis ook een beetje dun. Bij gebrek aan een aluminium as en een draaibank zou je wellicht eens kunnen kijken naar grenen of eiken trapleuningen in de bouwmarkt. Die zijn ook in korte lengtes te koop, netje rond en sterk genoeg.
Jij hebt een korte as gekozen, ik naam aan met als achterliggend idee dat dan de trekkracht dicht bij de astap van de motor blijft en de dus de as (hopelijk) kan houden.
Een korte as heeft als nadeel dat de effectieve diameter tijdens het lieren steeds groter wordt; als je 400m lijn gebruikt (is vrij normaal) zal je ca. 100m moeten inlieren tot afkoppelen (lijn rekt), dat wordt een heel dikke rol en dus heel weinig trekkracht (hoe grotere de effectieve asdiameter hoe lager de max lijnbelasting).
Een ander nadeel is dat een dikke rol een behoorlijk dwarsbelasting op de zijflensen uitoefent. Ik heb eens flenzen van 5mm aluminium gemaakt. Leek me sterk zat, maar bij de eerste start stond de lier niet helemaal haaks op de lijn waardoor deze tegen één flens opwikkelde en de flens tot een schoteltje verboog. 8mm, liever nog 10dik is raadzaam.
Een cruciaal punt is het opnemen van de lijnbelasting.
Jouw voorgestelde koppeling van een pertinax ring met dwars-schroeven is wat betreft het aandrijfkoppel niet zo gek. Maar hij is echt onvoldoende om te voorkomen dat de koppeling van de motor as wordt 'weggekanteld'. Aan jouw foto;s te zien steekt de rol waar de lijn op komt wel een cm of 10 voorbij het uiteinde van de motor-as. De lijnbelasting (30kg?)x10cm is het koppel dat die koppeling moet kunnen houden, dat gaat niet goed komen.
Bij de meeste lieren is dit opgelost door as waar je de lijn opwikkelt te voorzien van een 2e lager aan het uiteinde. De koppeling naar de motor hoeft dan alleen nog maar aandrijfkoppel en dwarskracht door te leiden, en dat kan hij wel.
Dat 2e lager aan het uiteinde kan een kogellager zijn van bv. 10x30x10mm die je in een plaat multplex verlijmt.
Het is dan ook geen probleem meer om de as wat langer te kiezen, bv. 250mm, zodat je ruimte hebt om de lijn op te wikkelen.
Dan is er nog de terugdraai-blokkering. De 'standaard' lieren hebben die zodat als je bij redelijk wind merkt dat je motor de as niet meer gedraaid krijgt en dus in feite langzaam staat door te fikken met een ampère of 300, je kunt stoppen met lieren zonder dat de lijn dan direct gevierd wordt. Dit wordt vaak gedaan door voor het buitenste kogellager niet een gewoon kogellager te nemen maar één die maar één kant op kan draaien. Als je dan stopt met lieren blokkert de as neemt de blokkering de belasting van de lijn op.
Complicatie is alleen dat, om de lijn weer terug te kunnen halen, deze blokkering moet kunnen worden opgeheven. Zelfs dit is met enige vindingrijkheid wel zonder draaibank en met hout etc te realiseren, maar het wordt een hele toer. Zo'n éénrichtingslager kost in de vakhandel ca. 80,- Het kan goedkoper met het freewheel van een fiets, dat ligt misschien meer in jouw straatje.
Een beetje lier kost ca. 1500,- dus wat dat betreft kun je best wel wat uitgeven om iets moois te maken.
Nogmaals, ik weet niet precies wat je ervan verwacht. Als je gewoon eens wilt zien hoe ver je kan komen met wat je nu hebt dan zou ik in elk geval de PVC buis zo ver inkorten dat deze niet meer dan 15mm voorbij het uiteinde van de motor-as steekt. Neemt liefst ook een kleiner maar pvc buis, en met een grotere wanddikte (riool ipv hemelwater).
Kies dan een dunnen lijn (bv. 0,8mm nylon) en een licht zwevertje van bv. 1,5m . Dan zal het best wel gaan. Dan krijg je meteen gevoel voor waar de zwakke plekken zitten.
Als je eens wilt kletsen laat maar weten, dan stuur ik m'n tel nr. per PB.
Succes en hou de moed erin!