Nadat ik in 2010 m'n eerste DLG gebouwd had was ik verrast over de bijzonder goede vliegeigenschappen van zo'n klein en vooral licht kistje.
Maar ook hoe goed het beheersbaar bleef in winderige condities.
Al snel borrelde het idee op om een electrozwever te maken met dezelfde koordes en vleugelbelasting maar dan met een spanwijdte van 2,5 meter.
Het plan is blijven liggen omdat ik aan een Supra ben begonnen die ik eerst af wilde maken.
Om verschillende redenen heeft dat veel langer geduurd dan gepland, maar inmiddels nadert het z'n voltooiing en liggen de plannen voor de superlichte 2,5 meterzwevert weer op de werkbank.
Het draadje van Crins kwam precies op dat moment
:
kleine-f5j-kist-opbasis-van-motor
Hierin vond ik een aantal links naar kisten die heel erg lijken op wat ik zelf van plan was.
Om eerlijk te zijn wist ik niet van het bestaan van een F5J-400 klasse af...
Het idee:
Een 3-delige vleugel met een middenstuk van 1 meter en een koorde van 20 naar 19 cm
De tips zijn DLG vleugels van 75 cm.
Alles wordt zo licht mogelijk gebouwd van 36 grams kevlar.
De bouw van de drie vleugeldelen is volledig vergelijkbaar met die van een DLG, op de vleugelverbinders na dan.
De romp wordt een pod van 2 lagen SA12 kevlarkous van EMC VEGA. (heb ik nog)
De boom is een 15 grams boom van EMC-VEGA die ik ook nog heb liggen. Dezelfde die al 4 jaar dienst doet in mijn DLG.
De romp wil ik deelbaar maken door de boom van de pod af te schuiven.
Hierdoor kan straks de hele kist in een koffertje van 1meter.
Ik gebruik dezelde snijmallen van voor mijn DLG met de Supergee profielen van Drela:
AG455ct, AG46ct, AG47ct.
Alleen de mal voor het midden met een koorde van 20cm moet ik bijmaken. Deze krijgt ook het profiel AG455ct.
Totaal gewicht 500, max 550 gram. Met een oppervlakte van 42,5dm dus een vleugelbelasting van zo'n 13 gram per dm2.
De motor wordt waarschijnlijk deze:
Turnigy Park300 Brushless Outrunner 1080kv
omdat het zo'n prachtig licht motortje is. Ik hoef niet loodrecht omhoog.
Ik zal deze kist vooral in rustige (avond) condities gebruiken. Ik kom regelmatig in noordfrankrijk waar opvallend vaak heel mooie en rustige condities zijn aan het eind van de middag, begin van de avond. En iedere keer fantaseer ik dan weer over deze kist...
Of ik een 2S of 3S ga gebruiken weet ik nog niet. Ik zal die vraag hier ook later wel stellen want ik weet niet zo veel over de moderne aandrijvingen.
Op dit moment twijfel ik over twee dingen die ik moet weten voordat ik de vleugels ga snijden:
1)
De supergee profielen hebben geen tipverdraaiing. Is volgens mij ook niet nodig bij zo'n lage vleugelbelasting en kleine koorde. Ik heb nooit een gemene overtrek meegemaakt.
Zou dat ook gelden voor 2,5 meter? Bij deze lage vleugelbelasting?
2)
Welke V-stelling geef ik de tips?
Ik heb e.e.a. in Sailplane Calc ingevoerd.
7,5 graden lijkt een mooie waarde.
Maar deze kisten lijken minder te hebben:
Modellbau Pollack - Nymbus F5J-400 Voll-CFK NEUHEIT 2015
Modellbau Pollack - Respect M F5J-400 NEUHEIT 2015
ypsi-daidalos
Als ik de vleugelverbinders van 4mm verenstaal maak zou ik dit nog kunnen variëren.
Maar liever gebruik ik 6mm carbon. Dit is ruim 2x zo licht, en een rechte verbinder werkt fijner dan met een knik.
Ik hoor graag de meningen hierover. Alvast bedankt!
Groeten! Patrick
Maar ook hoe goed het beheersbaar bleef in winderige condities.
Al snel borrelde het idee op om een electrozwever te maken met dezelfde koordes en vleugelbelasting maar dan met een spanwijdte van 2,5 meter.
Het plan is blijven liggen omdat ik aan een Supra ben begonnen die ik eerst af wilde maken.
Om verschillende redenen heeft dat veel langer geduurd dan gepland, maar inmiddels nadert het z'n voltooiing en liggen de plannen voor de superlichte 2,5 meterzwevert weer op de werkbank.
Het draadje van Crins kwam precies op dat moment

kleine-f5j-kist-opbasis-van-motor
Hierin vond ik een aantal links naar kisten die heel erg lijken op wat ik zelf van plan was.
Om eerlijk te zijn wist ik niet van het bestaan van een F5J-400 klasse af...
Het idee:
Een 3-delige vleugel met een middenstuk van 1 meter en een koorde van 20 naar 19 cm
De tips zijn DLG vleugels van 75 cm.
Alles wordt zo licht mogelijk gebouwd van 36 grams kevlar.
De bouw van de drie vleugeldelen is volledig vergelijkbaar met die van een DLG, op de vleugelverbinders na dan.
De romp wordt een pod van 2 lagen SA12 kevlarkous van EMC VEGA. (heb ik nog)
De boom is een 15 grams boom van EMC-VEGA die ik ook nog heb liggen. Dezelfde die al 4 jaar dienst doet in mijn DLG.
De romp wil ik deelbaar maken door de boom van de pod af te schuiven.
Hierdoor kan straks de hele kist in een koffertje van 1meter.
Ik gebruik dezelde snijmallen van voor mijn DLG met de Supergee profielen van Drela:
AG455ct, AG46ct, AG47ct.
Alleen de mal voor het midden met een koorde van 20cm moet ik bijmaken. Deze krijgt ook het profiel AG455ct.
Totaal gewicht 500, max 550 gram. Met een oppervlakte van 42,5dm dus een vleugelbelasting van zo'n 13 gram per dm2.
De motor wordt waarschijnlijk deze:
Turnigy Park300 Brushless Outrunner 1080kv
omdat het zo'n prachtig licht motortje is. Ik hoef niet loodrecht omhoog.
Ik zal deze kist vooral in rustige (avond) condities gebruiken. Ik kom regelmatig in noordfrankrijk waar opvallend vaak heel mooie en rustige condities zijn aan het eind van de middag, begin van de avond. En iedere keer fantaseer ik dan weer over deze kist...
Of ik een 2S of 3S ga gebruiken weet ik nog niet. Ik zal die vraag hier ook later wel stellen want ik weet niet zo veel over de moderne aandrijvingen.
Op dit moment twijfel ik over twee dingen die ik moet weten voordat ik de vleugels ga snijden:
1)
De supergee profielen hebben geen tipverdraaiing. Is volgens mij ook niet nodig bij zo'n lage vleugelbelasting en kleine koorde. Ik heb nooit een gemene overtrek meegemaakt.
Zou dat ook gelden voor 2,5 meter? Bij deze lage vleugelbelasting?
2)
Welke V-stelling geef ik de tips?
Ik heb e.e.a. in Sailplane Calc ingevoerd.
7,5 graden lijkt een mooie waarde.
Maar deze kisten lijken minder te hebben:
Modellbau Pollack - Nymbus F5J-400 Voll-CFK NEUHEIT 2015
Modellbau Pollack - Respect M F5J-400 NEUHEIT 2015
ypsi-daidalos
Als ik de vleugelverbinders van 4mm verenstaal maak zou ik dit nog kunnen variëren.
Maar liever gebruik ik 6mm carbon. Dit is ruim 2x zo licht, en een rechte verbinder werkt fijner dan met een knik.
Ik hoor graag de meningen hierover. Alvast bedankt!
Groeten! Patrick
Laatst bewerkt door een moderator: