Bouw van een fijn zwevertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door gurodewa, 25 mei 2008.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Heeft iemand al eens een FZ gemaakt zonder motor en hem aan een stiek omhoog geknald?
     
  2. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Jitze,
    Ik heb hem destijds als eerste zwever gebouwd maar wel mét motor. Van vliegen is het helaas nooit gekomen, leerzaam was het wel. Als je hem aan het elastiek wil starten zou ik wel vuren liggers nemen in plaats van de 5mm balsa zoals Guy ze gebruikt heeft ;)

    Groeten Rick
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ja, k had sowieso al grenen liggers gekocht. Dan nog stevige shear webs ertussen dan lijkt het dat hij aardig wat kan hebben.
     
  4. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Eindelijk weer kans gezien wat te doen. Motordraadjes zijn gesoldeerd en capstrips zijn allemaal geplakt en LE en TE zijn geschuurd. Eén vleugelverbinder is nu helemaal op maat en de tweede bijna. Rest dus nog alleen het folieën van de vleugel en de andere bovengenoemde klusjes.
    Kijken of we vrijdagavond kunnen folieën en staartvlakken lijmen.....
     
  5. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    En als bewijs, bijgaand de vleugeldelen al voorzien van de transparante delen. Nu nog de witte folie op de gesloten delen (D-box, eindlijst, vleugeltip, middensectie) en de delen kunnen op een mal verlijmd worden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    Hallo wie heeft de tekeningen van dit model nog
    zou diegene het willen door mailen naar mijn mail adres
    pb maar als je de tekening hebt
    bedankt
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2012
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Jarno, edit je mail en verwijder de directe koppeling naar je mailadres zo snel mogelijk. dit is manier om spam op te lopen.
    Als je jouw privé-mailadres wilt noemen doe het dan op zo'n manier: ikke.punt.mijnprovider.punt.nl
    dat snappen mensen heel goed, maar mailadressen-robots niet.

    Dirk.
     
  8. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Jarno heeft vorige week van mij een setje tekeningen gemaild gekregen dus kan aan de slag. Hou ons op de hoogte Jarno!

    Bij ons is het Fijne Zwevertje inmiddels op een haar na klaar. De draairichting van de motor moet nog gecheckt en de juiste instelling van het CG moet nog uitgewogen worden.
    Ook nog een klein strookje folie over de lijmnaad tussen hoofdvleugel en vleugeltips.
    Tot slot moet het blokje gelijmd worden dat de stuurstangen netjes op hun plaats houdt. Zonder dat blokje kunnen de stuurstangen iets te veel uitbuigen bij druk van de servo.
    Helemaal compleet (incl. accu) zal ik voor de statistieken ook nog even wegen hoe zwaar het geheel is geworden.
    Natuurlijk zal ik de foto's van het eindresultaat hier plaatsen.
     
  9. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zo,

    bijgaand wat foto's van het geheel. Voor de statistieken, het weegt nu 510 gr. excl. accu en elastieken.

    Het CG en de draairichting moet nog gecheckt. De rest is klaar. Ik ben beslist niet ontevreden met het resultaat. Nu maar eens kijken of er iemand in de club is die het ding wil invliegen voordat we het toestel op ons loslaten (we zijn nog lekker beginners.....).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De accu heeft een mooi lange klittenbandbaan om het CG op aan te passen. De servoarmschroefjes en het schroefje van het stuurstangblokje ontbreken hier om ze voor de volgende afbeelding makkelijk los te kunnen halen.


    [​IMG]

    [​IMG]
    De voorste pen voor de vleugelelastieken eruit trekken, een schroefje vooraan losdraaien, de servoarmpjes afnemen en je trekt het plaatje met servo's en ontvanger er zo uit.

    [​IMG]
    De antenne loopt netjes door een buisje door de romp.


    [​IMG]
    De stuurstangen kunnen bij de roerhevels afgesteld worden. Daarna een likje epoxy op de borgschroef en ze gan nergens meer heen. De stuurstangen grijpen netjes in de hevels ter hoogte van de scharnierlijn.

    [​IMG]
    De antenne wordt netjes langs het glijblokje geleid om kapot schuren bij een landing te voorkomen.

    Met dichte staart smoelt het toch heel anders dan Gurodewa's oorspronkelijke versie. Maar ik ben wel blij met al zijn voorwerk en zijn enthousiasme; dat heeft ons op deze weg gezet!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Ziet er leuk uit met een volle romp. Zo had ik hem nog niet gemaakt, maar je hebt gedaan zoals ik het voor ogen had, het zwevertje bouwen met je eigen ideeën erin verwerkt.
    Wie geen schrik heeft om dit te doen is goed bezig!
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Hier liggen 2 sets ribben e.d. klaar om dit toestelletje te bouwen met een span van ongeveer 125cm. Binnenkort gaat dat gebeuren.

    Echter: denken jullie dat rolroeren iets toevoegen aan de fun? Op dit moment is het heel makkelijk in te bouwen, en zodoende overweeg ik het.

    Kunnen degenen die het toestel hebben hier iets over zeggen?
     
  12. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Mijns inziens heeft het geen toegevoegde waarde. Het ding vliegt prima zo. Ik zou zeggen bouwen zonder rolroeren.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Nou nee dus: dit is een typische twee-as layout met bijbehoren eenvoud.
    De fun is dat je er heel leuk en comfortabel themiek mee kan vliegen (en eventueel uitstapjes naar de helling).
    je kunt er heel veel van leren over wat nu de echte basisprincipes zijn en dat er zeer bevredigend met deze opzet gevlogen kan worden.
    Als je persee rolroeren wilt zal je de V-stelling drastisch moeten verminderen
    (zoals bij de Guppy), het karakter zal sterk veranderen maar of dat nu een veel leukere kist oplevert? Niet doen!

    (overigens: mijn motto hier is niet absoluut, maar een provokatief grapje;))
     
  14. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Peter, mooi gezegd. Het toestel is bedoeld voor de beginner, zowel bouw als vlieg eigenschappen. Rolroeren in dit ontwerp gaan voor weinig fun effect zorgen. De vleugelkoorde is daar wat te groot voor en het Clark-Y profiel is ook al niet een topper voor veel fun.
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Allen bedankt voor het delen van jullie mening. We zullen het simpel houden en geen rolroeren inbouwen!
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De bouwplank ligt al klaar met het midden afgetekend. De ribben heb ik niet getekend, want de breedte wordt bepaald door de shear webs die elk 51mm breed zijn.
    [​IMG]

    Het ribbenblok:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Misshien ook handig om het einde af te tekenen?
    Weet je tenminste dat je op het einde goed uitkomt.
    Want het zal je maar gebeuren dat de ene vleugelhelft 4 mm langer is dan de andere!
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Natuurlijk zal ik daar rekening mee houden, het is gelukkig niet het eerste toestel dat ik bouw ;) Check

    Overigens vertrouw ik mezelf wel erop dat alle shearwebs keurig op maat zijn, dus een eventueel verschil zal zeker niet meer dan 2mm zijn.
    Wellicht bouw ik de vleugel van buiten naar binnen en verreken ik het op de middelste 3 ribben. Zulk soort dingen bepaal ik altijd pas ter plekke.
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Update FZ 1250mm

    Afgelopen weekend heb ik even zitten plakken. Ging nogal snel, dit vleugeltje staat echt binnen no-time in elkaar!

    [​IMG]

    Ook maar wat fun toegevoegd voor als het wat later wordt op een zomeravond:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Niet links en rechts verschillend? (Doe eens gek, rood links en groen rechts?)

    Hugo
     

Deel Deze Pagina