Bouw van een fijn zwevertje

Heeft iemand al eens een FZ gemaakt zonder motor en hem aan een stiek omhoog geknald?

Hoi Jitze,
Ik heb hem destijds als eerste zwever gebouwd maar wel mét motor. Van vliegen is het helaas nooit gekomen, leerzaam was het wel. Als je hem aan het elastiek wil starten zou ik wel vuren liggers nemen in plaats van de 5mm balsa zoals Guy ze gebruikt heeft ;)

Groeten Rick
 
Ja, k had sowieso al grenen liggers gekocht. Dan nog stevige shear webs ertussen dan lijkt het dat hij aardig wat kan hebben.
 
...Vleugels zijn bijna gereed, nu alleen nog de capstrips plakken (al wel gestript van een plankje) en LE en TE in definitieve vorm schuren. Dan ook de vleugel folieën.
Motordraadjes nog solderen aan de regelaar, staartvlakken vastlijmen, roerhoorntjes eraan maken (slijp ik uit een stukje pertinax) en stuurkabels op maat maken. En dan is'tie eindelijk klaar, de 'Purple Job'.

Eindelijk weer kans gezien wat te doen. Motordraadjes zijn gesoldeerd en capstrips zijn allemaal geplakt en LE en TE zijn geschuurd. Eén vleugelverbinder is nu helemaal op maat en de tweede bijna. Rest dus nog alleen het folieën van de vleugel en de andere bovengenoemde klusjes.
Kijken of we vrijdagavond kunnen folieën en staartvlakken lijmen.....
 
En als bewijs, bijgaand de vleugeldelen al voorzien van de transparante delen. Nu nog de witte folie op de gesloten delen (D-box, eindlijst, vleugeltip, middensectie) en de delen kunnen op een mal verlijmd worden.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo wie heeft de tekeningen van dit model nog
zou diegene het willen door mailen naar mijn mail adres
pb maar als je de tekening hebt
bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hallo woe jeeft de tekeningen van dit model nog
zou diegene het willen door mailen naar mijn mail adres
..mailadres...
Jarno, edit je mail en verwijder de directe koppeling naar je mailadres zo snel mogelijk. dit is manier om spam op te lopen.
Als je jouw privé-mailadres wilt noemen doe het dan op zo'n manier: ikke.punt.mijnprovider.punt.nl
dat snappen mensen heel goed, maar mailadressen-robots niet.

Dirk.
 
Jarno heeft vorige week van mij een setje tekeningen gemaild gekregen dus kan aan de slag. Hou ons op de hoogte Jarno!

Bij ons is het Fijne Zwevertje inmiddels op een haar na klaar. De draairichting van de motor moet nog gecheckt en de juiste instelling van het CG moet nog uitgewogen worden.
Ook nog een klein strookje folie over de lijmnaad tussen hoofdvleugel en vleugeltips.
Tot slot moet het blokje gelijmd worden dat de stuurstangen netjes op hun plaats houdt. Zonder dat blokje kunnen de stuurstangen iets te veel uitbuigen bij druk van de servo.
Helemaal compleet (incl. accu) zal ik voor de statistieken ook nog even wegen hoe zwaar het geheel is geworden.
Natuurlijk zal ik de foto's van het eindresultaat hier plaatsen.
 
Zo,

bijgaand wat foto's van het geheel. Voor de statistieken, het weegt nu 510 gr. excl. accu en elastieken.

Het CG en de draairichting moet nog gecheckt. De rest is klaar. Ik ben beslist niet ontevreden met het resultaat. Nu maar eens kijken of er iemand in de club is die het ding wil invliegen voordat we het toestel op ons loslaten (we zijn nog lekker beginners.....).

full


full


full


full

De accu heeft een mooi lange klittenbandbaan om het CG op aan te passen. De servoarmschroefjes en het schroefje van het stuurstangblokje ontbreken hier om ze voor de volgende afbeelding makkelijk los te kunnen halen.


full


full

De voorste pen voor de vleugelelastieken eruit trekken, een schroefje vooraan losdraaien, de servoarmpjes afnemen en je trekt het plaatje met servo's en ontvanger er zo uit.

full

De antenne loopt netjes door een buisje door de romp.


full

De stuurstangen kunnen bij de roerhevels afgesteld worden. Daarna een likje epoxy op de borgschroef en ze gan nergens meer heen. De stuurstangen grijpen netjes in de hevels ter hoogte van de scharnierlijn.

full

De antenne wordt netjes langs het glijblokje geleid om kapot schuren bij een landing te voorkomen.

Met dichte staart smoelt het toch heel anders dan Gurodewa's oorspronkelijke versie. Maar ik ben wel blij met al zijn voorwerk en zijn enthousiasme; dat heeft ons op deze weg gezet!

IMGP0008.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er leuk uit met een volle romp. Zo had ik hem nog niet gemaakt, maar je hebt gedaan zoals ik het voor ogen had, het zwevertje bouwen met je eigen ideeën erin verwerkt.
Wie geen schrik heeft om dit te doen is goed bezig!
 
Hier liggen 2 sets ribben e.d. klaar om dit toestelletje te bouwen met een span van ongeveer 125cm. Binnenkort gaat dat gebeuren.

Echter: denken jullie dat rolroeren iets toevoegen aan de fun? Op dit moment is het heel makkelijk in te bouwen, en zodoende overweeg ik het.

Kunnen degenen die het toestel hebben hier iets over zeggen?
 
denken jullie dat rolroeren iets toevoegen aan de fun?
Nou nee dus: dit is een typische twee-as layout met bijbehoren eenvoud.
De fun is dat je er heel leuk en comfortabel themiek mee kan vliegen (en eventueel uitstapjes naar de helling).
je kunt er heel veel van leren over wat nu de echte basisprincipes zijn en dat er zeer bevredigend met deze opzet gevlogen kan worden.
Als je persee rolroeren wilt zal je de V-stelling drastisch moeten verminderen
(zoals bij de Guppy), het karakter zal sterk veranderen maar of dat nu een veel leukere kist oplevert? Niet doen!

(overigens: mijn motto hier is niet absoluut, maar een provokatief grapje;))
 
Peter, mooi gezegd. Het toestel is bedoeld voor de beginner, zowel bouw als vlieg eigenschappen. Rolroeren in dit ontwerp gaan voor weinig fun effect zorgen. De vleugelkoorde is daar wat te groot voor en het Clark-Y profiel is ook al niet een topper voor veel fun.
 
Allen bedankt voor het delen van jullie mening. We zullen het simpel houden en geen rolroeren inbouwen!
 
De bouwplank ligt al klaar met het midden afgetekend. De ribben heb ik niet getekend, want de breedte wordt bepaald door de shear webs die elk 51mm breed zijn.
full


Het ribbenblok:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misshien ook handig om het einde af te tekenen?
Weet je tenminste dat je op het einde goed uitkomt.
Want het zal je maar gebeuren dat de ene vleugelhelft 4 mm langer is dan de andere!
 
Natuurlijk zal ik daar rekening mee houden, het is gelukkig niet het eerste toestel dat ik bouw ;) Check

Overigens vertrouw ik mezelf wel erop dat alle shearwebs keurig op maat zijn, dus een eventueel verschil zal zeker niet meer dan 2mm zijn.
Wellicht bouw ik de vleugel van buiten naar binnen en verreken ik het op de middelste 3 ribben. Zulk soort dingen bepaal ik altijd pas ter plekke.
 
Update FZ 1250mm

Afgelopen weekend heb ik even zitten plakken. Ging nogal snel, dit vleugeltje staat echt binnen no-time in elkaar!

full


Ook maar wat fun toegevoegd voor als het wat later wordt op een zomeravond:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top