Heel mooi. Het motiveert me om weer verder te gaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hij is mooi geworden Joop,Ik ben klaar met de Kosmo.
Leuk project en weinig problemen gehad met de tekening,
En als die er al waren dan bracht de italiaanse website meestal wel uitkomst.
DeKosmo 3 past past mooi in het rijtje van vliegtuigen waar ik nog al aan gehecht ben
En dat zijn de Curare en Bleu Angel.
Nu nog motor en besturing plaatsen en dan is de Kosmo 3 klaar voor z’n testvlucht.
Of ik dat zelf ga doen (Bijna 81) weet ik nog niet maar er is in de club meestal wel iemand die dat
voor mij wil doen.
Alle andere Kosmo bouwers succes gewenst.
Gr Joop Kuiper.
Prachtig geworden Joop
Waar mee afgewerkt? folie zo te zien aan de reststukken op de werkbank?
En we gaan door!
Eerst even de E-tracts showen.
Voor die 16 euro redelijk goed, ik heb ze al getest en ook uit elkaar gehaald en het zit redelijk degelijk in elkaar.
Het enige dat ik mis is een gaatje waar een wormschroefje in kan om de (5mm) poten in te kunnen zetten.
Ik denk dat ik ze maar verlijm met Uhu Endfest want ik durf geen gaatje te boren en dan M3 draad te tappen, het materiaal lijkt me gietaluminium.
Over 5 dagen zijn ze maar 7,99 per stuk, 11-11 sale.
https://www.aliexpress.com/item/1x-...416.html?spm=2114.13010708.0.0.1cf44c4dgehRg2
En de neuspoot is dan 8,67
http://www.aliexpress.com/item/Elec...706.html?spm=2114.13010708.0.0.1cf44c4dgehRg2
![]()
Ik denk alleen dat ik oleo's moet kopen want de pootjes die bij de Kosmo geleverd zijn zijn 4mm en het gat is 5mm en het hoofdlandinggestel moet ook iets naar achteren gebogen staan (laat ik later wel zien) dus ik moet een verend hoofdlandinggestel hebben.
Dan weer verder met het hout.
De vleugel, bij de neuslijst, in het midden moesten nog 2 verstevigingsklotsen ingelijmd worden.
Dus weer de witte Pattex erbij.
En het zit.
![]()
Nu de voorbereiding voor de beplanking van de vleugel.
Ik plak altijd eerst de delen van de beplanking kops aan elkaar zodat je 1 groot vel balsa krijgt.
Eerst leg ik 2 plankjes (1,5mm in dit geval) tegen elkaar en houd ze tegen elkaar aan met plakband,
![]()
Dan vouw je op de plakbandnaad de plankjes open en smeer je er wat lijm tussen
![]()
Daarna alles plat leggen (met het plakband naar de vloer anders plak je de plankjes aan je bouwtafel vast).
En laten drogen.
Eventueel overtollige lijm met een nat doekje wegvegen.
![]()
Ik bedacht dat ik nu beter eerst de triplex delen voor het landinggestel in kon lijmen want dat gaat met epoxy en dat duurt wel even voor het droog is.
Dus eerst gepast, nou dat paste zuigend.
![]()
Toen de retract erin gelegd en ik kwam weer een uitdaging tegen.
![]()
Gaat niet passen... de retract zit tegen het hout van de vleugelrib aan.
Even afgetekend wat er weggehaald zou moeten worden.
![]()
Nu bleek er in de praktijk toch nog meer weggehaald te moeten worden omdat ik de retract gelijk wil laten liggen met de beplanking van de vleugel.
Dit moet weg.
![]()
En na vanochtend vroeg even met de Dremel aan de gang geweest te zijn is dat hout weggeslepen en kon ik het plaatje triplex
voor de retracts inlijmen.
Een onderaanzicht met de Uhu Endfest lijmnaden.
![]()
Ondertussen was de beplanking alweer droog (inmiddels 3 plankjes balsa aan elkaar, dus 30cm breed)
en kon ik grofweg de contouren van de vleugel op het balsa aftekenen.
De achterlijst is recht en die heb ik ook als referentie gehouden, vandaar de lijmklemmen.
![]()
Daarna met een stift langs de neuslijst en tip van de vleugel.
De gordijnen zijn nog dicht, zo vroeg was het nog.
![]()
Dan hou je dit over
Een afgetekende plaat balsa.
Ik heb er wel opgeschreven dat het de binnenkant is en ook welke vleugelheft anders maak je 4 dezelfde.
Nou is dat niet zo erg bij dit model omdat het profiel symmetrisch is maar stel je hebt een asymmetrisch profiel dan zou
je zomaar verschil in maat kunnen hebben en dan zijn 2 panelen niet meer bruikbaar (is me al meerdere keren gebeurd).
![]()
Na het snijden van het balsa even passen op de vleugel.
De achterlijst is de referentie dus die zetten we weer vast.
Het glimmen is het plakband waar de individuele plankjes mee aan elkaar gefixeerd zitten.
Dat haal ik er pas af na het beplanken.
![]()
In de voorlijst zitten wat spelden om te kijken of ik de bolling van de vleugel wel haal.
Dus of ik geen hout tekort kom.
![]()
Dit past dus nu nog 2x 3 plankjes aan elkaar lijmen en dan weer snijden voor de andere kant van de vleugel.
Eerst koffie!
GJ
Maar zelfs bij de "dure" retracts als Electron, waar dan een kastje tussen zit, of die ik vroeger had, de Behotec, daar zit ook een sturing tussen, daar adviseren ze ook een aparte stroomvoorziening.
Zoveel gewicht is het niet (een 2S lipo of LiFepo) maar dan heb je altijd je besturing afgescheiden.
GJ