Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Ik ben klaar met de Kosmo.
Leuk project en weinig problemen gehad met de tekening,
En als die er al waren dan bracht de italiaanse website meestal wel uitkomst.
DeKosmo 3 past past mooi in het rijtje van vliegtuigen waar ik nog al aan gehecht ben
En dat zijn de Curare en Bleu Angel.

Nu nog motor en besturing plaatsen en dan is de Kosmo 3 klaar voor z’n testvlucht.

Of ik dat zelf ga doen (Bijna 81) weet ik nog niet maar er is in de club meestal wel iemand die dat

voor mij wil doen.

Alle andere Kosmo bouwers succes gewenst.

Gr Joop Kuiper.
Hij is mooi geworden Joop,
Dat bouwen en vliegen is aan joop wel toevertrouwd, deze man heeft mij vroeger aan het vliegen gebracht, ik weet nog goed dat joop mij geholpen heeft met mijn allereerste trainertje, Hein van t laar vloog hem in terwijl ik de strakke figuren van Joop zijn Curare aan het bewonderen was hahaha.

Joop ik kom deze zomer weer eens naar het Noorden om een kijkje te nemen hoe de Kosmo vliegt
Gr.Richard

Prachtig geworden Joop:thumbsup:
Waar mee afgewerkt? folie zo te zien aan de reststukken op de werkbank?

Idd met folie. " Oracover "Ferrary Rood ,,. heb ik gebruikt.
Ook een proef gedaan met Orastick maar dat werkt niet lekker op balsahout vind ik.
Voorheen deed ik alles een kleurtje geven met de verfspuit.
Papier, Parketlak, Grondlaag en daarna de mooie kleurtjes.
Maar met Folie gaat ook prima.

Hallo Kosmo Bouwers.
Vraag: Is het bij iemand bekend waar zwaarte punt bij de Kosmo ligt.
Als ik het omreken van af de tekening kom ik uit op 106 mm
dat is tevens een derde van de koorde.
Misschien heeft iemand ervaring opgedaan met vliegen.

Hoop dat iemand dit nog leest maar is de kosmos nog te verkrijgen. Zie alleen maar dat hij uitverkocht is of weet iemand of ze daar nog een keer mee gaan beginnen.

Die ligt in de kliko..
Je kan Mantua Models Italy even mailen, misschien is de website niet up to date.

GJ

Jammer GJ?
Mantua is ook actief op ‘Fascebuch’... ook daar toegankelijk benaderbaar.
Op eBay.de ging een moderne kit voor het dubbele over de balk. Maar dat zijn Duitse blindgangers die doorslaan...
De Mantuakit zat op zo een 100 tot 110 euro...

Laatst bewerkt:
Ok gjvo ga ze is mailen wie weet.Zonde dat die van jou al in de kliko ligt.Trouwens een prachtig draadje heb je hier geschreven van de kosmos hebben veel modelbouwers wat aan.

Het was in een periode dat ik ging verhuizen naar Duitsland, dus alles in een opslag gedaan en dan ga je kijken wat je niet meer nodig hebt.

Je kan ook kijken naar de Kosmo 4.
Piepvleugel, retracts.
Iets modernere kit.

Of als het niet per se de Kosmo moet zijn.
Dit bedrijf.
http://www.easycnc.it/i_nostri_kit.aspx

Galaxy, Komet, Mach 2012

GJ

Laatst bewerkt:
Deze pootjes rechtstreeks op je ontvanger of zit daar nog en of ander kastje bij om het werkend te krijgen.
En we gaan door!

Eerst even de E-tracts showen.
Voor die 16 euro redelijk goed, ik heb ze al getest en ook uit elkaar gehaald en het zit redelijk degelijk in elkaar.
Het enige dat ik mis is een gaatje waar een wormschroefje in kan om de (5mm) poten in te kunnen zetten.
Ik denk dat ik ze maar verlijm met Uhu Endfest want ik durf geen gaatje te boren en dan M3 draad te tappen, het materiaal lijkt me gietaluminium.
Over 5 dagen zijn ze maar 7,99 per stuk, 11-11 sale.
https://www.aliexpress.com/item/1x-...416.html?spm=2114.13010708.0.0.1cf44c4dgehRg2

En de neuspoot is dan 8,67
http://www.aliexpress.com/item/Elec...706.html?spm=2114.13010708.0.0.1cf44c4dgehRg2

CIMG2895.JPG

Ik denk alleen dat ik oleo's moet kopen want de pootjes die bij de Kosmo geleverd zijn zijn 4mm en het gat is 5mm en het hoofdlandinggestel moet ook iets naar achteren gebogen staan (laat ik later wel zien) dus ik moet een verend hoofdlandinggestel hebben.

Dan weer verder met het hout.
De vleugel, bij de neuslijst, in het midden moesten nog 2 verstevigingsklotsen ingelijmd worden.
Dus weer de witte Pattex erbij.
En het zit.
CIMG2896.JPG

Nu de voorbereiding voor de beplanking van de vleugel.
Ik plak altijd eerst de delen van de beplanking kops aan elkaar zodat je 1 groot vel balsa krijgt.
Eerst leg ik 2 plankjes (1,5mm in dit geval) tegen elkaar en houd ze tegen elkaar aan met plakband,
CIMG2906.JPG

Dan vouw je op de plakbandnaad de plankjes open en smeer je er wat lijm tussen
CIMG2907.JPG

Daarna alles plat leggen (met het plakband naar de vloer anders plak je de plankjes aan je bouwtafel vast).
En laten drogen.
Eventueel overtollige lijm met een nat doekje wegvegen.
CIMG2908.JPG

Ik bedacht dat ik nu beter eerst de triplex delen voor het landinggestel in kon lijmen want dat gaat met epoxy en dat duurt wel even voor het droog is.
Dus eerst gepast, nou dat paste zuigend.
CIMG2909.JPG

Toen de retract erin gelegd en ik kwam weer een uitdaging tegen.
CIMG2910.JPG

Gaat niet passen... de retract zit tegen het hout van de vleugelrib aan.
Even afgetekend wat er weggehaald zou moeten worden.
CIMG2913.JPG

Nu bleek er in de praktijk toch nog meer weggehaald te moeten worden omdat ik de retract gelijk wil laten liggen met de beplanking van de vleugel.
Dit moet weg.
CIMG2915.JPG

En na vanochtend vroeg even met de Dremel aan de gang geweest te zijn is dat hout weggeslepen en kon ik het plaatje triplex
voor de retracts inlijmen.
Een onderaanzicht met de Uhu Endfest lijmnaden.
CIMG2917.JPG

Ondertussen was de beplanking alweer droog (inmiddels 3 plankjes balsa aan elkaar, dus 30cm breed)
en kon ik grofweg de contouren van de vleugel op het balsa aftekenen.
De achterlijst is recht en die heb ik ook als referentie gehouden, vandaar de lijmklemmen.
CIMG2900.JPG

Daarna met een stift langs de neuslijst en tip van de vleugel.
De gordijnen zijn nog dicht, zo vroeg was het nog.
CIMG2901.JPG

Dan hou je dit over
Een afgetekende plaat balsa.
Ik heb er wel opgeschreven dat het de binnenkant is en ook welke vleugelheft anders maak je 4 dezelfde.
Nou is dat niet zo erg bij dit model omdat het profiel symmetrisch is maar stel je hebt een asymmetrisch profiel dan zou
je zomaar verschil in maat kunnen hebben en dan zijn 2 panelen niet meer bruikbaar (is me al meerdere keren gebeurd).
CIMG2902.JPG

Na het snijden van het balsa even passen op de vleugel.
De achterlijst is de referentie dus die zetten we weer vast.
Het glimmen is het plakband waar de individuele plankjes mee aan elkaar gefixeerd zitten.
Dat haal ik er pas af na het beplanken.
CIMG2903.JPG

In de voorlijst zitten wat spelden om te kijken of ik de bolling van de vleugel wel haal.
Dus of ik geen hout tekort kom.
CIMG2904.JPG

Dit past dus nu nog 2x 3 plankjes aan elkaar lijmen en dan weer snijden voor de andere kant van de vleugel.

Eerst koffie!

GJ

Die pootjes kunnen direct in de ontvanger, het werkt een beetje als een servo op een schakelaar.
Ik heb ook nog andere pootjes gevonden, tot 8 kilo.
Zelfde idee.
https://nl.aliexpress.com/item/4000...g0o.store_home.promoteWysiwyg_4000000472516.2

Ik zou ze wel voor de zekerheid op een aparte voeding zetten, dus de min en signaal van de ontvanger pakken en de min en plus van een aparte 6V accu.
Als er dan iets blijft klemmen dan doen de andere servo's het nog wel.

GJ

Als ze klemmen... blokkeren... klappen ze dacht ik weer terug. Die van HK die ik hier heb, hebben meen ik een beveiliging.
Als’t mot kan ik het wel testen. Maar op YouTube legio voorbeelden...
Je kan je helemaal klem informeren op dat punt...

Laatst bewerkt:
Maar zelfs bij de "dure" retracts als Electron, waar dan een kastje tussen zit, of die ik vroeger had, de Behotec, daar zit ook een sturing tussen, daar adviseren ze ook een aparte stroomvoorziening.
Zoveel gewicht is het niet (een 2S lipo of LiFepo) maar dan heb je altijd je besturing afgescheiden.

GJ

Top dank voor de info mannen heb ze besteld.
Maar zelfs bij de "dure" retracts als Electron, waar dan een kastje tussen zit, of die ik vroeger had, de Behotec, daar zit ook een sturing tussen, daar adviseren ze ook een aparte stroomvoorziening.
Zoveel gewicht is het niet (een 2S lipo of LiFepo) maar dan heb je altijd je besturing afgescheiden.

GJ

Back