Bouw van een Nakajima KI-84 "Hayate"

Vroeg me al af of er nog wat ging gebeuren hier :)

Hij ziet er erg mooi uit!

Altijd mooi als het gewicht blijkt mee tevallen, of gewichtsverdelings-problemen niet aanwezig blijken te zijn..

Dank, Dank, :worship:

Schiet alleen de laatste tijd niet erg op. Heb mijn draadje weer van erg ver weg op moeten duiken :roll:

Nou ja, de vorderingen:

De wing fearings zijn als volgt gemaakt:

Eerst een drie lagen GFK over de vleugel gelamineerd
normal_DSCN2564.jpg

Deze aan de binnenkant van de vleugelzitting gelijmd
normal_DSCN2568.jpg

Daarna ontiggelijk veel balsahoutjes er tegen lijmen 8O
normal_DSCN2569.jpg

En nog meer houtjes :roll:
normal_DSCN2570.jpg

Daarna zoveel mogelijk hout met mes en schuurmachine verwijderen.
normal_DSCN2572.jpg

De romp langs het te schuren hout is met schilderstape afgeplakt om inschuren te voorkomen.
normal_DSCN2574.jpg

Achter de vleugel dient de wing fearing vloeiend in de rompvorm over te lopen. Gelukkig bestaat er zoiets als vulmiddel :wink:
normal_DSCN2575.jpg

Onderzijde van de wing fearing.
normal_DSCN2576.jpg

De hol geschuurde wing fairing.
normal_DSCN2577.jpg

Vleugel erop ter controle.
normal_DSCN2581.jpg

Ook de onderzijde van de romp/vleugel dient vloeiend over te lopen.
normal_DSCN2582.jpg

Ook de wieldeuren zijn ondertussen klaar.
normal_DSCN2588.jpg

Foto vanaf de achterzijde.
normal_DSCN2589.jpg

Voor het maken van de wing fearing zijn dit een aantal avonden je beste vrienden :roll:
normal_DSCN2594.jpg

Lekker breed landingsgestel :P
normal_DSCN2595.jpg

Nou dit was wat mij betreft wel het vervelendste klusje om te doen :evil: Ben echter wel tevreden met het resultaat :)

normal_DSCN2580.jpg

:?: binnenkort een "kale" maiden in BLA-del :?:
Ziet er weer eeeeerrrrggg netjes en strak uit.

ps heb je al een bijpassende piloot ( eentje met spleet ogen :wink: )

MVG

BLA-38

Kale maiden zou ik mooi achterwege laten, eerst afwerken en dan vliegen. Ik weet dat het kan, dat toestellen te ontvetten zijn, maar je haalt je er een hoop extra werk en risico's mee op de hals.

Mooi toestel hoor bla31.. die fairings zal dan wel het minst leuke werkje geweest zijn, maar het ziet er wel erg goed uit.. dus wel dankbaar werk, moet je dan maar denken :)

Enige puntje is iets wat ik van Arvid afgekeken heb; let even op het spoor van je wielen. Ik neem aan dat dat nog iets is wat nog op de agenda staat.

@Bla31, Ik heb zelf een kale maiden gedaan omdat ik niet wist wat het toestel zou doen. Had namelijk tijdens het bouwen last van een kromme vleugel. Achteraf ben ik daar wel blij mee geweest, dan weet je namelijk hoe goed en mooi je het toestel afmaakt. Het ontvetten is vrij makkelijk te doen met AVGAS, vond dat absoluut geen vervelend werk en kost je misschien maar een uurtje of misschien wel minder. Wel moet je toestel dan goed in het glas zitten.

Fairings zijn zeker goed gelukt :thumbsup:

Even de wielen uitlijnen is wel belangrijk. Op gras is het nog wel vergeeflijk, asfalt is daar een stuk gevoeliger voor. Toch geeft een beetje toespoor beter controle tijdens je takeoff en landing. Zoals Henri zegt, dat staat waarschijnlijk nog op de agenda.

Even de wielen uitlijnen is wel belangrijk. Op gras is het nog wel vergeeflijk, asfalt is daar een stuk gevoeliger voor. Toch geeft een beetje toespoor beter controle tijdens je takeoff en landing. Zoals Henri zegt, dat staat waarschijnlijk nog op de agenda.

Dit punt staat niet in de agenda :) Doordat de foto dichtbij en recht van voren is genomen en het brede landingsgestel lijkt het of de wielen naar buiten staan. Dit is echter niet het geval. Als je de vleugel omdraait en van onderen recht op het wiel kijkt heeft deze iets toespoor. Dit was gemakkelijk in te stellen vanwege de rechte vleugelvoorzijde van dit model. Noemen ze dit nou optisch bedrog :roll:

Ik denk dat ik niet voor de "kale maiden" ga. Ik geef het toestel eerst zijn basiskleuren en werk het daarna zoveel mogelijk af voordat ie de lucht ingaat.

Enige vorm van twijfels heb ik wel of de 15 cc 90fx OS tweetakt motor wel sterk genoeg zal zijn. Deze levert echter wel 2,8 pk. Ik heb even op de site van Dave Platt gespiekt en die vliegt zijn me 109 en de fw 190 met een schaal van 1/5 ook met een 90fx. Een en ander zal veel afhangen van het uiteindelijke gewicht en dus de vleugelbelasting. Een grotere en dus zwaardere motor is zeker niet altijd beter.

gr.

Dat is mooi (wat je wielen betreft).

Wat betreft je motor. Ik heb ooit geleerd dat je uit kan gaan van 3 kg per pk. Dus met 2,8pk kom je uit op 8,4kg. De Corsair vlieg ik met een 1,5pk RCV motor. De kist weegt 5kg. Dus ik zit al over de doorsnee 3kg per pk "regel". Maar goed, dit is een vuistregel. Misschien dat iemand anders praktijk ervaring met jouw kist heeft.

Dan kan ik mij niet voorstellen dat je je er zorgen over hoeft te maken. Een 91FX gaat 6kg echt wel de lucht in krijgen, tenzij je bv. een belachelijke vleugelbelasting zou hebben.

Heb het toestel toch voor de zekerheid toch nog maar even gewogen. Hij weegt nu ongeveer 4 kg. Hier komen dus nog 6 servo's (er zitten er nu al 2 in de romp, totaal dus 8 servo's), een ontvanger, een accu, een aangekleede cockpit en de bekleding en afwerking bij. De ontwerper/bouwer van de bouwtekening geeft een gewicht aan tussen de 5 en 6 kg.

Dit laat dus nog enige ruimte voor details :P Mischien wel zoals op onderstaande foto's :wink:

ki84sg_3.jpg

ki84sg_4.jpg

ki84sg_8.jpg

ki84sg_10.jpg

ki84sg_12.jpg

ki84sg_15.jpg

Overings schitterend aangebrachte weathering :worship:

Trouwens de bedoeling is om alle roeren te gaan bekleden met textielfolie zoals bijvoorbeel oratex of solartex en deze daarna in kleur mee te spuiten. Heeft iemand ervaring welk van de twee produkten je het best kunt gebruiken en of en waarmee deze textielfolie dan voorbehandeld moet worden alvorens de kleur erop te spuiten. Ik bedoel daarbij eerst een grondverf of primer o.i.d.

gr.

toevallig heb ik in Fine Scale Modeler gezien hoe die weathering ( chipping) gemaakt word, maar volgens mij is het alleen toe te passen op kleine modellen...

de truc is om eerst het te weatheren gedeelte zilver te verven, en als het droog is het met een airbrushbrush voorzichtig vochtig maken met water. dan dep je er voorzichtig wat hompen zout op met een kwastje. de truc is om het niet te verdelen maar op sommige plekken heel dik te maken en op sommige plekken helemaal niks te doen. hierna laten drogen. daarna kun je de toplaag erop spuiten, in jouw geval groen. als dit droog is kun je met een doekje het zout er weer afvegen, en waar het zout eerst zat is het dan nog zilver.
zal morgen eens kijken of ik het artikel voor je in kan scannen :wink:

Ha die Bla....

Ziet prachtig uit,
Mooi staaltje houtbouw!!!!! :lol:

Het beste kun je solartex gebruiken.
Al weet ik zelf het verschil niet met oratex.
Ooit eens een onderzoekje naar gedaan.
Maar zonder dat er verschil in zit.
Gebruik momenteel voor de beech zilverkleurige solartex.
En je kunt het gewoon spuiten met verf, zonder grondverf.
Als je niet tedik spuit blijf je de struktuur van de tex zien.

Zo vol verwachting zie ik de volgende vorderingen te gemoet.

Groeten Han.

hezik zei:
Dan kan ik mij niet voorstellen dat je je er zorgen over hoeft te maken. Een 91FX gaat 6kg echt wel de lucht in krijgen, tenzij je bv. een belachelijke vleugelbelasting zou hebben.

Ik zou dan toch voor een OS 140 of 160 gaan
een Xtra 60(4.4kg) met een .91 trekt hij net en neit ongelimiteerd verticaal

Ik zou dan toch voor een OS 140 of 160 gaan
een Xtra 60(4.4kg) met een .91 trekt hij net en neit ongelimiteerd verticaal

Zou ik met de Nakajima met een 91FX niet kunnen 3D'en dan denk je 8O Dat was wel de bedoeling hoor :wink:

ik snap dat dat niet je bedoeling is maar als je wil schaal vliegen moet je vermogen hebben om uit te kunnen wijken e.d. if ongelimiteerd vertilaal gaan

Dat begrijp ik niet helemaal, waarom?

Mijn Cessna gaat zeker niet ongelimiteerd verticaal, uberhaupt niet verticaal, maar daar heb ik nog nooit last mee gehad?

Meer vermogen werkt in dit geval misschien zelfs contra-productief. Een 91FX weegt 700 gram ofzo, met uitlaat, een 160FX weegt krap een kilo (weet niet of daar de uitlaat al bij in zit).

Het zou best kunnen dat je door de montage van een te zware motor, niet meer op schaalsnelheid kunt vliegen, dat je er meer de gang in moet houden.

Back