Bouw van een Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk UAV

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Ik ben een tijdje geleden begonnen met dit project en vond het zo langzamerhand weleens tijd worden om er een draadje over te starten.
Ik kwam enkele maanden geleden toevallig een foto tegen van de Global Hawk en was meteen verliefd op het uiterlijk van het toestel en wilde dan ook graag ooit een model hiervan hebben.

Aangezien er nergens een kit of tekening van te krijgen is heb ik toen besloten zelf een ontwerp te maken. Probleem was echter dat dit mijn eerste scratch project zou worden en ik dus wat sceptisch was over de haalbaarheid ervan.

Omdat ik me ook wilde gaan verdiepen in aerodynamica en nieuwe bouwmethoden, heb ik toch besloten ermee door te gaan, met als doel zoveel mogelijk van het project te leren. (Achteraf kan ik dan ook stellen dat dit zeker is gebeurd. :D)

Even wat informatie over het ontwerp:
Code:
- scale: 1:13					- aspect-ratio: 17.4
- fuse length: 1160 mm 				- taper-ratio: 0.35
- v-tail span: 300 mm				- estimated AUW: 1200g slope/2200 powered
- wingspan: 2650 mm				- v-tail area: 435 cm^2
- wingarea: 3457 cm^2				- v-tail angle: 120 degrees
- airfoil: Eppler 205				- tail moment arm: 450mm
- root-chord: 225mm				- tail volume coefficient: 0.354
- tip-chord: 80mm				- Fan-unit: Wemotec HW 609
Het eerste prototype zal zonder aandrijving zijn en zal vooral dienen als test-vliegtuig voor de bouw van de uiteindelijk (edf) aangedreven versie.
De romp wordt gemaakt door gebruik te maken van de 'lost-foam' techniek en bestaat uit 1 laag 80g, 2 lagen 160g glasweefsel en koolstof/kevlar verstevigingen ertussenin.
De vleugels zijn gesneden uit schuim (ps15) met een glasvezel buis als ligger (en verbinding) en ingedekt met 1.5mm balsa en 1 laag 45g glasweefsel.

Hier wat foto's van de bouw:
RIMG01.JPG

De vleugels met de onder-bekleding (1.5mm balsa) en een 8mm gfk buis. (de uiteindelijke versie krijgt koolstof buizen)

RIMG02.JPG

boven-bekleding aangebracht, nu nog alleen bekleden met 45g. weefsel.

RIMG03.JPG

De templates die ik heb gebruikt om een zijaanzicht uit schuim te snijden.

RIMG04.JPG

Twee rompen gesneden, geschuurd, en ingepakt met plakband.

RIMG05.JPG

Echt een rotklus. Erg plakkerig. :x

RIMG06.JPG

Ik kon het niet laten alvast te kijken hoe het vorderd.

RIMG07.JPG

Begint er op te lijken.

Ik hoop binnen enkele weken de test-versie af te hebben en de eerste testvluchten te maken. :D
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen. ;)

ps: dit draadje is ook te vinden op rc.groups.com

En voor het geval sommige mensen dit toestel niet kennen hier twee foto's van het origineel:
GlobalHawk.jpg

GlobalHawk_2.jpg

@ jonathan

ziet er goed uit, en dat voor een eerste scratch build vliegtuig. Hoe ga je de ailerons aansturen of opteer je voor gebruik van een V-tail mix? Met je project kun je gelijk naar de schaalmodellen afdeling :wink:

Meer foto's van de vorderingen hé , please

Stevo

Bedankt voor het compliment. :) Ik moet je eerlijk zeggen dat ik voordat ik aan het project begon zo mijn twijfels had, maar door veeeeeel research te doen is het allemaal toch redelijk goed gelukt. :D
(Het uiteindelijke bouwwerk was dan ook misschien maar 20% van de totaal besteedde tijd...)
Qua aansturing komt er inderdaad een v-tail (met mixer uiteraard) op en ailerons (2 servo's). :)

Oké Jonathan,

kun je dan die twee servos niet uit de vleugel weglaten en een bijkomende mix maken alla ruddervator. Ik heb een zweefvliegtuig die op dat principe werkt en zeer vlot en kort draait. Dan kun je 2 servo's weglaten.

Stevo, het toestel zal zonder ailerons denk ik ook wel vliegen, alleen ik was ook van plan de ailerons als flapperons te gebruiken en voor de kosten of het gewicht van de servo's hoef ik het in ieder geval niet te laten...

Heel mooi, klasse werk. Ik hoop het toestel ooit eens te zien vliegen.

*Subtiel schopje*

Zo, de verhuizing is achter de rug en ben inmiddels aardig gesettled. De hoogste tijd om dit project weer op te pakken. ;)

Ik heb inmiddels een set nieuwe vleugels gemaakt, omdat de diameter van de GFK-buis/ligger niet overeenkwam met de specificaties (5.9mm i.p.v. 6mm :mad:).

De romp is inmiddels (op het spuiten en het verwijderen van het schuim na) ook klaar. Gisteren de laatste laag epoxy en microballoons aangebracht en mooi afgeschuurd.
Er zitten nog wel wat oneffenheden in de romp, maar dat was te verwachten door gebruik te maken van de lost-foam techniek. :(
Op de foto van de piepschuim romp kan je het trouwens al zien (net voor de inlet). Het plakband is hier door de spanning iets bol gaan staan en dit zit nu dus ook in de romp. (Was me niet eens opgevallen bij het lamineren :oops: )

Ik zit eigenlijk nog een beetje met de vraag hoe ik de romp en vleugels zal afwerken. Ik heb op dit moment nog geen compressor en ben ook niet van plan dit binnen afzienbare tijd te gaan aanschaffen.
Nu weet ik dat er 2K-lak in spuitbussen te krijgen is, alleen het probleem is dat je dit dan binnen 2 dagen moet verwerken...
Ik heb ergens ook iets gelezen over Simprop Color 2000, heeft iemand hier ervaring mee? Houdt dit ook UV-stralen tegen?
Ik zit ook nog met de gedachte eens te informeren bij autospuit-bedrijven, maar heb eerlijk gezegd geen idee wat dit (ongeveer) moet gaan kosten en of ze het uberhaupt doen...
Zijn er trouwens ook voorbereidingen (primer?) die ik moet treffen voor het spuiten?

jonathan zei:
Ik heb ergens ook iets gelezen over Simprop Color 2000, heeft iemand hier ervaring mee?

Verschrikkelijk spul is dat. :nosmile: Ik heb het eens gebruikt om een ABS motorkap te spuiten. Goed ontvet en een eerste dunne laag aangebracht. Het drogen van dit spul duurt zeer lang. Ze geven overspuiten na 24 uur op, ik vond het pas verstandig na 48 uur. 3 lagen gespoten. Resultaat kon er in principe mee door maar het duurt tijden voordat het écht fatsoenlijk hard is. Blijft een paar weken 'plakkerig'. Een clublid had het epoxy onderstel van zijn Extra 300 ermee gespoten. Na een tijdje liet de verf los doordat het continue in de uitlaat stroming hing. Tja, je mag toch beter verwachten als de verf óók voor brandstof modellen geschikt is.

Ik zou gewoon 2K bussen laten mengen en die in een koelkast bewaren. Uitstekende kwaliteit en goede uitharding!

Leuk project trouwens! :yes:

Dan wordt het 2K lak, bedankt. :D
Weet je toevallig ook of het verstandig is de romp eerst met een primer te behandelen, alvorens het te spuiten?

Ik heb geen verstand van 2k lak of simprop color 2000, maar ik vind het een schitterend vliegtuig. Ik hoop hier meer te zien van je bouwproject Jonathan.

@ AWe: bedankt! :D

@ Jan: Goedmoedige stall-characteristics...redelijke Cl-max...redelijke Cd waardes...eenvoudig te construeren...vaak gebruikt profiel bij zwevers...dat waren zo een beetje de redenen. :)

Inderdaad Jan laaiend enthousiasme is iets anders. Weet jij wie die knul is die dat artikel heeft geschreven? want iedereen heeft wel een mening die hij ergens op het net kwijt kan, zelfs ik :wink: met andere woorden is zijn uitleg valabel?

@Jonathan,

More pictures please

Stevo

Jan, mijn duits is - en vooral met dit soort technische termen - helaas ontoereikend om het gehele verhaal goed te begrijpen, maar wat ik eruit opmaak is dat E205 met name in de middenrange van Cl's last heeft van 'Blasengefahr' (wat dit ook mag betekenen...:?)

Ik had op de polardata van E205 ook al gezien dat de Cd bij lage Cl- en Rn-waarden aardig toenam. Nu opereert mijn vleugel (wellicht de tip wel :?) gelukkig niet bij die lage Rn-waardes en hoop(te) dat ik er dus geen last van zou/zal hebben. :?

e205_sd7037_pt_p.gif

We zullen eerst maar eens zien of ie met E205 lekker (of zelfs uberhaupt al ;)) vliegt en gelukkig zijn de vleugels demontabel, dus een vleugel met een ander profiel is zo gedaan. :D
Maar je geeft NACA (toch geen 24xx? :?) als alternatief aan...dit waren/zijn toch meer de profielen voor motorkisten. :? Ik dacht meer aan Selig/Donovan, Wortmann FX, of een ander Eppler profiel...

ps: deze meneer zal, puur vanuit een aerodynamisch standpunt, ongetwijfeld gelijk hebben, maar wat ik dan toch raar vind is dat veel zwevers (en zelfs een van de meest populaire, de Last Down X(X)L) allemaal E205 als profiel hebben. Nu kan het natuurlijk ook met de geometrie van de vleugel te maken hebben, maar je leest wel allemaal positieve berichten hierover.:?

Zie http://www.aerodesign.de/index.htm

Ik krijg in hoge mate het idee dat deze meneer weet waar hij het over heeft. :yes:

Heb hem een mailtje gestuurd met de vraag wat 'ie voor de kost doet (en dan in het Duits, hè . . . :wink: )

Lijkt me een soort professor, verbonden aan de AkaFlieg Stutgart oid. . . . 8)

Op Google wordt hij ook genoemd in relatie tot de DGLR (wie kent het niet . . . )

De Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt !

Op Google: honderden hits bij 'Siegmann' . . . 8O

Voorlopig krijgt hij van mij het voordeel van de twijfel. :wink:

jan

Back