I
Igwe Aneke
Guest
Ik ben een tijdje geleden begonnen met dit project en vond het zo langzamerhand weleens tijd worden om er een draadje over te starten.
Ik kwam enkele maanden geleden toevallig een foto tegen van de Global Hawk en was meteen verliefd op het uiterlijk van het toestel en wilde dan ook graag ooit een model hiervan hebben.
Aangezien er nergens een kit of tekening van te krijgen is heb ik toen besloten zelf een ontwerp te maken. Probleem was echter dat dit mijn eerste scratch project zou worden en ik dus wat sceptisch was over de haalbaarheid ervan.
Omdat ik me ook wilde gaan verdiepen in aerodynamica en nieuwe bouwmethoden, heb ik toch besloten ermee door te gaan, met als doel zoveel mogelijk van het project te leren. (Achteraf kan ik dan ook stellen dat dit zeker is gebeurd.
)
Even wat informatie over het ontwerp:
Het eerste prototype zal zonder aandrijving zijn en zal vooral dienen als test-vliegtuig voor de bouw van de uiteindelijk (edf) aangedreven versie.
De romp wordt gemaakt door gebruik te maken van de 'lost-foam' techniek en bestaat uit 1 laag 80g, 2 lagen 160g glasweefsel en koolstof/kevlar verstevigingen ertussenin.
De vleugels zijn gesneden uit schuim (ps15) met een glasvezel buis als ligger (en verbinding) en ingedekt met 1.5mm balsa en 1 laag 45g glasweefsel.
Hier wat foto's van de bouw:
De vleugels met de onder-bekleding (1.5mm balsa) en een 8mm gfk buis. (de uiteindelijke versie krijgt koolstof buizen)
boven-bekleding aangebracht, nu nog alleen bekleden met 45g. weefsel.
De templates die ik heb gebruikt om een zijaanzicht uit schuim te snijden.
Twee rompen gesneden, geschuurd, en ingepakt met plakband.
Echt een rotklus. Erg plakkerig. :x
Ik kon het niet laten alvast te kijken hoe het vorderd.
Begint er op te lijken.
Ik hoop binnen enkele weken de test-versie af te hebben en de eerste testvluchten te maken.
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen.
ps: dit draadje is ook te vinden op rc.groups.com
En voor het geval sommige mensen dit toestel niet kennen hier twee foto's van het origineel:
Ik kwam enkele maanden geleden toevallig een foto tegen van de Global Hawk en was meteen verliefd op het uiterlijk van het toestel en wilde dan ook graag ooit een model hiervan hebben.
Aangezien er nergens een kit of tekening van te krijgen is heb ik toen besloten zelf een ontwerp te maken. Probleem was echter dat dit mijn eerste scratch project zou worden en ik dus wat sceptisch was over de haalbaarheid ervan.
Omdat ik me ook wilde gaan verdiepen in aerodynamica en nieuwe bouwmethoden, heb ik toch besloten ermee door te gaan, met als doel zoveel mogelijk van het project te leren. (Achteraf kan ik dan ook stellen dat dit zeker is gebeurd.

Even wat informatie over het ontwerp:
Code:
- scale: 1:13 - aspect-ratio: 17.4
- fuse length: 1160 mm - taper-ratio: 0.35
- v-tail span: 300 mm - estimated AUW: 1200g slope/2200 powered
- wingspan: 2650 mm - v-tail area: 435 cm^2
- wingarea: 3457 cm^2 - v-tail angle: 120 degrees
- airfoil: Eppler 205 - tail moment arm: 450mm
- root-chord: 225mm - tail volume coefficient: 0.354
- tip-chord: 80mm - Fan-unit: Wemotec HW 609
De romp wordt gemaakt door gebruik te maken van de 'lost-foam' techniek en bestaat uit 1 laag 80g, 2 lagen 160g glasweefsel en koolstof/kevlar verstevigingen ertussenin.
De vleugels zijn gesneden uit schuim (ps15) met een glasvezel buis als ligger (en verbinding) en ingedekt met 1.5mm balsa en 1 laag 45g glasweefsel.
Hier wat foto's van de bouw:
De vleugels met de onder-bekleding (1.5mm balsa) en een 8mm gfk buis. (de uiteindelijke versie krijgt koolstof buizen)
boven-bekleding aangebracht, nu nog alleen bekleden met 45g. weefsel.
De templates die ik heb gebruikt om een zijaanzicht uit schuim te snijden.
Twee rompen gesneden, geschuurd, en ingepakt met plakband.
Echt een rotklus. Erg plakkerig. :x
Ik kon het niet laten alvast te kijken hoe het vorderd.
Begint er op te lijken.
Ik hoop binnen enkele weken de test-versie af te hebben en de eerste testvluchten te maken.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen.

ps: dit draadje is ook te vinden op rc.groups.com
En voor het geval sommige mensen dit toestel niet kennen hier twee foto's van het origineel: