Hmm..dan moet ik denk ik toch maar voor de Kontronik gaan. Is wel wat duurder, maar het geld dus kennelijk zeker waard
Ik heb zelf ook even het een en ander uitgerekend voor E205 en SD7037 (ik zet de berekeningen er maar even bij...misschien dat anderen er ook wat aan hebben):
Formules
lift/weight = (Cl x σ x V^2 x S)/3519
Cl = (Lift x 3519)/(σ x V^2 x S)
α = a
o + (18.24 x Cl x (1. + T))/AR
Cl @ 19 m/s:
Cl = (88 x 3519)/(1 x 42.75^2 x 625.45) = 309672/1143048 = 0.271
Cl @ 12 m/s:
Cl = (88 x 3519)/(1 x 27^2 x 625.45) = 309672/455953 = 0.679
Correctiefactor voor taper en AR:
α = a
o + (18.24 x 1 x 1.01)/17.4) = a
o + 1.058
E205 @ Rn 202100
Cl van 1.0 over 10 graden --> geeft incl. correctiefactor 0.09 per graad
Instelhoek = 0.271/0.09 = 3.01°, minus de zero-lift correctie (2°) geeft dat
+1° instelhoek.
E205 @ Rn 105200
Cl van 1.0 over 11 graden --> geeft incl. correctiefactor 0.08 per graad
Instelhoek = 0.679/0.08 = 8.48°, minus zero-lift correctie (4°) =
+4.48° instelhoek.
SD7037 @ Rn 200100
Cl van 1.0 over 12 graden --> incl. correctiefactor 0.077 per graad
Instelhoek = 0.271/0.077 = 3.51°, minus zero-lift correctie (3.75°) =
-0.25° instelhoek.
SD7037 @ Rn 103900
Cl van 1.0 over 11 graden --> incl. correctiefactor 0.083 per graad.
Instelhoek = 0.679/0.083 = 8.18°, minus zero-lift correctie (2°) =
6.18° instelhoek
*zucht* misschien moet ik deze berekeningen toch maar eens gaan automatiseren. :roll: (Jan, had jij de formules nog in een excel-bestand gezet??

)
ps: leuke hobby inderdaad ja...kost je tijd...slaap...geld...en haar. :lol:

En dan weet je eigenlijk nog niet eens of het wel (goed) vliegt. WHAT WAS I THINKING. :? ...Kon ik nou niet gewoon genoegen nemen met een kit-zwever, of ARF...maar nee hoor...meneer wilde weer zonodig zijn eigen vliegtuig ontwerpen. :x :evil:
Maar als ie wel (goed) vliegt...
