Het is een tijd stil geweest in dit draadje...maar nu eindelijk weer een update!
De romp met de lost-foam method is er toch niet zo mooi en licht uitgekomen als ik graag gewild had...dit ligt enerzijds aan mijzelf...anderzijds aan de beperkingen van de methode zelf.
Ik heb dus besloten een plug en mallen voor de Global Hawk te gaan maken.
Ik had nog een geschuurde romp van ps15 schuim (zie pag 1), dus heb hier het plakband afgehaald en in eerste instantie de romp met twee potten alabastine easyfiller strak gemaakt.
Hierna heb ik de romp en ducting parts met wat 160g keperweefsel gelamineerd.
Het is belangrijk tussen alle stappen (plamuur > lamineren > plamuur) de romp meteen weer strak te schuren. Eventuele oneffenheden lopen anders door, en je bent uiteindelijk meer tijd kwijt om het weer strak te krijgen. Dit is een van de fouten die ik met de lostfoam romp heb gemaakt. (Op nextcraft omschrijven ze het als 'the art of "make it ugly, make it pretty, make it ugly again, make it pretty again". :lol
Voor het schuurgemak heb ik deze keer gekozen gebruik te maken van een polyesterplamuur, in plaats van de epoxyplamuur die ik voor de vorige romp had gebruikt. Deze wordt echt keihard en je bent uren bezig met schuren. De stank van polyesterplamuur is wel de tradeoff, maar het schuren gaat zoveel makkelijker.
Van deze stappen heb ik helaas niet allemaal foto's gemaakt, maar op onderstaande foto zijn de pluggen voor de romp en de ducting te zien.
De polyesterplamuur heb ik aangebracht door deze eerst met aceton te verdunnen en vervolgens met een kwast aan te brengen. Een plamuurmes werkt voor de rondingen van de global hawk niet prettig vind ikzelf, en om veel schuurwerk ook hier te voorkomen, deze met een kwast dun aanbrengen.
Het schuren heb ik droog met korrel 150 schuurpapier gedaan. Je houdt nog wel wat oneffenheden over, maar deze zullen er met het spuitplamuren en nat schuren uitgaan.
De romp en ducting onderdelen in de spuitplamuur.
En het nat schuren met korrel 400 schuurpapier. Nu pas wordt de romp echt spiegelglad.
Komende week even een nieuwe bus spuitplamuur halen voor nog een laatste laag en wat lak om hem af te spuiten, en dan zijn de pluggen klaar.