Ziet er goed uit, ik ben echt benieuwd naarhet resultaat.
Een paar opmerkingen nog:
1)Je gaat een mal in gips maken, dat zou ik je niet aanraden. Mijn vader en ik hebben het zelf ook geprobeerd in gips. Dat werkt goed voor motorkappen en kleine delen, maar een mal in dit formaat zou ik echt niet in gips doen. Het ziet er gemakkelijker uit, dat dachten we tenminste voor we eraan begonnen.
* je heb een grote hoeveelheid gips nodig, beste dan nog modelleerplaaster en die is niet zo goedkoop. En je moet heeeeel goed mengen en zeer snel werken.
* Zo'n grote mal breekt of barst ongelooflijk snel (hebben we dus meegemaakt)
* gaat heel zwaar worden en moeilijk hanteerbaar zijn.
* als het je lukt om een deftige gipsen mal te maken zal je later waarschijnlijk 2 uitgeharde romp helften aan elkaar moeten zetten, het zal niet simpel zijn om de helften nat aan elkaar te zetten (wat veel sterker is)
*je mal gaat niet lang meegaan, ik denk zelfs 1, max 2 keer. Als je eerste romp uit de mal mislukt, dan kan je nieuwe mallen gaan maken.
* je kan niet aan de mallen wringen of ertussen wringen (zonder deze mallen te beschadigen) om je romp eruit te krijgen
2) ik denk dat je problemen gaat hebben met de vorm van de motorinlaat om je plug uit de mal te krijgen, of om een romp uit de mal te halen. Door de geometrie van de inlaat denk ik dat dat heel moeilijk gaat gaan als je 2 helften gaat maken. Dan zou ik opteren voor een mal in 3 stukken.(en dat is niet eenvoudig in gips)
3) Langs waar ga je binnen in de romp kunnen om deze aan elkaar te zetten? Ik denk dat je met opsteek vleugels gaat werken, dus een zadel waar de vleugels zitten heb je niet. Dan moet je een soort afneembare cockpit voorzien waarlangs je binnen in de mal kan werken om de helften aan elkaar te zetten.
4) ik zou nu de moeite doen om je plug glad te krijgen, de tijd die je er nu insteekt ga je dubbel en dik terugverdienen. Elke imperfectie in de plug, vindt je terug in de mal. En hoe gladder de mal, hoe beter de romp gaat lossen. Het is geen kwestie van doen waarmee je zelf tevreden bent, hoe gladder, hoe gemakkelijker. Door de al vrij platte onderkant van je romp, zal het al moeilijker gaan om een romp uit de mal te lossen.
dit is geen kritiek, ik wil je gewoon mijn ervaringen meegeven zodat je niet tegen dezelfde problemen botst als ik vroeger.
Het is een uniek project en mijn aandacht heb je alleszins.