Bouw van een Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk UAV

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
@ Jan: Dan zal ik het wel moeten opnemen tegen jou met je Strega. ;)
Ik kan vanmiddag zelf helaas niet....maar ik weet zeker dat je met je DG800 toch ook paar prijzen moet binnenslepen!
Maar een plug en straks mallen maken is inderdaad een hoop werk...vooral schuurwerk....gestoord wordt je ervan....maar als de mal straks klaar is, heb je wel weer weinig werk. :D

@ Peter: spiegelglad hoeft niet nee...maar die luchtmolekuultjes die er straks doorheen geschoten gaan worden willen wel graag een recht oppervlak. Ach ja....en als je toch bezig bent is het een kleine moeite.

Ik zit (alvast...of beter gezegd alweer) een beetje te denken over hoe ik het beste de vtail bevestiging kan maken.
Ik was in eerste instantie van plan om twee cfk-buizen door de staart te laten lopen en hierdoor per vlak twee verenstaal pennen met de juiste hoeken te laten lopen. Dit is denk ik de meest eenvoudige optie...maar ook meteen de zwaarste.
Heeft iemand een idee over hoe het anders kan? Demontabel hoeft niet perse, maar is wel mooi meegenomen natuurlijk. :)

Een mogelijk alternatief is, dacht ik zelf, per vlak een ligger in de juiste hoek uit triplex te snijden, en eventueel te verstevigen met wat glas/koolstof weefsel. Omdat de dikte van het profiel echter max. 12mm is, vraag ik me af of ik het op dit formaat sterk genoeg kan krijgen...

*#@&^$%* :mad:

Gister heb ik de laatste laag spuitplamuur aangebracht en nat geschuurd met korrel 400 & 800 schuurpapier, maar toch zaten er nog kleine imperfecties in de romp.
Tegen beter weten in de romp toch maar afgelakt, maar de kleine putjes en krasjes zijn natuurlijk nog steeds (zelfs meer!) zichtbaar.
frusty.gif

Het grootste deel is wel strak...maar al die putjes en krasjes :sad:
Hoe zit dat bij jullie? Is een plug bij jullie ook echt 100% perfect?

De mallen ga ik van gips maken, en sta een beetje voor de keus deze, weliswaar kleine niet voelbare, maar duidelijk zichtbare, putjes en krasjes toch uit de plug te halen, of ze straks gewoon uit de gipsen mal te schuren. Wat is wijsheid?

RIMG001_small.jpg

High Res.

RIMG002_small.jpg

High Res.

korrel 400 en 800 is ook te grof.
Je moet je plug schuren daarna met 1200, 1600 dan 2000 tot al je krasjes weg zijn.. vervolgens polijsten tot ie spiegeltje glad is. Ik zou het met je plug doen scheelt je straks een boel werk.. en al die krasjes en putjes heb je straks ook weer als je je model uit je mal trek..

Peter

ziet er wel mooi uit man en gewoon doen waar je zelf te vreden mee bent.
maar zo ver ik weer heeft de pred een lifting body ontwerp dus dat steld een egaal opervlakte wel op prijs

Ziet er goed uit, ik ben echt benieuwd naarhet resultaat.
Een paar opmerkingen nog:

1)Je gaat een mal in gips maken, dat zou ik je niet aanraden. Mijn vader en ik hebben het zelf ook geprobeerd in gips. Dat werkt goed voor motorkappen en kleine delen, maar een mal in dit formaat zou ik echt niet in gips doen. Het ziet er gemakkelijker uit, dat dachten we tenminste voor we eraan begonnen.
* je heb een grote hoeveelheid gips nodig, beste dan nog modelleerplaaster en die is niet zo goedkoop. En je moet heeeeel goed mengen en zeer snel werken.
* Zo'n grote mal breekt of barst ongelooflijk snel (hebben we dus meegemaakt)
* gaat heel zwaar worden en moeilijk hanteerbaar zijn.
* als het je lukt om een deftige gipsen mal te maken zal je later waarschijnlijk 2 uitgeharde romp helften aan elkaar moeten zetten, het zal niet simpel zijn om de helften nat aan elkaar te zetten (wat veel sterker is)
*je mal gaat niet lang meegaan, ik denk zelfs 1, max 2 keer. Als je eerste romp uit de mal mislukt, dan kan je nieuwe mallen gaan maken.
* je kan niet aan de mallen wringen of ertussen wringen (zonder deze mallen te beschadigen) om je romp eruit te krijgen

2) ik denk dat je problemen gaat hebben met de vorm van de motorinlaat om je plug uit de mal te krijgen, of om een romp uit de mal te halen. Door de geometrie van de inlaat denk ik dat dat heel moeilijk gaat gaan als je 2 helften gaat maken. Dan zou ik opteren voor een mal in 3 stukken.(en dat is niet eenvoudig in gips)

3) Langs waar ga je binnen in de romp kunnen om deze aan elkaar te zetten? Ik denk dat je met opsteek vleugels gaat werken, dus een zadel waar de vleugels zitten heb je niet. Dan moet je een soort afneembare cockpit voorzien waarlangs je binnen in de mal kan werken om de helften aan elkaar te zetten.

4) ik zou nu de moeite doen om je plug glad te krijgen, de tijd die je er nu insteekt ga je dubbel en dik terugverdienen. Elke imperfectie in de plug, vindt je terug in de mal. En hoe gladder de mal, hoe beter de romp gaat lossen. Het is geen kwestie van doen waarmee je zelf tevreden bent, hoe gladder, hoe gemakkelijker. Door de al vrij platte onderkant van je romp, zal het al moeilijker gaan om een romp uit de mal te lossen.

dit is geen kritiek, ik wil je gewoon mijn ervaringen meegeven zodat je niet tegen dezelfde problemen botst als ik vroeger.
Het is een uniek project en mijn aandacht heb je alleszins.

Kurt, gips is zeker niet de beste manier om de mal te maken, en hij zal ook zeker minder lang meegaan dan een epoxy-mal, maar het is ook maar om een paar rompen mee te maken. Daarnaast gebruik ik een speciale gips met minimale krimp bedoelt voor protheses enzo (tip gekregen van Ruud Zandvliet). Ook zat ik eraan te denken het gips met plastic vloeistof aan te maken i.p.v. met water.
Op deze manier moet je toch wel een harde gips krijgen hoop ik....
(Ik kreeg het idee gips te gebruiken trouwens naar aanleiding van dit draadje op rcuniverse.)

Ik heb het gips al in huis, maar ga eerst een mal voor de ducting onderdelen maken. Als blijkt dat dit niet sterk genoeg is, kan ik altijd nog besluiten voor de romp gewoon epoxy te gebruiken. :)

Maar de vorm van de inlaat maakte ik me ook al zorgen om....niet zozeer of ik het los krijg...dat lukt wel...maar meer of het gips daar wel sterk genoeg is..

Het aan elkaar lijmen van de twee helften wil als het goed is door de uitsparingen bij de canopy en de inlet/outlet....al geef ik toe dat dat een lastige wordt en dat nat eigenlijk beter is....

Maar ik ga eerst de plug eens echt strak maken. Bedankt voor de tips in ieder geval! :D

Een paar goede manieren om te lossen kan je nalezen in het boek van Polyservice. Het goed kunnen lossen kan je bijvoorbeeld verbeteren door perslucht te gebruiken en je mal goed in te smeren met wax. Dit boek staat overigens bomvol met ideeen en methodes, misschien een idee om aan te schaffen?

Met perslucht hebben we ook al geprobeerd, zonder resultaat.
We doen het op de gewone klassieke manier en dat werkt goed genoeg voor een amateur hobby-ist

Kurt, wat voor gips heb jij gebruikt dan? En met paar lagen was en PVA had je ook nog problemen met het lossen?

Ik heb eerst nog wel mijn handen vol aan het strak krijgen van de plug, maar kurt heeft me toch aan het twijfelen gebracht over wat nu het beste te doen....gips lijkt eenvoudig en goedkoop...:sad: Maar hebben jullie dat Knauff modelgips van de bouwmarkt gebruikt??

Nog even over die kleine putjes en krasjes: hoe krijg ik die het beste weg? Opvullen met nog een laag spuitplamuur, of voorzichtig met wat polyesterplamuur, of gewoon schuren totdat ze weg zijn?

nog eens kijken met spuitplamuur kan denk ik het mooiste zijn maar blijft dat ziten tijdens het vliegen en het moet dan ook niet te diep zijn

De diepte van de putjes zijn nog geen .25-.5mm....als ik ze weg wil schuren moet ik alleen de ruimte rondom alle putjes en krasjes wegschuren...en dat is natuurlijk meer werk.
Met de tweede laag spuitplamuur heb ik ze echter lokaal proberen op te vullen, en als je het net hebt aangebracht zijn ze ook weg...maar als de spuitplamuur eenmaal is opgedroogd komen ze weer terug. :(

En met nat schuren is het ook zo verdomd moeilijk te zien....heb je na een tijd schuren eindelijk het idee dat het goed is....maar blijken er na het drogen toch nog putjes in te zitten.... :(

Overigens is het een plug en zal niks van de plamuur straks op de vliegende romp zitten. ;)

@ Peter: de toplaag is nu gewoon zwarte lak...hier en daar heb ik al met wat 800 papier de grotere putjes weggeschuurd, dus op sommige plekken heb je de plamuur als toplaag.

doe het liever in 1 x goed..
Dat is dus ook waar ik bang voor ben....dat het met gips net zo'n debacle wordt als met de lostfoam :oops:

spuitplamuur.. dan nat schuren tot ie pekglad is.. begin wat groffer.. en eindig met 1600..

Dan 2k lak.. en aftoppen met 2000 nat.

Dan polijsten.. dan heb je superglad resultaat..

Peter

Na veeeeel schuren (400/800/1200/1600) staat de romp er als volgt bij:

RIMG0701.JPG

RIMG0700.JPG

Volgende stap is de deelplaat voor de romp te maken en de gipsmal voor de ducting. Voor de romp heb ik toch maar besloten een epoxymal te gaan maken. :)

Hoe zit de vleugel eigenlijk vast?
Hou er rekening mee dat je een paar openingen heb in je mal waardoor je je sluitbandje goed kan aandrukken..

Peter

Met koolstofbuizen door de romp en verenstaal pennen als vleugelverbinding. :)

Bij de lostfoam romp had ik de canopy volgens de contouren van het schaalmodel uitgezaagd, maar dit verzwakt de romp aanzienlijk. Ik was nu van plan bovenop een rechthoekig toegangsluikje te maken. Het wordt priegelen, maar ik hoop hierdoor, en door de inlet/outlet, het sluitbandje goed te kunnen aandrukken.
Verder komen er op drie plaatsen spanten in de romp. Twee achter bij de edf en een vlak voor de vleugel. :)

Back