Bouw van een "ongewone" oplegger

Bedankt allen voor de positieve commentaren: Zelfs een gereedschapsmaker vindt het de moeite waard: bedankt Wil!

En de andere zwijgers vinden kennelijk ook de moeite waard om dit te volgen; leuk te horen van Rutger dat mijn product realistisch overkomt.

Het vertrouwen van Piet wordt niet beschaamd, want de oplossing voor het vastlopen van het palletbord is er ook al, dank zij een klein haaks boormachinetje dat ik heb:

IMG_3437_zps1485cf94.jpg

Met een 3,2 mm centerboor in de boorkop, kon ik het boortje net in het M4 tapgat kantelen, en heb op deze manier een verzonken boring kunnen maken; welliswaar geen 90* tophoek, maar 60*, de standaard hoek voor een centerboor, maar dat mag de pret niet drukken: ik vind het voor deze toepassing voldoende dat de nieuwe platkopschroef slechts aan de rand draagt, en het zit prima vast op deze manier. Die boringen heb ik één voor één gemaakt, want het draadgat in de spindel voor de wieldraagarm moest de geleiding verzorgen van de centerboor, en zo ging dat prima.

Ik had liever verzonken inbusboutjes gebruikt, vanwege de hogere kwaliteit staal, en het makkelijker/beter kunnen vastzetten, maar ik heb deze niet kunnen vinden bij mij in de buurt.
Misschien komt dat nog in een later stadium, tijdens het verdere perfectioneren.

IMG_3438_zps0c91bf9b.jpg

Nog een overzicht:

IMG_3439_zps5685ca23.jpg

Cor

Hallo Cor,

Heel Keurig opgelost, het ziet er prima uit met deze verzonken schroeven, even rood maken en je ziet niet veel meer van.

Perfekt staaltje modelbouw. :D
Hopelijk komt er ook een video van het totaal.
Tja, die vraag zag ik al aankomen :D.
Daarom vorige week een video camera'tje aangeschaft juist hiervoor [en een beetje voor de komende vacantie ;) ].
Ik had er al wel eentje, maar dat was nog zo-een van 20 jaar geleden, VHS met zo'n klein bandje er in; en al jaren ongebruikt in de kast......

Nu eerst uitvogelen hoe dat ding werkt, en belangrijker, uitvissen hoe YouTube werkt!
Dus geef me nog een weekje of zo, dan zou het wel moeten lukken.

Cor

Bekijk rustig de werking van je nieuwe camera,
we hebben geen haast. Alleen erg nieuwgierig ;)

Misschien kun hem vanmiddag proberen in de provincie Drenthe tijdens het bezoek van de koning en koningin. Mislukt het dan is er nog niets verloren.

Er moet dus wel het een en ander aan de trekker gedaan worden, want dat is nu maar een 4x2; ik denk dat ik daar maar een 6x2 van ga maken.
De schotelafstand tot de cabine is wel goed zo, geeft een prima ruimte tussen de achterkant van de cabine en de vóór hoeken van de trailer, in een bocht.
Dat betekent dan, dat de achteras een stuk naar voren moet, om er een sleep-as achter te hangen, en de belasting te verdelen zoals ik dat hebben wil: 67% op de aandrijf as en 33% op de sleep as; de reden hiervoor is, dat ik er zeker van wil zijn, dat de aangedreven as nog voldoende grip houdt.
.
Daar ben ik intussen dus ook al aan begonnen, en al doende ben ik het aandrijf zeskantje van de achteras kwijt geraakt, dat is Tamiya nummer ME4; 12 mm over de platte kant.
Dat ding is waarschijnlijk al afgevoerd via de stofzuiger, ben ik bang.

Hoe kom ik hieraan?
Is dat los te koop?
Heeft iemand nog zo'n ding over?
Graag advies; als er eentje beschikbaar is dan hoor ik dat graag; mag ook met PB natuurlijk
Dank
Cor

Wat een medeleven hier!
Geweldig.
Ik heb al een paar aanbiedingen per PB, en had daar ook al op gereageerd.
Dus voorlopig ga ik er van uit dat het goed komt
Bedankt voor het meedenken.
Cor

Achterlichten

Op de volgende foto zie je de achterkant van de oplegger met daarin een aantal gaten; die zijn voor de verlichting natuurlijk.
Daarvoor gebruik ik Wedico achterlichten die ik compleet met bumper heb aangeschaft, en daarvan alleen de lampunits ga gebruiken.
Die achterlihten had ik pas, nadat de achterste kasten al in elkaar gelast waren, dus dat was echt een beetje klungelen, om de bijbehorende gaten goed in het plaatwerk te krijgen wat de plaats en de maatvoering betreft.

IMG_3420_zps819d3382.jpg

Die achterlichten zijn eigenlijk bedoeld voor gloeilampjes, die er dan dwars liggend in gemonteerd zouden moeten worden; ik wil echter LED's gebruiken, en die moeten dus 'staand' gemonteerd worden, dus de achterkanten van de kastjes moeten doorboord worden, anders schijnen die led's naar de zijkant; niet de bedoeling dus.
Gelukkig komen de achterkanten van die lichtunits in de grote kasten, dus van de bedrading zie je dan niets meer.

IMG_3472_zps1c4bad59.jpg

Nu blijkt, dat deze achterlichten bestaan uit 4 kamerlampen, waarvan aan de ene (linker) kant een mist achterlicht zit, en aan de andere kant een achteruitrij lamp.
Nu ben ik niet van plan om er ook nog eens een mist achterlicht op te maken, want de trekker heeft dat ook niet, dus als iemand een rood glaasje wil ruilen voor een witte, dan houd ik me aanbevolen.

Trouwens, de trekker heeft ook geen voorziening voor achteruitrij lichten, en daarover heb ik al de nodige correspondentie gevoerd op een electronica forum, maar dat heeft niet tot resultaat geleid.
Ik denk dat ik een goede oplossing heb gevonden door gebruik te maken van een lichtsluisje (zoals in een muis zit) en een vaantje daar tussen laten vallen, als de trekker achteruit rijdt.
Dat vaantje wordt dan door middel van een veertje met een hele lichte frictie op de cardanas gemonteerd, die op die manier de IR lichtstraal van het sluisje onderbreekt als er achteruit wordt gereden; een transistortje er achter, en ik kan er een heel aantal achteruitrij lampen [led's dus] mee laten branden.
Maar dat beschrijf ik dan wel in het topic over de trekker ombouw.

Cor

Voortgang van dit project.

Tja, jullie zullen wel denken dat dit project niet af komt.....want geen updates.
Wees gerust, dat komt wèl af, maar op dit moment geen voortgang: ik heb nog steeds die led-jes niet besteld voor de achterlichten, en belangrijker, ik kan de beloofde video niet maken, omdat mijn trekker uitelkaar ligt :( (zie hier:ombouw-volvo-trekker-van-4x2-naar-6x2 )
Maar ook daar is voortgang in.

En ik moet nog een handleiding voor dummies vinden om video's te plaatsen op YouTube: mijn vrouw heeft een gmail account, en als ik aanmeld voor de video's dan komt haar naam/email naar voren, en dat wil ik niet gebruiken voor mijn video's.
Moet ik perse zèlf een gmail account openen om video's onder mijn /of een andere naam te plaatsen?
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Cor,

Net even gecontroleerd en voor account aan maken vind men het bij google nodig dat je een google account aanmaakt helaas.

Maar ja kan toch een account aan maken is opzich niet zo spannend kost alleen wat tijd.

succes met de vorderingen van je mooie bouwsels

Grt Ivar

Zo, dat Gmail en YouTube account is inmiddels geregeld, maar ik heb nog steeds geen rijdende trekker :(, wel weer druk er mee!

Ondertussen een paar hulpstukken gemaakt om de pre-fab betonplaten recht overeind te houden in de oplegger, dat ziet er dan zó uit:

IMG_3574_zps831b1984.jpg

Er zitten meerdere gaten in de grondplaat, om de steunen aan te kunnen passen aan de lengte van de pre-fab's.

Een paar van de plaathouders zitten gemonteerd op de achterste steun, de rest ligt al klaar op de tekening.

IMG_3575_zps8cdce678.jpg

Tenslotte de bodemplaat in de oplegger:

IMG_3576_zpsf77425ac.jpg

Nee, de achterlichten zitten er nog steeds niet in.....:oops:

Cor

Back