Bouw van een Passion (F3A model in 2x2 formaat)

img5114smallbj9.jpg

€1.00 voor 4 stuks bij de lokale doe-het-zelfzaak…moest maar eens een handeltje beginnen…:cool:

Heb al een aantal vragen gekregen over de maatvoering, nog even voor alle duidelijkheid;

Verklein de romptekening met 95% anders valt je romp straks echt buiten de 2-meter grens! Bij 95% verschaling kom je dus uit op een romplengte van 1.98 mtr. inclusief spinner.

De aangegeven afmetingen op de tekening moet je dan ook even omrekenen, ik zie geen mogelijkheid hoe je het anders voor elkaar krijgt…:confused:

Die zijn ook netjes, wel anders dan die ik gekocht heb, deze zouden bij mij ook niet passen omdat ze rond zijn.... (dan zit ie tegen de vleugelpennen aan)

Grt.

Wel eens van 'een dremel' gehoord? :P

Wat is dat:p

De nylon vleugelmoeren die ik heb gekocht, zien er uit als die gewone metalen vleugelmoeren, dus de vleugeltjes lopen een stukje schuin naar boven. Zou dat niet zo zijn, dan passen ze bij mij niet.

Door het voorste gat komt het stuk draad vanuit de vleugel waar de vleugelmoer op moet, direct daarnaast komt de vleugelpen;

HPIM5272.JPG

Grt.

img5119smallup7.jpg

Het stabilo is als eerste aan de beurt om te worden gebouwd. Voor het zover is zal eerst de tekening moeten worden aangepast en waar nodig aangevuld. Ben daar voorlopig wel even zoet mee.

Eerdere stabilo’s van de Passion zijn uit polystyreen gesneden en ingedekt met balsa.
Ik zal een houtbouw variant maken met ribben structuur, ingedekt met 2mm balsa en dan ook nog deelbaar.

De aluminium verbindingsbuisjes komen tussen de hoofdliggers. Deze kunnen zo gemakkelijk worden ondersteund en verdwijnen later achter de webbing.

33447830fa8.jpg

Op de romptekening zijn slechts wat grove lijnen uitgezet voor het stabilo.

Spanwijdte en verdere opbouw mag je kennelijk naar eigen smaak invullen. Er is alleen een schets van de hoofdrib weergegeven op de flank van de romp.

Ben uitgekomen op een totaal stabilo spanwijdte van 75 cm. Kleinste ribkoorde is dan ongeveer 57% kleiner dan de hoofdrib (146mm vs. 257mm)

Ga vanavond de ribben verschalen en intekenen zodat we binnenkort eindelijk met het balsa aan de slag kunnen…

Hoi NoLimit,

dit ziet er goed uit, probeer ook verder te komen met tekenen maar voor een beginner valt het niet mee zoals je al aangaf. Ik blijf het hier volgen en dan komen we hier ook een heel eind (hoop ik).

GrtZ Roland

Hee Roland,

Gisteravond hier het tekenwerk afgerond;

img5138wy6.jpg

Stabilo bedacht (span is 77cm geworden)

img5135yz6.jpg

Koorde van buitenste rib is uitgekomen op 187 mm, grootste rib 254mm

Positie van achterste aluminium buisje toch maar iets naar voren gezet i.v.m. toekomstige locatie van de scharnieren.:oops:

img5139pi9.jpg

Ook de ribben verschaald en van de nodige aanpassingen voorzien. Heb de ribben voorzien van bouwnokken zodat ze op de juiste lijn staan tijdens de bouw, nokken worden na afloop uiteraard verwijderd.

Nu het bos in voor wat hout… :cool:

Laatst bewerkt:
Dit weekend aan het bouwen geslagen en aan het stabilo van de Passion begonnen.:D

foto1ie4.jpg

foto2xk5.jpg

Back to basic: ribben afbeeldingen op karton gekopieerd en dat als sjabloon gebuikt.

foto3mj4.jpg

En voor je het weet heb je een setje ribben bij elkaar geknutseld...:o:)

Vandaag een berichtje ontvangen van de ontwerper van de Passion.

De tekeningen van het F3A.fr forum zijn van de Passion II waarbij de vleugel op gelijke hoogte ligt met de middellijn van de motor.

In de praktijk is nu gebleken dat de Passion I gemakkelijker en preciezer te vliegen is. Ontwerp is nagenoeg gelijk maar hier lag de vleugellijn 15mm onder de motorlijn.

Het advies gekregen om de vleugel op de oude positie te plaatsen, 15mm lager dus.

Stabilo positie gaat dus ook 15mm mee omlaag, middellijn komt 10mm boven motorlijn. (25mm boven middellijn vleugel)

Beide versies hebben geen V-stelling...

wingxr9.jpg

Ter aanvulling : in het originele ontwerp is de bovenkant van de vleugel vlak, onderkant vleugel heeft een kleine hoek.
Dit ontstaat door overgang van hoofdrib naar tip-rib, zie afb. 1 (Weet niet of je dit V-stelling mag noemen)

Dacht er zelf aan om de vleugel geheel symetrisch te maken en deze hoek te verdelen over boven en onderkant vleugel, zie afb. 2 (net als stabilo)

Laatst bewerkt:
Er is wel een verschil of je de bovenkant van de vleugel vlak houdt, of dit symetrisch verdeelt.

Beschouw de middellijn tussen de liggers maar eens, in het geval van een vlakke bovenkant, heeft deze middellijn wel degelijk een V stelling. Dat kan net voldoende zijn om een stukje rol-coupling te voorkomen.

Succes met de bouw...

Niet vergeten alle mallen etc goed te bewaren! ;-)

Gaan we doen. :-)

Vleugel krijgt dus iets V-stelling. Heb zojuist schetsje toegevoegd ter verduidelijking.

Nog even over het stabilo; deze worden bij F3A modellen toch meestal zonder V-stelling gebouwd?

De laatste rage lijkt toch een beetje negatieve v-stelling op het stabilo. Het kan dus wel, maar ik zou eigenlijk bij deze kist zowel de vleugel als het stabilo gewoon recht bouwen..

img5215og1.jpg

Besloten om de constructie van het stabilo iets te wijzigen en daarom maar een nieuw setje ribben gemaakt.

img5217xa4.jpg

Stabilo en hoogteroer worden in eerste instantie aan elkaar opgebouwd en in een later stadium losgesneden.

img5219ht3.jpg

img5222xy8.jpg

De aluminium verbindingsbuisjes…

img5223kt7.jpg

Indekken met 2mm balsa. Eerst de delen aan bovenzijde tijdelijk met Scotch tape aan elkaar geplakt en vervolgens tot één geheel verlijmd.

img5227iu8.jpg

img5229wd0.jpg

Daarna kan de beplanking op de ribben.

img5236og2.jpg

Webbing tussen hoofdliggers aangebracht.

img5238xh3.jpg

img5242ll3.jpg

img5243so8.jpg

img5245rf3.jpg

Middenstuk van hoogteroer verder voorbereid en versteviging aangebracht voor ruderhorns.

Ziet er netjes uit hoor.. krijg er zelf ook weer bouwkriebels van haha..

foto1lv9.jpg

Onderkant stabilo en hoogteroer indekken.

foto2nb8.jpg

Achterlijst, zijkanten en ruderhorn verstevigingen aangebracht.

foto3mz1.jpg

Aluminium buisjes aan begin en eind ondersteund met balsa blokjes, is ook onderdeel van aanslag voor stabilo schroeven.

foto4zw7.jpg

foto5po4.jpg

foto6rr7.jpg

Neuslijst plus overige beplanking aangebracht.

foto7aang2.jpg

foto7fq2.jpg

Wingtips er op en in model schaven…

foto8ev9.jpg

Op plaats van de scharnieren balsa blokjes aangebracht. Voorlijst zit er nu ook op.

foto9ho0.jpg

Stabilo kan nu in twee stukken…

foto10np4.jpg

foto11nb3.jpg

Het eindresultaat; 220 gram weegt alles samen.

foto12na1.jpg

GFK koker voor de vleugel is ondertussen ook binnen, kunnen we daar binnenkort aan gaan beginnen...:cool:

GFK koker = 600 x 21 x 20 (30gr.)
Carbon vleugelbuis = 600x20x18 (54gr)

Back