Bouw van een Passion (F3A model in 2x2 formaat)

Brengt bij mij de goede herinneringen naar boven van de bouw van m'n X-tra 2000:D Mooi werk!

Grt.

Ziet er erg strak uit allemaal! Het gewicht valt mij wel tegen, dat is 110 gram per stabilo.. dat wogen de piep/ingedekt/glas/gespoten stabilo's van mijn Alliance ook, ik had verwacht dat houtbouw lichter zou zijn. Niet dat het gewicht verkeerd is hoor, dit valt onder de noemer 'copulatie met mieren' ;)

Het ziet er allemaal wel superstrak uit.. volgens mij heb je al eens vaker een toestel gebouwd ;)

Ziet er erg strak uit allemaal! Het gewicht valt mij wel tegen, dat is 110 gram per stabilo.. dat wogen de piep/ingedekt/glas/gespoten stabilo's van mijn Alliance ook, ik had verwacht dat houtbouw lichter zou zijn. Niet dat het gewicht verkeerd is hoor, dit valt onder de noemer 'copulatie met mieren' ;)

Totaal gewicht is inderdaad iets zwaarder uitgevallen dan verwacht, achteraf had ik voor de ribben en beplanking wel 1.5 ipv 2mm kunnen gebruiken.

Daarnaast zitten er 'dikke wingtips' op om de juiste vorm/looks te verkrijgen, kan ook anders als je daarvoor kiest...

Maar goed, vooralsnog maak ik me nog geen zorgen, ik bespaar tenslotte ook een servo aangezien de hoogteroer helften met 1 servo via push-pull worden aangestuurd...afwerking zal overigens met Oracover zijn.

Het ziet er allemaal wel superstrak uit.. volgens mij heb je al eens vaker een toestel gebouwd ;)

Thanks...klopt ja, vroeger veel van tekening gebouwd...na al die ARF's voor de verandering een keer ouderwets met balsa stoeien is toch ook wel weer leuk, kan het iedereen aanraden...:D

nu vraag ik me af heb je het hout geselecteerd op gewicht?.

Jazeker, ook met name omdat het origineel van de ontwerper 260 gram woog en hier wilde ik zeker onder blijven.

Dit is met 220 gram deels gelukt al had ik stiekem op 200 gram gehoopt. ;)

Gewichtsbesparingen gezien in het volgende;

- 1.5mm ipv 2.0mm balsa gebruiken
- in ribben gewichtsuitsparingen maken
- dunnere wingtip constructie
- balsa hoofdligger ipv grenen

(gratis tip voor toekomstige bouwers :cool:)

Ga weer verder met de vleugelribben...nog 34 te gaan... :D

Laatst bewerkt:
Ik zou toch beplanken met (nog?) lichter 2 mm, heb je meer "body" om alles netjes te schuren.
En de binnenste van de twee tipblokken uithollen.

Succes verder met de bouw, ik blijf dit volgen!

gr, Nico

Tja...mooie dingen groeien langzaam hè...moet jij toch weten Berrie ;-)

Maar goed, inmiddels zijn alle vleugelribben voor beide vleugelhelften klaar.

Waren er heel wat en ze zijn allemaal verschillend, inclusief diverse gewichtsuitsparingen etc., allemaal met het handje gesneden dus dat duurde even.

Kan dus binnenkort met de opbouw van de vleugels beginnen; zal tzt weer wat nieuwe bouwfoto's plaatsen... :-)

Kleine update;

foto1bp2.jpg

Vleugelkoker-vleugelbuis positie bepaald. De koker gaat door 5 ribben en loopt evenwijdig aan de hoofdligger/bovenzijde vleugel waardoor de eerder besproken V-stelling ontstaat.

foto2es0.jpg

En dan maar snijden…hier was ik wel even zoet mee…gelukkig duurt 2009 nog even ;-)

foto3du2.jpg

Het resultaat, twee sets ribben, klaar om tot vleugel te worden verwerkt.

Laatst bewerkt:
Hoest hier? Schitterend project, nog vorderingen? En een 'technische' vraag; hoe dik balsa zijn jouw vleugelribben?

Hugo

Hoi Hugo,

Nee, helaas even geen vorderingen ivm andere prioriteiten de afgelopen maanden.

Het vliegseizoen is nu los gebarsten dus je zult me voorlopig eerder op het veld dan achter de bouwtafel vinden.

Vleugelribben zijn overigens 2mm balsa.

GFK koker

GFK koker voor de vleugel is ondertussen ook binnen, kunnen we daar binnenkort aan gaan beginnen...:cool:

GFK koker = 600 x 21 x 20 (30gr.)
Carbon vleugelbuis = 600x20x18 (54gr)

Ik ben voor de Challenge, ander draadje op het forum, op zoek naar een leverancier die (betaalbaar) GFK kokers levert. En bij voorkeur de bijbehorende koolstof buis.

Kun je aangeven bij wie je deze buis besteld hebt?

Willy

Hello,
sorry for the english but i don't understand anything to your nice langage, so i can't really understand what is told.
But... my little finger told me there was an EDF Passion issued of my friend's plan in building right here.
That's really great because this plane, as its predecessors like Legend, and its successor the Harmony, flies really very well , neutral on each axis.
So plz post pics and add news about that interesting building
Best regards from les mangeurs de grenouilles et de nems

Laatst bewerkt door een moderator:
You might want to try the google translation service, you won't get a perfect translation but usually enough to figure out what's going on.

Anyways, the builder in this thread stated that it's flying season now and that has a bigger priority ;)

こんにちは、はい私はよく翻訳者が Google で検索することを知っています、そしてそれは私が彼を使いません(それ)理由です!:D

thanks for the answer, so i'll keep aware.

regards

Back