Bouw van een sleepkist 2.2 meter Big Easy

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Arnold 85, 4 apr 2022.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Iemand enig idee of deze flap zo een beetje spoort?
    Ik heb eigenlijk geen idee of de kier tussen de flap en de vleugel zo een beetje in de buurt van goed komt.
    Alles zelfmaak, zoals het hoort 861467694.jpeg 1246182007.jpeg 506521535.jpeg
    De aansturing zal ik ook nog moeten maken.
    Een standaard stuurhorn draait niet goed, die zit bijna op dezelfde plek als het scharnierpunt.
    Ik denk dat ze meer naar de achterlijst moeten.
    Bovenop zou ook kunnen, maar dan moet ik dwars door de vleugel....

    Ik kan heel makkelijk nieuwe zagen. Ik heb er nu 4 (2sets) gezaagd.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2022
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Bij flaps is aansturen via de bovenkant het makkelijkst. De echte lengte van de stuurhevel wordt bepaald door de afstand vanaf het scharnierpunt, stuur je dus vanaf de bovenkant aan dan heb je dus maar een klein heveltje nodig om effectief toch een lange hevel te krijgen.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Goed bedoeld he.
    De "spleet" tussen de flaps en de vleugel kun je hier, in de normaal stand gewoon helemaal dicht houden.
    Die opent zich vanzelf bij bewegen.

    Aan de vleugelzijde zou ik hem dubbel uitvoeren. Maakt hem net wat minder "iel".

    Om de flap aan te sturen kun je dat het best doen net achter en net boven het scharnierpunt.
    Nog een derde scharnier met aangrijppunt voor de stuurstang in het midden maken?
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik begrijp wat je schrijft.
    Alleen moet ik dwars door de vleugel heen. Daar heb ik wat weerstand tegen....
    De arm wil ik wel zo groot mogelijk houden ivm de krachten die erop komen.
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Je eerste zin, daar ben ik je kwijt.
    Het is de bedoeling om een slotted flap te krijgen.
    De spleet bij full down is bijna 3 cm. Dat is een redelijke sleuf!

    Dubbel uitvoeren: bedoel je 2 scharnieren naast elkaar met de scharnier van de flap ertussen gesandwicht?

    Net achter en net boven je scharnierpunt. Heb ik dan niet enorm kracht x arm?
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Nu ik zo erover nadenk zou ik ook zo een zelfde scharnier als hevel kunnen gebruiken. Als ik die op de flap achterstevoren zet, dan zit m'n aangrijppunt voor de flap midden op de flap.....hou ik mooi alles onderaan.

    Of praat ik kletskoek?

    Ik ben ook een beetje beperkt in m'n vrijheid. Niet overal zit hout in de vleugel en flap....
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je hebt nu al (zonder uitslag van de flaps) een kier/spleet. Die heb je niet nodig, ontstaat vanzelf door de uitslag.
    Hoeveel ruimte er ontstaat wordt bepaald door de afstand van het scharnierpunt tot de onderzijde van de vleugel (meer afstand = grotere kier / geen afstand = aansluitend/geen kier).

    Je hebt nu één plaatje gfk (printplaat?) op de flap en de vleugel. Ik zou er op de vleugel twee maken. Elk aan weerzijde van het plaatje op de flap.
    Dat is net wat degelijker.

    Ik zou de flap aansturen vanaf de onderzijde van de vleugel.
    En dan zul je die "boven" het scharnierpunt moeten laten aangrijpen.
    Het mooiste is zo'n zelfde scharnierpunt, maar dan met een extra "armpje" voor de stuurstang van de servo.

    Wat mij betreft geen kletskoek. ;)
    Moet je er wel hout knutselen in de flap in de buurt van de servo.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Daar volg ik je weer

    Tja, nu loopt ie mooi door met het aileron. Je hebt wel een punt, maar dat neem ik mee voor de volgende kist.
    Voordeel is dat dan de scharnieren kleiner kunnen doordat de nutteloze"kloof" niet overbrugd hoeft te worden.

    De afstand is helder.(ik hang nog wel eens een deurtje af) Dat had ik ongeveer uitgetekend, maar doordat de flap draait en de inmiddels beroemde "spleet" er ook dan bij komt is het wel een aardige kier. Te groot? Wie het weet mag het zeggen, anders blijft het zo.

    Het is epoxyplaat(volgens de site?) Als je het zaagt stinkt het naar aangebrande electronica.
    Ik ga mee in jou punt om te dubbelen. Doordat ik er een messing busje doorsteek (die van de servomontage) dit het dan automatisch klem. Beter!
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou de servo's verzinken in de vleugel, zodat alleen het armpje buiten de vleugel komt, staat wat netter.
    Verder; netjes gebouwd!
    Aansturing van de flaps moet je eigenlijk aan de bovenkant doen idd, dus "door" de vleugel
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Nou in de vleugel dan;
     
    ISOLA2, Arnold 85 en Helikapoter vinden dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Weinig werk is het motto.

    Netjes schaal wegwerken is het de kist niet voor.
    Dat is de insteek.
    25 Juni moet het klaar. Dat ga ik nu wel redden, maar dan moet ik wel doorpakken.

    Ik zit zelf te denken om de flaps zo te laten en dan na 25 juni te veranderen.
    Het is weinig werk, de boel is makkelijk los te halen en dan heb ik mooi een vergelijk of het echt verschil maakt.
     
  12. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    waar gaan we vliegen dan ?
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat weet je al.....je hebt net zo'n geheugen als ik heb.....
    Klein clubevenement. Knuffelvliegen bij een zorgboerderij.
    Houden we een beetje aan onszelf als club. Het is dan al vol genoeg.....jammer, maar zo is dat.

    Jullie(lees Kampen, Enkhuizen) zijn wel enorm verwend met mooie grote velden en faciliteiten! Daar komt het niet op een paar mensen.....
     
  14. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    Das waar ook we mochten niet komen om knuffels te gooien :) maar ehh we zien de foto's wel komen
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Helaas Sven.....

    We zijn intussen weer druk bezig.
    Van de week hoop ik dat het meeste klaar is....wel een spoedklus zo!
    Legt wel wat belasting op het gezin, maar mijn vrouwtje snapt het wel

    De vleugel is op de aansturing na klaar.
    De flaps ben ik nog niet heel tevreden over. De hevel komt op een gegeven moment achter het draaipunt te zitten. Dan staat de flap al 70 graden ofzo.....maar verder lukt niet. Vooralsnog even zo laten. Het aangrijppunt van de hevel zit inmiddels wel aan de bovenkant.
    265612751.jpeg
     
    Huibert, ramses, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    70 graden is zat.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Het is minder dan 70graden. Maar dat zien we wel even. Ik moet toch nog er het een en ander aan doen t.z.t.

    De vleugel is klaar!

    Nu de romp nog folieën en de staart aansturen.
    Daarna het landingsgestel en balanceren.
    Ik ben bang(nou ja) dat er nog een redelijke prop lood in de neus moet.
    Beter in de neus dan in de schoenen!
    1538969390.jpeg

    Het kleurenschema is een beetje aangepast.
    Folie was op en moet van ver komen.....deze grijze heb ik in Barneveld gehaald. Staat nog leuker ook!
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  18. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    gewoon grotere accu nemen :) ik had eerst ook een kilo lood nu 10000mah accu en geen lood meer maar wel meer vliegtijd ;-)
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat klopt, maar weet je wat die dingen kosten!

    Het leven is al duur genoeg tegenwoordig

    Maar dat is inderdaad wel de planning....
    Even voor het idee:
    Voor een kist van 6.5 kilo is een motor van 650 gram en een accu van 1300 gram "normaal".
    Mijn accu weegt ~750 en de motor 500 gram.

    Nog 700 gram te gaan.....
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2022
  20. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    Ja ik heb voor mijn kist ook mijn spaarrekening iets verlicht door wat te delen met StefanLipo shop ;-)
     
    wim eon vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina