Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 20 aug 2015.

  1. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Voor het testen en uitwerken heb ik een plaat isolatiemateriaal (2cm dik) gepakt en hier prik ik de onderdelen in, verbind ze met van alles en kan zo mooi zien of m'n idee klopt. Je kunt zo dus de electronica buitenboord opbouwen en daarna/tegelijkertijd in de boot bekijken hoe het het beste past allemaal.
     
  2. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Erg handig inderdaad. Zal eens kijken of ik zoiets nog heb liggen. En anders bij de lokale elektronicazaak ff een breadboard halen.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb ook experimenteerborden, maar door de onbetrouwbare aansluitingen gebruik ik een deksel van een kistje.
    Onderstaand de opstelling van de ketelniveau regeling van de Dockyard.
    Het gaat alleen over het bouwen van een testschakeling.
    Aan de boven- en onderkant de voedingsleidingen, en daar tussen de componenten, zoals deze op het schema staan.
    Dit vergemakkelijk het storing zoeken.
    SAM_1561 verkleind.jpg
    Na testen en goedkeuren ziet de bovenstaande schakeling er als volgt uit:

    SAM_1628 verkleind.jpg

    Voor mij een voordeel, door het gebruik van de maximale lengte van de draden van de onderdelen, kan je deze naderhand op de print gebruiken.
    Niets gaat verloren.
    Overigens, deze print heeft zoals door mij eerder aangegeven, weer connectors voor het eenvoudig uitnemen en onderhoud.
     
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Hier een NVM artikel over de multiswitch. De hier beschrevene is er een op basis van arduino maar dat maakt verder niet uit voor het begrijpen van de werking van zo'n ding.

    Bij ali zie ik diverse vormen en maten van printjes waarop je e.e.a. kunt bundelen. Zoals weerstandjes maar ik zag ook een print met zekeringen en dikke stekkers. hier een paar plaatjes. Kosten zijn laag, en kan je veel werk schelen.

    Hiermee kun je de juiste weerstand uitvogelen door met de jumpertjes de combinatie te maken (lees van links naar rechts, tel elke kolom op voor de totale weerstand) Meestal tamelijk over de top voor onze toepassingen maar als je toch niks aan weerstanden op voorraad hebt of juist heel erg veel (kreeg een keer een doos van die zooi met allerlei waarden) dan kun je hiermee wat spelen en je collectie binnen de perken van het bruikbare houden:
    Schermafbeelding 2020-06-15 om 09.30.37.png



    Met zoiets wil ik de ledjes centraal van weerstanden voorzien. Alleen dan dus aan een kant met een connector eigenlijk;
    Schermafbeelding 2020-06-15 om 09.31.11.png

    Als je gaatjes printjes gebruikt kun je hiermee wat stekkerbare verbindingen maken:
    Schermafbeelding 2020-06-15 om 09.31.25.png


    Als je nog een oude PC hebt liggen (of even langs de stort, electronica container) en je hebt zo'n witte stekker met een boel draden eraan over dan zou je hiermee wellicht het laadpaneel kunnen realiseren. Is maar een gedachte die in me op kwam toen ik 'm zag en dacht aan meerdere manieren om de boot te voeden (laden, laden en demo verbruiken, meerdere voltages laden etc)
    Schermafbeelding 2020-06-15 om 09.31.43.png

    Setje printjes voor klein geld. Nog niet gekeken of de connectortjes hier makkelijk op te zetten zijn:
    Schermafbeelding 2020-06-15 om 09.32.11.png
    Deze connectors dacht ik aan (paar euro voor de hele doos):
    Schermafbeelding 2020-06-15 om 09.40.28.png
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hartelijk dank allemaal voor het meedenken en de zeer bruikbare tips allemaal.
    Er gaat sowieso testen aan vooraf. Als alles een beetje in kaart is gebracht zal ik de test opstelling uiteindelijk overzetten op papier als schema, en dan doorvoeren naar de printjes.

    Dat doosje met connectoren is wel verrekte handig trouwens, wellicht dat ik zoiets erbij bestel! Het weerstands bordje is ook wel handig, maar niet voor mijn toepassingen. Mijn leds zullen straks allemaal weggewerkt worden in kleine platte ruimtes en onbereikbare andere plekjes. Een aantal zijn al aangebracht. Hiervoor zullen wel weerstanden nodig zijn aangezien ze een andere waarde betreffen.

    Voor nu is het eerst wachten tot het spul binnen is. Tot die tijd houdt ik me even bezig met wat zaken waar ik al wat langer tegenaan hik, namelijk de verschansing. Lastig klusje
     
  6. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    die weerstanden overal weggewerkt is nou precies waarom ik de bekabeling naar een centraal punt denk te moeten brengen en aldaar voorzien van weerstanden.

    oei, verschansing.... solderen en zo.... veel succes gewenst!
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dat zou een optie kunnen zijn idd. Echter hoop ik een beetje dat de L7806CV spanningsregelaar stabiel genoeg is om continu 6V af te geven, indien dat zo is, kan ik alle leds simpelweg parallel aan de voeding hangen. Daarvoor zal eerst even een duurtest plaatst vinden met enkele leds en de spanningsregelaar als testopstelling en die een dag of wat laten branden.

    Wat betreft de verschansing, de eerste versie was alles behalve mooi. Het klopte niet en ik had het niet goed uitgesneden. Nu even mijn tijd er voor genomen en zit er rete strak op. Inmiddels bezig met de verschansingsstutten.
     
  8. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Even een heel kleine update.
    Aangezien ik toch even moet wachten op alle componenten alvast even bezig geweest met het voordek. Nieuwe verschansing geplaatst omdat de oude niet naar 't zin was. Op de rand een lijst geplaatst waarover straks mahoniehout op komt zodra het schip zijn kleurtje heeft gekregen. Uiteindelijk moet de verschansing nog verder doorgetrokken naar achter, maar zover ben ik nog niet.
    Toen dat klaar was ben ik begonnen met de verschansing stutten.
    Momenteel 2 klaar dus nog een hele hoop te gaan. Daarnaast heb ik de ankerkluizen voorzien van twee buisjes waar de ketting straks doorheen kan.

    Verder niet heel veel noemenswaardig, maar wilde het toch graag even delen.
    Een paar plaatjes;

    image00006.jpeg

    Buisjes gemonteerd. Moet alleen in de kluizen zelf nog met epoxy bezig om de buisjes af te dichten.

    Toen begonnen met de nieuwe verschansing. Eerst een malletje van papier gemaakt door hem in de juist hoek vast te plakken en af te tekenen. Daarna de hoogtes af tekenen. Overtrekken op 1 mm styreen, bewerken en vastlijmen.

    image00007.jpeg

    Verschansing in wording. Jammer genoeg moet het in delen en ontkom ik er niet aan de delen te verbinden met een klein stripje styreen. Eenmaal verf er op en hoop dat het dan minder opvalt.

    image00008.jpeg image00009.jpeg


    En dan de laatste twee plaatjes, de stutten. Zoveel mogelijk gekeken naar hoe ze bij de Seawolf/Elbe er uit zien, en volgens mij klopt het zo aardig.

    image00010.jpeg image00011.jpeg

    Tot zo ver maar weer.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2020
    Jaap Smith vindt dit leuk.
  9. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ziet er heel goed uit, ik zelf ben helaas nog steek verder met mijn Elbe.

    Vriendelijke groet,

    Jaap Smith
     
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dag Jaap,

    Moest even nadenken, maar toen daagde me dat we mailcontact hadden over je Elbe.
    Uiteindelijk hoeft het ook geen haastklus te worden Jaap, het moet wel een ontspannen tijdverdrijf blijven. Maar blijf wel nieuwsgierig zodra je er weer verder mee gaat. Die van jou was op een grotere schaal toch?
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Er zijn 2 manieren om een L7806 om zeep te helpen:
    - duurstroom trekken van meer dan 1A.
    - onvoldoende koeling.
    Kortsluiting, kortstondig, reeds getest, door de inwendige stroom begrenzing, begrensd.
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik neem aan dat zolang je onder de 1A blijft met voldoende koeling dat deze wel heel blijft toch?
    De verlichting zal in elk geval onderverdeeld worden in zones met elk uiteraard niet meer dan 1A. Denk niet eens dat ik met alle verlichting zoveel ga trekken, maar meten is weten natuurlijk.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hoi Klaas,

    Hier heb ik er 2 van liggen, waaronder 1 voor de rookgenerator welke het toerental regelt middels de potmeter. Zijn erg handig inderdaad! Het idee van de spanningsregelaar heb ik van Stoompomp, mede omdat ik ze dan direct op de print kan zetten en de uitgang dan standaard 6V is.
     
  15. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Klopt helemaal, de Elbe van mij is 1:33

    Vriendelijke groet,

    Jaap Smith
     
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Weer even een kleine update.
    Zo op het oog lijkt er niet veel gebeurd, maar toch zijn er weer de nodige uurtjes versleten in het verder afmaken van de verschansing, het stukje dek en nog wat verschansing stutten. Daarvan moeten er nog veel meer geplaatst worden.
    Buitenkant van de verschansing is nu zo goed als klaar, hier en daar nog kleine dingetjes plaatsen op de romp voordat deze gespoten kan worden. Eerst wil ik een laagje primer aanbrengen om zo goed te zien waar er nog afgewerkt moet worden. Voor nu is eerst de waterlijn af getapet en kan morgen de eerste laag primer erop.

    Eerst even een kleine sfeer impressie van de leds in het plafond. Dit was de eerste reeks leds die in het plafond verwerkt zijn. Weer een lekker gepriegel, maar is gelukt. uiteindelijk volgen er in de opbouw bij dat deel nog meer leds, en dan is de eerste kamer zo goed als klaar op het meubilair na.

    image00012.jpeg image00013.jpeg


    Dan nog wat plaatjes van de verschansing.

    image00014.jpeg

    image00015.jpeg

    Het ziet er allemaal nog niet heel fantastisch uit. Maar het geeft in elk geval alvast een beeld hoe het gaat worden.
    Onderkant is op sommige plekken een klein beetje beschadigd en heb hier en daar nog wat overspray. Moet dus nog een keer, maar dat komt later wel.

    image00016.jpeg

    Waterlijn uitgezet. Hiervoor een potloodhouder op maat gemaakt en de boot voor en achter even hoog geplaatst. Hoogtes vanaf tekening overgezet en toen zijwaarts waterpas zetten.

    Dan nog wat plaatjes van het dek zoals het er nu bij staat. De stutten zijn best veel werk. Al met al denk ik dat ik per stuk zeker bijna 10 minuten bezig ben door al het passen, meten en schuren. Tussendoor het kistje voor op het dek gemaakt.

    image00017.jpeg

    image00022.jpeg

    Dekje is voor zover klaar en gemonteerd. De gaten zullen uiteindelijk bedekt gaan worden met een teak dek. Later zal ik het dek nog verder door trekken naar achter.


    Tot slot nog even een een stoer plaatje. Blijft mooi om te zien hoe de lijnen van het schip zijn. Wordt er elke keer weer blij van.

    image00024.jpeg

    Tot de volgende maar weer.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat mensenhanden zoiets kunnen maken! In 1:1 en op schaal. En helemaal mooi als je er met plezier naar kunt kijken, ook al is het eigen werk. Mij gaat dat net zo. Gr. Klaas.
     
  18. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ja zo maken ze de schepen niet meer jammer genoeg. Gelukkig kunnen we ze nog in schaal maken!
     
    ewapenaar en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Vandaag even van het mooie weer gebruik gemaakt om het bovendeel van de romp in de primer te zetten. Gisteren alvast de waterlijn uitgezet.
    In een later stadium zal ik nog de onderkant opnieuw moeten spuiten. Door de tijd heen zijn er vlekken, krassen e.d. ontstaan.

    Verder allemaal niet heel erg spannend, maar toch even wat plaatjes van vandaag. Door de grijze kleur kan ik straks makkelijker afwerken voordat de kleur gespoten kan worden.

    image00028.jpeg

    image00025.jpeg

    image00026.jpeg image00029.jpeg

    Tot zover maar weer.
     
    MicropropSport, Jaap Smith en Marc w vinden dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met die verschillende kleuren begint het schip steeds meer te "leven". Een echt schip zit ook wel eens eenn krasje of vlekje op. Bijplekken geeft vaak een reƫler beeld dan geheel overspuiten. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina