bouw van fokker d6 (glenn torrance models)

Nee hoor Taco, het roer wordt aan 1 zijde aangestuurd door een directe stuurstang. Dus je kan nooit "ruimte" krijgen door een slap veertje. En de kracht die een strak veertje op een servo geeft kan je in dit geval verwaarlozen. Zeker bij een goede servo.

hoi taco,

het stuurstangetje zit dus aan de onderkant en valt niet op als het model op de grond staat en in de lucht is het niet te zien
maar van de boven kant ziet het er meer uit als close loop :cool:

gr jacques

hoi,

ik ben maar begonnen met het bespannen van de boven vleugel
IMG_0436_1.jpg

de lozenge in enkele banen geknipt en met wat naalden aan elkaar gemaakt
daarna moeders gevraagd om de boel aan elkaar te stikken .(hiervoor dus moeten stofzuigen en afwassen :rolleyes:)
IMG_0440_1.jpg

zo ziet het er dan uit (en ik heb nu schone handjes)
IMG_0439_1.jpg

de onderkant bijna klaar
ik ben nu anders te werk gegaan als bij de ondervleugel en moet zeggen gaat stukken beter, niet proberen om de vleugel in een keer te bespannen maar telkens per 2 ribben afstand

gr. jacques

ik ben nu anders te werk gegaan als bij de ondervleugel en moet zeggen gaat stukken beter, niet proberen om de vleugel in een keer te bespannen maar telkens per 2 ribben afstand

Dat ziet er goed uit , maar hoe bedoel je dat precies Jacques?

Gr. Teus

hoi teus,
hoe bedoel ik dat, bij de ondervleugel had ik de vleugel in een keer bespannen , wil zeggen de vleugel aan een kant van lijm voorzien en dan het kompl. doek er in een keer op dit ging niet al te goed zeker om het doek op spanning te houden
bij de bovenvleugel nu eerst het doek op de root rip vastgezet en dan per 2 ribben naar de tip toe gewerkt zo kan je het doek beter op spannen /stakker krijgen en je kan naar de tip toe meer spanning geven dan over de koorde
(en nu maar hopen dat ik het zo goed uitleg:confused:)

gr. jacques

hoi,

weer wat verder met de fokker d6

IMG_0443_1.jpg

het doek zit er nu op, ik heb het ook al 1x maal spanlak gedaan , moet zeggen het ziet er beter uit als de vorige maar ik kan pas meer zeggen als het meerdere malen met spanlak is gedaan , ik doe een laag per 24 uur kan het goed uitharden ,dus nog ongeveer 8 lagen te gaan :confused:
hier nog een paar foto's van het resultaat
IMG_0445_1.jpg

IMG_0447_1.jpg

IMG_0448_1.jpg

dat was het weer

gr. jacques

Jacques,

Het is een schoonheid, ziet er mooi uit.....:proost:

Wat voor gewicht heeft ze tot nu toe, en waar denk je op uit te gaan komen ?

Martin

Geef je boven- en onderkant tegelijk een beurt? :confused:

En span je de vleugel dan op oid. ? :confused:

8 lagen: dat gaat wel krachten geven; kijk uit voor warps en dat soort dingen . . . :(

jan.

Geef je boven- en onderkant tegelijk een beurt? :confused:

En span je de vleugel dan op oid. ? :confused:

8 lagen: dat gaat wel krachten geven; kijk uit voor warps en dat soort dingen . . . :(

jan.

hoi jan,
doe de beide kanten tegelijk en wordt niet opgespannen en je hebt geen last van warps als je alles maar hetzelfde doet
dit doek werkt toch wel anders als b.v. solartex
bij de romp was redelijk wat torsie aan de achterkant maar na dat de lozenge er op zat en gelakt was leekt het wel of hij geheel bepankt was
torsie was niet meer aanwezig

martin,

het gewicht is nu ±7 kg
er moet nog in : ontvanger , accu ,schakelaar. en dan nog uitbalanceren

ik denk dat er nog 1 kg of zo bijkomt

gr jacques

hoi,

ik ben weer wat verder met de d6
de vleugel is nu zo'n 8/9 x met spanlak gedaan en ik ben toch niet zo tevreden met het resultaat :( (ik had al gedacht om het maar aan de st. maarten vereniging te doneren :confused:)
hier een paar foto's
IMG_0449_1.jpg

IMG_0452_1.jpg

zoals je kan zien is het nog niet mooi strak
ik denk dat ik nog 1 of 2 x met verdunde spanlak doe en dan een tijdje laten liggen .
de lak werkt nog behoorlijk lang na dat was ook met de ondervleugel en romp zo.

dus maar hopen dat het nog goed komt

gr. jacques

Ja had toch zo langzamerhand al strak moeten staan.

Je hebt het toch neem ik aan op de zelfde wijze als de ondervleugel en romp.

Hoop wel dat het goed komt wordt een prachtige kist.

Ton

Hoi Jacques,

Dat ziet er idd. niet zo mooi uit :( Het blijft een lastig spul om mee te werken, maar het is wel heel mooi. Bij mijn D8 is het nu na verloop van tijd ook bijna helemaal strakgetrokken door het nakrimpen.

Gr. Teus

Wat een gedoe met dat Lozenge Jacques :(
De rest is ook goed gekomen, dus we gaan er gewoon vanuit dat de bovenvleugel ook mooi straktrekt :D

Het ziet er wel wreed gaaf uit dat spul!

Succes, Ralf

hoi,

nog wat nieuws over de d6
met de lozenge bespanning is het nog redelijk goed gekomen

vandaag naar het vliegveld geweest met de d6
alles is goed gegaan hij vliegt goed

vraagje : nu wil ik wat foto's plaatsen met photobucket maar om de een of andere rede lukt het niet meer, is zo te zien wat veranderd.
de links die normaal onder de foto staan zijn nu niet meer aanwezig
heeft iemand hier ervaring mee ?????

gr jacques

hoi,

na wat geklooi ben ik er achter hoe het nu moet

dus hier de foto'

eerst even een foto sessie met zijn broertje (voor het geval dat het mis gaat heb ik toch nog een foto :rolleyes:)
IMG_0531_1-1.jpg

IMG_0536_1-1.jpg

en dan nu de foto's van de maiden
IMG_0485_1-1.jpg

IMG_0486_1-1.jpg

IMG_0503_1-1.jpg

IMG_0526_1-1.jpg

IMG_0508_1-1.jpg

IMG_0511_1-1.jpg

in totaal maar twee vluchten gemaakt en zag er goed uit
mooi vlieg beeld in de lucht.
motor zg26 is denk ik een goede keus (behalve het geluid ,een viertakt klinkt toch beter ;))

gr jacques

Back