bouw van fokker d6 (glenn torrance models)

hallo ,

bij deze het begin van de fokker d6 :D
de bouwdoos lag al 2 jaar op zolder (was al bang dat de houtworm er in zat)
van de d6 zijn er maar +/- 70 door fokker gebouwd na de d6 kwam de dr1 en de d7
voor de dr1 werd de romp van de d6 gebruikt en voor de d7 de vleugels (maar dan met meer spanwijdte)
fokker deed dat wel vaker om met diverse bestaande delen een nieuw vliegtuig te ontwerpen
159.jpg

dit moet het gaan worden, zoals je ziet weer een houtje-touwtje maar dan zonder touwtjes
en nu de bouw van de ondervleugel
1%7E0.JPG

de liggers en de ribben
2%7E0.JPG

de wortel rib en tip rib op z`n plaats gezet met een keil onder de ligger
3%7E0.JPG

de manier zoals de vleugel wordt opgebouwd is anders dan we gewend zijn
je begint met de wortel rib dan de eerste webbing dan de tweede rib met webbing enz.
dit wordt zo gedaan omdat de vleugel zeer nauwkeurig gebouwd moet worden gebeurd dit niet dan past
de neus beplanking niet meer
het hele model is met laser precies op maat gemaakt
4%7E0.JPG

alle ribben en webbing op hun plaats
5%7E0.JPG

nu de eindlijst er op gezet
6%7E0.JPG

de tweede vleugel klaar ,dan de beide samen gevoegd
7%7E0.JPG

hier bezig met de neus beplanking ,deze is met laser precies op maat gesneden dat is de reden dat de vleugel
nauwkeurig gebouwd moet worden
8.JPG

de capstrips er op.
10%7E0.JPG

en dit is dan de complete onder vleugel klaar voor bespannen
de laatste 5 vliegtuigen heb ik van tekening gebouwd en dat is behoorlijk wat uitzoeken hoe het een en ander gemaakt
moet worden zeker als je geen goede of onvolledige tekening hebt
het bouwen van deze d6 uit een bouwdoos lijkt meer op een puzzel je hoeft niks uit te zoeken en `t past ook nog prima :lol: :lol: :lol:
en alles wat je nodig hebt zit natuurlijk in de kit
9%7E0.JPG

zo en nu het bespan materiaal lozenge nog nooit mee gewerkt
zoals je ziet dit is voorbedrukt linnen
volgens de gebruiks aanwijzing moet je dit eerst wassen, dan spoelen met wasverzachter ,drogen en strijken
(zal dit maar aan moeders vragen ) en dan ook nog aan elkaar naaien
ben benieuwd of dit wel goed gaat

gr. jacques

Hallo Jacques,

Je had nog niet genoeg te doen zeker? :D
Wat een prachtige bouwkit, mooi dat het cnc/freeswerk goed past
(zelfs de webbings zijn pas gemaakt....!)
Heb al vaak lopen kwijlen bij de site van GTM
Ga je de Laser 200V erin zetten?
Wat geven ze eigenlijk op als vlieggewicht?

Heb je de neusbeplanking (0.6mm ply?) nog met water/ammoniak moeten behandelen of paste het er zo omheen?
Wat een prachtig spul zeg dat Lozenge, alleen daarom zou je al eens een duitse kist willen bouwen :wink:

Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden, succes!
Groeten, Ralf

Lijkt me heerlijk om zo'n mooie kit te mogen bouwen :D Wie weet, ooit...................

Ondertussen gaan we van je verslag genieten Jaques en inspiratie opdoen voor mijn D8, wat hard nodig is........ :thumbsup:

Gr. Teus

strutter zei:
Hallo Jacques,

Je had nog niet genoeg te doen zeker? :D
Wat een prachtige bouwkit, mooi dat het cnc/freeswerk goed past
(zelfs de webbings zijn pas gemaakt....!)
Heb al vaak lopen kwijlen bij de site van GTM
Ga je de Laser 200V erin zetten?
Wat geven ze eigenlijk op als vlieggewicht?

Heb je de neusbeplanking (0.6mm ply?) nog met water/ammoniak moeten behandelen of paste het er zo omheen?
Wat een prachtig spul zeg dat Lozenge, alleen daarom zou je al eens een duitse kist willen bouwen :wink:

Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden, succes!
Groeten, Ralf

hoi ralf,
het probleem met modelbouwers is dat ze aan te veel dingen tegelijk bezig zijn
ja die kits van gtm zien er zeer goed uit en de prijs gaat ook nog, als je zo`n model van tekening gaat bouwen ,
denk ik dat je niet veel goedkoper uit bent
maar van tekening bouwen geeft misschien meer voldoening in je werk :wink:
ik denk dat ik voor deze de laser 200 gebruik een benzine maakt niet zo`n mooie sound.
`t totaal gewicht zal zo`n 8 kg zijn (volgens gtm)
je moet de neus beplanking nat maken dan op de vleugel laten drogen zodat de vorm er inzit dikte is 1/64 in.
het is niet cnc maar laser gesneden

gr. jacques

Hoi Jacques,

Mooie bouwwijze. :D Dit gezien en de rest van jou gezien te hebben zal dit wel weer verschrikkelijk mooi worden. :proost:
Ga dit draadje met veel belangstelling volgen.
Ik zal er nog wel het e.e.a. van op steken denk ik.... :worship:
Zeker als we starten met de 1/3 Fokker DVII-s ... :wink:

Groet,

Martin

hallo,
ben eens begonnen met de vleugel te bespannen met de lozenge ik hoop maar dat het goed gaat

175.JPG

hier is de lozenge klaar om te bewerken dus genaaid, gewassen,gespoeld met wasverz. en gestreken
(met dank aan moeders)
176.JPG

de bovenkant van de liggers ingestreken met bijenwas om te voorkomen dat de bespanning aan de liggers plakt
hier zit maar 2,5 m/m ruimte
nu met lijm (tacky glue ,was bij de lozenge meegeleverd) op de vleugel geplakt
177.JPG

de volgende stap , op de plaats waar het materiaal contact met `t hout maakt ingestreken
met clou spanlak (van tc ) verdunt 60%-40 % aceton
178.JPG

hier de eerste laag spanlak aangebracht.
ik moet zeggen dat de clou spanlak op dit linnen prima werkt.
nu naar de eerste laag begint de boel al aardig strak te worden
ik denk niet dat er 5 tot 6 lagen nodig zijn
ziet er dus aardig uit ik denk dat het wel zal lukken

gr. jacques

Hallo Jacques,

Jij boft toch maar met zo'n dame die dat allemaal kan :wink:
Ik vindt de hele vleugelopzet prachtig uitgedacht door Glenn
(goede manier ook voor onze DVII)

Het Lozenge ziet er ook super uit, mooi dat het ook met Clou gaat
Laat het zich een beetje goed om de randen heen bevestigen/plakken?

Ga je ook het pinking tape van GTM gebruiken? (lichtblauw boven, lila onder)

Wat voor interwingstrut bevestiging is er opgenomen in de bovenkant van je ondervleugel, een inslagmoer of komt er straks een metalen lipje opgeschroefd?

Groeten, Ralf

Super trouwens dat het gaat lukken met de DVII tekening, ben de vleugelprofielen van Teus al een beetje aan het intekenen in autocad
kan ik ze mooi vergelijken/ aanpassen

jacques.1 zei:
hallo,
ben eens begonnen met de vleugel te bespannen met de lozenge ik hoop maar dat het goed gaat
ik denk niet dat er 5 tot 6 lagen nodig zijn
ziet er dus aardig uit ik denk dat het wel zal lukken
gr. jacques

hallo,
ik heb de hele vleugel bespannen en 2 maal met lak ingestreken.
misschien was ik wat te voorbarig of het lukt :| :|
het ziet er nu niet zo vrolijk uit de hele handel zit er slap op. 8O
bij tweede laag werd `t alleen maar losser.
vanavond de derde laag opgebracht minder verdunt ben benieuwd hoe `t er morgen uitziet

gr. jacques

Hoi Jaques,

Lukt het met de Lozenge?

Ik heb nog wat info opgezocht op het Rc Scalebuilders forum over het toepassen van de GTM Lozenge. Wat ik uit het gebruik opmaak is dat ze het eerst aan 1 zijde vastzetten met de tacky glue geleverd door GTM, dan eerst laten drogen dat dit goed vastzit, en daarna spannen ze het doek op door het goed aan te trekken aan de losse zijden, onder spanning houden en vastzetten weer met de glue. Ook even een foto geleend ter verduidelijking.

Gr. Teus

Lozenge%201.jpg

Teus zei:
Hoi Jaques,

Lukt het met de Lozenge?

Ik heb nog wat info opgezocht op het Rc Scalebuilders forum over het toepassen van de GTM Lozenge. Wat ik uit het gebruik opmaak is dat ze het eerst aan 1 zijde vastzetten met de tacky glue geleverd door GTM, dan eerst laten drogen dat dit goed vastzit, en daarna spannen ze het doek op door het goed aan te trekken aan de losse zijden, onder spanning houden en vastzetten weer met de glue. Ook even een foto geleend ter verduidelijking.

Gr. Teus

Lozenge%201.jpg

hoi teus,

dit is goede informatie alleen iets te laat :| had hier zelf ook al aan gedacht nu ik met de vleugel bezig ben (eventueel vochtig maken bij opspannen)
de clou spanlak is wel goed voor dit werk maar ik denk dat ik hem de eerste laagjes niet zoveel moet verdunnen

ik denk dat `t wel goed komt met de ondervleugel
ik heb nu zo`n 8 lagen span lak erop zitten ( ongeveer 45 gram, valt nog mee) en het is redelijk strak
bij gtm begrijp ik dat ze ook zo`n 8 lagen gebruiken ,doe er zelf nog 1 a 2 bij
zie foto
180.JPG

181.JPG

maar als het niet goed komt kan ik nog altijd een nieuwe vleugel bouwen
en de d6 komt sowieso in lozenge
ik ga gewoon door met uitzoeken tot het goed komt

gr. jacques

Het ziet er toch goed uit Jaques als ik het zo op de foto zie :yes:

Het is idd een heel leerproces deze bespanning als ik het zo zie en lees, idd. jammer dat ik dat stukje op het us-forum niet eerder kon terug vinden.

Teus

hallo,

ik ben nog wat doorgegaan met de d6 , moet zeggen ziet er nu toch beter uit zie foto
183.JPG

182.JPG

ik heb er nu zo`n 10/11 lagen spanlak op zitten vooral bij de laatste 2 lagen ging de boel toch strakker zitten
als je het materiaal (linnen) bekijkt heb je vrij veel lak nodig om de het oppervlak te sluiten ,is grof geweven.
achter af gezien heb ik twee zaken verkeerd gedaan , je moet het doek er behoorlijk strak opzetten en vervolgens bij de eerste laag goed
doordrenken met spanlak (volgens gebruiks aanwijzing clou )
zoals je ziet op de onderste foto zakt het materiaal behoorlijk tussen de ribben weg (misschien hoort `t zo)
maar ja al met al zijn we er weer wat wijzer van geworden nu bekijken of de volgende (boven) vleugel er beter door wordt .
ben met bovenstaand resultaat wel tevreden om voor de eerste maal met dit materiaal te werken
solartex gaat gewoon een heel stuk eenvoudiger /makkelijker.

tues ik zal de vleugel 17/11 meenemen kan je `t eens bekijken voordat je er zelf mee begint

gr . jacques

jacques.1 zei:
Teus ik zal de vleugel 17/11 meenemen kan je `t eens bekijken voordat je er zelf mee begint

:P :P :P :zon:

Ik ben zeer benieuwd hoe het er in het echie uitziet. Op de foto's ziet het er al schitterend uit Jacques :thumbsup: Ik ben blij dat het toch zo goed is uitgepakt/bijgetrokken.

Ik zal een lap 4 kleuren licht meenemen.

Gr. Teus

Merkwaardig . . . :?

Hoe strakker het staat, hoe verder het inzakt tussen de ribben . . . 8O

Hoe KAN dat nou??? :|

:wink:

jan.

jan brilman zei:
Merkwaardig . . . :?

Hoe strakker het staat, hoe verder het inzakt tussen de ribben . . . 8O

Hoe KAN dat nou??? :|

:wink:

jan.

ja jan ik zou het niet weten vindt het zelf ook vreemd..........
kan zijn dat dit bij het linnen zo is

gr. jacques

jan brilman zei:
zou het niet weten vindt het zelf ook vreemd
Als het spul in de lengterichting (dus parallel aan de ribben) harder krimpt dan in de breedte, dan zou dat de reden kunnen zijn. :?

jan.

hoi jan,

ik denk dat je hier wel eens gelijk in kon hebben
als je ziet hoe ze het op rc scalebuilders doen, ze spannen het behoorlijk strak op.
bij de volgende probeer ik het zo strak mogelijk tussen de ribben op te spannen en zie dan wel hoe het wordt.

gr. jacques

Laatst bewerkt:
Back