Bouw van V-staart voor F3j zwever

  • Topicstarter Topicstarter L U U K
  • Startdatum Startdatum
L

L U U K

Guest
Hoi iedereen,
Ik heb een F3j zwever (de Eclipse) waarvan de v-staart ontbreek.
Nu wil ik zelf een nieuwe staart gaan bouwen maar er zijn zo veel mogelijkheden voor het bouwen van zo'n staartje (schuim-kern met koolstof, schuim-kern met balsa en glas, etc. etc.)
Heeft er iemant tips/sugesties voor het bouwen van de (v-)staart. Foto's en bouwverslagen zijn daarbij hartelijk welkom.
Alvast bedankt,
Luuk
 
Aangezien er nog niemant heeft gereageert :( wil ik zelf maar beginnen met de bouw.

Het plan is een piepschuim kern te maken met het profiel NACA008.
Daaromheen gaat een koolstof matje.

28404254683.jpg
 
Weet je het zeker van die V-staart?
Ik zelf een Soarus-1600 met V-staart.
Als hoogte-roer werkt het prima, echter als richtings-roer werkt het nauwelijks.
Ik vlieg dus gewoon met rol- & hoogte-roer.
 
Je gaf zelf al wat mogelijkheden aan.

Laatst was ik bij iemand, die had het als volgt gedaan:

Profiel MG 05 (reageert directer op kleine roeruitslagen dan een NACA)

PS15 schuimkern

1.5mm balsa (max 15gr/plank)

dan 25grams glas.

Zelf heb ik het zo gedaan:

Profiel: HQ0/009 naar HQ0/007

4mm koolstof staaf door 2mm balsaribben

verlijmen met secondenlijm

voorzien van folie.
De 4mm koolstofstaven komen samen in een blok balsa met onder en boven 1mm triplex.

Het eigenlijke roer gemaakt van 5mm zacht balsa.

Dit levert wel een lichte, circa 55 gram, Vstaart op, Dit is geen "rag" uitvoering :wink:

Het heeft al wel meer overleeft als dat ik eerst voor mogelijk hield.


Dan de efficientie van de richtingstabiliteit van de V-staart. Ik vlieg twee V-staartkisten. Tot mijn spijt voor de verfent tegenstanders kan ik bijzonder goed leven met een V-staart.

Veel ellende lijkt te wijten aan te kleine roeren. Optimaal is 1/3 van de koorde.

Opmerkelijk in dit alles is dat Helmut Quebeck voor zijn "functie"modellen ook steeds kiest voor een V-staart..... En die man komt niet bepaald uit een ei.
 
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben inmiddels al begonnen met het eerder beschreven idee,
ik hoop dat dat goed lukt en niet al te zwaar word.
Mocht het niet goed gaan dan zal ik overstappen naar het idee van Berrie met de ribben want dat klinkt ook wel goed.
Ik zal nog wat fotootjes maken van de bouw (en als het goed is gelukt krijgen jullie die ook te zien :wink: )
Mvgr. Luuk
 
Wat heeft iedereen toch met koolstof?? Het is zeker mooi spul, maar duur...
Voor een v-staartje zou ik het dus ook zeker niet gebruiken. Alleen beplanken werkt toch ook prima? :? (Eventueel nog een glasmatje eroverheen, maar koolstof lijkt me overkill)
 
@Igwe:
Heb je wel eens een F3j of een F3b wedstrijd gezien?
Een staartje is erg kwetsbaar bij een mid-air, terwijl het wel erg belangerijk is voor de stabiliteit van je vliegtuig.
Het is (voor zover ik zelf gezien heb) zelfs zo dat je, wanneer je van je hoofdvleugel verliest, nog meer kans hebt op een veilige landing dan wanneer je 10 cm van je stabilo verliest.
Het voordeel van koolstof is dat het relatief licht is en enorm sterk ook, en waarom ook niet als je toch nog koolstofmat hebt liggen? :wink:
 
Nee, dus misschien zie ik het wel verkeerd. ;)
Maar als met een midair 1/3 van je vleugel eraf kan gaan, zal je stabilo (gelamineerd met koolstof of niet) het er ook niet onbeschadigd afbrengen denk ik.
 
Maar als met een midair 1/3 van je vleugel eraf kan gaan, zal je stabilo (gelamineerd met koolstof of niet) het er ook niet onbeschadigd afbrengen denk ik.

En toch is dat wel mogelijk.
Een F3j vleugel van 3 meter is namelijk ik 3 stukken deelbaar, op het punt waar 2 delen aan elkaar bevestigd zijn kan het makkelijker afbreken of losschieten.


De bouw van de v-staart is op stop gezet.
Ik kwam laatst op de vliegclub om te laten zien wat ik tot nu toe heb gemaakt en ik kreeg van een mede-lid te horen dat hij een nog ongebruike mal voor een v-staart heeft liggen. :D

Hoewel hetgeen ik gemaakt had niet slecht was, is een staartje uit een mal natuurlijk veel mooier!
Vandaar dat ik ben gestopt.

Toch wil ik wel even de gemaakte foto's laten zien, misschien heeft iemant nog ets aan het idee.

1.jpg

De warmtedraad met autoacculader als voedingsbron.


2.jpg

Het profiel uit hout gezaagt en op piepschuim vast gezet


3.jpg

Rezultaat en overziccht van het snijden


5.jpg

In tegenstelling tot andere pogingen om vleugels te snijden is het deze keer erg goed gegaan.


6.jpg

Abreisgewebe op het toekomstige schanierpunt


7.jpg

De koolstof met epoxy op een stuk vershoudfolie zodat het niet overal aan blijft kleven.


8.jpg

Piepschuim op het koolstof matje
Daarna de koolstof dubbelvouwen over het piepschuim en dat geheel samenpersen in de negative vorm (piepschuim) van de staart (deze vorm heb je over van het snijden van het piepschuim)


9.jpg

En zo komt het geheel dan uit de negative vorm


10.jpg

De randjes zijn hier weggesneden


11.jpg

Schuren in het water met waterproof-schuurpaier om stof te voorkomen

12.jpg

Rezultaat mooie glimmende staartdelen (nog niet helemaal afgewerkt)
 
Ziet er goed uit.

Bedankt voor het plaatsen van deze beschrijving. Zelf ben ik bezig met het verzamelen van info over het fabriceren van complete zwevers op deze manier.

Wat weegt nu zo'n vleugeltje?
 
LUUK:

Als je de volgende keer het koolstofweefsel op een stuk "dik" plastic in smeert met behulp van een verfroller gebruik je veel minder hars ( en dus gewicht en dat is wel fijn aan de achterkant van een vliegtuig).

Daarna leg je het doek op het piepschuim. Vervolgens alles in een plastic zak doen, afplakken en mhv een koelkast motor vacuum zuigen.

Voordelen
geen luchtbellen tussen koolstof en schuim ( dus meer sterkte)

meteen een perfect afwerking omdat je wat dikker plastic hebt gebruikt die geen plooitjes maakt.


Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe je precies die 2 stukken aan elkaar maakt en op je romp bevestigt. ( gezien de grootte moet je v-staart rond de 70, 75 gr zitten en ik heb het gevoel dat je veel zwaarder uzou komen)

Als ik naar de foto's kijk, lijkt het erop dat je C93 hebt gebruikt.
Nu hoef je mijn inziens niet iemand met je hoogteroer dood te vliegen. Het C93 is veel te zwaar. Als er genoeg geld in de buidel zou zitten moet je A28 (Aramide 28 g/m^2) gebruiken (volgens mij duurder dan goud)

2 lagen G27 diagonaal moet mijnsinziens voldoende zijn, maar er moet wel een ligger in



PS

Je kunt beter je snijmalen van aluminium maken. Die kun je gladder maken waardoor je een veel beter oppervlak krijgt. Zeker nodig als je met dun weefsel gaat werken
 
@Berrie:
Het gewicht is ongeveer 35 gram per helft (elke helft is wel 40 cm lang).

Ik denk dat ik 160 grams- en als ik naar de structuur kijk zelfs 204 grams koolstof heb gebruikt.
De voordelen hiervan zijn:
- doordat het buiten de modelbouw meer gebruikt word en het is daardoor veel goedkoper
- zoals Jeroen al zei: het is met dikkere koolstof makkelijker om het strak op de piepschuim te krijgen als je geen vacuum aperatuur hebt.


@ Jeroen: (en anderen die ervaring hebben met het bouwen van V-staart in een mal)
Ik heb inmiddels een mal kunnen lenen maar daarmee heb ik nog geen v-staart.
Ik heb nog nooit gezien of zelfs gelezen hoe een v-staart in een mal word gemaakt.
Kan u me uitleggen hoe, en in welke volgorde ik de mal moet vullen, en dan de helften aan elkaar moet maken ect. etc.

De spullen die ik tot mijn beschikking heb zijn:
- De mal (deze ken je misschien nog wel van Cor)
- loswas en een ander middel dat daar weer overheen gaat.
- (zware) koolstof-mat
- koolstof 'draad'
- 25- en 49 grams glas
- 24 uurs epoxy
- abreisgewebe

Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als ik bij u ( of iemant anders die ervaring heeft met het bouwen van V-staart in een mal (en in de buurt van Eindhoven woont)) een keer zou mogen komen wanneer u een v-staart in een mal maakt.

Mvgr. Luuk
 
Bedankt voor de link!
Mijn engels is niet erg goed dus ik begrijp nog niet alles maar met de plaatjes erbij word al wat meer duidelijk.

De 204 grams Koolstof word veel gebruikt bij de 1:1 boten-bouw etc.
 
EEN manier om een v-staart te maken :

eerst een laag was aanbrengen en eventueel losmiddel gebruiken.
vervolgens het geheel spuiten.
1a.jpg


Daarna 2 lagen G27 diagonaal inrollen en abrissgewebe voor het schanier aanbrengen. Vervolgens 0.6 mm balsa erin leggen en alles vacuumzuigen.
2a.jpg


de volgende dag weer een laag g27 aanbrengen. Ook deze weer diagonaal en een verstevigingsstrook. Het geheel weer vacuum zuigen.
3a.jpg


de volgende dag 3* nf24 strengen erin vacumeren ( met abrissgewebe om het overtollige hars weg te halen)
4a.jpg


Daarna de liggers inbouwen en 2 aluminium blokjes voor de bevestiging aan de romp. ( ik zelf leg ook nog een antenne erin).
Daarna de boel op elkaar lijmen met een mengsel van hars en microballons.
5a.jpg


en als alles goed gaat dan komt dit uit een mal:
6%7E0.jpg


NOu LUUK, nu jij !!! ;-)
 
Ha Jeroen,
Bedankt voor uw reactie met mooie foto's en beschrijving!
Ik denk dat het me nu wel gaat lukken,
althans ik heb nog een paar kleine vraagjes:
- Wat zijn nf24 strengen?
- Waar koopt u 0.6 mm balsa? (niet te verkrijgen bij lokale modelbouwwinkel)
- U zei: "vervolgens het geheel spuiten", waarmee?
- Ik heb nog geen vacuum, is het mogelijk om een stofzuiger te gebruiken om het 'vacuum' te krijgen?
Nogmaals bedankt voor de foto's.
Mvgr. Luuk
 
daar gaat ie dan:
nf24 zijn koolstof strengen van 24000 tex (=aantal vezeltjes).
Is bv te koop bij www.emc-vega.de.

Balsa : gebruik in jouw geval 1mm balsa van max 10gr per plank (1000*100*1)


vacuum : een koelkast motor gebruiken (Cor van D heeft een mooi voorbeeld )
( ik denk dat een stofzuiger zuigt niet sterk genoeg, wat te denken van 24 uur lawaai ;-) )

afb19225.jpg


afb19230.jpg

spuiten : das het de moeilijkste. Je hoeft niet te spuiten, maar dat is het lichste. Belangrijk is de combinatie was, verf hars. Je wilt dat de verf uit de mal komt ( geen hechting) en de verf maximaal vastzit aan het glas.
 
Is er geen ander alternatief te verzinnen om alles strak in de mal te krijgen i.p.v. zo'n vacuumpomp?

Ps. nog een vraagje:
Voordat beide helften met microballons aan elkaar worden gezet zijn volgens mij de randjes van het glas langs de mal afgeknipt. Hoe kan ik dat het beste doen?
 
Het afknippen van het glas gebeurt meteen nadat je het erin hebt gelegd. Doe je dit niet dan heb je een grote dat er luchtbelletjes ontstaan. Dit geldt voornamelijk bij de voorlijst.


PS (ben je al zover ;-) )
 
Back
Top