Bouw veerpont de Putter

En na lange tijd weer een mini update(komen er nog wel meer deze week, heb vakantie)

Aanlegtouwtje is af en ik heb een zekering/y kabel gemaakt om van mijn accu (heb er nu twee die gezekerd moeten zijn als ik er een in mijn boot plaats) naar mijn twee regelaars te gaan.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij mist er nog een verbindingsstukje van de eerste naar de tweede afgaande connector, nu doet maar 1 van de 2 het, of er moet binnenin het kroonsteentje een verbinding zitten.
Verder netjes gedaan.

VrGr,


Theo
 
Ik had dezelfde opmerking als Theo, je hebt toch bruggetjes nodig. Verder is rood toch meestal de plus en zwart de min? Zekeringen doe je normaal gesproken in de plus draad, toch?

Groet,

Ad
 
Ik heb bruggetjes gemaakt aan de onderzijde van de kroonsteentjes. Zwart is min en rood is plus zoals gewoonlijk, alleen heb ik niet nagedacht over de pool waar gezekerd moet worden, maakt weinig uit lijkt mij in deze toepassing.
 
Ok, dan zal ik voor de zekerheid de zekering op de plus plaatsen, ik ga het even ombouwen. Moest het toch nog goed vastzetten met epoxy maar dat komt later deze week als ik meer lijmklusjes heb.
 
Maakt niet uit hoe je zekert, het circuit wordt onderbroken bij sluiting.
Of de stroom door de zwarte of de rode draad niet verder kan voelt die stroom echt niet.
Algemeen wordt de plus genomen voor de zekering.
Koen, dat boutje waarmee de kroonsteen op de print zit kan je toch wel door dat gaatje gooien?
Of zit dat er in geschroefd en kan het als alles zachter wordt door de hitte sluiting gaan maken doordat het plastiek wordt weggedrukt door de te dikke bout?
 
hoe zit het dan met leds? die worden ook vaak over de massa geschakeld.

Dat heeft te maken dat elektronische schakelingen altijd over de min geschakeld worden/werden. Jan (Corrien) heeft dat wel eens ergens uitgelegd, en volgens mij zou het bij moderne elektronica niet meer uitmaken.

Wat leds betreft maakt het volgens mij helemaal niet uit. Ik schakel alles aan de plus en ze branden als een tierelier. Het is geloof ik wel zo dat bijvoorbeeld een multiswitch die aan een ontvanger hangt de min van de aansluitingen schakelt.

Groet,

Ad
 
Of zit dat er in geschroefd en kan het als alles zachter wordt door de hitte sluiting gaan maken doordat het plastiek wordt weggedrukt door de te dikke bout?

Ik zou zeggen gebruik de twee buitenste gaatjes om vast te schroeven. Die boutjes kunnen geen sluiting veroorzaken, want die aansluitingen zitten al doorverbonden.

@Harm
Toch vraag ik me af. Kan je in dit soort installaties door wat voor reden ook geen lekstromen krijgen. In huisinstallaties zeker je dat af met een aardlekschakelaar, dat is extra buiten de zekeringen omdat de lekstroom maar max. 30 mA mag zijn. Maar is het bij dit soort laagspannings gelijkstroom schakelingen ook niet mogelijk dat je een aardlek krijgt? Dan moet je de plus altijd zekeren.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:
Als je niet de accu afzekert maar de afzonderlijke apparatuur, ja, dan kan je lekstromen krijgen. Want dan kan de kortsluiting in bijvoorbeeld een snelheidsregelaar via de ontvanger alsnog doorlopen, omdat je servo bedrading ook massa en voedingsdraden heeft, en in apparatuur de massa aansluitingen aan elkaar liggen terwijl voedingen vaak apart verwerkt worden, omdat die dan vaak ook verschillen in voltage. In een snelheidsregelaar werkt de logica vaak op 5V, terwijl er vaak +12V gebruikt wordt voor de motoren. En die servobedrading is dan wel weer veel dunner dan de draden die de motorstromen moeten leiden, dus dan krijg je pas echt last van rookverschijnselen en schade aan meer apparatuur in je boot dan je lief is.
Zeker je dus de massa aansluiting van je snelheidsregelaar apart af en de ontvanger apparatuur ed. ook, terwijl ze gevoed worden vanuit dezelfde accu (bec), dan kun je dus als je motor kortsluit of blokkeert, en je zekering daarvan vliegt eruit, een alternatieve route hebben voor de kortsluitstroom via je ontvanger.
De enige andere reden om de voeding dan af te zekeren en niet de massa, is het verschil in stroom dat afgezekerd moet worden, als je meerdere stroomkringen hebt. Als je 2 motoren hebt, en je zekert ze beide af op hun maximaal toelaatbare stroom, dan zijn ze beide goed beveiligd, terwijl de massa de opgetelde stroom van allebei verwerkt, en dat ook kan.
Maar zeker je je accu af zoals hier gebeurd, en is dat de enige accu, dan maakt het op zich niet uit omdat er dan geen enkele route meer is om stroom te laten lopen, of je het nu aan de massa zijde of aan de voedingszijde doet. Maar zoals gezegd, het is ook dan gebruikelijk om het aan de voedingszijde te doen.

Bij gelijkstroom installaties zoals aan boord van modelschepen, treinbanen ed. spreek je vaak niet van aarde, maar van massa, en niet van plus of min maar voeding. Er zijn namelijk ook zat schakelingen waarbij je zowel een positieve voeding (plus) als een negatieve (min) gebruikt. De 0 daartussenin is dan de referentie en die wordt dan aan de massa gelegd.
Kijk maar naar de auto bijvoorbeeld, daar wordt een voeding van +12V gebruikt, en de andere pool is de 0V, en die ligt met een dikke gevlochten kabel vast aan de massa, aan de carrosserie van de auto. Door de auto heen hoef je dan niet steeds die massa mee te nemen van voor naar bijvoorbeeld de achterlichten, alleen de schakeldraad die de +12V naar de lampen voert gaat dan daarheen. In dit geval wordt de voedingsdraad geschakeld omdat alles +12V is en het schakelen voor in de auto gebeurd terwijl de lamp achter is.
Je ziet ook daar dat de +pool gezekerd wordt, de draden daarvoor zijn dan altijd dunner dan de massaverbinding.

De meeste elektronische apparatuur wordt graag via massa geschakeld omdat de massa altijd de referentie is voor de signalen, en als je dan via die weg schakelt is het niet zo van belang wat voor voeding een aangesloten motor of lamp/led heeft.
Met elektronica heeft dat meer zin dan bij relais, daar kun je juist nog kiezen welke kant van de schakelzijde van het relais waar naartoe aangesloten wordt.

VrGr,


Theo
 
Heb het alweer omgebouwd, over dat boutje, kon ik zo door het gaatje laten zakken en daarna vastgedraait in de print. Buitenste gaatjes kunnen niet, die zitten in het midden doorverbonden met 2,5mm2 draad, heb ze in het midden tot de helft een klein stukje open gesneden en toen gesoldeerd, smolt ook niet echt weg met solderen en ik heb aardig zitten bakken voordat het fatsoenlijk vertint was.
 
Vandaag kist zo goed als afgerond. Alleen nog rubberen dopjes eronder en vernissen zodat het nog een beetje tegen water kan.
full

Voor de rest niet veel zichtbaars gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top