Als je niet de accu afzekert maar de afzonderlijke apparatuur, ja, dan kan je lekstromen krijgen. Want dan kan de kortsluiting in bijvoorbeeld een snelheidsregelaar via de ontvanger alsnog doorlopen, omdat je servo bedrading ook massa en voedingsdraden heeft, en in apparatuur de massa aansluitingen aan elkaar liggen terwijl voedingen vaak apart verwerkt worden, omdat die dan vaak ook verschillen in voltage. In een snelheidsregelaar werkt de logica vaak op 5V, terwijl er vaak +12V gebruikt wordt voor de motoren. En die servobedrading is dan wel weer veel dunner dan de draden die de motorstromen moeten leiden, dus dan krijg je pas echt last van rookverschijnselen en schade aan meer apparatuur in je boot dan je lief is.
Zeker je dus de massa aansluiting van je snelheidsregelaar apart af en de ontvanger apparatuur ed. ook, terwijl ze gevoed worden vanuit dezelfde accu (bec), dan kun je dus als je motor kortsluit of blokkeert, en je zekering daarvan vliegt eruit, een alternatieve route hebben voor de kortsluitstroom via je ontvanger.
De enige andere reden om de voeding dan af te zekeren en niet de massa, is het verschil in stroom dat afgezekerd moet worden, als je meerdere stroomkringen hebt. Als je 2 motoren hebt, en je zekert ze beide af op hun maximaal toelaatbare stroom, dan zijn ze beide goed beveiligd, terwijl de massa de opgetelde stroom van allebei verwerkt, en dat ook kan.
Maar zeker je je accu af zoals hier gebeurd, en is dat de enige accu, dan maakt het op zich niet uit omdat er dan geen enkele route meer is om stroom te laten lopen, of je het nu aan de massa zijde of aan de voedingszijde doet. Maar zoals gezegd, het is ook dan gebruikelijk om het aan de voedingszijde te doen.
Bij gelijkstroom installaties zoals aan boord van modelschepen, treinbanen ed. spreek je vaak niet van aarde, maar van massa, en niet van plus of min maar voeding. Er zijn namelijk ook zat schakelingen waarbij je zowel een positieve voeding (plus) als een negatieve (min) gebruikt. De 0 daartussenin is dan de referentie en die wordt dan aan de massa gelegd.
Kijk maar naar de auto bijvoorbeeld, daar wordt een voeding van +12V gebruikt, en de andere pool is de 0V, en die ligt met een dikke gevlochten kabel vast aan de massa, aan de carrosserie van de auto. Door de auto heen hoef je dan niet steeds die massa mee te nemen van voor naar bijvoorbeeld de achterlichten, alleen de schakeldraad die de +12V naar de lampen voert gaat dan daarheen. In dit geval wordt de voedingsdraad geschakeld omdat alles +12V is en het schakelen voor in de auto gebeurd terwijl de lamp achter is.
Je ziet ook daar dat de +pool gezekerd wordt, de draden daarvoor zijn dan altijd dunner dan de massaverbinding.
De meeste elektronische apparatuur wordt graag via massa geschakeld omdat de massa altijd de referentie is voor de signalen, en als je dan via die weg schakelt is het niet zo van belang wat voor voeding een aangesloten motor of lamp/led heeft.
Met elektronica heeft dat meer zin dan bij relais, daar kun je juist nog kiezen welke kant van de schakelzijde van het relais waar naartoe aangesloten wordt.
VrGr,
Theo