Bouw veerpont de Putter

Sorry dat ik zo blijf zagen, ik heb ooit een collega gehad daarvan moest je een contact tussen de plus en de verbruiker zetten, mocht beslist niet tussen de verbruiker en de min, die kon dat ook niet uitleggen. (maar het MOEST zo)
Die weet ik!
Als je de zekering in de min doet en de plus-kabel schuurt ergens door en maakt kortsluiting, dan doet die zekering in de min (van de verbruiker) helemaal niks.
Als je een verbruiker wilt zekeren moet je dat inderdaad in de plus doen en zo dicht mogelijk bij de accu. Dan is alleen het korte stukje tussen accu en zekering "onbeveiligd" maar daar heb je de hoofdzekering voor.
 
Deed je met je collega profesioneel modelboten bouwen dan...? :D:D (ik dacht dat het over je werk ging, als je collega dit over plastic modelboten zei dan is het wat onzinnig inderdaad)
 
Setsu, wat lekker vaag.
Als je wisselstroom hebt, moet je dan naar de stroomrichting gaan kijken om het beste tijdstip te kiezen om de schakelaar (=zekering) om te zetten (even buiten beschouwing laten dat dat bij de nul-doorgang het best zou moeten omdat je dan spanningsloos schakelt)?
Maakt toch niets uit je onderbreekt toch de kring?
Of dat je eerst een zekering hebt en dan de afnemer of eerst de afnemer en dan de zekering dat maakt voor die electronen toch niet uit?
Harm, er is niets vaags aan hoor. Wisselspanning (zoals thuis) en gelijkspanning (in een modelbootje) zijn twee verschillende spelletjes.

Bij wisselspanning heb je een "fase" en een "nul", waarbij de "nul" gelijk staat aan 0V t.o.v. de "aarde" - die kan je dus veilig aanraken, zelfs al zit die aangesloten. De Fase is om en om hoger of lager dan die "nul" - die zeker je dus, want als je die aanraakt doet dat auw.

Bij gelijkspanning is de conventie om af te zekeren op de PLUS. Dit omdat de schema's hierop gebouwd zijn en omdat iedereen dat doet. Afwijken hiervan kan veilig uit elektrisch oogpunt, maar kan een "gevaar" gaan opleveren als iemand anders met je bootje aan de haal gaat (verkoop...).
Als je echter kijkt naar hoe de elektronen lopen, dan zou het "logischer" zijn geweest om juist op de MIN af te zekeren omdat je dan de elektronenstroom bij de bron afkapt.
Dit is het eeuwige en oude misverstand over ladingdragers: Men DACHT vroeger dat elektriciteit iets positiefs was - ladingdrager loopt van PLUS naar MIN en geeft onderweg zijn lading af. In werkelijkheid is de ladingdrager negatief en geeft zijn lading dus af onderweg van MIN naar PLUS.

Samenvattend: Bij gelijkspanning kan je op zowel de MIN als de PLUS afzekeren - zolang je het maar zo dicht mogelijk bij de accu doet - maar vanwege conventies ("iedereen doet het zo!") en omdat op printplaten vaak grote massavlakken aanwezig zijn, is de PLUS beter.

...En zullen we er nu eens over gaan ophouden?:ontopic:
 
1.Harm, er is niets vaags aan hoor
2.MIN af te zekeren omdat je dan de elektronenstroom bij de bron afkapt.
3.("iedereen doet het zo!") is de PLUS beter.

4...En zullen we er nu eens over gaan ophouden
1. Ja hoor er is nog steeds niet uitgelegd wat 2 er mee te maken heeft.
Of je nu aan het begin van een tunnel (+) zegt "je mag niet verder" of aan het einde van de tunnel (-), uiteindelijk kom je niet verder.
Mijn verhaal over die wisselspanning begrijp je niet helemaal.
Als de wisselspanning naar de lamp toeloopt zou je daar een schakelaar moeten zetten in de zwarte draad.
Draait de stroom om (wisselspanning verandert tenslotte steeds van richting en zou je kunnen zien per 1/2 periode als gelijkstroom) dan zou je om de schakelaar weer in de plus te moeten zetten de blauwe draad moeten gebruiken.
Dat wilde ik uitleggen, dan zie je toch meteen al dat het geen bal uitmaakt of je de + of de - schakelt.
3. dat is duidelijk, dat zij ik vorige week al.
4. goed plan, omdat ik met dit soort antwoorden nog steeds niet overtuigd ben.

En de "nul" veilig vastpakken zou ik toch maar uit je hoofd laten, buiten de mobiele generatorsets (scheepvaart ook?) kom je maar weinig tegen dat de nul aan de aarde ligt.
En dus zeker niet veilig is!
 
Weer even een update,
Kist staat helemaal in de beits en er hoeven alleen nog maar vier pootjes/dopjes onder.

Kajuit gaat ook langzaam verder:
full


Van de week maar eens kijken of ik weer wat verder kan komen met de kajuit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer eens een update:
Kist is zo goed als af, alleen nog vier pootjes eronder(rubberen dopjes)
full


Ik ben de afgelopen dagen weer bezig geweest met mijn reling na een tegenslag(brander was kapot en de nieuwe was zo heet dat hij weer bijna helemaal uit elkaar viel, voorkant was het mooist en ligt nog tijdelijk uit elkaar in de hoek), maar de achterreling is nu ook zo goed als klaar, paar punten bijtippen met epoxy en de bolderkasten eraan. Nu zit het meeste vast met epoxy en dat gaat beter dan solderen tot nu toe.
Foto:
full


Dat was het weer voor vandaag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van boven naar beneden:
Sorteerbakjes 2stuks
Plastic mandje voor losse spulletje zoals tangetjes, accus, spuit met uierzalf, imbusjes, eten(sultanas van zondag:))
Zender(F-14)
 
Kast ziet er goed uit. Ik weet niet of relingen met epoxy gelijmd net zo duurzaam zullen blijken als gesoldeeerd, maar misschien valt dat mee. Maar afgezien van de extra lijm die je nu ziet, is de reling wel mooi strak. :D
 
Ziet er een stuk beter uit (had ik natuurlijk zondag al gezien. .) dan dat dienblad met die vuilzak erover. :p

Prachtige "bewaardoos met doorkijk", maar neem je nog iemand mee om dat te dragen als alles af en gevuld en vaarklaar is, lijkt me alles bijelkaar dat er wel bijna heel zacht opgepompte stepwieltjes onder zouden kunnen.
 
Ha die Koen,
Je hebt er nu weer flink de gang in.
Vond kist in werkelijkheid een praktische schoonheid.
Denk dat Harm je wel helpt met sjouwen, hij is 45kg. gewend toch.
Ga zo door!
 
Back
Top