Bouw veerpont de Putter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Koen van den Ende, 8 jun 2011.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die weet ik!
    Als je de zekering in de min doet en de plus-kabel schuurt ergens door en maakt kortsluiting, dan doet die zekering in de min (van de verbruiker) helemaal niks.
    Als je een verbruiker wilt zekeren moet je dat inderdaad in de plus doen en zo dicht mogelijk bij de accu. Dan is alleen het korte stukje tussen accu en zekering "onbeveiligd" maar daar heb je de hoofdzekering voor.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In een plastic modelboot? ;)
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Deed je met je collega profesioneel modelboten bouwen dan...? :D:D (ik dacht dat het over je werk ging, als je collega dit over plastic modelboten zei dan is het wat onzinnig inderdaad)
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    toch?

    Zelfde geldt voor een binnenvaart schip.

    en dat contact wat ik in dat voorbeeld gebruikte was een schakelaar om een hulprelais te bedienen.
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Harm, er is niets vaags aan hoor. Wisselspanning (zoals thuis) en gelijkspanning (in een modelbootje) zijn twee verschillende spelletjes.

    Bij wisselspanning heb je een "fase" en een "nul", waarbij de "nul" gelijk staat aan 0V t.o.v. de "aarde" - die kan je dus veilig aanraken, zelfs al zit die aangesloten. De Fase is om en om hoger of lager dan die "nul" - die zeker je dus, want als je die aanraakt doet dat auw.

    Bij gelijkspanning is de conventie om af te zekeren op de PLUS. Dit omdat de schema's hierop gebouwd zijn en omdat iedereen dat doet. Afwijken hiervan kan veilig uit elektrisch oogpunt, maar kan een "gevaar" gaan opleveren als iemand anders met je bootje aan de haal gaat (verkoop...).
    Als je echter kijkt naar hoe de elektronen lopen, dan zou het "logischer" zijn geweest om juist op de MIN af te zekeren omdat je dan de elektronenstroom bij de bron afkapt.
    Dit is het eeuwige en oude misverstand over ladingdragers: Men DACHT vroeger dat elektriciteit iets positiefs was - ladingdrager loopt van PLUS naar MIN en geeft onderweg zijn lading af. In werkelijkheid is de ladingdrager negatief en geeft zijn lading dus af onderweg van MIN naar PLUS.

    Samenvattend: Bij gelijkspanning kan je op zowel de MIN als de PLUS afzekeren - zolang je het maar zo dicht mogelijk bij de accu doet - maar vanwege conventies ("iedereen doet het zo!") en omdat op printplaten vaak grote massavlakken aanwezig zijn, is de PLUS beter.

    ...En zullen we er nu eens over gaan ophouden?:eek:ntopic:
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    1. Ja hoor er is nog steeds niet uitgelegd wat 2 er mee te maken heeft.
    Of je nu aan het begin van een tunnel (+) zegt "je mag niet verder" of aan het einde van de tunnel (-), uiteindelijk kom je niet verder.
    Mijn verhaal over die wisselspanning begrijp je niet helemaal.
    Als de wisselspanning naar de lamp toeloopt zou je daar een schakelaar moeten zetten in de zwarte draad.
    Draait de stroom om (wisselspanning verandert tenslotte steeds van richting en zou je kunnen zien per 1/2 periode als gelijkstroom) dan zou je om de schakelaar weer in de plus te moeten zetten de blauwe draad moeten gebruiken.
    Dat wilde ik uitleggen, dan zie je toch meteen al dat het geen bal uitmaakt of je de + of de - schakelt.
    3. dat is duidelijk, dat zij ik vorige week al.
    4. goed plan, omdat ik met dit soort antwoorden nog steeds niet overtuigd ben.

    En de "nul" veilig vastpakken zou ik toch maar uit je hoofd laten, buiten de mobiele generatorsets (scheepvaart ook?) kom je maar weinig tegen dat de nul aan de aarde ligt.
    En dus zeker niet veilig is!
     
  7. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Weer even een update,
    Kist staat helemaal in de beits en er hoeven alleen nog maar vier pootjes/dopjes onder.

    Kajuit gaat ook langzaam verder:
    [​IMG]

    Van de week maar eens kijken of ik weer wat verder kan komen met de kajuit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ziet er netjes uit Koen.

    Groet,

    Ad
     
  9. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Keurig Koen
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Netjes afgewerkt, met strakke ramen.
     
  11. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Kijk, nu ben je weer lekker bezig Koen!
    Kijk uit naar het vervolg.
    Groetjes,
     
  12. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Vandaag weer eens een update:
    Kist is zo goed als af, alleen nog vier pootjes eronder(rubberen dopjes)
    [​IMG]

    Ik ben de afgelopen dagen weer bezig geweest met mijn reling na een tegenslag(brander was kapot en de nieuwe was zo heet dat hij weer bijna helemaal uit elkaar viel, voorkant was het mooist en ligt nog tijdelijk uit elkaar in de hoek), maar de achterreling is nu ook zo goed als klaar, paar punten bijtippen met epoxy en de bolderkasten eraan. Nu zit het meeste vast met epoxy en dat gaat beter dan solderen tot nu toe.
    Foto:
    [​IMG]

    Dat was het weer voor vandaag.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as Belgiƫ
    wat is dat links boven in de kist???

    haha creatief met epoxy
     
  14. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Van boven naar beneden:
    Sorteerbakjes 2stuks
    Plastic mandje voor losse spulletje zoals tangetjes, accus, spuit met uierzalf, imbusjes, eten(sultanas van zondag:))
    Zender(F-14)
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Kast ziet er goed uit. Ik weet niet of relingen met epoxy gelijmd net zo duurzaam zullen blijken als gesoldeeerd, maar misschien valt dat mee. Maar afgezien van de extra lijm die je nu ziet, is de reling wel mooi strak. :D
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ziet er een stuk beter uit (had ik natuurlijk zondag al gezien. .) dan dat dienblad met die vuilzak erover. :p

    Prachtige "bewaardoos met doorkijk", maar neem je nog iemand mee om dat te dragen als alles af en gevuld en vaarklaar is, lijkt me alles bijelkaar dat er wel bijna heel zacht opgepompte stepwieltjes onder zouden kunnen.
     
  17. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Ha die Koen,
    Je hebt er nu weer flink de gang in.
    Vond kist in werkelijkheid een praktische schoonheid.
    Denk dat Harm je wel helpt met sjouwen, hij is 45kg. gewend toch.
    Ga zo door!
     
  18. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Heb ik ook al aan zitten denken, misschien dat ik van die zwenkwieltjes met rem eronder zet, anders vertrekt mijn kist alsnog.
     
  19. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Lekker bezig Koen,ziet er goed uit zowel de Putter als de transportkist!
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Vroeger liepen de havenarbeiders gewoon weg met balen meel van 80 kilo waar lul je over Koen
    mvg
    frederik
     

Deel Deze Pagina