Bouw veerpont de Putter

ja. daar ga ik de kleinste boegschroef ter wereld voor kopen( die van raboesch) met de kleinste breedte van 21mm of zoiets. ik heb mijn tekening dus ook al iets aangepast;)

hey,

leuk scheepje om na te bouwen veel suc6!!
als ik jou was zou ik geen populieren triplex kopen, omdat als je bij de bouwmarkten kijkt staat alles krom in het rek.
heel mischien nog ergens berken triplex? bij de bouwmarkten zoals gamma karwij en praxis gaat het er uit.

groet Coen

is populierentriplex van 4mm bruikbaar

Geen idee Koen, maar als je geld hebt neem dan berken "deca"plex.
Is niet de naam, iedereen noemt het gewoon triplex maar het is:
Oer sterk
Splintert bijna niet, en de splinters na het zagen komen hoogstens van 1 laagje en zijn dan maar 0.5 mm dik,
10 lagen van 0.5 mm is ca 5 mm dik.
Al met al zeer fijn te bewerken en meer dan het geld waard.
Ik heb er mijn
full

onderlosserspanten van gemaakt.
Klik maar op "onderlosser" in mijn handtekening voor het hele verslag.

Laatst bewerkt door een moderator:
heel mischien nog ergens berken triplex? bij de bouwmarkten zoals gamma karwij en praxis gaat het er uit.

heb al bij de gamma, karwei en formido gekeken en daar hebben ze het al niet meer.

ik ga geen populierentriplex kopen maar gewoon berkentriplex.

*is nog steeds zoekende op internet waar ik het voor een redelijke prijs kan krijgen. denkt nu vooral aan conrad:yes:*

Q is wat duurder dan anderen, maar heb jij het dan over exact hetzelfde hout?
Net zoveel lagen en watervast verlijmd?
Ik heb zelf ook bij de karwei en gamma rond gekeken , maar daar hebben ze spul daar kan ik niet mee leven.
Aan jou de keuze, maar je zou een mail of telefoontje er aan kunnen wagen.
Misschien dat C 3 maal 1 mm heeft en Q 5 maal 0.6 mm.
Succes met beslissen.

boeg schroef

je beseft toch wel dat een boeg schroef ook weer een aparte regelaar nodig heeft
en op hoe veel volt ga je varen

Natuurlijk, maar let wel op splinters.
Neem een zaag met veel kleine (fijne=niet grof) tanden.

Ik weet alleen niet of het watervast verlijmd is, maar als je alles goed in de tjet zet en na het varen goed laat drogen, kan het wel tegen een stootje.

Je kan wel pech hebben dat er luchtbellen in de lijmlaag zitten.

Lijm voor boten

Beste,
Ik zat je post te lezen waarin je verteld dat je een veerpont wil bouwen.
Er zit al veel goede raad bij de voorgaande post. Ik zou graag willen toevoegen Gebruik uhu hart lijm voor je schip. Deze is waterbestendig, bison is waterbestendig 'lees spatwater'. en daarna afwerken met g4 en eventueel een glasmat gebruiken. Dan weet je zeker dat je boot heel blijft in het water.
Ik wens je veel plezier met je hobby, :p

Beste,
Ik zat je post te lezen waarin je verteld dat je een veerpont wil bouwen.
Er zit al veel goede raad bij de voorgaande post. Ik zou graag willen toevoegen Gebruik uhu hart lijm voor je schip. Deze is waterbestendig, bison is waterbestendig 'lees spatwater'. en daarna afwerken met g4 en eventueel een glasmat gebruiken. Dan weet je zeker dat je boot heel blijft in het water.
Ik wens je veel plezier met je hobby, :p

Oeps ik zeg het verkeerd, UHU Hart is watervast...bedoel ik

afwerken met g4(1) en eventueel een glasmat gebruiken.(2)

1. waarom nou weer specifiek dit spul?
Iedere verf is daarvoor geschikt , zelfs glitsa parketlak (met of zonder "eiglans") :(

2. als je netjes werkt, heb je die klieder niet nodig, tenzij het is om je geknoei weg te werken. ;)
Echte (1 op 1) houten schepen zetten ze ook geen "matje" omheen.

foto's!

hey Koen,

ik kwam langs Tukker botenbouw en zag dat er zo'n zelfde pontje op de wal lag als dat jij aan het maken bent.
dus ik heb even een paar foto's geschoten die je vast wel kunt gebruiken.

full

boeg

full

ankerkluis

full

stabilisator (denk ik)

full

schroef

full

boegschroef

full

ik hoop dat je er wat mee kunt ;)
suc6 verder met de bouw

groet Coen

Laatst bewerkt door een moderator:
1e update

hier de eerste update:

vandaag bij de karwei geweest om 4 platen hobbytriplex te halen en heb meteen bison constructielijm en schuurpapier met korrel 400 gehaald. nu kan ik dus de spanten op het hout gaan tekenen en daarna de rest van de onderdelen tekenen en uitzagen. oftewel ik kan bijna aan het bouwen gaan(zagen versta ik ook onder bouwen:D)

Back