bouw verslag Makma Caribbean 1 en 2.

Hallo Bas,

Wat mag het kosten?

De voordeligste oplossing is een motor, die de fan aandrijft voor de radiateur van een auto, met een beetje mazzel haal je die voor (bijna) niks bij een autosloperij.
Ik heb er eentje voorbereid voor een hoger voltage dan de 12V, vandaar de sleuven voor ventilatie en de waterkoeling, maar als je op 12V gaat varen, dan kun je daar wel zonder, hooguit een koelspiraal om de motor.

full

full

Met de grootste prop die in het schroefraam van de Makma past haal je de gewenste snelheid dan wel, zelfs met een 12V (gel)loodaccu.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

naja weinig , ik heb trouwens ook alleen nog maar een motor nodig de rest heb ik al .

dit zijn de dingen die ik heb
regelaar : RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

stuur servo : RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

ontvanger : HP-2RNB - Hitec RCD

zender : Robbe Futaba Attack T2DR 2-Kanal | eBay

de accu : 12 v 1,2 Ah gel accu

de prop : is een 60 mm ik weet niet wat voor materiaal

(de linkjes zijn voorbeelden )

het asje zit er al in alleen die ga ik er uithalen en weer opnieuw smeren .
het enigste wat ik dus nog nodig heb is een motor .

mvg Bas

en dan wil ik deze week achter de motor aangaan .

hallo allemaal

we hebben de motor steunen gemaakt ( plaatje ijzer 0,5 cm dik ) die moet ik nog in gaan maken . ik wil binnenkort even hout gaan halen om een nieuw roertje te gaan maken en heb ook een servostang ( spaak van een wiel ) is mooi dik en buigt dus niet zo snel . verder is het binnenin afbouwen en dan varen .

weet iemand misschien hoe ik een 12v 1,6 ampere accu oplaadt ?? (niet met flouwe dingen zoals : met een accu lader ) ik bedoel wat voor accu lader of gewoon met een accupack lader : de lader waar ik ook mijn accu pak mee oplaad en afstandsbediening .

mvg Bas

Hallo Bas,

Welke motor heb je gehaald?

Oeps, niet goed gelezen, een Gel accu kun je met een lader als de Accucell6 opladen in de loodaccu modus (langzaam laden)
Als de lader waarmee je je zender oplaadt die mogelijkheid heeft gebruik je die.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
hallo allemaal

de accu die ik had is overleden , heb al een ander geregeld zal straksjes even wat foto's plaatsen . ik wil zo de motor ophalen en dan is alles compleet dan kan het bouwen echt beginnen !!

mvg Bas

hallo allemaall

ik heb hier een motor liggen van een radiateur alleen hoe groot is zon motor , deze die ik nu heb is vrij groot . dus ik weet niet of ik de goede heb .
weet iemand de maten??

mvg Bas

Hallo Bas,

Niemand is goed in raden, maak even een foto en neem de maten van de motor, dan weten we meer...

De maten van de motor op mijn foto's zijn:
- diameter 63 mm
- lengte (zonder astap)116 mm
- As 8 mm

Groeten, Jan.

okeee de maten zijn :

diameter : 8 cm
lengte : ( zonder astap ) : 8,5 cm
de as : 0,8 cm

foto moet ik nog even bekijken , de camera moet ik nog even zoeken !

mvg Bas

Da's dus een korte dikke motor, een foto van hoe de motor is opgebouwd zou leuk zijn, want voor een 60 mm prop heb je wel het nodige koppel nodig.

Uit welke auto komt de motor?

Groeten, Jan.

hallo

ik weet niet uit wat voor een auto de motor komt , heb hem al wel even aan een accu gedaan en hij draaide niet zo heel veel toeren dus ik dacht ik bouw hem nog niet in omdat ik niet zeker wist of die goed was .

voor foto's zal ik vandaag even kijken.

mvg Bas

Foto's?

Tot je de motor aan de schroef in het water geprobeerd hebt, valt er weinig van te zeggen.
De fanmotor van mijn foto's draait straks op 6S lipo (22,2V), dat gaat best wel heftig.

Groeten, Jan.

Hallo Bas,

Da's inderdaad een knaap van een motor, past die in de boot en staat de as dan in lijn met de schroefas?

Wil je persé op 12V blijven varen, dan zou je een overbrenging tussen de motor en de schroefas kunnen maken, met een getande riem zou je het toerental dan kunnen verhogen.

Vóór je beslist welke motor er in komt, zou ik zeggen, bekijk de prop eerst eens goed, want die ziet er niet zo fris meer uit...

Groeten, Jan.

hallo

de prop krijg ik er niet af , had ik al geprobeerd maar hij ziet er slechter uit dan dat die echt is hoor , nee de motor is niet in lijn als ik hem erin leg daarom vroeg ik het ook . maar wat zou het kosten als ik brushless ga gebruiken ??

mvg Bas

Hallo Bas,

Daarom ook de suggestie van een overbrenging met een getande riem.
Echter, dat kost ook weer geld en er moet een opstelling voor gemaakt worden.

Wat is de maximale diameter, van een motor, die je kwijt kunt in een directe koppeling?

Met een buitenloper als deze bijvoorbeeld, zit je op 12V op ruim 12.000 toeren aan de prop:
C4240 KV1020 Aeolian outrunner brushless motor 2012 NEW Free Shipping | eBay

Als je die prop weer wat in het fatsoen kunt brengen zou dit moeten werken.

Regelaar van 60-80A erbij:
80A Aeolian Brushless Motor ESC for RC Auto car Free Shipping | eBay

Groeten, Jan.

Hallo Bas,

Ik zei 'bij voorbeeld', éérst moet je weten wat de maximale diameter van je motor mag wezen.
Dan moet je ongeveer de spoed en het aantal bladen en het bladoppervlak van je prop weten.

Die feiten combineer je tot een aandrijving die je boot de gewenste snelheid kunnen geven.

De motor uit de link is 'maar' 600W, zonder het vaarklare gewicht van je boot te weten, kan dat wel hopeloos te weinig zijn.
Op je vraag hoe snel de boot zal varen, kan ik op grond van ontbrekende gegevens dus weinig concreets antwoorden.

Groeten, Jan.

hallo

de maximaalle diameter van de motor mag 4 cm zijn , dit heb ik van de oude motor die precies goed in lijn lag . de prop is een 4 blads koperen schroef , meer weet ik niet . hoop dat het voldoende is .

mvg Bas

Back