Bouw verslag Smit Lloyd 109/110

Is te dun.Is maar 6 mm
Moet naar ongeveer 10mm gaan.
Nu zit ik te zoeken om iets over de 6mm schroefas koker te schuiven.Zodat de buiten maat ongeveer 10mm wordt.
Kom alleen nog niks tegen in deze maat.
Of toch maar een ander schroefas kopen waar de koker 10mm is?
De gele koker die er bij zat in de doos.Heeft net een te kleine diameter om de 6mm schroefas koker door te steken.
Bekijk bijlage 533315
Huh?
4mm schroefassen in 6mm messing buis?
Dat is 0.5mm ruimt voor vet tussen de as en de koker, dat komt niet goed...
De bedoeling van de gele buis is, dat je er aan de beide uiteinden, sinterbronslager bussen in lijmt.
Heb ze in het verleden er onder gemaakt zoals bedoeld in het bouwpakket en er nooit geen problemen mee gehad

Voor een appel en een ei maak je zelf je schroefassen.
4 van deze bussen (maar die zitten al bij het bouwpakket als het goed is):
https://www.conrad.nl/nl/p/reely-kr...eter-8-mm-breedte-4-5-mm-1-stuk-s-237035.html
En een stuk messing buis Ø 10x8 en een kind kan de was doen.
 
Daar komen dan nog 2 schroeven bij.
Schroeven van het bouwpakket mankeert niets aan, doen het net zo goed of beter dan een messing variant, dus niet strikt noodzakelijk om die te vervangen.
Of het moet zijn omdat er geen 3-blads schroeven onder het origineel zaten.
 
Mannen, Staar je niet blind op die dure schroefassen van Raboesch. Prima spul, daar niet van, maar hoeveel draaiuren maken die schepen van ons?
Die dure schroefassen zijn onderhoudsarm. Het achterste (kunststof bus) lager is water gesmeerd. Het voorste lager is een kogellager. Net achter het kogellager zit een zogenaamde G-ring, oftewel een simmerring. Die moet het water weg houden van het kogellager. Maar de lipseal in de G-ring heeft water nodig om te smeren en te koelen. Laat je de schroefas om te testen even te lang droog lopen dan wordt de lipseal warm en verbrandt. En dan dicht ze niet meer af en wordt je kogellager ook watergesmeerd. Lager gaat roesten en dan is het gauw klaar. Is allemaal wel te vervangen, maar een hoop werk en ook niet voor niets. Is allemaal te voorkomen door de G-ring met wat uierzalf te smeren voordat je ze laat draaien.
Zelf vind ik de Romarin assen goed genoeg. Vul de koker met uierzalf, loopt soepel en geen lekkage.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...-d4-x223mm-nr-ro1442-envelop/a-71368-20000346
Zelf assen maken gaat ook natuurlijk en RC Point heeft nog losse 5 mm RVS assen voor een redelijke prijs.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...-5mm-450mm-m5-r350-64-pakket/a-69511-20000345
In mijn Bugsier 3 uit 1976 heb ik een jaar of tien geleden de 4 mm schroefas vervangen door een RVS exemplaar van Raboesch. Gelijk overgegaan van olie- naar uierzalfsmering.
Allemaal geen high-tech, maar het werkt nog steeds. Ook de rest van de vloot smeert sindsdien met uierzalf.
Natuurlijk moet een ieder zelf maar bepalen welke onderdelen er in een aandrijflijn gaan. Probeer alleen aan te geven dat het niet altijd duur hoeft te zijn. Vergt misschien iets meer onderhoud, maar dan weet je gelijk de staat van as en lagers. Een ieder doet maar met deze info wat hij wil. Is gebaseerd op lange ervaring. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Schroeven van het bouwpakket mankeert niets aan, doen het net zo goed of beter dan een messing variant, dus niet strikt noodzakelijk om die te vervangen.
Of het moet zijn omdat er geen 3-blads schroeven onder het origineel zaten.

Het probleem is dat schroefassen die er bij zitten heel zwaar draaien.
Zitten natuurlijk al 10 tale jaren in de doos.
Bezig geweest met wd 40 om de as soepeler te laten lopen.
Gaat al iets beter rond.
Maar 1 busje gaat nog wat zwaar.
Jammer dat ik geen schuurpasta heb.
Zou het met deze gaan?
https://www.hornbach.nl/p/dremel-politoer-421/966018/

Adam....met welke lijm heb jij de loopbussen erin gelijmd?

De schroeven worden waarschijnlijk deze:
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-55mm-m4-149-serie-envelop/a-74524-20000370

Binnen kant straalbuis is 58mm

Mvg Ronald
 
Laatst bewerkt:
Na een uurtje in de garage.
Beide schroeven van de modelbouw kit.
Weer gangbaar gekregen.
Draaien nu heel soepel.
De as en bus in gespoten met wd40 meerdere keren.
En de as in de boormachine gezet.
En draaien maar.
Ook met siliconen het zelfde gedaan.

Mvg Ronald
 
Ronald, Zolang je model nog niet in elkaar zit en geschilderd is zou ik siliconen(kit) op grote afstand houden. Anders krijg je problemen met lijmen en schilderen. Zou assen en kokers goed schoonmaken met wasbenzine en een goed heet sopje. Pas weer met olie of vet in de weer zodra het spul in elkaar zit. Om te schuren had je ook Cif kunnen nemen. Neem aan dat je ook gebruik mag maken van wat er in het aanrechtkastje staat. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Hoi Ronald,

Je kan ze ook zelf maken he!
 

Bijlagen

  • IMG-20210130-WA0014.jpeg
    IMG-20210130-WA0014.jpeg
    189,1 KB · Weergaven: 144
  • IMG-20210130-WA0016.jpeg
    IMG-20210130-WA0016.jpeg
    133,1 KB · Weergaven: 137
Tim

Dat klopt.
Maar heb ze nu gelukkig weer gangbaar gekregen.
En als ze eenmaal gespoten zijn.Zie je niet meer dat ze van plastic zijn.
Zie dat jij er een smeernippel op gezet heb.
Niet bang dat je er te veel/druk op de lagerbussen zet?
Zelf vul ik de schroefaskoker met uier zalf.

Mvg ronald
 
Laatst bewerkt:
Tim

Dat klopt.
Maar heb ze nu gelukkig weer gangbaar gekregen.
En als ze eenmaal gespoten zijn.Zie je niet meer dat ze van plastic zijn.
Zie dat jij er een smeernippel op gezet heb.
Niet bang dat je er te veel/druk in zet?
Zelf vul ik de schroefaskoker met uier zalf.

Mvg ronald

Hoi Ronald,

Ik heb achterop een afdichting voor het lager.
En als ik hem volspuit haal ik hem iets terug zodat het makkelijk erdoor kan stromen zonder iets te beschadigen.

Oftewel de kans dat water binnenkomt is er bijna niet

Deze zijn 10mm uitwendig met een busje erin gesoldeerd en daar tegen aan komt de lager te liggen met de afdichtring. Voor klein bedrag heb je zelf gemaakte assen in de juiste maat.

Tim
 
Hoi herby,

Nee dit was zelfs de eerste keer assen maken! Ik heb dit op een klein ouder draaibankje gedaan van een vriend.
Leuk projectje en nog wat van geleerd.

Tim
 
Back
Top