Bouw verslag Stan Tug 1606

Na een paar keer gevaren ben ik toch een serieus probleem tegengekomen.

Het stuurboord roer is een eigen leven gaan leiden doordat het losgekomen is van de roeras.
Dat zal een ingrijpende reparatie worden en als het verkeerd loopt een nieuw roertje.

Is weer een leuke.

Groet,
Mathieu

Mathieu, Is de roeras glad, of zit er ergens een "borst" aan waardoor de as niet uit het roer is te trekken. Als het een gladde as is, dan uit het roer trekken, ruw vijlen en opnieuw plaatsen met wat 2 C-lijm in het gat. Wil de as niet uit het roer, dan twee 1,5 mm gaatjes boren dwars door het roer en de roerkoning (as). In de gaten (aan één kant afgeplakt) 2C-lijm of CA-lijm laten lopen. Dan een 1,5 mm koperdraadje door het roer, op lengte afknippen en dan de einden van de koperdraad voorzichtig afklinken. Dan gaat het niet meer los. Als het goed wil lukken kun je ook gelijk je "goede" roer doen. Als de roerkoning te dun is voor een 1,5 mm gat, dan neem je 1 mm en eventueel een RVS draadje. Afklinken hoeft niet zonodig. Als er wat verf tussen loopt zit het ook vast genoeg. Succes ermee! Gr. Klaas.

Klaas,
Ik denk dat ik inderdaad eens je 2de optie ga proberen al moet ik wel eerst uitvinden waarom het roer niet naar stb wil.
Als je naar het filmpje kijkt zie je dat het roer wel naar bb wil en terug naar center maar niet verder naar stb, ik denk dat de oorzaak van het loskomen ook in die belemmering zit.
Ik ben bang dat ik het roer er toch uit moet halen.
Is iets meer tijd maar dan weet ik wel wat er mankeert.
Het goede roer laat ik toch nog even voor wat het is, ergens in mijn achterhoofd heeft het stb roer altijd al wat kuren gehad tijdens de bouw, betaal ik nu dus de prijs voor.

Maar goed, weer een dagje onder de pannen zullen we maar zeggen.
Groet,
Mathieu

Eerst maar eens de roerhevel eraf Mathieu en voelen waar het zware punt zit. Misschien iets te weinig ruimte op de doorvoering en loopt je roer klem tegen de romp. Of klem in de doorvoer zelf. Maar dat moet eenvoudig te verhelpen zijn. In alle rust een bekijken. Het zijn gelukkig zwevende roeren, dus gemakkelijk laten zakken. Toen bij mijn Bugsier de as los in het roer zat, moest die onder langs de hak eruit. En als die hak dan van 40 jaar ABS is, dan is de kans groot, dat er iets breekt. Gelukkig heel gebleven. De holle roerhelften gesplitst, glad geschuurd op het deelvlak. 2 mm gaatje in de 4 mm dikke as geboord en daar een M-2 boutje in. Die lekker ingebed met 2 C-lijm en de boel weer in elkaar. Nogmaals met beleid langs de hak en de roerkoning weer in de taatspot. Gelukkig allemaal zonder schade aan de hak. Een deels nieuwe hak is ook wel uit een stukje aluminium te zagen en dan met M-2 boutjes te bevestigen. Voordeel is dan dat het roer veel beter te demonteren is. Maar zoals je schrijft ben je dan weer even van de straat. Hoort bij de leermomenten denk ik dan. Moet je het wel opslaan op de harde schijf natuurlijk. Toen ik vorig jaar een scheepje uit 1978 wilde voorzien van een RVS schroefas heb ik toch heel hard moeten denken hoe ik het destijds had bedacht. Toen het uit elkaar lag wist ik het weer. Een taps afgevijlde roerkoning in een taps dichtgeknepen 3 mm messing pijpje. Gelijk maar beter gefixeerd in het holle roertje. Succes verder met de reparatie en ik hoop nog eens in Maasdam te kunnen zien wat het geworden is. En houd ond op de hoogte m.b.t. het euvel. Gr. Klaas.

Klaas,
Ik zal het zeker hier bijhouden.
Helaas zijn het geen zwevende roeren, de roerkoning steekt door de romp heen en voorkomt zo dat het roer omhoog kan.
Het wordt gewoon de hak voorzichtig los zagen/snijden maar eerste de hevel los solderen.

Wordt vervolgd.

Gisteren hebben we lekker een paar uurtjes op de teller gezet in Maasdam.
Groet,
Mathieu

Mathieu, De hak zou ik net voor de taatspot doorzagen. Daarna onder het stukje met de taatspot een wat langer stuk(je) lijmen of solderen dat je later weer onder aan de rest van de hak kunt bouten met M2.
Kijk eens of je voldoende lengte op je roerkoning hebt om een nieuwe hevel te maken van het (halve) binnenwerk van een kroonsteentje. Zelf heb ik daar een stukje alu plaat aan gelijmd met 2 C-lijm. Met een messing strookje kun je dat solderen. Nog sterker! Dan heb je een demonteerbare roerhevel. Altijd makkelijk voor onderhoud of modificaties. Hieronder een plaatje met de zelf gemaakte roerhevel. Heb er gelijk maar 2 gemaakt. Meestal is er toch wel wat lijm over. Gr. Klaas.

Vol goede moed begonnen aan de reparatie.
Ik heb eerst de servohevel losgemaakt en zo gecontroleerd of het roer ergens aanloopt.
Gelukkig is dat niet het geval en heb ik besloten om de hak te laten zitten en bovenstaande optie van Klaas te proberen:
Gat boren en een borgpen er door steken.
20170905_170529.jpg

20170905_171320.jpg
20170905_171417.jpg

Helaas loopt het boortje weg van de roeras. Ik heb het met het handboortje geprobeerd, mijn Dremel ligt elders en mijn geduld er naast :hammer:.

Door naar de andere optie: 2C-lijm. De gaten zitten er toch al dus vullen maar.
Jammer, de 2C-lijm die ik heb (UHU Endfest 300) is te dik en de gaten te klein (0,8mm).
Het wil er niet in lopen en het roer is nu net zo beweeglijk als voorheen.

Terug naar de tekentafel en mijn geduld en Dremel eerst maar ophalen.
Nu zal ik het roer voor ca. de halve hoogte openmaken langs de roeras en zien of ik de roeras een stukje kan opruwen of infrezen en dan weer met 2C-lijm opvullen.

Iets meer geduld dus en zorgen dat ik de juiste spullen bij de hand heb voor ik aan een klus begin.

Later meer.

Groet,
Mathieu

Nou, lekker weer.
Ik heb net het roer open gefreesd en kwam er toen achter dat de roeras netjes vast zit aan het roer.
Toen kwam dus de verbazing, waarom draait buiten alles wel en staat het binnen netjes stil?
Na nog eens goed kijken kwam ik daar snel achter, aan de binnenkant kon ik de boel zo optillen!

Tijdens de constructie van de roeren bleek de as te kort en heb ik ze moeten verlengen, andere optie was nieuwe roeren maar ik weet ook niet meer waarom ik voor verlengen gekozen heb.
De verlenging was dus niet goed gesoldeerd en is los.
Nu de insert eerst vertint voordat ik de verlenging er weer op gezet heb.

Foto's volgen nog, dan wordt het een stuk duidelijker.

Groet,
Mathieu

Mathieu, Hopelijk heb je de verlenging wel uitgevoerd met een bus(je) om de roerkoning. Anders is de las haast niet mechanisch belastbaar. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een oude stoommachine uit de eind 20-er jaren. Was van een oom en als kind van een jaar of 10 mocht ik er alleen maar aan poetsen. Toen Oom Kees in 1968 vroeg: Waar maak ik je blij mee op je trouwdag? was het antwoord, de oude stoommachine. Weer aan de draai gekregen, maar een paar jaar geleden kwam de aandrijfkruk met excentriek eraf. Bleek dat er vroeger een nieuw stukje as met kruk aan was gesoldeerd met tin. De hele boel schoon gemaakt en opnieuw gesoldeerd met zilver. Houdt nu beter. Ideaal zou een nieuwe aandrijfas zijn, maar heb de spullen niet om dat te maken. Wordt nu af en toe met beleid gepoetst en door de fluit te wisselen met een afgezaagd fietsventiel kan het ding op lucht draaien. Gr. Klaas.

Klaas, Er zit in de roeras een steun asje.
Die heb ik nu eerst vertint aan de buitenkant en daarna de boel weer verhit en de verlenging er over geschoven.
Dus nu is de verbinding aan de binnenzijde over een veel groter oppervlak in plaats van alleen maar op de kopse kanten naar nu bleek.
Veel krachten komen er niet op te staan, het roer is maar 3x1,5 cm.

De plamuur is nu aan het uitharden.

De foto's:
20170908_111710.jpg
Roer open gefreesd.

20170908_111819.jpg
De los gekomen verlenging, net naast het stukje ballast is de roerkoning nog te zien waar de insert die de stukjes moet verbinden nog te zien is.

20170908_113022.jpg
Hak afgezaagd en alles uit elkaar

20170908_113044.jpg
Alles los, hier werd duidelijk dat de verbinding alleen op de kopse kanten was.

20170908_133330.jpg
Roer geplamuurd met nieuwe hak

20170908_134423.jpg

Alles koud in elkaar, zit als gegoten. Het roer loopt nu zelfs beter, het draaipunt van de hak zit nu ietsje verder naar voren waardoor alles beter in lijn zit.

Nu schuren en de boel weer in elkaar zetten en spuiten in de juiste kleur.
Gelukkig heb ik nog over van de bouw.

Groet,
Mathieu

En zo is een nieuwbouwwerf opeens een reparatiewerf geworden Mathieu! Mijn idee is dat je van reparaties meer leert dan van nieuwbouw. Als ik het goed heb zitten in de roeren van mijn coastertje en een van de sleepboten ook samengestelde assen. Geklemd in metalen delen van kroonsteentjes. Bovenstuk 3 en onderstuk 2,5 mm. Ingebed in 2 C-lijm. Stukjes dubbel gevouwen raamlamel vormen het roerprofiel. Boven en onder dicht gesmeerd met 2 C-lijm. Je staat er versteld van wat er allemaal bruikbaar is in onze hobby. En dit soort exercities leert je om te improviseren. Gr. Klaas.

Prachtig weer en de voetbal was ook niet veel dus de reparatie maar even afgemaakt.

De boel weer in elkaar gezet en in de juiste kleuren gezet, eerst grijze primer, dan de eerste rode kleur erop (degene die meer glansde) en daarna de eind kleur.

20170913_181038.jpg

Van buiten zie je er niets meer van :beer:.

Het afplakken was ook een aardig gepruts maar toch ook weer gelukt.

En het werkende eind resultaat:

Tijdens de hele reparatie toch nog verschillende verbeterpuntjes gevonden.
Zo lekt het toch wat langs de laadbus in het voordek, moet ik wel een oplossing voor vinden want aan de onderzijde lijkt het of de contacten waar de draden op gesoldeerd zijn toch beginnen te corroderen.
Maar even in de gaten houden.

Verder een tweede magneetje onder het achterdek gelijmd zodat zowel de pallet met oliedrums als de stalen bak op het dek vast staan.

Tijdens het varen kwam ik er achter dat het regelmatig voorkwam dat het contact met de ontvanger verstoort/weg viel en dan de servo ging staan klapperen.
De antennekabel stak eerst in de kraan op het achterdek omhoog maar kwam fysiek maar nauwelijks boven het dek uit. Nu heb ik de antenne door het stuurhuis de mast in geleid waardoor de antenne nu een heel stuk boven het dek uitkomt. Nu maar eens zien of het binnenkort nog eens weer wordt om te gaan varen.

Nu de werf maar weer eens terug gaan bouwen naar ene bouwwerf in plaats van een reparatiewerf :).

Is niet veel voor nodig maar het moet gewoon weer goed opgeruimd worden, 1 bootje gaat nu wel redelijk maar de bedoeling is het parallel bouwen van 2 bootjes.
Verder aan de Zwarte Zee en daarnaast samen met mijn dochter het Coast Guard bootje van BB bouwen, de schroefassen zitten er inmiddels in.

Nu gaan we er maar van uit dat het bootje voorlopig geen reparaties meer nodig heeft :yes:.

Voor nu: :beer::beer:

Groet,
Mathieu

... aan de onderzijde lijkt het of de contacten waar de draden op gesoldeerd zijn toch beginnen te corroderen.
Maar even in de gaten houden.

Je hebt de electronica met S-39 gesoldeerd? Want corroderen is nou niet echt iets wat koper, tin en lood uit zichzelf doen.

Om electronica te sealen gebruik ik conformal coating op acryl basis. Dit beschermt niet alleen tegen kortsluiting maar ook tegen beschadigingen en het werkt het lostrillen tegen bij vibraties die metaalmoeheid kunnen veroorzaken. De siliconen uitvoering van dit spul gebruik ik niet want ja, siliconen en modelbouw...

Ziet er verder allemaal goed uit :koud: !

Hi Mike,
Nee, ik heb al jaren geen S-39 meer in huis.
Het issue is dat de laadbus door het dek steekt en bij overkomend water lekt het er wat langs naar het onderdeks en dat daardoor de gesoldeerde contacten mogelijk corroderen.
Moet ik in de gaten houden. Eigenlijk moet ik wat aan mijn beeld versterker doen, voor dichtbij moet ik andere venstertjes halen.
Alles staat weer in elkaar maar als het dek er weer af gaat zal ik eens een plaatje schieten.
Het is allemaal niet zo groot.

20170913_232051.jpg

En weer in de thuis haven.

Groet,
Mathieu

Mathieu, Hoe ziet die laadbus er uit? Is het niet mogelijk om de bus ergens mee te overkappen, opdat er geen spatwater in komt. Soort (dummy) luik naar de voorpiek, of net wat je zelf maar wilt. Mooi dat het roerwerk weer operationeel is. Gr. Klaas.

Back