Neuskegel
Hallo allen,
Ik heb ondertussen de complete Techrek in elkaar gezet waar eigenlijk alleen de Energie koppeling zoals Engel dit noemt problemen gaf.
Namelijk de voorste duikroer wordt door een servo bedient die achterblijft in de neus wanneer het Techrek ontkoppelt wordt.
Dus moet je iets gaan verzinnen om de spanning en signaal draden naar je servo te krijgen. En dat heeft Engel opgelost door twee cirkels gemaakt uit printplaat met lopers en contact lopers te gaan maken.
Dit zijn de lopers en die zijn uitgerust met veertjes, echter Engel heeft uit een voor mij onduidelijke reden één van de schroef gaten zo gekozen dat deze tegen één van de lopers aan zit zodat het veertje niet meer werkte
Niet zo heel groot probleem maar onnodig want er is zat ruimte.
Dan was deze kant keurig verzonken maar de tegen kant met de ontvangende contact strippen/banen waren niet verzonken.
Daar zat ook één gat tegen de baan aan en waren de gaten te klein

en dat snap ik dus echt niet.
Dus zelf even de gaten opgeboord en verzonken, allemaal niet erg maar een beetje jammer.
Wat wel jammer is dat de baan nogal wat te lijden heeft gehad van het niet verende contactje aan de andere kant want ik dacht dat het veertje los genoeg zat, maar als daar scheef tegen aan werd geduwd liep deze geheel vast en dat had ik dus niet door.
Nu zitten er nogal wat extra contacten op deze koppeling dus gebruik ik nu gewoon andere maar wel zonde zoiets.
Zo zitten de delen tegen elkaar aan geschroefd met een soort van Bajonet koppeling.
En hier de neus sectie in de neuscone gebouwd.
Waarna deze in de buis wordt gedrukt waarna het Techrek van de andere kant er in geschoven wordt.
Nu wordt het complete Techrek wat getordeerd wanneer de koppeling gemaakt wordt maar dat komt ook omdat het Techrek nog niet voldoende stijf is. en dat klopt, want alle elektronica en accu's moeten er nog in, dit is alleen nog maar voor het bepalen van de spanten in de rompdelen.
Dus dat wordt later wel opgelost.
Het werkt verder wel mooi.
Maar het is voorlopig een indrukwekkend Techrekje geworden...
Ik zal nu bezig om de beide rompdelen recht en haaks op elkaar te gaan maken zodat het straks ook zuigend tegen elkaar zal gaan passen.
Dat is dus totaal anders dan Engel in zijn handleiding verteld.
Die wil dat je eerst het achterschot van de neus gewoon haaks er in lijmt met de binnen ring er nog in (dus je WTC past er niet in) en pas na uitharden van de lijm de binnen ring er uit halen, dan de WTC er in en daarmee het midden spant uitlijnen zodat het WTC in lijn met de romp komt te liggen.
Aangezien theorie en praktijk niet altijd naast elkaar liggen zou het dus zo kunnen dat wanneer de WTC tot aan het einde geschoven wordt, waarna het motorspant van de WTC dan tegen het achterschot aan komt met de mogelijkheid dat deze niet geheel sluit.
Maar wanneer de boel vervormt tijdens het inbrengen van de WTC in de dan best wel zwakkere achterschot terwijl deze nog niet gelijmd is kan ook voor verrassingen zorgen dus we gaan het meemaken.
Het voordeel hiervan is wel dat wanneer deze beide spanten geheel sluiten het voor mij heel makkelijk is om dan de rompen haaks te maken want je zorgt dat het achterschot van de boeg iets verdiept in de romp komt te liggen.
Zodat je alleen met behulp van een glasplaat en schuurpapier door hoeft te gaan totdat je vlak op het achterschot zit.
Dan de achter romp uitlijnen en klaar..althans dat is de theorie

Wordt vervolgd.
Groeten,
Jan.