Bouw verslagen maken, onzin voor langere termijn, foto's weg

Ik ben ook foto's uit mijn bouwdraadjes kwijt...
En het blijkt dat het aantal foto's die je als "vriend" hier op het MBF kan hosten ook gelimiteerd is, dus in de toekomst verdwijnen er nog meer van mijn foto's...
Voor die €15 per jaar vind ik dat wel een minpuntje. Uiteraard wordt er meer van dat bedrag betaald, maar dit is voor zover ik weet het enige voordeel tov "niet-vrienden".

meeste ISP's geven toch gewoon een FTP met 100 mb ofzo bij je abbonement?... maak ik al jaaaren gebruik van wat toen Quicknet, Multikabel en nu Ziggo is.

Ach Bertus die weten helemaal niet hoe het forum begonnen is.
Wij als mensen die als 1 van de eerste lid waren.
En iedereen elkaar nog kende met minder dan 200 leden.
Nu staan mijn foto;s op een prive server. yep.

Han.

Laatst bewerkt:
hmm ik maak bij belangrijke documenten ook gebruik van mijn eigen server welke thuis staat.

en tsja vroeger was alles veel hechter hier maar dat verlies je nu eenmaal als je een grotere groep mensen krijgt.

Ik wil een paar opmerkingen plaatsen.

Ten eerste de foto's, want daar gaat het om. Op luchtbuks.net, het forum van de schietsportfanaten, worden de foto's op hun server opgeslagen. Ook daar bestaan bouwverslagen vooral van mensen die zelf kolven maken en zelf wapens uit verschillende betere onderdelen samenstellen. Daar staan ook verslagen waarin stapje voor stapje aan de hand van foto's wordt uitgelegd hoe je je wapen moet afstellen. Dat is allemaal heel vergelijkbaar met hier. Zelfs de oudste draadjes hebben hun foto's nog. Alle geuploade foto's komen automatisch met juiste link in hun archief op hun eigen server. Zo zou het hier ook moeten. Je zou daarvoor bijvoorbeeld een maximum aan een foto kunnen stellen van 1024 pixels maximale breedte en 200kb, ik noem maar wat.

Dit is veel en veel beter dan dat gezeur met photobucket en dergelijke. Die ruimtes zijn beperkt en vroeg of laat moet je de foto's van je ene verslag weghalen om die van je huidige verslag te kunnen plaatsen. Na zoveel tijd niet gebruiken verdwijnt gewoon de hele handel net als bij een ongebruikt hotmail account. Ook al zou dit archief uitsluitend de bouwverslagen omvatten, dat zou al een grote stap voorwaarts zijn. Zulke draadjes als die forumbergweetikveel en die fotospelletjes hoeven niet in een archief. Ook de andere chitchat niet. Daar kijkt na een paar maanden geen mens meer naar.

Daarbij kom ik aan bij mijn volgende opmerking: Het is inderdaad een feit dat het grootste gedeelte van die 1 miljoen posten gewone chitchat zijn. (chitchat dus, engelse uitdrukking wat kwebbelen, kletsen betekend, niet boos worden omdat je SHITchat denkt te lezen). De inhoud is vaak vaak van: he joh, ik heb deze helicopter gekocht, wow ik heb ook die helicopter gekocht, leuk dan hebben we samen die helicopter gekocht. Gewone sociale posten waar niets mis mee is, maar die na een week waarschijnlijk al niet meer worden gelezen. Te meer ook omdat sociale posten feitelijk niets tot de info over modelbouwproblemen toe voegen, zouden om ruimte te besparen al deze posten na een jaar wel weg kunnen. Dan maar geen 1 miljoen op de teller. Dat getal zegt ook niets.

Ach Bertus die weten helemaal niet hoe het forum begonnen is.
Wij als mensen die als 1 van de eerste lid waren.
En iedereen elkaar nog kende met minder dan 200 leden.
Nu staan mijn foto;s op een prive server. yep.

Han.
Lid sinds 1 Oktober 2008 ?????????????

Lid sinds 1 Oktober 2008 ?????????????
Was mijn verslag account.
Lol.

Het is allemaal leuk en wel.
Maar het gaat om 7000 foto's die er wel zijn.!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar Robert links ze gewoon niet door.
Dat is het probleem.
Het is een tijdje terug een paardagen goed gegaan.
Maar als Robert de stekker er weer uit doet ja.
Dan hebben we een probleem.
Dus allemaal Robert een ob tje sturen.
Wie weet helpt dat.

Groeten Han (HanDeBouwer)

Dat dacht ik al Han maar vond het wel leuk!

Ja die foto's moeten er wel weer terug op komen !!

PBtje naar Robert

groeten, Brandaris

Laten we positief denken. Ze zullen vast achter de shermen zich beraden en een oplossing aandragen. Denk niet dat ze het gewoon doodzwijgen hoor..dat is niet 'des forums'. ;)

Zal hier het probleem ook even posten.
Er is niets veranderd.
Er mist gewoon een deel foto's van de eerste fotoserver.

Groeten Han.
Robert zei:
Han,

Ik ben momenteel bezig om meer dan 7000 foto's te uploaden uit de "oude" foto.modelbouwforum.nl.

Dit is ergens helemaal fout gegaan tussen alle werkzaamheden door, excuses hiervoor!

Robert (die een heftige avond beleefd)

Han zei:
Klasse als je dat gaat doen.
Wist het bijna wel zeker, maar ben ook geen forum expert.
Verder wardeer ik je werk echt wel.
Steek zelf veel tijd in de verslagen.
120.000 keer bekeken zegt genoeg.

Groeten Han, succes.

Robert zei:
Verdorie... dat lijkt er inderdaad op, die map uploads, dat was inderdaad de voorganger van de 2e versie foto.modelbouwforum.nl, Ik zal daar even op induiken

Han zei:
Kijk hier maar eens.lapidar-nu-met-onboard-video
Wat een kruisjes.
Is toch foto.modelbouwforum.nl.
Of vergis ik mij.
En zo zijn er nog meer verslagen.
Is tot midden juli augustes 2005.

Han. Ps verslag wordt ook veel in het buitenland gelezen. Daar is die wereld beroemd.;)
Kreeg email dat de foto's weg waren..

Robert zei:
Die foto's heb ik nooit in beheer gehad.. naar ik weet... Ik heb alleen foto.modelbouwforum.nl gehost. Of ik moet mij nu heel erg vergissen, wat natuurlijk kan... ;-)

Han zei:
Robert zei:

Groeten Han.

Ps even op de man af.
Mis nog een heleboel foto's van de eerste fotoserver.
Die toen door Joost steeds werd gebackupt.
Waar zijn die gebleven.
Mis die meer dan al die toeters en bellen op het forum.

Vriendelijke groeten Han.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de foto's van de 'vrienden van het modelbouwforum' wegvallen, dan mag je Robert boos aankijken.

In alle andere gevallen waren de foto's gehost op een site waar Robert niet verantwoordelijk voor is. Dit is in het geval van foto.modelbouwforum.nl ook kenbaar gemaakt tijdens het inschrijven (die voorwaarden die iedereen voorbijklikt).

Ik begrijp ook wel dat het heel vervelend is als je ergens veel tijd in steekt en het weg is, maar in dit geval is het ook een beetje eigen verantwoordelijkheid. Als je ergens zo veel werk in steekt, is het gewoon niet handig om het bij een 'gratis' hoster neer te zetten.

Als de foto's van de 'vrienden van het modelbouwforum' wegvallen, dan mag je Robert boos aankijken.

In alle andere gevallen waren de foto's gehost op een site waar Robert niet verantwoordelijk voor is. Dit is in het geval van foto.modelbouwforum.nl ook kenbaar gemaakt tijdens het inschrijven (die voorwaarden die iedereen voorbijklikt).

Ik begrijp ook wel dat het heel vervelend is als je ergens veel tijd in steekt en het weg is, maar in dit geval is het ook een beetje eigen verantwoordelijkheid. Als je ergens zo veel werk in steekt, is het gewoon niet handig om het bij een 'gratis' hoster neer te zetten.

Effe goed lezen Hezik.!!!!!!!!!

Ja hoor Bertus, meerdere. En die heb ik zelf vernaggeld.

Han: wat moet ik beter lezen dan?

Ik weet dat Robert bezig is geweest met het omzetten van de foto's. Dat was een extra, dat had hij ook niet hoeven doen, maar het is ook in het belang van het forum.

Wat daarbij misgegaan is, weet ik niet.

Misschien moet jij ook even lezen wat ik nu precies zeg, Han? ;)

Ik denk inderdaad dat bouwverslagen voor lange termijn niet enorm zinvol zijn, afhankelijk van wat je lange termijn noemt. Internet is continu aan verandering onderhavig, sites die nu beloven dat ze je foto's ALTIJD bewaren, kunnen over 2 jaar ineens toch foto's weggooien, of failliet gaan, enz.

Enige manier om je foto's zeker te houden, is ze op eigen hosting te zetten. Nadeel daarvan is weer dat als je een keer overstapt van provider, je al die foto's ook over moet zetten, inclusief het veranderen van alle postings waar die foto's in staan..

Dat is de achilleshiel van het internet, dat is niet zozeer iets wat perse Robert's fout is, of Robert te verwijten valt.

Een bouwverslag maak ik dan ook niet om iets jaren bewaard te hebben, maar omdat ik het leuk vind datgene wat ik doe op dat moment te delen met mensen en omdat je ook zinvolle tips en hulp krijgt.

Back