Bouw/vliegverslag van Hummingbird 3D Pro

Ziet er goed uit, jammer van die bladhouder..hoe verzin je het deze tebreken :P

Ik zit praktisch met mn vinger op de bestelknop voor deze heli :) Maar ik heb dit jaar al twee pakketten uit de USA die niet meer te vinden zijn....so much for shipping :(

Ik zou de heli ook kunnen bestellen bij century zelf en hem via UPS laten verzenden, jammer dan van de tax.

Ik bestel wel ook gelijk een alu swash en wat extra van het main tandwiel wat de staart aandrijft. Misschien bestel ik ook gelijk maar een bling tail.

Franck
 
Ach dat het bladhoudertje is gebroken is niet zo erg, ik had beter moeten weten en eerst alles soepel moeten maken. Ik denk dat de staartrotor zo'n 15.000 rpm draait (niet gemeten hoor) en ja dan moet je niet de grond raken ;) Dan kan je dit wel voorkomen met een alu tail maar dan gaat er toch echt iets anders kapot hoor waar het bij mij nu bij een bladhoudertje blijft.

De enige nuttige upgrade in mijn ogen zijn de alu main bladhouders, puur omdat deze je meer afstelmogelijkheden geven en wat strakker zullen zijn op een rpm richting de 3000. De plastic swash zit ook iets speling op maar niet zoveel dat het zorgwekkend is en je meteen een alu nodig hebt, de overige alu upgrades die ik dus ga bijbestellen zijn puur vanwege het bling bling gehalte ;)

Als je wel je tail gaat upgraden dan denk ik inderdaad dat je wel wat tandwielen nodig hebt die de staart aandrijven (Inner Tail Crown Gear) want die ga je dan zeker strippen als er iets gebeurt aangezien de rest allemaal metal gearing is. Bij mij was dit nu niet het geval en is het bladhoudertje gebroken.

Hier vind je nog een handig bouwdraadje met nuttige info.
 
Bedankt marcel voor het draadje (en de heli), ik neem het vanaf hier over :D

Ik ga deze week de kapotte onderdelen vervangen. Ben bang dat ik stiekem toch weer eea aan bling moet kopen...
 
Marcel heeft hem van de hand gedaan?? :?

Jij in ieder geval succes met het opbouwen Planck_Franck. Ik verwacht deze week ook mijn upgrade parts te hebben, binnenkort dus wat mooie foto's en ik hoop een leuke vlieg impressie ;)
 
Jazeker, de heli is van eigenaar gewisseld. Welke upgrade parts heb jij besteld (en waar) ? Misschien kan je eens een foto plaatsen ?
 
Ik heb alle upgrade onderdelen voor de kop besteld. Ik heb toch maar gekozen voor snel, gemakkelijk en betrouwbaar in huis, bestelling dus geplaatst bij de eerder genoemde grandrc.com. Maar zoals ik ook al eerder zei zijn in mijn ogen de main bladhouders de enigste nuttige upgrade. De rest bestel ik mee vanwege het bling bling gehalte en omdat het van ver weg moet komen natuurlijk.

Foto's van mijzelf volgen als de onderdelen binnen zijn. Daarnaast ben ik ook in afwachting van de T-REX SE V2, dus in hoeverre dingen elkaar gaan kruizen en ik dus tijd te kort kom weet ik nog niet ;)

CNE259_450.jpg


CNE258_450.jpg


CNE260_450.jpg


CNE260_1.jpg


CNE260_2.jpg
 
Zo vanmiddag de onderdelen binnen gekregen en ik heb alvast de kop in elkaar gezet. Alvast 2 foto's, nu is het een kwestie van mooi afstellen en een goede setup gaan maken.

P5100001.jpg


P5100004.jpg
 
Oke mijn eerste ervaringen.

Met de alu bladhouders heb ik nu een mooie symetrische pitch gekregen, het geeft je net dat beetje meer afstelmogelijkheid wat je nodig hebt. Ik zit nu keurig op -10 0 +10. De alu kop is onwijs strak, weinig damping en elke stuurbeweging is meteen terug te zien in de heli, expo is dus wel gewenst ;) Zoals de Amerikanen het zo mooi zeggen "this little bird" voelt zich pas prettig bij 2400 toeren of meer, dan komt hij pas tot leven en zal hij ook fijner en stabieler sturen.

Oke zoals ik al eerder in dit draadje vermelde draaide ik 2400 toeren met een 13 tands op de Align 2800 kv motor. Maar wat blijkt nu mijn kokam cellen hebben hun beste tijd gehad, ik heb dus even een goed 20c pakket geleent van Rene. De Align regelaar heeft een hele mooie softstart, dus optoeren en opeens was het heel erg indrukwekkend, toerentalmeter erbij en wat bleek hij stond al met 2800 toeren te draaien. Die houden we erin en gaan we voorlopig mee draaien, nu nog even wachten op mijn nieuwe lipo's.

De standaard bladen zijn niet al te best. Ik heb hier 2 setjes liggen en 1 set is krom en daar ligt nu dus wat gewicht op in de hoop dat ze wat rechter worden en de andere set zat onwijs veel onbelans in. Na goed balanceren en nog wat gekloot om het bladspoor eruit te krijgen draait het nu prima. Een mooie set sab bladen of koolstof bladen zijn dus wel aan te bevelen.

Dan hebben we de tail nog niet gehad. Nou valt eigenlijk niet zo veel over te zeggen, zoals gewoonlijk staat hij met de GY240 zo vast als een huis achter de heli. De gain staat nu op 50% maar ik denk dat als ik straks alles naar wens heb ik hem met gemak kan open draaien naar 75%. De hele setup aan electronica goed gescheiden houden met het bouwen is dus niet voor niks geweest.

Nu is het voor mij nog een kwestie om hem te finetunen zodat hij voor mezelf het beste aanvoelt, nog een beetje experimenteren met de uitslagen en expo dus. Hem mee nemen naar een veld waar ik de ruimte heb want ik ben nu niet verder geweest dan hoveren en een beetje op pitchen hier bij mij in de achtertuin.

P5110005.jpg
 
Inderdaad,ik heb de HB verkocht,ondanks dat ik het een leuk heli-tje vind ,had ik geen zin om hem te fixen.
Eigenlijk had ik hem voor indoor gekocht en dat seizoen is toch voorbij nu,dus ga ik lekker met T-rex buiten vliegen ;-)
 
Euh indoor Marcel? Jij had toch dezelfde setup als mij, volgens mij ben je met een 290 watt motor en een flinke headspeed nergens welkom binnen ;)

Maargoed ik heb gisteravond weer even verder getest. De gain staat nu inderdaad op 75% en nog geen enkele hunt te zien, dat gaat dus helemaal top. De swash is qua gevoel nog niet helemaal zoals ik hem hebben wil, gister wat kleine bochtjes gedraaid en ik moet hem nog erg trekken om hem af te remmen als ik een bocht uit kom. Het is dus nog een kwestie met wat spelen met de uitslagen en expo tot het moment dat ik zeg zo wil ik hem hebben. Hij is nu helemaal strak af en met dit vermogen en headspeed een behoorlijk indrukwekkende microheli als hij aan het optoeren is en los komt van de grond.

Hier een foto van hoe hij er nu bij staat, met de 3 nieuwe Ele 1500 mah 15/20c lipo's die ik gister heb binnen gekregen, vliegtijd op deze lipo's is 11 minuten.

P5130007.jpg
 
Back
Top