Bouw Waterlady 1:50

Hoi Stephan,

Ik heb een romp gemaakt met keeperweefsel en epoxy en had daarin ook een schuim. Je kan dit laten oplossen (eerst bijna alles eruit scheppen) met aceton. Uiteindelijk ziet niemand aan de buitenkant dat er nog een restantje in blijft zitten, maar als je alles eruitgeschept hebt kun je de binnenkant met een kleine staalborstel ook al heel ver krijgen.

Ik zou zeggen probeer een oase rondje (van de kerststukjes) te bekleden met epoxy/keeperweefsel en kijk hoe het resultaat is. De eerste aangebrachte laag heel voorzichtig indeppen, maar als dat hard is kan je al schuren en meer druk zetten.

Groeten, Ron

info ?

Hallo iedereen,

Ik heb van mijn kant een vraagje.

Weet iemand hoe het onderwater eruit zag aan de achterkant, en dan bedoel ik de aandrijving e.d.

Zitten er daadwerkelijk ook straalbuizen op of was ik de enthousiast met tekenen.
Hangen er beckerroeren onder of ben ik vrij om een roer te maken van eigen huize, net zoals bij mijn vloot altijd is gedaan.

Ik ben nog niet zover, maar dan kan ik hier eens over na gaan denken. Beter op voorhand nog dingen aanpassen als achteraf. :)

Bedankt alvast

Ha Stephan,

Ik zou eens informeren bij de huidige of de vorige eigenaar.
Zij zullen de boot echt wel op de werf hebben gehad en daar foto's van hebben gemaakt.

Ik vermoed dat er wel straalbuizen onder zitten maar geen Beckerroeren.
Volgens mij worden Beckerroeren nog niet zo heel lang in de binnenvaart gebruikt.

Succes.

Groet,
Mathieu

Hoi Mathieu,

Dat is het dus, daar heb ik al wel eens contact mee gehad, maar nooit wat gekregen..
Ik geef ook niet op, maar ik opende dit topic en er waren lezers bij die de boot konden en er op gevaren hadden. Daar hoop ik stiekem ook een beetje op.

En anders bellen we gewoon nog eens, of via de marifoon, beetje mazzel dan weten ze dat ook wel.

Als je groene oasis te zacht vind om te gebruiken kan je misschien beter grijze(droog bloemen) oasis gebruiken. Dit ik een stuk harden maar wel zo makkelijk te bewerken.
Suc6 met de bouw

Probeersel

Hallo iedereen,

Vorige week heb ik het dan eens geprobeerd. Ik heb 2 componenten hars aangebracht op de oase. Daarna een matje er overheen gelegd.

Op de foto zijn nog wat luchtbellen te zien, maar na de foto gemaakt te hebben heb ik deze eruit gehaald waar het kon. Nu wil ik het nog een keer doen zodat er ook een echt stevig rompje ontstaat. Nu is de kop alleen glashard. Maar voor een eerste keer proberen was ik tevreden over het resultaat.

28042011327.jpg

Steeds weer een stapje dichterbij het echte model..

Jij kan ook alles he?
Ik moet er niet aan denken, uit mijn prille jeugd weet ik dat het vreselijk stonk en je weken later nog liep te jeuken.
Was er bijna aan kapot gegaan, handen gewassen met die oplosser, wisten wij toen veel. . .
Je werd er wel goed schoon van, in huis meteen maar een paar Norit pillen op gesnoept.
Ik houd het wel bij hout.

Harm,

Mij is wel geleerd dat je veilig moet werken met polyester dus bril op en handschoenen en overal aan....

Stephan,

Lucht bellen goed weg schuren.
Is word je volgende laag mooier van.
Volgens mij klopt je rompvorm ook wel goed!

Bij schuren wel stofkap dragen. Met juiste filters!

Hoe meer ik er mee bezig was hoe meer ik aan ging doen ja. Behalve die bril.

Ja het is troep, naarmate het matje kwam heb ik handschoenen aangedaan, bescherm jasje voor mijn kleren en de achteraf met thinner de rommel van je handen wassen.

Het was vooral proberen. Bij de romp die ik werkelijk wil is het allemaal 2 keer zo groot, en met wat ik nu weet moet dat makkelijker gaan qua vorm e.d.

Ja inderdaad goed schuren was het, heel veel/lang op 1 plekje voordat je wat ziet. Maar had ergens anders al gelezen inderdaad Koen dat je dan bij de volgende laag een mooier resultaat krijgt. Ook wilde ik dan met delen werken ipv nu een hele mat en dat verknippen.

Ik ben buiten gaan staan met het schuren, met mijn schepen deed ik dat ook al. Gaat het beste, het meeste stof waait al weg dan.

Laatst bewerkt:
Je kan ook beter kleinere matjes knippen en die met elkaar overlappen dan krijg je een veel strakkere romp.
Had ik ook met me opduwer gedaan als versteviging.

Dus kleine stukjes en die elkaar overlappen.
(maar niet te klein)

Het voordeel van epoxy is dat het veel minder stinkt, uiteraard kan je daarmee ook beter buiten werken. Maar als het aanvoelt als kaaskorst kan het binnen verder uitharden. Ook kan je je handen schoonmaken met medicinale alcohol. Veel minder slecht als thinner e.d.

Smeer na de laatste laag weefsel nog een enkele laag hars erover en je zal merken dat je meer "body" hebt om te schuren. Mijn romp bestaat uit slechts 3 lagen en daar heb ik afgelopen jaar mee lopen ijsbreken.... Afwerken met een geschikte plamuur en de rest gaat vanzelf! Succes verder, gr Ron

@ Ron en Koen

Dank jullie voor de info. Ik heb wel verteld dat ik het rommel vind, maar het ruikt niet vies en bewerkt eigenlijk wel heel makkelijk. Had er alleen nog nooit mee gewerkt in combinatie met polyester. Dit was nieuw voor me.

Ik ga dit rompje verder afmaken aan de hand van jullie informatie zodat ik dalijk ongeveer weet hoe het echt moet gaan.

En Koen, ik zal er rekening mee houden dat de stukjes niet te klein worden, als je het insmeert merkte ik al dat je dat niet te lang moet doen, dan gaat het uit elkaar.

Binnenkort meer..:)

@ Stephan,

Ik heb hier nog een aantal boeken over polyester bewerken liggen. Als je vragen heb kan je het stellen.
Moest voor me werk een 6 weekse polyester cursus volgen:yes:

Je kan ook beter kleinere matjes knippen en die met elkaar overlappen dan krijg je een veel strakkere romp.
Had ik ook met me opduwer gedaan als versteviging.

Dus kleine stukjes en die elkaar overlappen.
(maar niet te klein)

De matjes niet knippen, maar op maat scheuren, dan krijg je de overlappen vele malen strakker dan wanneer je knipt...

Succes met de bouw, volg het zeker....

Mvg Edwin.

Bedankt mannen,

Met die info kan ik in ieder geval vooruit, en altijd handig als ik er helemaal niet meer uitkom er eigenlijk meerdere zijn die er verder in bekend zijn dan ik.

Maar dat ik dit forum waardeer moge wel duidelijk zijn :D

Hallo,

Na een hele poos is het weer aan de gang.

Ik heb gisteren de kleine romp geschuurd, plamuurt met 2 componenten plamuur (keihard) geschuurd plamuurt en daarna ik de 2 comp. blanke lak. Ik hoop dat als ik vanavond weer thuis kom dat er een romp staat die zo is als ie moet zijn.

het idee was na 2 lagen hars en polyester, hem glad te schuren. De 2comp plamuur erop en dan als afwerking 2 comp blanke lak. Vanuit hier heb ik een harde romp. Evt mal..

Zodra ik thuis ben plaats ik een foto hiervan.

Vond het weer eens tijd dat ik voor mezelf ging bouwen. Blijft uiteindelijk toch het leukste en minste tijdsdruk

En de foto. Genomen hoe dat het nu na 1 laag lak op zit. Ik ga nog voor een 2e laag. Puur voor de stevigheid.

18102011309.jpg

Al is het een proef, de romp had ik graag wel stevig. Hij zal nooit gaan varen, maar wilde hem wel gaan bouwen in het klein (1:50) Al is het maar zodat ik weet waar ik tegenaanloop en hoe het er dalijk uit ga zien. Dubbel werk, maar tevens een leuk vitrinekast model :)

Leuk om te zijn dat er weer leven in dit project zit!
Zag laatst de 1:1 varen, en t'is gewoon een leuk ding om te zien!
succes verder!

2e laag zit er nu net op. Na de eerste laag was het een behoorlijk stevig rompje :)

Gaat de goede kant op al zeg ik het zelf.

Morgen de foto als het geheel opgedroogd is..

Back