bouw "zandtreinlokomotief" op spoor 127mm

Vandaag weer een mijlpaal verder in het bouwproject. De locomotief draait op perslucht met de prototype stoommotor. De wielen zijn onderling verbonden met kettingen van 6mm dit in afwijking van het origineel. De locomotief had in de ontwikkelingsfase last van het niet goed synchroon lopen van de 4 motoren, om dit te ondervangen heb ik in het model gekozen voor de ketting-oplossing zodat ze gedwongen worden samen te werken.

bekijk het filmpje op You-tube:

Afgelopen winter veel aan de lok gewerkt nu weer tijd voor andere dingen. na het zomerseizoen begin ik aan de 5 stoommotoren waarvan ik de gietstukken alvast had gemaakt.

stoomgroeten René

Laatst bewerkt:

vandaag aan het gietijzer gieten geweest met mijn pa van 91 (met zijn kennis en kunde) en mijn vaardigheden. aantal onderdelen voor de stoommotoren van de BR 19 1001. De reeds eerder gegoten 5 stuks waren van aluminium en voldoen niet met betrekking tot het aanbrengen van de benodigde schroefdraadjes.

De oven werkt met een brander op propaangas in combinatie met afgewerkte auto-olie.
e.e.a. wordt schuin de oven ingeblazen met een extra ventilator, waardoor de vlam om de koolstof-gietkroes draait en via de deksel verdwijnt. Hierdoor bereiken we de benodigde temperatuur van ca. 1230 graden. Het duurt gemiddeld 2.5 uur voordat de pot heet genoeg is om te gieten. al met al een hele hete klus. en nog een paar te gaan.

iets uitgebreider op onze site: https://www.radingspoor.nl/index.ph...-opbouw-van-de-locomotief-update-4?Itemid=101

groet René

Laatst bewerkt:
Dat is echt recyclen, oude remschijven omgieten naar cilinder huizen.
Je had al eerder gegoten in aluminium, heb je deze gietmallen ook voor de gietijzeren gebruikt?.
Voor mij is dit een topprestatie op modelbouw gebied.
Met respect. Henk.

vandaag aan het gietijzer gieten geweest met mijn pa van 91 (met zijn kennis en kunde) en mijn vaardigheden. aantal onderdelen voor de stoommotoren van de BR 19 1001. De reeds eerder gegoten 5 stuks waren van aluminium en voldoen niet met betrekking tot het aanbrengen van de benodigde schroefdraadjes.

De oven werkt met een brander op propaangas in combinatie met afgewerkte auto-olie.
e.e.a. wordt schuin de oven ingeblazen met een extra ventilator, waardoor de vlam om de koolstof-gietkroes draait en via de deksel verdwijnt. Hierdoor bereiken we de benodigde temperatuur van ca. 1230 graden. Het duurt gemiddeld 2.5 uur voordat de pot heet genoeg is om te gieten. al met al een hele hete klus. en nog een paar te gaan.

iets uitgebreider op onze site: https://www.radingspoor.nl/index.ph...-opbouw-van-de-locomotief-update-4?Itemid=101

groet René
Prachtig stuk werk !!!!!!!!
Ik ga deze winter weer verder met de ketel
Gr juki

Back