bouw "zandtreinlokomotief" op spoor 127mm

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Rene Witteman, 15 feb 2016.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Giessenburg
    Gezien de kwaliteit van de modellen zullen best veel belangstelling hebben gehad.

    Groet, Jan.
     
    Rene Witteman vindt dit leuk.
  2. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Afgelopen weekend is bij het opruimen van een 3 daags stoomevenement in Dresden Duitsland mijn prototype V-stoommotor van de in aanbouw zijne lok kwijtgeraakt.
    Mochten jullie deze onverhoopt tegen komen op het internet, met de bedoeling deze aan te bieden, graag een bericht naar mij.


    hierbij een filmpje van de beurs.


    groet René e.e.a. is al op diverse sociaal media gedeeld
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2024
    mac vindt dit leuk.
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Giessenburg
    Mooie video Rene en verder te triest voor woorden dat de stoommotor is "kwijtgeraakt".
    Groet, Jan.
     
    R Groen en Potter vinden dit leuk.
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.702
    Locatie:
    noord-limburg
    Heeeel vervelend René.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    In en in Trieste Rene, wat een ellende!
    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.645
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het moment van afbreken en opruimen is het gevaarlijkste moment van een evenement.
    Er lopen plotseling een hoop mensen in de buur, die veel belangstelling hebben en je trachten af te leiden.
    Opruimen vraagt een strenge discipline van de deelnemer(s).
    Het mooiste is met minimaal 2 personen.
    De ene ruimt op, blijft in de stand, en de andere plaats het in de auto en SLUIT deze af.
    Maar het blijft een frustrerende gebeurtenis, als je na afloop ontdekt, dat je spullen mist.
    Hopelijk krijg je de stoom motor terug..
    Vraag, mag ik je vraag plaatsen op een duits stoom hobby forum?
    Henk
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2024
    Potter vindt dit leuk.
  7. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Geen probleem, dat mag. Alle media in Duitsland is al ingelicht, maar niet het forum.

    dank
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.645
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik bedoel : www.dampfforum.info
    Alleen toegankelijk voor leden.
    Indien je hiervan gebruik wilt maken, dan kun je op mijn mailadres de informatie doorgeven.
    Je krijgt een PB.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    ozy, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  10. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Elburg
    Oooo, dat is leuk.
    Als het gaat lukken kom ik een kijkje nemen !!

    Groet,

    Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Hierbij een verslagje / uiteenzetting van het gieten voor de stoommotoren van mijn lok BR19 1001 zoals op verzoek geplaatst op het Duitse stoomforum.

    Een kleine voorgeschiedenis met betrekking tot het hobbymatig vervaardigen van gietstukken.

    In de zomer van 2020 ben ik begonnen met de bouw van de modellocomotief BR 19 1001 op schaal 1:11,3 oftewel spoorbreedte 5 inch. Hiervoor was van belang om eerst te kijken of het mogelijk was de specifieke V-stoommotor werkend te kunnen samenstellen alvorens aan de locomotief te beginnen, immers krijg je de stoommotor niet voor elkaar heeft de rest ook geen zin. Toen de motor gereed was heb ik deze gemonteerd op een proefopstelling, om het mechaniek te kunnen samenstellen tussen de uitgaande as en het wiel. Dit zogenaamde “Palwelka “systeem bestaat uit een scharnierpunt op het wiel in combinatie met 4 stuks kogelgewrichten, het geheel zorgt ervoor dat ondanks dat de motor vast aan het frame hangt, de wielen kunnen veren en zijdelings schuiven, dit om de bochten te kunnen maken.

    De gietstukken van de prototype-motor heb ik in samenwerking met mijn 91 jarige vader gegoten van aluminium nadat de houten mal gereed was. Afgelopen oktober 2023 hebben we de gietstukken gemaakt voor 5 stuks motoren maar dan in gietijzer. Het betreft hier dan 4 stuks voor de locomotief en 1 reserve. De motor bestaat uit een aantal gietdelen: de motorbehuizing, de tandwielkast, een ophangpunt en de uitlaatbochten. Alle delen zijn van gietijzer met uitzondering van de uitlaatbochten deze zijn van aluminium gegoten.
    Het gieten zelf gebeurd allemaal erg primitief, dat wil zeggen met wat kunst en vliegwerk. Hieronder een samenvatting:
    Men begint met het samenstellen van een positieve mal, gemaakt van een vormvast materiaal zoals hardhout (beuken) of messing. Deze mallen moeten glad zijn en “lossend’ zijn zodat deze makkelijk uit de zandvorm komen en een gladde afdruk achter laten.
    Het gebruikte vormzand is een mengeling van “Brussels aarde” (oliehoudend) zand aangevuld met wat gemalen kattengrit (een kleisoort). De samenstelling moet zo zijn dat het zand aarde-droog is maar dat er een bal van gemaakt kan worden in je hand zonder dat deze uit elkaar valt.
    De mallen worden geplaatst in open vormkasten en gedeelde kasten. De tandwielkast en ophangpunten werden gegoten in open vormkasten, de motorbehuizing en uitlaatbochten in gedeelde vormkasten.
    Als voorbeeld: we hebben een gladde plaat Trespa of iets dergelijks bestrooid met wat talkpoeder en hierop een halve vormkast geplaatst. Hierin een halve motorbehuizing en deze afgevuld met vormzand. Het zand wordt goed aangestampt en de halve kast om gedraaid. Op de houten mal wordt nu het andere houten deel geplaatst. Ook deze wordt wat bestrooid met talkpoeder of grafietpoeder. Nu wordt het andere deel van de vormkast over de voorgaande geplaatst en deze afgevuld met zand en aangestampt. We hebben nu een vormkast met erin de complete houten vorm van de motorbehuizing. Als je de beide delen nu heel voorzichtig recht van elkaar afhaalt blijven de halve houten vormen in hun eigen halve vormkast. Nu kun je de houten delen voorzichtig uit het zand halen zonder het zand te beschadigen door zacht tegen de vorm aan te tikken en deze er recht uit te trekken. Rest nu nog het aanbrengen van een gietopening en ontluchtingsgaten in 1 van de zandkasten.
    De gietinstallatie zelf bestaat uit een aantal componenten, dit zijn: de oven, de koolstof smeltkroes, brander, propaan gasfles met waterbak tegen bevriezing, lucht-aanblaasventilator met regelaar, olievat met afgewerkte auto-olie en verwarmingselement en verder wat tangen en schuimspanen. Verder de benodigde persoonlijke beschermingsmiddelen.
    De gietoven zelf is gemaakt van een oliedrum aan de binnenzijde bekleed met vuurvaste steen welke op maat zijn gezaagd zodat deze een mooie ronde en aansluitende vorm hebben. Op de oven zit een wegdraaiende deksel met een rond gat in het midden ten behoeve van de ontsnappende vlam. Ook deze deksel is gemaakt van een stalen basis met vuurvaste steen.
    In de onderzijde van de oven zit schuin een rond gat waar de brander in wordt geplaatst, zodanig dat deze mooi rondom de gietkroes draait en deze de oven verlaat uit het gat in de deksel.
    De brander is een samengestelde met een olie-deel een gas-deel en extra inblaaslucht.
    Voor het smelten van aluminium (ca. 650 graden) en kleine brons-delen (ca. 900 graden) volstaat een gasbrander, maar voor het smelten van gietijzer ( ca. 1230 graden) kom je dan wat energie te kort en heb je de olie als extra nodig.
    De afgewerkte auto-olie wordt met een verwarmingselement (om het lekker dun vloeibaar te houden) geplaatst in een vat op een verhoging zodat de zwaartekracht zijn werk kan doen en je de olie kan regelen bij de brander met een klein kraantje.
    De oven wordt het eerste half uur opgestart met gas en langzaam op temperatuur gebracht zodat de oven zich rustig kan “zetten”. Hierna kun je verder verhitten met de olie en de toegevoegde lucht. Het geheel wordt nu zo heet dat de olie niet zal roken en alleen het bulderen van der brander te horen zal zijn.
    De door mij gegoten delen zijn gemaakt van oude gebruikte auto-remschijven, een makkelijk te verkrijgen product bij elke autosloper voor weinig geld ( en circulair). De schijven worden deels ingeslepen met een haakse slijper en in stukken geslagen. De kleine delen worden in de gietkroes en in de oven geplaatst. Het smelttraject duurt ongeveer 2,5 tot 3 uur voor een kroes van ca. 1,25 liter waarbij je af en toe wat gietijzer moet blijven toevoegen.
    Als er kleine sterretjes / vonkjes van de smelt afkomen is het moment daar en kan er gegoten worden, nadat we eerst een eetlepel Borax hebben doorgeroerd, hierdoor komt het vuil en dergelijke mooi aan de oppervlakte en kun je dit afschuimen.
    Na het gieten is het enige tijd wachten totdat het werkstuk is gestold, dit duurt toch behoorlijk lang. Wat altijd opvalt is dat de bovenzijde van de giettap behoorlijk inzakt door de krimp van het materiaal. Het is dus van belang dat de giettap groot genoeg is voor het opvang van de krimp anders deze in je werkstuk komt.

    Het is altijd weer een verrassing of je werkstuk is gelukt.

    https://www.radingspoor.nl/?p=121 klik voor bijbehorende foto's

    ik hoop dat jullie het waarderen.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2024
    ozy, Potter, Gea en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
     
    ozy, willum en Potter vinden dit leuk.
  13. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Als een wonder is de betreffende stoommachine weer opgedoken en wordt deze reeds opgestuurd vanuit Dresden naar Nederland.
    Vraag me niet hoe of wat, want ik kan er niets zinnigs over vertellen, ben alleen al blij dat hij terecht is.

    groet René
     
    norwin, R Groen, JeroenDorr en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.645
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik had het reeds gelezen op het Duitse forum.
    Wat een geluk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Top dat de machine retour huis komt!
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Giessenburg
    Wat een geluk dat de machine terugkomt !!!
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Fantastisch René,
    Dat moet een hele opluchting zijn!

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.266
    Locatie:
    Elburg
    Prachtig dat hij weer terecht is.
    Man wat zal jij blij zijn !!

    Groet,

    Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    hij is er nog niet maar onderweg........dus even afwachten nog.

    Top, vandaag via de post in goede conditie binnen gekomen.

    toch weer fijn.............

    gr Rene
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2024
    ozy, norwin, willy1960 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Afgelopen 4 dagen naar een stoomtreffen geweest in Zurich Zwitserland op uitnodiging.
    Een fantastische tijd gehad met prima weer en vele nieuwe en oude contacten kunnen aanhalen.
    Natuurlijk prima verzorgt en geregeld. 550 kilo aan stoommachines tezamen.
    spoorplan met een paar kilometer aan rails in 5 en 3'5 inch.
    kijk ook eens op de site : https://dmc.mysys.ch/
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2024
    ozy, Potter, JeroenDorr en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina