Bouwdraadje Climaxx F3j

Hoi,

Heb de afgelopen weken de Climaxx Elektro van Höllein gebouwd en ingevlogen. Erg mooi model! Zeer goede kwaliteit bouwdoos...........en, hij vliegt super!
Het komende jaar wil ik mee gaan doen met de F3J wedstrijden.
De Climaxx is ook verkrijgbaar als Zweefmodel en staat bekend als een "F3J Einsteiger"
Goed genoeg voor mij dus!

Om er voor te zorgen, dat bij de eerste harde doellanding de boel niet doormidden breekt ga ik het model versterken met koolstof en kevlar.
Inmiddels zijn de beide zijkanten ruwbouw klaar.
De wijziging zit hem ook in het aanbrengen van driehoek latten. Zodoende kan de romp ronder geschuurd worden als de elektroversie. Bovendien komt op de bodem tot ongeveer 10 cm achter de vleugel koolstof/kevlar.

Als de romp klaar is, gaat een collega vlieger een mal maken van de romp en hem vervolgens in zijn geheel maken van koolstof.
Eens kijken of dat wil en hoe dat wordt!

Voor een eerste indruk hierbij een foto.
Wordt vervolgd!

IMG_1105_1_1.jpg

Kees

Leuk.........................

Leuk, dat het draadje gevolgd gaat worden. Doe je het allemaal niet voor niets!
De vleugel hoef ik niet te bouwen. Die is al klaar. Ik gebruik gewoon de vleugel van de Elektroversie.
Heb bij verschillende draadjes de Climaxx Elektro al gepost, maar aangezien dit het draadje over dit model is, hierbij mijn Climaxx Elektro nog een keer.

IMG_1100_1_3.jpg

Op Ebay heb ik een verstelbare hoogstarthaak gekocht. Die is onderweg.
Aangezien de bodem versterkt wordt met koolstof en kevlar zal de haak goed en stevig bevestigd kunnen worden!

Ook de zweefromp die ik nu aan het bouwen ben wordt gelakt met G4.
Bevalt me goed!

mvg
Kees

Hallo Kees,

Nu even aan de andere kant......;)

Dit is heel wat anders. Ik heb het draadje over het F3J proberen te volgen...........wel of geen lier start.............. In november een vergadering hierover bij de ALC.

Ziet er goed uit. Benieuwd hoe de koolstof versie er uit gaat zien....

Succes met de bouw. Ik neem een abo.

Gr Harry

Romp update....

Vandaag de romp zijkanten tegen elkaar gelijmd en het voorschot gemonteerd.
Vervolgens de koolstof/kevlar mat erin gelegd en de bodemdelen gelijmd.
De mat ligt nu over de bodem vanaf het voorschot tot ongeveer 5 cm achter de vleugel.
Links en rechts zijn onderin driehoeklatten gelijmd, zodat de onderkant mooi rond geschuurd kan worden.
Morgen wordt de mat met lamineerhars vastgezet.

Vis Ebay een verstelbare hoogstarthaak gekocht.
Deze wordt later ingebouwd.

mvg
Kees

IMG_1107_2.jpg

IMG_1109_4.jpg

IMG_1108_3.jpg

Leeuwarden

Hoi Mike,

Bedankt voor het compliment!
Het is inderdaad een model wat me steeds weer positief verbaasd!
De eerste weken heb ik hem ingevlogen op Leeuwarden bij windkracht 3 tot 5. Geen probleem! Alleen tegen de wind gaat hij dan eigenlijk niet meer vooruit. Met speedstand maakt hij langzaam maar zeker gang.
Vandaag bij rustig weer dreef hij geweldig! We hebben zelfs "thermiek" gepakt.
Met 7 minuten motorloop vlogen we een uur.

Ik heb Höllein, waar het model ontworpen is gemaild en hun uitgebreid gecomplimenteerd.
Nogmaals..................Een aanrader voor iedereen!

mvg
Kees

Hey Kees,

Gefeliciteerd met je nieuwe kist, mooi dat hij lekker vliegt en bovenal thermiekt!! ;)
Je had zeker een grote smyle om je gezicht??

Geen foto's gemaakt??

Gr Lyckele

Mal

Hallo,

Ik ben nu bezig met een tweede romp.
Deze wordt zonder motor etc.
Ik wil in 2009 meedoen met de F3J wedstrijden. Met de Climaxx dus.

Van deze romp.... ( zie foto's boven ) wordt een mal gemaakt door een vliegmaatje.
Dan komt er een romp mijn kant op van vol GFK........;)

Nu dus eerst deze houten romp zo strak ( en sterk ) mogelijk bouwen!

Over de foto's:
Zo gauw het weer vliegen is neem ik de camera mee. Komt goed!

staart stabiliteit Climaxx

Hallo,

Ik ben nu bezig met een tweede romp.
Deze wordt zonder motor etc.
Ik wil in 2009 meedoen met de F3J wedstrijden. Met de Climaxx dus.

Van deze romp.... ( zie foto's boven ) wordt een mal gemaakt door een vliegmaatje.
Dan komt er een romp mijn kant op van vol GFK........;)

Nu dus eerst deze houten romp zo strak ( en sterk ) mogelijk bouwen!

QUOTE]

De staart van de Climaxx is een zeer zwak punt. In de laatste versies heeft men een stuk triplex verwerkt in het achterste staartdeel. Ik weet niet wat de reden voor jou is is om de bodem van de romp te versterken met dat dure hybride doek in langsrichting. Koolstof en kevlar, waarschijnlijk 180 grams op de foto's te zien. De romp en dan vooral de staart moeten op torsie en buiging sterk zijn. Dat bereik je m.i. alleen met een ronde of ovale romp doorsnede. Mijn zoon heeft ook een Climaxx en ik ga de gehele staart vervangen door een stijvere versie zodat de start sneller uitgevoerd kan worden. Nu is de beperkende factor de staart. Deze komt door zijn slanke vorm gemakkelijk in een flutter en is al tot twee maal toe afgebroken.
Het lage gewicht vind ik het aantrekkelijke van de Climaxx. Het gewicht nu is ca. 1300 gram in combinatie met de 2.45m spanwijdte niet slecht. Bestuurbaarheid is fantastisch.

staart vervangen

Hoi,

Eens! Hoe en waarmee ga je de staart vervangen?
Ik zelf wil ook daar koolstof/kevlar in lamineren.

staart stabiliteit Climaxx

De huidige staartvleugels worden vervangen door depron schuim overtrokken met 49 gr glasmat met een messing of alu buisje in de balsa hoofdligger. De romp wordt vanaf 50-80 mm voor de staart overtrokken met CS38 koolstof kous die samen met ander composiet materiaal de aanvorming voor de nieuwe staartvlakken moet vormen. Hiervoor moet dus een malletje gemaakt worden. De stuurstangen gaan straks door de romp lopen en de aanhechting aan de stuurvlakken aan de onderzijde. De romp incl. besturing weegt momenteel 612 gram en daar wil ik niet overheen. Het ideale profiel voor de staartvlakken ben ik momenteel aan het onderzoeken. Ik kan me niet voorstellen dat de gebruikte 5 mm balsa plankjes aerodynamisch het meest optimaal zijn voor dit vliegtuig. De rest van de romp is sterk genoeg voor de toepassing.

gewicht climaxx

Hallo Adebliek,

Wat doe jij om vooruit te vliegen met een windje 3 tot 4?
Mijn Climaxx hangt dan stil. Wat ik doe is de speedstand, maar dan verlies ik ook wat hoogte.
Gebruik je wellicht ballast?
Hoor graag even!

O..............de mat is gelamineerd, maar mislukt. Verkeerde mengverhouding.
Ik overweeg schredderen en een nieuwe kopen.

Mijn Climaxx hangt dan stil. Wat ik doe is de speedstand, maar dan verlies ik ook wat hoogte.
Iedere zwever heeft zijn beste daalsnelheid (min sink) bij een bepaalde vliegsnelheid. Sneller of langzamer vliegen zal 'm sneller doen dalen.
3 tot 4 Beafort = 13-28 km/u wind. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je Climax bij 28 km/u al aan zijn min sink vliegsnelheid is. Als dat zo is, is-ie volgens mij maar matig geschikt als hellingzwever.
Hoe dan ook, zal je een hogere snelheid moeten vliegen om vooruit te komen; je kan de polaire beïnvloeden om bij dezelfde of iets grotere daalsnelheden meer voorwaartse snelheid te kunnen maken, door te ballasten of flaps in de speedstand te zetten, maar daardoor zal je nooit minder zakken dan zonder ballast en zonder speedstand.
Ik denk dat je bij meer wind gevlogen hebt dan je denkt.

Toch maar.............

doorgegaan!
Vandaag de starthaak ingebouwd en de servo's ( zitten nog niet vast )
Ik weet niet wat ik zal doen met de ontvanger...................voorin bij de accu................Dat kan, maar dan loopt de antenne door het middenstuk van de romp en dus niet snel uit de romp.
Achter in het middenstuk kan ook, antenne kan snel uit de romp, maar minder plek voor ballast.

IMG_1115_1_1.jpg

IMG_1116_2_1.jpg

windkracht 4 Climaxx

Hallo Adebliek,

Hoor graag even!

O..............de mat is gelamineerd, maar mislukt. Verkeerde mengverhouding.
Ik overweeg schredderen en een nieuwe kopen.

Windkracht 3 is het maximum voor de traagvliegende Climaxx. Je kan overwegen om te ballasten (200-250 gram). Speedstand is min of meer een noodgreep en vergroot je daalsnelheid.

Zag ik NiMh cellen in de romp! Wel eens van LiPo cellen gehoord?

De Climaxx is een lichtweer kist. Waarom al die verzwarende composietmaterialen onderin de romp??

Lipo

De Nimhadjes wil ik gebruiken voor gewicht voorin i.v.m. het zwaartepunt.
Als het te zwaar is heb ik nog een vier cellig pakketje.

Of ik weet wat lipo's zijn......................hij is leuk!

Nu snap ik het. Er moet inderdaad behoorlijk wat gewicht voorin.Kun je beter in accu's doen dan lood. Om dezelfde reden wil ik de nieuwe staart lichter maken dan het origineel.

Back