Bouwdraadje Climaxx F3j

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit het model CLIMAXX is wat PL 119 aan het maken is, klopt dat ?

Ik vind het een plaaaaatje.

7458491b0abe1fa17.jpg

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Climaxx

Ja...............dat is hem.
Inderdaad.......de cellen zijn voor het gewicht. In mijn elektroversie ( zo licht mogelijk gebouwd ) zit voorin de motor, een 3S Lipo en GEEN Lood!
Welnu............die vijf cellen benaderen het gewicht.

Vanmiddag de romp naar achteren toe gelamineerd met koolstof en kevlar.........t/m helemaal achteraan.
Ik ga kijken of ik de V-staart in twee lagen balsa kan maken, ook weer met koolstof er tussen gelamineerd.
Blijft over een extra stevige bevestiging van de V-staart op de romp.
Weet ik nog niet precies.

Binnen in de romp zijn driehoeklatten gelijmd. De romp wordt dus ronder afgeschuurd, dan op tekening en foto van JH.
Dit scheelt weer wat gewicht.

mvg
Kees

En weer wat verder...........

Vandaag wat doorgebouwd.
De Romp is geschuurd en de setup zit erin.
Vleugels waren al klaar.

Ruwbouw weegt hij nu 1450 gram.
De V-Staart wordt nog met koolstof gelamineerd.
Er moet dan nog wel wat lood bij.

Nog te doen:
Setup definitief monteren
Stuurkabels solderen
V-Staart lamineren met Koolstof en monteren
Fijn schuren, aflakken met G4.

IMG_1137_1_2.jpg

@Adebliek maar ook in het algemeen: waarom is deze kist volgends jullie een traagvliegende windkracht 3 kist?
Volgends mij moet deze kist makkelijk tegen windkracht 5 in kunnen vliegen.
Is een mooie cleane kist, profiel is ok voor hogere snelheid en heeft een sterk gekonstrueerde vleugel.
Hollein claimt in ieder geval in zijn beschrijving: ''extrem großen nutzbaren Geschwindigkeitsbereich''
Wat spelen met de vleugelbelasting bv door naar naar 35 tot 40gr/dm te gaan (door ballast) en (vooral op de helling) kan je natuurlijk ook wat down erbij prikken.
Uiteraard kost dat daalsnelheid zoals Doets al beschreef, tja voor niks gaat de zon op.

reacties....

Lesley........Dank voor het compliment!

Peter.........Windkracht 4 tot 5 is geen probleem voor de Climaxx. Hij is sterk genoeg en vliegt dan ook stabiel. Het probleem is zijn lichte gewicht. De voorwaaarste snelheid is nihiel bij deze wind. Vandaar, dat ik in de zweefversie nu bij het zwaartepunt ruimte heb gelaten om ballast mee te nemen.
Ik heb echt geen idee, hoe dit model het gaat doen aan de lier of de hoogstartlijn.
Wanneer hij klaar is gaan we dat zien bij vliegclub Aeria op vliegbasis Leeuwarden.

Ik hoop komend jaar mee te kunnen doen aan de F3J wedstrijden met dit model.....;)

reactie

Ik ben benieuwd wat de de versterking allemaal gaat opleveren, pas op dat het model niet te zwaar wordt dan is het "fijne" er misschien af. Ik denk dat je niet zwaarder dan 1500 gr. moet gaan.
Het is ook niet erg als een model niet goed tegen de wind in vliegt het is een gegeven voor de piloot. Als je voldoende hoogte kunt halen door met een thermiek bel mee te vliegen dan is het geen probleem, krijg je de hoogte niet .... ja dan moet je beslissen om op tijd terug te vliegen.

Ik ken het profiel S7012 dat op de Climaxx gebruikt wordt niet, misschien dat op www.aerodesign.de wel info te vinden is. In het algemeen helpt een speedstelling (rolroer + welfklep 1 á 2 mm omhoog) goed en zeker in combinatie met een beetje ballast.

Arno de Bliek denkt aan het vervangen van de "platte plankjes" V-staart door een geprofileerde versie, ik denk dat dit een verbetering is, je zou dit eenvoudig kunnen maken door de plankjes in vorm te schuren.

Het leuke aan dit alles is dat Kees probeert zijn model Climaxx te optimaliseren om op de F3J wedstrijden mee te gaan doen, ik weet zeker dat hij daardoor nog meer inspiratie en plezier aan zijn hobby gaat beleven.

Kees,

Met dat profiel is niks mis.
Als je op internet gaat zoeken heeft dit profiel ook prima eigenschappen. Bruikbaar als allround F3B profiel met zowel goede thermiekeigenschappen als een groot snelheidsbereik.
Dit profiel kan ook goed gebruikt worden aan de helling.
Goed om te kunnen ballasten.

Ben erg benieuwd naar je eigen ervaringen !!!

Groeten, JH

Setup......

Vandaag gewerkt aan de setup van de Climaxx.
De ontvanger zit voorin. Daarvoor het vijfcellige NICAD accupack.
De servo's van hoogte/richting achter de ontvanger.
Dan een plankje voor ballast. Ligt nu ( voor de foto ) een stuk lood op van 125 gram.
Ballast kan vastgezet met klittenband. Aan de voorkant van het plankje nog een schot voor eventueel losschieten bij te harde landingen.
De verstelbare hoogtestarthaak zie je niet mee. Die zit uiteraard onder het ballastplankje.
Dan de twee stekkers voor de aansturing van de rolroeren en kleppen.

Door de witte stuurkabel loopt de antennedraad.
Ik heb ik mijn "hok" de boel aangesloten en alles blijft rustig.

Vraag..................is het verantwoord om de antennekabel zo'n 25 cm door de romp te laten lopen voordat hij naar buiten gaat? Ook omdat de bodem gelamineerd is met koolstof en kevlar.
Hoor graag even!

IMG_1139_1_1.jpg

Je zou de antenne kunnen verlengen zodat deze tenminste 30 cm achteruit de romp hangt. Fraaier is verlengen en ter plaatse van de voorlijst van de V-staart naar buiten laten komen. De antenne volgt dan de voorlijst en aan de tip van de V-staart steekt dan een een 0.3 mm staaldraad spriet naar achteren. De antenne naast koolstof vangt geen signalen op en verlengen naar een clean gebied levert voor ik weet geen probleem op.

By the way: ik ben nu de snij malletjes aan het maken van het NACA 0006 profiel voor de nieuwe V-staart.

Zelf zou ik de antenne direkt bij de ontvanger naar buiten laten lopen.
Inderdaad nooit de antenne door of langs koolstof laten lopen, al is het alleen maar voor de voorzichtigheid......
En verlengen van de antenne zou niet mijn keus zijn evenmin als een spriet, want die geeft onnodig veel weerstand.
Doe trouwens nooit zelf wat aan de ontvangerdraad voor het geval die in een andere kist gaat.

Succes.

JH

Antenne

Over antenne's en ontvangst is altijd veel te doen, als je het niet goed doet heb je veel stof tot nadenken en bouwen.

Op de link Samba Model zie je de diverse oplossingen voor rompen die geheel of gedeeltelijk gemaakt zijn van koolstof.

antenne.........

Mooi artikel Karel!
Wat ik ervan begrijp is, dat het niet erg is als je antenne door de romp loopt, zolang je maar genoeg antenne uit de romp laat komen.
Je kunt blijkbaar je antenne daarvoor gewoon verlengen.
M.a.w.......de ontvanger zou voorin kunnen blijven, zolang ik maar genoeg antenne achter de vleugel uit de romp laat komen en tussen de 20 en 30 cm vrij laat hangen.
Eens???

Zo ja.............waarmee verleng je antennedraad?
Soldeer je er een stuk aan of moet je de ontvanger open maken en vanaf het printplaatje een nieuwe draad solderen?

Dank maar weer voor jullie meedenken!

antenne verlengen

De antenne verlengen is bijna standaard bij F3J modellen, ik zelf zorg er altijd voor dat de antenne door de romp loopt en dan omhoog in het kielvlak of V-staart, zo ongeveer als in solution 3 en 4. Ik gebruik altijd wel bij voorkeur rompen die van kevlar gemaakt zijn, een beetje kool hier en daar voor versterking is geen probleem.

Ik maak altijd even de ontvanger open en soldeer een veel langere antenne draad rechtstreeks op de print, dat vindt ik de mooiste oplossing. Bij de Sharon is de antenne draad dan wel 160 cm lang, dat is geen probleem voor je ontvangst is in de praktijk gebleken.

Laat gerust de antenne een stuk achter je model bungelen, lijkt me prima maar doe wel altijd een reikwijdte test voor de eerste vlucht.

antenne verlengen

En met wat voor draad maak je een nieuwe antenne Karel?
Gewoon een enkel servodraadje bijvoorbeeld?

Toch vind ik dat zonde hè, heb je zo'n mooi clean model, laat je er een meter draad aan bungelen. Die draad hangt niet horizontaal; alles wat-ie omlaag hangt geeft weerstand.
Ik heb in 1 model de antenne in de vleugel gestopt.
Inmiddels over op 2.4 ghz, blijven de antennes binnenboord.

antenne draad

Kees, gewoon wat montage snoer van 0,15 mm2, verkrijgbaar bij alle electronica zaken in allerlei kleuren.

Vaak gebruik ik ook gewoon de stalen stuurkabel die naar bijvb. het richtingsroer loopt. Ik soldeer dan de antenne aan de kwiklink bij de servo en een draad bij het roer, deze leid ik vervolgens het kielvlak in. Als je maar zorgt dat alles soepeltjes kan bewegen is er geen enkel probleem.

Lijkt mij niet verstandig een antenne zomaar te verlengen of koppelen aan een stuur stang.

De antenne is afgestemd op de frequentie 35 of 40 mHz (of andere toegelaten banden).

Als ik het goed heb, is de lengte van de antenne een deel van de golflengte.

Gr Harry

Harry,
Op die genoemde Samba Models site die Karel aanhaalde staat:
Antenna length:
Antenna length is important for our receivers.
Common knowledge have been that it needs to be exactly as delivered by manufacturer. This is in many ways wrong. Best antenna length at 35mHz is around 9m long. Since this is impossible in a model airplane the receiver is electronically changed so that shorter antennas can be used. Normally the antenna of a typical receiver on 35mHz is 80-90cm long and a bit shorter for 40mHz.
Lengthening the antenna by 30-100cm is no problem and only increases reception quality.
There are a few length that one should avoid because of the wavelength we are using. 100-110cm and 200-220cm antenna length is not good length. Other length is no problem.
Since most of our antenna length is inside the carbon housing of the fuse we always lengthen the antenna that is outside the fuse.

Back