Bouwdraadje Climaxx F3j

Dank je,

ik heb er erg mijn best op gedaan.
De dames thuis konden het paars ook erg waarderen....
en daarbij erg goed zichtbaar in de lucht.

frank.

PS iedereen die de kit koopt (of zelfs alleen een romp)
krijgt de tekening erbij.
 
Dat bouwt lekker snel zeg! Ik heb alles nu zover in elkaar dat ik kan gaan afwerken en daar heb ik een vraagje over.
Ik wil de romp blank laten en overal kom je G4 tegen, dat heb ik niet en kan ik ook nergens vinden. Ik heb porienvuller, spanlak en gewone blanke jachtlak. Bereik ik hiermee een vergelijkbaar resultaat of is G4 zo bijzonder dat ik dat echt moet gebruiken?

Justus
 
Hoi Justus,

G4 is absoluut perfect spul voor het behandelen van balsa.
Zelf heb ik nog een grote bus G4 staan. G4 is beperkt houdbaar.
Als je wil kan je van mij wat krijgen. Over een jaar moet ik het toch weggooien.

Groet,
Johannes
 
Dat bouwt lekker snel zeg! Ik heb alles nu zover in elkaar dat ik kan gaan afwerken en daar heb ik een vraagje over.
Ik wil de romp blank laten en overal kom je G4 tegen, dat heb ik niet en kan ik ook nergens vinden. Ik heb porienvuller, spanlak en gewone blanke jachtlak. Bereik ik hiermee een vergelijkbaar resultaat of is G4 zo bijzonder dat ik dat echt moet gebruiken?

Justus

ZOEKT en gij zult vinden ;)

g4-2

Groet Lyckele
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de forumzoekfunctie snapt mijn zoektermen niet en de grote internetwinkels hebben het niet.

Ik weet nu dus wat het is, maar weet iemand ook of ik er een zooitje van maak als ik porienvuller en jachtlak op smeer??
 
Justus,

G4 is een goede duurzame en UV-bestendige poly-urethaan-lak. Tevens dun vloeibaar, dus dun aan te brengen (gewicht!). Maar er zijn meer lakken die hieraan voldoen.

De truuk met de poriënvuller (=spanlak met talkpoeder) heeft maar een reden: gewicht.
Balsa-hout is heel poreus, en kan veel lak, epoxy, ... opnemen. En al die lak/epoxy in het hout draagt niet bij aan de lijm-functie (papier/zijde/glas op hout) en (aangezien het niet meer aan het oppervlak zit) is de buitenkant van de vleugel ook nog niet mooi en goed beschermd.

Spanlak is sowieso al een lak die met veel oplosmiddel is verdund. Daardoor breng je maar weinig gewicht op. Het gros verdampt immers weer. Het kan nog beter. Ik verdun mijn spanlak 100% (!!!) met thinner voordat ik het op balsa aanbreng om ervoor te zorgen dat de epoxy niet meer wordt opgezogen. Werkt perfect!
Talkpoeder toevoegen zorgt ervoor dat het wat meer het karakter krijgt van plamuur. Het vult de grootste poriën beter, daardoor kun je een gladder oppervlak realiseren, bovendien is het goed schuurbaar.

Kortom:
- spanlak (al dan niet met talkpoeder) om ervoor te zorgen dat het balsa minder lak opzuigt.
- elke laksoort is in principe geschikt. Mits goed verdunbaar om dun aan te kunnen brengen, en UV-bestendig als je er lang van wilt genieten. Waterbestendigheid is ook wel handig voor als je wel eens in het vochtige gras landt.

N.B.
Er bestaan andere poly-urethaan-lakken, kijk maar bij je lokale verfhandel. G4 is een hele goede, maar een pur-lak van de "Gamma" voldoet (in mijn ogen) ook als je geen 1000+ euro, 5m schaalkist aan het bouwen bent.

Gr. Dirk.

Tip: Doe eerst eens een proefje met "jouw" lak.
 
Dank je Dirk! Dat is inderdaad de info die ik zocht.
De porienvuller kan ik dus mooi als eerste laag aan brengen en vervolgens met lak aan de gang.
Ik ga straks naar de modelbouwwinkel voor wat ander dingetjes, als zij verder geen pu o.i.d. hebben gaat het pur-lak van de gamma worden.
 
Justus,

Een balsahouten romp die alleen gelakt is zal snel beschadigen. Immers balsahout is zeer zacht. En bij een beschadiging zal de lak barsten en zo kan er toch vocht in het hout komen. Al jaren bekleed ik mijn houten rompen met 30 gr glasdoek en "lijm" dit met de lak. De laatste jaren gebruik ik waterbestendige glanzende parketlak op waterbasis uit de bouwmarkt. Bij lak op waterbasis geen voor behandeling met spanlak of prorienvuller!!! Lak op water basis is iets minder sterk dan G4 of epoxy maar werkt wel zo lekker en geen stank!
 
Klopt. Lak op water basis is zeker ook een mogelijkheid. Wellicht niet voor 30 jaar ....

Enne ... ik ging inderdaad ook voetstoots uit van een versterkingslaag: glas, papier, ....

Dirk.
 
Ik werk normaal gesproken alleen met folie, dat is ook niet de meest beschermende laag.
Als ik die bescherming evenaar vind ik het voldoende.
 
beschermig balsaromp

Een efficiente (licht) en goedkope wijze om je balsaromp te beschermen is bespannen met kraftpapier.
Het betreft wel kraftpapier zonder arcering.
Aanbrengen met venyllijm en plamuren met een mengsel van venyllijm en talk.
Zie discussie bouwverslag bergfalke mu 13 3m.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een efficiente en goedkope wijze om je balsaromp te beschermen is bespannen met kraftpapier.

Leuk dat je dat verteld. Ik had ooit eens gelezen van iemand die zijn kisten en vleugels! met (kraft)papier afwerkt. Hij deed dat met met water verdunde witte houtlijm. Belangrijk was dat je de hele vleugel in één keer deed (boven- en onderkant) en langzaam en hangend laat drogen (zodat hij gelijkmatig droogt. Omdat het papier tijdens het drogen krimpt moet dat overal gelijktijdiig gebeuren om de boel niet krom te laten trekken.

Vorig jaar heb ik op die manier zo'n delta schuimpje gemaakt met krantenpapier. Spanwijdte 1 m, wortel 60 cm, tip 30 cm (of zoiets), met klitteband een kielvlakje in het midden en raggen maar ....
Dat was perfect gelukt.

Dit jaar een kleine Horten uit schuim gesneden en op dezelfde manier bekleed. Toch krom getrokken :mad: !

Mijn idee is nu: met dat papier kun je heel goedkoop een ijzersterke bekleding maken, maar doe dat niet met een lijm/lak op waterbasis. Dat geeft een grote kans op kromtrekken.
In combinatie met glas (en wellicht zijde) is die waterbasis mogelijk geen probleem.

Gr. Dirk.
 
Onderstaande heb ik ooit van (VW4Style) Lyckele gekregen. Mogelijk dat je er wat aan hebt. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd!


Het afwerken van de romp doe ik als volgt:

1: Goed schuren van de romp, eerst redelijke grove korrel en eindigen met lichte korrel
2: Hele romp stofvrij maken met een zacht borsteltje of doek
3: Een papje maken van spanlak en talk poeder, 1/3 talk poeder en 2/3 spanlak en mengen tot een glad papje. (alleen spanlak kan ook hoor)
4: Papje of spanlak op de hele romp aanbrengen en goed laten in trekken
5: Na het drogen met een lichte korrel op schuren (korrel 600)
6: Glas mat op maat knippen (meestal gebruik ik voor de romp 25 grams en voor de onderkant van de neus tot achterlijst 50 grams) Deel van de romp in smeren met G4 en dan glasmat er overheen en laten verzadigen, let wel op dat je de G4 gelijkmatig verdeeld!
+- 24 uur laten uitharden en dan licht op schuren tot je een mooi glad resultaat hebt en dan weer een laagje G4 er overheen. Weer 24 uur laten drogen en weer mooi gladschuren (lichte korrel)
5: Deel van de romp of als je de hele romp hebt gedaan weer af nemen met een borstel of doek zodat het stofvrij is en een mooi glad oppervlak heeft.
6: Ik gebruik dan plamuur en grondverf in-een voor de ondergrond. Voordeel is dan licht oneffenheden worden weggewerkt (is te koop bij elke doe-het-zelf winkel en is van Histor)
7: Na het drogen van de grondverf, licht schuren tot een mooi glad resultaat desnoods een 2e laag er over.
8: Een kleur naar keuze als laatste aanbrengen in 2 a 3 lagen. let er op dat de 1e laag niet alles hoeft te dekken, dat werk je weg met je 2e of eventueel 3e laag.

Al met al niet moeilijk maar duurt even voor je er bent! neem de tijd er voor en schuur tot jij het mooi glad vindt! Oja denk er ook om dat de G4 pas echt uitgehard in na ongeveer 1 week. je kan er wel na 24 uur over schuren maar uitharden duurt wel een week.

Dan heb je een mooi resultaat en een super sterke romp!
 
Hij is af:

100_3895.jpg


En ik heb hem goed (=recht) gebouwd want met alle roeren op nul en het zwaartepunt volgens tekening heb ik hele mooie trimvluchtjes kunnen maken waarbij ik dus helemaal niets heb hoeven trimmen. Heeft maar heel weinig roeruitslag nodig en zweeft heel erg lang door. Windkracht 4 betekent nog steeds een meter of 50 lopen als ik rechtuit bleef vliegen.

Nu dus wachten op NW of een vrij weekend!

Justus
 
Justus,
Gefeliciteerd met je Climaxx!
Ziet er goed uit.
Vlot gebouwd.
Ben jij voetbalfan of heb je het orange gekozen i.v.m zichtbaarheid van het toestel?

Johannes
 
Toen ik hem af had realiseerde ik mij dat die vraag zou gaan komen haha
Het heeft helemaal niets met voetbal te maken, mijn vrouw en dochter hebben de kleur uitgezocht uit het rek van de modelbouwwinkel.
Ik wilde nog het middendeel wit maar daar werd veto over uitgesproken :-)

Zichtbaarheid heeft het dus ook niets mee te maken maar het zal vast niet nadelig zijn.

Justus
 
Prima keuze deze kleur, ziet er fris uit.
Veel vliegplezier met je Climaxx.

Aan mijn Climaxx moet ik nog beginnen met bouwen.
Helaas nu geen tijd vanwege verhuizing.

Johannes
 
Mooi man,

Ik had hetzelfde met de eerste vluchten.
een tikkie trim up was voldoende. (motor versie)

Afgelopen zondag met het slechte weer heb ik de zweef romp in de cover gezet, nu nog stuurstangen aansluiten en wachten op de bestelde ontvanger.

Uitwegen en wachten op het juiste weer.

Veel plezier met de Climaxxxxxxxxx
 
Laatst bewerkt:
Back
Top