Justus,
G4 is een goede duurzame en UV-bestendige poly-urethaan-lak. Tevens dun vloeibaar, dus dun aan te brengen (gewicht!). Maar er zijn meer lakken die hieraan voldoen.
De truuk met de poriënvuller (=spanlak met talkpoeder) heeft maar een reden: gewicht.
Balsa-hout is heel poreus, en kan veel lak, epoxy, ... opnemen. En al die lak/epoxy in het hout draagt niet bij aan de lijm-functie (papier/zijde/glas op hout) en (aangezien het niet meer aan het oppervlak zit) is de buitenkant van de vleugel ook nog niet mooi en goed beschermd.
Spanlak is sowieso al een lak die met veel oplosmiddel is verdund. Daardoor breng je maar weinig gewicht op. Het gros verdampt immers weer. Het kan nog beter. Ik verdun mijn spanlak 100% (!!!) met thinner voordat ik het op balsa aanbreng om ervoor te zorgen dat de epoxy niet meer wordt opgezogen. Werkt perfect!
Talkpoeder toevoegen zorgt ervoor dat het wat meer het karakter krijgt van plamuur. Het vult de grootste poriën beter, daardoor kun je een gladder oppervlak realiseren, bovendien is het goed schuurbaar.
Kortom:
- spanlak (al dan niet met talkpoeder) om ervoor te zorgen dat het balsa minder lak opzuigt.
- elke laksoort is in principe geschikt. Mits goed verdunbaar om dun aan te kunnen brengen, en UV-bestendig als je er lang van wilt genieten. Waterbestendigheid is ook wel handig voor als je wel eens in het vochtige gras landt.
N.B.
Er bestaan andere poly-urethaan-lakken, kijk maar bij je lokale verfhandel. G4 is een hele goede, maar een pur-lak van de "Gamma" voldoet (in mijn ogen) ook als je geen 1000+ euro, 5m schaalkist aan het bouwen bent.
Gr. Dirk.
Tip: Doe eerst eens een proefje met "jouw" lak.