Bouwdraadje: kunststof duurvluchtzwever

kleine tip :

de rovings moeten kaars recht liggen om maximaal plezier ervan te hebben.
een roving die er kronkelig inligt kan zijn werk niet goed doen. EEN oplossing zou kunnen zijn om de rovings apart te maken zodat je je ze kan opspannen...

bedankt voor de tip! zulke tips geven dit draadje meerwaarde.

De rovings op mijn ligger zijn liggen recht en vrij van kronkels. Zojuist de ligger even uit de mal gehad en gewogen. hars/weefselverhouding is 0.5 op 1. Da's niet gek! De hars hard niet zo snel meer uit bij deze temps. Het opbouwen in fasen heeft nog een voordeeltje. Ik kan tussentijds meten of de ligger niet te dik wordt. Dat dreigt'ie wel te worden! Lastig is dat! De rooth ter plaatse van de vleugelverbinding is maar 20mm dik. Ik wil er, schuin, een glasbuis van 14mm in proppen, waar de vleugelpen inkomt. Dan zit er nog, boven en onder, 2mm roving tussen en carbon kous. Reken daar nog een beetje balsa cap bij..... Ik zit elke keer te knoeien op dit punt. (emoticons doen het niet, ik wilde "evil" plaatsen)

Ik kan tussentijds meten of de ligger niet te dik wordt. Dat dreigt'ie wel te worden!

Zo heb ik er dus nog eentje liggen, zoals ik ergens al eens poste. Mijn quality control was duidelijk wat minder doordacht. Gokje hoe dik het hele pakketje uit zou pakken :oops:.

Het valt me telkens op hoe netjes je werkt, petje af.

Er zijn weer wat kleine vorderingen te melden. De schuimkern van het middenpaneel is bijna voorzien van hoofdligger. deze ligger is wel iets forser in V-stelling uitgevallen dan geplant, maar eerlijk gezegt komt dat wel goed uit. De ligger is overigens beresterk!
Een lastig punt vondt ik nog de bevestiging van de vleugelbout. Zowel de constructie van de Supra, als de Genie, komen niet overeen met mijn ligger. Ik kon dus niet zomaar een ander kopieren. Voor mijn ligger heb ik het zo opgelost: de breekbout komt in een aluminium hulsje, die weer in een vuren blokje zit. Dit blokje wordt met epoxylijm tegen de ligger gelijmd. Om het blokje heb ik een stuk of 12 carbonrovings gedaan. En die zitten weer met kevlardraden tegen de ligger aan. Dit alles nat in nat. Dit zit vast :mrgreen:
Middenpaneel%202%7E0.jpg

dat zit dan zo in de schuimkern:
Middenpaneel%201%7E0.jpg

Voordat de schuimdelen aan de ligger worden gelijmd moet je eerst de servokanalen aanbrengen. deze heb ik eenvoudig geschuurd:

Middenpaneel%203.jpg

De ligger van 1350mm lang, weegt, inclusief "boltpoint" 159 gram. De V-stelling van het middendeel komt op 1.8°.

Voor de volledigheid: Er komen onder EN boven 14 HTS rovings 24K, 1610 tex rovings in.
Die aluminium draaideeltjes komen bij EMC-Vega vandaan. Voor anderhalve euro heb je een sjiek boutgat.

Mooi Berrie hoe ga je de ligger nu opvullen?
Zodat hij gelijk met het schuim blijft aan de boven en de onderkant.

Bertus, zojuist heb ik de schuimdelen aan de ligger gelijmd. De ligger past ook maar net in de dikte van vleugel. het gaat echt om 10e van millimeters. Op de ligger komt een balsa lat. Dik genoeg om het vleugelprofiel er weer in te schuren. Het blijft handwerk!

Is dit het antwoord op je vraag?

balsacap%20schuren.jpg

Ja dat zocht ik grote klasse.
Ik wil dat zo ook gaan gebruiken in de vleugel van mijn broer.
Tenminste delen er van.
Ik blijf het op de voet volgen.
Want ik weet hoe mooi hij wordt.
Veel succes weer verder.

Vleugelbevestiging%201.jpg

Vleugelbevestiging%202.jpg

Vleugelbevestiging%203.jpg

Vleugelbevestiging%204.jpg

Vleugelbevestiging%205.jpg

En zo heb ik de bevestiging van de tweede vleugelbout gemaakt. De kern voor het middenpaneel is klaar om te worden voorzien van glas/carbonhuid. De voorbereidingen ben ik nu aan het treffen.

Gisteren kwam het middendeel uit de vacuumzak. Na een ongezonde portie stress gedurende het epoxyen kan ik een geslaagd middendeel vasthouden van circa 528 gram zo uit de zak. Omdat niet alles vanzelf ging toch maar eens een bouwverslagje. Tenslotte leren we het meest van fouten.

De layup is als volgt voor het middendeel.

50 grams toplaag glas onder 45°
93 grams carbon onder 45°
80 grams glasband van 4cm breed bij de wortelribben onder 90°
vleugeloplegging een druppelvorm 160gram carbon onder 45°. Dit onder en bovenop de vleugel (om zo de eerder getoonde "vleugelboutplaatsen" stevig vast te zetten)
abreiss gewebe voor de flapsscharniering onderzijde van de vleugel.

Voordat ik de epoxy aanmaak is alles weer klaar gelegd.
De weefsels (je mist de 40mm brede glasband...)
Baggen%20middenpaneel%201.jpg

En de gespoten mylars
Baggen%20middenpaneel%202.jpg

Even wat over het voorbereiden. Het snijden van glas onder 45° is geen probleem. Zo ook niet het snijden van carbon onder 45°. Helemaal makkelijk word het als je een strook plakband onder 45° op de juiste plaats plakt. Knip je daar doorheen dan blijven de weefsels lekker zitten. De ellende begint pas, als tijdens het epoxien het plakband er nog op zit. Wat gebeurd er dan. Je heb het carbon weefsel, 1.4mtr lang en 23cm breed, vast (met in je achterhoofd het idee dat het 58,- per vierkante meter kost) en het hangt door. Dan nader je het natte kleverige glaslaagje wat je al op de mylar gesopt hebt. Als eerste zal het midden van het doorzakkende weefsel de klevende mylar raken. natuurlijk is dit weefsel nog net niet op de juiste plaats gehouden. Je trekt het terug voor een nieuwe "approach". En met het terugtrekken trek je het weefsel zo dat het niet meer vlak ligt, tenzij je het plakband losknipt, dan kan je lekker verder. Maar het klokje tikt door... Vervolgens kwam ik er achter dat ik nog een glasbandje moest knippen. Niet veel werk natuurlijk, maar goed. Rol opzoeken, afrollen (met vinyl handschoentjes die onder de kleverige epoxy zitten. Andere keus is handschoenen uit, glasknippen, en weer handschoentjes aan doen. Maar wie wel eens met natte handen geprobeert heeft zijn vingers in de toppen van een vinylhandschoentje te proppen weet hoe een geklooi dat is, en het klokje tikt door..)

Ik vond het bij carbon lastiger om te zien of je genoeg epoxy gebruikt dan als bij glas. Glas wordt van wit, glazig als het verzadigt raakt. Carbon glimt eerst, en na een paar minuten is het weer doffig. Dan raak je een beetje onzeker of het carbon gaat plakken aan de kern.

Maar die zorg bleek ongegrond. Er kwam een goed middendeel uit de zak!

Baggen%20middenpaneel%203.jpg

Baggen%20middenpaneel%204.jpg

Helaas bleek de kleur niet zo mooi. Daar ik licht spuit, is het resultaat wat vlekkerig, met het zwarte carbon als ondergrond. Het heeft met functionaliteit van dit paneel natuurlijk geen bal te maken. Op 10 meter hoogte is het al niet meer te zien. Nu overspuiten doe ik niet, want de vleugel is nu snotglad!

En sterk! En torsiebelasting leverde Dennis en mij een verbaasde grijns op!

Ik kan nu dit paneel af gaan werken en de vleugelverbindingen gaan maken. Dan zijn alle "grote" werkzaamheden voorbij.

Dat komt mooi uit. We verwachten ons derde kindje! Dat betekend dat ik de helft van mijn hobbyzolder in mag leveren.(wat ik er graag voor over heb!)

D'r is weer nieuws.

De verbinding van ligger tussen de vleugeldelen is tot stand gekomen. Ik heb de hele vleugel in elkaar gehad en op buiging belast. Het lijkt: :mrgreen:

De torsieverbinding is: :cry:

t'zit namelijk zo, in mijn waan om grammen te sparen heb ik TE LICHT balsa gebruikt als roothrib. Da's gewoon stom geweest. Onder belasting druk je de torsiepennen zo in de rib. Nu kan ik de hele donderse klerebende strak uitfrezen en 4 (in twee delen opgesplitste) roothribben van triplex in de vleugeldelen wriemelen. :onweer: :evil:

Als je het gat waar de torsiepennen in komen nu opboort en er een stukje beuken stok inlijmt, word de optredende
kracht verdeeld over een groter oppervlak. Zal het balsa ook niet meer indrukken. Vast minder werk dan de hele
rootrib vervangen.

De bus waar de pen inzit is al 8mm rond. Daarnaast moet de torsiepen de belasing zo gelijkmatig over de hele rooth verdelen. Dan maak je maximaal gebruik van de hele glas/carbonhuid. Anders belast je de huid te lokaal. Met de zachte rib van nu gaat dat gewoon niet lukken.

Oef! dat is een gevalletje van pech. Grammen sparen doe ik ook altijd teveel. De meeste kisten die ik gemaakt heb wegen uiteindelijk een procentje of 15 meer dan in eerste aanleg, maar gaan dan niet meer kapot. Altijd lastig om te bepalen waar je wat weglaat.

Wat weegt je vleugel nu?

Ik schat ergens tussen de 1100 en 1200 gram uit te komen. Totaal vlieggewicht ergens tussen de 2500 en 2600 gram.

Ik heb nog een besluit teruggedraaid. Had ik eerst Dymond 250BX servo's, nu worden het 4x S3150 digitale servo's in de vleugel. Ik was niet tevreden over de Dymonds tijdens het proefdraaien. Een mailtje met de leverancier hierover en ik kon de servo's omruilen. Ik had al een S3150 op het pendelhoogteroer zitten waar ik tijdens het proefdraaien al zeer tevrede over was.

Het topicdraadjeThermiekDUURvlucht is zo zonder te vliegen al waar gemaakt :wink: Een goede servo is zin geld gewoon waard.

Maar goed, ik doe me best een goede zwever te maken. En als ik me straks elke keer op het veld erger aan servo's, waar ik fout op bezuinigd heb, dat is niet de bedoeling van dit project.

Deze gebruik ik ook ze lopen zuiver en precies. ze schelen veel in prijs, bij de ene of de andere website. mijne kwamen van eheli.

@Pascal , Als je die ramen gebruikt, hebben ze dan nog altijd de zelfde inbouwdiepte?

Back