Bouwdraadje Lippisch P13/ DM1 met lambert

De streep in mijn gras is van een eerdere testrun met de kolibri :mrgreen:
Ik heb nu net de turbine weer gemonteerd in het model en ga een eerste testrun doen met de ingebouwde kolibri, hopelijk fikt hij niet op :rolleyes:
De openingen vanvoor in de vertikale vin zijn voor de aanzuiging, hier komt nog een gaasje voor.
De neuskegel gebruik ik om het grootste part van de elekronica in op te bergen en mijn CG punt op deze manier correct te krijgen.
Als brandstoftank heb ik een pul ontvetterspray gebruikt omdat deze ook een smalle driehoekige vorm heeft. (heb ze wel nog wat moeten bijvormen met een warmeluchtpistool, en heb deze dan in de vertikale vin ingebouwd.
Nu moet ik het geheel nog hier en daar verstevigen, oneffenheden opvullen en gladschuren en een luikje maken in de neuskegel en dan is hij klaar voor de maiden.:D
De canopy moet ik uiteraard ook nog maken, op de foto kan je vaag zien waar deze komt.

Laatst bewerkt:
tot nu toe ben ik wel al tevreden met het resultaat, het begint er op te trekken vind ik :)
Ik probeer het beste er van te maken, kben meestal ook veel te ongeduldig bij het bouwen. Het moet vooruit gaan :)
Kheb gisteren de turbine eens opgestart in het volledig geasambleerde model en de vertikalevin begon effe te fikken. Gelukkig geen echte schade, heb nu wat uitlaatpasta onderaan op de vin gesmeerd en laten uitharden en dan wat opgeschuurd. Bij de tweede testrun had ik geen problemen meer. Ben eens benieuwd hoe het vliegt.

Dat kan zomaar kloppen hoor....... Het is een expirimentele he ;) Toch lijkt het inderdaad erg ver naar voren..... Ik zou hem tussen dat punt en de cockpit voorkant hebben ingeschat.

Nog veel verder naar achteren als ik het even snel grafisch bepaal:
eerst bepalen waar de gemiddelde koorde ligt: blauwe lijn
en dan 25 to 28% van die gemiddelde koorde vanaf de voorkant = rode lijn

GroteFoto-YDDS3TR3.jpg

je zit dan recht onder de cockpit zelfs, ik zou dáár zo'n beetje mee beginnen...

mooi project succes!

Frank

Toch zou ik hem de eerste keer liefst neus lastig dan staart lastig vliegen.... Neuslastig betekend een schuiver over de grond. Staart lastig betekend kapot en wellicht opgebrandt.....

ja bedankt he, ik dacht ook dat het cg ongeveer onder de cockpit zou moeten liggen. Kzal het rap merken bij de testvlucht die ik vandaag wss ga doen ;)

Ja en idd best een beetje teveel neuslastig en goed optrimmen bij de eerste vlucht.

greetz!

Door een hot start schoot de middenvin in de fik, het model was zwaar beschadigd.
Ik heb in de tussentijd het model heropgebouwd.Ziet er nu optisch beter (cleaner) uit ook vind ik, geen gat meer vooraan in de middenvin, en geen bevestigengen meer nodig voor de thrusttube. De positie van de motor is nu helemaal achteraan zodat ik geen thrusttube meer nodig heb en ook geen risico meer loop op een brand :) Wel zal ik wat moeten goochelen om de CG goed te krijgen, maar dat lukt wel. De ruimte is zodanig nauw dat het moeilijk veilig te maken is met een thrusttube. Morgen post ik dan nog enkele foto's voor ik de eerste vlucht maak. als de maiden goed afloopt zal ik daarna een filmpje proberen posten. Ik doe dit liever niet bij de eerste vlucht omdat ik dan zoal genoeg stress heb ;)
Ajja,.. balsa brand echt wel superhard en snel!!!

Laatst bewerkt:
En ja, het heeft gevlogen. :)
Welliswaar maar 15 sec doordat de turbine afloeg, en ik deze niet meer aan de gang kreeg erna. Fuelramp kwam er op het display, denk dat het aan de battery van de ecu lag.
Mijn CG was direct goed, het ligt dus tussen het aangeduide cg punt op de tekening en de cockpit zoals ik al dacht. maar de roeruitslagen waren veel te groot en de besturing was echt overgevoelig.
Ben perfect kunnen landen zonder schade, dus daar ben ik al zeer tevreden over.
nu maar eerst eens foutzoeken waarom de turbine niet meer wilde.
Zou mss ook kunnen dat mijn brandstof aanvoer teveel weerstand geeft en de pomp moeite heeft met doorpompen

reken daar maar op dat het met de pomp te maken heeft.

Feulramp op het scherm en geen kero betekend een zwaarlopende pomp, of aanzuigproblemen ,weerstand.

Leuk vliegtuig trouwens , ja ik heb er geen verstand van hoor , maar ziet er wel leuk uit.

Kun je niet beter eerst de motor op een testbank bouwen en laten lopen ,met alles d,r op en er aan , of had je dat al gedaan?

Bedankt. Ja de motor heeft op een testplatform gelopen, maar de keroleidingen heb ik nadien redelijk veel verlengd en er liggen een paar lussen in, dus ik denk dat daar tamelijk wat weerstand in gekropen is.
Het vliegtuig staat nog ruw en moet nog afgewerkt worden, prioriteit is nu de turbine en de roeruitslagen/trimmen om goed te kunnen vliegen. dan pas ga ik hem mooi maken :)
Ik werd wel gewaar tijdens de korte vlucht dat het echt wel stabile vliegeigenschappen heeft zal wel met de inorme middenvin te maken hebben ;)

Ja. dat denk ik ook wel ,die midden vin zal wel helpen.

Ik hoop dat je snel van de motor problemen afbent , kun je lekker vliegen.

Mvg,

Martin.

Bijzonder leuk "experiment" Respect voor mensen die eens wat anders doen.
Ik zou het geweldig vinden als je hem netjes vliegend krijgt. Jammer dat de motor uitviel, maar je heb al kunnen proeven.
Ik denk ook dat je pompje het probleem is. Slangetjes wat langer zou geen probleem moeten opleveren (vermits geen kniek).

Hou ons op de hoogte ... echt prachtig...en van harte succes.

Ga ik zeker doen! als alles goed op punt staat wel eens een filmpje schieten. Het rare is dat hij de eerste keren probleemloos gedraaid heeft, mss een knik in de leiding van de tank ofzo

greetz!

Weet je wat je kan doen.
Als je de motor start ,even kijken naar de pw op je display.
ik denk dat ie ongeveer bij 150 kero gaat pompen ,en dat de motor op ongeveer 250 tot 270 idle loopt.
Volgas zal tussen de 670 en 770 moeten zitten.
Kijk er maar eens een keer naar , altijd interresant om te weten.

het mooie van deze aflezing ,is dat je kunt zien of je aanzuigfilter dichter gaat zitten ,of je pomp zwaarder gaat lopen.
De pw schiet dan namelijk omhoog.

Mvg,

Martin.

Ok,bedankt dat is interresant! Martin dat ga ik zeker doen.
Ik had ook al eens geprobeerd om de fuel start ramp een beetje hoger te zetten maar dat hielp niet.

nee nee ,dat moet je nooit doen , dan krijg je die hotstarts.
Die lambertjes zijn namelijk heel gevoelig voor de hoeveelheid brandstof bij de start.
Eigenlijk kan het startmotortje de turbine net niet snel genoeg rond krijgen, bij een beetje te veel branstof
Dan krijg je vlammen.

Gaspar heeft namelijk de ecu ook wat aangepast zodat het allemaal wat sneller regelt.

Je zal wel ergens een weerstand hebben ,dat los je wel op.

Mvg,

Martin.

Back