Bouwdraadje Lippisch P13/ DM1 met lambert

Ja de mechanic van die koppeling is zodanig klein, kheb er eigelijk niet zo goed naar gekeken alleen maar eens aan gevoeld. Kan er geen fotos meer van pakken want de motor en toebehoren zitten al in de doos klaar om te versturen. Kzal het wel zien als ik hem weer heb.

Ach interressant lip. P12 Deltas interreseren mij altijd, en dan vooral met turbines op :)
en dan te bedenken dat ik met zweefvliegtuigjes begonnen ben, en mijn eerste rc vliegtuigje een 2 kanaals speelgoedje was. Heb trouwens nog nooit in een club gevlogen.

Ik ken je verder niet en wil ook je vliegkunsten niet in twijfel trekken maar ik zou toch bij een vliegvereniging gaan vliegen met je turbine!
Dit vooral voor de veiligheid en zeker ook ivm verzekering!

Gr, Henk

Ochja waar ik woon kan ik weinig schade berokkenen, (staan bijna geen huizen in de buurt) en ja ik doe da al 6 jaar thuis en nog nooit problemen gehad. Tis da, gewoon verstandig bezig zijn.

Kheb hem gisteren voormiddag verstuurd dus morgen ofzo zal ie daar wel aankomen.
Kben ook echt eens benieuwd wat het probleem was. Kben nu geen echte turbine expert maar kheb er de laatste tijd toch veel over bijgeleerd en raakte er toch echt niet uit om het probleem te vinden. : turbine loopt goed, slaat dan ineens af tijdens de vlucht. en wil niet meer op idle toerental komen. Hoogstens op 45/50 duizend.
met vlammen aan de uitlaat en veel hitte. Display meld: FUELRAMP
Dus heb geprobeerd met externe fueltank, externe brandstofslang naar de motor om dit al uit te sluiten.
lipobattery bij elke poging goed opgeladen,Kheb ook met andere lippo geprobeerd .
Dan die settings van de Fuel start ramp naar beneden omdat het leek dat de motor te veel brandstof kreeg, en ik hotstarts had.Dat hielp ook niet.
Dan merkte ik op dat de startmotor heel snel superheet werd en en de draden van de ecu naar de starter ook.
Dus zou ik ook aannemen dat de koppeling mss blijft haperen en de motor als dynamo werkt. Kheb ook eens geprobeerd om de startmotor met koppeling ietsje verder van de turbineas te zetten om beter te lossen, dat hielp ook niet.
Dan heb ik ook eens geprobeerd met gas rechtstreeks op de motor zonder gasklep, allemaal geen resultaat.

kwil het dus ook zeker weten wat het probleem was! Vannaf dat ik meer weet zal ik het hier posten.
Greetz Hans.

Laatst bewerkt:
Kheb hem gisteren voormiddag verstuurd dus morgen ofzo zal ie daar wel aankomen.
Kben ook echt eens benieuwd wat het probleem was. Kben nu geen echte turbine expert maar kheb er de laatste tijd toch veel over bijgeleerd en raakte er toch echt niet uit om het probleem te vinden. : turbine loopt goed, slaat dan ineens af tijdens de vlucht. en wil niet meer op idle toerental komen. Hoogstens op 45/50 duizend.
Dus heb geprobeerd met externe fueltank, externe brandstofslang naar de motor om dit al uit te sluiten.
lipobattery bij elke poging goed opgeladen,Kheb ook met andere lippo geprobeerd .
Dan die settings van de Fuel start ramp naar beneden omdat het leek dat de motor te veel brandstof kreeg, en ik hotstarts had.Dat hielp ook niet.
Dan merkte ik op dat de startmotor heel snel superheet werd en en de draden van de ecu naar de starter ook.
Dus zou ik ook aannemen dat de koppeling mss blijft haperen en de motor als dynamo werkt. Kheb ook eens geprobeerd om de startmotor met koppeling ietsje verder van de turbineas te zetten om beter te lossen, dat hielp ook niet.
Dan heb ik ook eens geprobeerd met gas rechtstreeks op de motor zonder gasklep, allemaal geen resultaat.

kwil het dus ook zeker weten wat het probleem was! Vannaf dat ik meer weet zal ik het hier posten.
Greetz Hans.

fuelramp betekend niet meer dan de motor in startmode is..
ik vermoed dat je door het "doe het zelven" je de Startmotor niet meer in een lijn hebt.
ik weet dat de lambertjes heel secuur uitgelijnd moeten worden.
en ik vermoed dat je deze nu zelf er scheef opgezet hebt..
dat hij superheet isgeworden zal er wel aan liggen dat je zeker hebt geprobeerd om konstant te starten en ja dan word alles wel heet..

Als je zulke problemen hebt kan je ook het beste een compressor standby hebben zodat je de motor kan helpen en nakoelen met lucht. Mocht je startmotor het begeven (niet ondenkbaar indien er iets mis gaat) dan kan je toch je motor koelen edg. Ook bij het starten kan dit goed helpen en verlicht je de belasting op de startmotor.

na 2 keer starten en dan al zo heet, kdenk niet dat dat normaal is. Kvind het dan ook zo raar dat hij de ene moment probleemloos start en dan ineens niet meer. Kheb ook gedacht aan de compressor maar kzou eerst het water eens moeten aflaten want er komt soms vocht uit. Kheb er nochtans ook opgelet dat de startmotor mooi recht op de as stond (wel op het zicht) .Maarja we zien wel. Tis te hopen dat ik hem rap weer heb, kwil er rap weer mee aan de slag. Is wel een leuk motortje maar het geluid is veel minder dan van de grote turbines, alleen als je overvliegt hoor je echt het turbinegeluid.

Laatst bewerkt:

Greetz Hans.

Ok Hans ik hoor het wel.

Mvg,

Martin.

Na enkele keren mailen naar Lambert heeft hij mij eindelijk laten weten dat ik mijn turbine vandeweek weer heb, wel heeft hij nog niet willen zeggen wat het probleem was.
Dus kzal nog wat zaagmails moeten sturen om dit te weten te komen :)

Volgens Lambert ging ik hem vorige week al terug hebben, nog niets gezien.
Dus ga ik hem maar weer eens lastigvallen :)
Vannaf dat ik hem weer binnen heb laat ik het horen en ga ik er weer mee door.

Kben echt wel eens benieuwd wat de reden was, al heb ik zo een gevoel dat die Lambert niet graag veel informatie vrijgeeft en evengoed kan zeggen dat het de software van de ecu was.
We zullen wel zien, tot dan!

ps: mss was lisand zijn miniturbine wel een betere optie. LOL

Laatst bewerkt:
Hello Hans,

Engine is ok now, the fuel ring was blocked, 3 needles were blocked. now runs perfect
tomorrow o send to you

martin lambert

eindelijk!
zal dus wss door onzuiverheden in mijn kerosine geweest zijn, ga ik nu extra goed op letten.

zijn er mensen die tips hebben om mijn kero te zuiveren?
Ik dacht dat er in de handleiding van de kolibrie stond van deze eerst door een koffiefilter te gieten.
Het type filter dat tussen mijn brandstofleiding moet is met een papieren filter element, weet iemand waar deze te koop zijn?
Momenteel zit er zo een filter tussen maar ik zou er graag een nieuwe tussen steken na dit incident.

Laatst bewerkt:
Hallo Hans.
Nee dat hoeft niet door jou te komen hoor.

Het kan makkelijk zijn dat Martin slordig geweest is met solderen.
En als je ze dan test is alles oke, maar als ie een poosje gedraaid heeft kan er in 1 keer een naald of in jou geval 3 naalden dicht zitten.
Ik zelf doe de ring dan altijd uitkoken in de biotex ,en dan is alles weer open.

Gewoon een koffie filter pakken en de kero er doorheen gieten ,werkt perfect.

Prachtig voor je Hans .

Mvg,

Martin.

Ja ik had ook al een vaag vermoeden dat het verstopte naalden konden zijn. Ben blij dat het dat maar is, weer wat bijgeleerd.
Kga dus de kerosine die ik nu nog staan heb eens extra filteren en kijken of ik de filter die momenteel tussen de brandstofleiding zit kan uitspoelen.

Kan idd ook moeilijk geloven dat het aan mijn kerosine ligt, deze is al zeer zuiver van kwaliteit, in mijn brandstoftank zit een clunk met filter en tussen de leiding ook nog eens.

Greetz!

Ja ,dat bedoel ik ,maar allemachtig wat heeft dat lang geduurd zeg voor 3 naaldjes.

Had ik het maar geweten , had ik het wel even gechecked voor je .
Maar ja dan zit je natuurlijk weer met dat garantie gedoe.

Maar goed ,mocht er nog ens wat mee gebeuren ,en de garantie is voorbij , je kan altijd bij me aankloppen.

Ik denk dat ik in die tijd toch wel een eigenbouw lambertje draaiend heb.

Groetjes, en vlieg ze.

Martin.

Ok bedankt ik zal het onthouden ;) Ik schik nog lang te vliegen met de lambert dus de kans is er wel dat ik nog eens hulp nodig heb.
Theeft idd wel een tijdje geduurd, hij had mij ze al 2 weken geleden beloofd, en ik maar wachten. Dus heb ik nog maar eens gemaild.
Misschien dat hij het druk heeft.
Ik hoop wel dat die hotstarts niet te veel kwaad gedaan hebben. Martin zal wel heel de turbine nagekeken hebben hoop ik. Kzal wel zien.
Als je aan een eigenbouw lambert begint en je hebt informatie nodig ivb met mijn turbine moet je het maar vragen hé.

Mvg Hans

Laatst bewerkt:
ok, motor binnengekregen. Weer gemonteerd, tanks en leidingen gespoeld. Filter gespoeld en kerosine extra gezuiverd. De motor loopt weer perfect nu. Hopelijk is het snel goed weer en niet te veel wind zodat ik kan beginnen testvliegen want de vorige vlucht stelde niet veel voor. :) Daarna ga ik hem afwerken.

Back