bouwdraadje OFAII

• Topicstarter Topicstarter longjohn007
  • Startdatum Startdatum
L

longjohn007

Guest
Nou, daar gaat ie dan. Mijn eerste stapjes op dit forum, veel gelezen vooral in deze afdeling en nu maar eens een draadje gestart......
Na jaren niets gedaan te hebben met modelbouw ben ik via een paar kleine werpertjes voor de kinderen weer geinteresseerd geraakt in het bouwen/vliegen.
Via http://www.f3k.nl de tekeningen van OFA I en OFA II gekregen en ik ga proberen met de kennis opgedaan via dit forum de OFA II min of meer volgens de tekening te bouwen.
Vandaag was echt een dag van beslissingen : wat hoe en waarom zou ik , kortom een gevoel dat velen van jullie kennen. er moet iets gaan ontstaan maar alle begin is moeilijk, vooral de keuzes die door het beginnen worden gemaakt. Als jullie mij niet meer volgen :roll:
ROEP DAT DAN NU !!!! :!:

Vanavond zal ik de eerste foto's plaatsen van stabilo en kielvlak.

Dat was dus per ongeluk tweemaal ?!?!? :oops:

en beter de tumbnails gebruiken van de shack !!!

sorry......

drenth zei:
het zijn ook wel hele grote foto's dat kijkt nogal lastig

groeten Jeroen
Ja jeroen, indien een moderator die twee berichten eruit kan gooien dan zal ik het bericht terugplaatsen met tumbnail ipv de hele foto.
Zou de moderator dat willen doen ?

bijv. dank.

Longjohn007

Je ziet bij je eigen berichten een knopje "wijzig", dan kun je zelf je berichten aanpassen (met kleinere afbeeldingen).
Hou ons op de hoogte!

je kan teminste wel zien dat het er goed uitziet :)
pas op hoor het is een heeeeeel verslavende hobby :lol:

voor je het weet sta je de hele dag te smijten :wink:

trouwens welkom bij de club hlg/dlg :thumbsup:

groeten arnold

Zaterdag even de hoogtemeter in de Ofa gezet. Werphoogte 37 meter!! Niet gek voor een 98 gram kistje
Martijn heeft vandaag noodgedwongen even met de Ofa gevlogen. Nou, er wordt weleens gezegd het was een stipje zo hoog maar dat was inderdaad het geval. Jammer dat op dat moment er geen meter inzat, maar de geschatte hoogte zal iets van 170 meter zijn geweest. Dan is 90cm span echt bijna niet meer te zien.

Theo,

voor de vleugelkoorde moet ik dan een wat zwaardere plank voor een wat lichtere plakken i.v.m. de sterkte van het zwaardere balsa ?

Johnny

voor de vleugelkoorde moet ik dan een wat zwaardere plank voor een wat lichtere plakken i.v.m. de sterkte van het zwaardere balsa ?
Dat heb ik wel gedaan (zwaar voor, licht achter). Daardoor is de achterlijst wel erg zwak geworden. Die heb ik al een keertje beschadigd. Ik ga hem nu versterken met een laagje epoxy.

Misschien is andersom dan beter (licht voor, zwaar achter).

Leon

Vanavond de lichtste planken aan elkaar verlijmd en de vleugels alvast grofweg uitgesneden. Wegen samen 79 gram en daar moet dan dus nog het profiel uitgeschaafd-schuurd worden.
Lijkt me mooi gewicht om zo te laten, niets met gaten of bespanning, alleen wat spanlak dun erop en mooi laten zien dat het vol balsa is ....

img0247cf4.jpg

de profielen uitgeprint en nu even uitzagen uit een stukje 3 mm triplex (altijd handig zo'n figuurzaag machine)

snel verder ....

John,

Hoe ga je je vleugels precies opbouwen? Het lijkt er op dat je één stuk per vleugelhelft gebruikt? Welk profiel gebruik je dan voor tip en wortel?
Wat zijn de andere maten van je OFA? Of volg je precies de tekening?

Altijd weer leuk, zo'n collega-bouwdraadje :wink:

Leon

Leon,

In principe ga ik de tekening volgen van de OFA II
dus dat is dan AG03 met een koorde van 15,5 cm naar AG11 aan de tip over 9 cm.

Over een lengte van 45 cm per vleugelhelft.

Ik wil naast deze er nog een bouwen, maar wil de maten en profiel nog af laten hangen van het gedrag dat deze laat zien.

Ben ik weer, deze week erg druk geweest met andere dingen.
Vandaag de vleugels in profiel geschaafd / geschuurd van AG03 naar AG11.
Hier een indruk van het resultaat :

img0001et1.jpg

Vleugels aan elkaar gezet en verstevingingen voor werpstift aangebracht zal er vanavond even een foto van plaatsen. Nu het rompje en dan kunnen we bijna gaan vliegen......

Vanavond de vleugel twee keer dun in de spanlak gezet en de werpstift aangebracht.
Tevens het rompje alvast uitgesneden en de verstevigingen uit triplex gezaagd.

De vleugel heeft een koorde van 155 mm in AG03 als ik deze op de boom lijm moet ik dan nog rekening houden met een instelhoek ?
op de tekening in profili loopt er een stippellijn over het profiel , is dat de instelhoek tov de boom ?

Als je straks de romp klaar hebt en je gaat de vleugel op de romp lijmen dan de volgende stappen volgen.

Vlak de vleugel aan de onderkant iets af zodat er een ongeveer 3mm breed vlak ontstaat. Zorg dat deze van voor tot achter even breed is.
Als je nu de vleugel op de pook legt zie je dat hij aan de voorkat een paar cm over de romp valt. Daar waar hij op de romp valt schuur je wat uit de vleugel net zo lang dat hij bij het plaatsen weer mooi vlak op de pook ligt. De instelhoek is nu precies goed.
Lijm nu de vleugel over de gehele lengte vast met voldoende 2 componenten lijm. Na uitharding even met draad en naald de paar slagen om de versteviging en de pook en klaar.

Back