bouwdraadje OFAII

• Topicstarter Topicstarter longjohn007
  • Startdatum Startdatum
Oke, dank je.
Bij het richting en hoogte roer is mijn vraag hoeveel uitslag heb je ongeveer nodig ?
moet ik denken aan 30 graden max ?

bvd,

Johnny

Waarom heeft je vleugel zo'n grote V-stelling? Mijn OFA die ik had (tot ik hem te hard gooide en de boel in stukje s naar beneden kwam) had een graad of 5 in totaal en die vloog hardstikke goed. Wat is nu het precieze voordeel van zoveel V-stelling dan alleen stabiliteit. Want die van mij was ook hardstikke stabiel.

Groeten Maarten.

Ben wat ziek geweest de laatste tijd, inmiddels wel het rompje gemaakt en kielvlak gemonteerd......

img0007uh2.jpg

img0009pu2.jpg

img0010ho6.jpg

En sh@#t ja hoor kielvlak aansturing aan de verkeerde kant..........

losmaken dus en toch maar in de pook inlijmen.

Heb ik weer wat te doen !

Ziet er netjes uit!
Maar eh, heb je de nerfrichting in het kielvlak niet horizontaal?
Dan knakt ie bij je eerste dlg-worp..
Zou jammer zijn.
In het kielvlak mag de nerfrichting vertikaal zijn om de krachten te kunnen weerstaan.
Ben benieuwd hoe het diagonale deel in je scharnier gemaakt is en hoe het werkt!

Succes ermee.

Kielvlak is opgebouwd van twee stuks 1 mm balsa, kruislings verlijmd, dus dat zit wel goed.
Stabilo zit er ook al op, ga zometeen het kielvlak erafsnijden en opnieuw aanbrengen in de pook.

Heb voor de vleugels gekozen om toch een heel smal zadeltje te maken en dan het geheel in de twee componenten lijm te zetten.

Ondertussen mijn ontvangertje opgestuurd naar multiplex omdat ik bij testen totaal geen reactie kreeg op de servo's.
Heb de indruk dat ik per ongeluk een defecte uitgeleverd heb gekregen bij de winkel :cry:
Bellen met deze zaak leverde een opmerking op in de trant van : dan heb je zeker de boel kortgesloten ....

Afijn, afwachten hoe multiplex hiermee omgaat, heb de bon en uitleg meegestuurd.

Johnny

Richtingroer omgedraaid qua veerrichting en losgesneden, nu in de pook aangebracht.
Zo ziet de staart er nu uit (op z'n kop)

img0011zb4.jpg

en het richtingsroer : (een beetje vaag)

img0015dh8.jpg

Nu de boel zekeren met wat ijzergaren en wat CA en dan de vleugel erop !!!

Johnny

Zo, eerste schade hebben we dan ook al, zoals theo al zei : een glasmatje om de achterkant van de romp ter hoogte van de vleugel kan geen kwaad !!!
even zonder natuurlijk vanavond even een handstartje gemaakt met het hele spul erin en wat vervanging voor de ontvanger.
Alles netjes recht vastgemaakt en even kijken of het wel wil vliegen, een metertje of vier-vijf ja en toen kwam de romp iets eerder dan de rest op de grond......krak.....

Morgen de romp maar even opnieuw eronder maken, kan gerust iets steviger want ik had toch wel een aantal gram nodig om het zwaartepunt een beetje rond de 7 centimeter van de voorkant van de vleugel (volgens tekening 71 mm) te krijgen.

Zal er morgen ook even weer een paar foto's bij opzetten.
De volgende proefvlucht gaat dus echt niet meer zonder werkende ontvanger zodat ik in ieder geval die krak kan voorkomen door een beetje up te geven.

eerst maar even lekker slapen en morgen repareren en kijken of de post iets voor me heeft uit duitsland.

Alweer niks bij de post...... :nooo:
Ondertussen kan ik het niet opbrengen de rampfoto's te plaatsen.
Ben een nieuw rompje aan het fabriceren dat net iets groter en steviger wordt zodat ik wat meer mogelijkheden heb om het zwaartepunt goed te krijgen en er hopelijk geen gewicht bij hoef te plakken. Wel wil ik de mogelijkheid maken eenvoudig gewicht onder het zwaartepunt aan te brengen voor het geval er wat meer wind staat.....

Vanmiddag hoop ik de eerste resultaten van deze nieuwe ontwikkeling te laten zien dmv foto's.

Johnny

Rompje mislukt, ga nieuwe bouwen vanavond.
Vier 1/3 AAA celletjes tot pack vastgesoldeerd en getest met nieuwe ontvanger en nieuwe kleinere servo's (uit oostenrijk). Lijkt allemaal goed te werken en testen zal morgen of dit weekend moeten kunnen ook gezien het weer......

Check check dubbel check , het bleek allemaal niet genoeg, het ergste is nog wel dat ik er vanuit ging dat de multimeter + waardes zou afgeven indien je van + naar min meet.......

Helaas het blijkt net andersom, dure leerschool !

Misschien doe ik iets verkeerd maar ik had het zelfs nog nagevraagd bij een afgestudeerd elektroniker.

Afijn dit weekend met Theo de OFA II eindelijk netjes invliegen hoop ik.

Johnny

Zaterdag bij Theo geweest, na nogal een lange onderbreking onderweg vanwege een losgraakte turbo-slang van mijn bijna nieuwe Mitsubishi grandis, tips gekregen en goed draad voor de aansturing (zonder rek).
Nog even gevlogen met de OFA van Theo en helaas de neus eraf na een harde impact op de weg.
Net gehoord van Theo dat ie al weer bijna vliegklaar is.

Zoektocht van mijn twee dochters in de mais naar de verdwenen OFA van Theo was helaas zonder resultaat.
Daarna heeft Theo nog even laten zien hoe het wel moet met zijn full size DLG.

Hierbij nogmaals bedankt Theo !

Johnny

Vandaag de nieuwe lijnen voor de aansturing aangebracht, de servo's erin en een nieuwe lipo.
De voorkant van het profiel van de vleugel iets scherper gemaakt (tip van Theo).
Het werpstiftje korter en iets dunner gemaakt, kortom nogal wat werk gehad en zo ziet het er nu uit :

ofaiitc6.jpg

Staart- gedeelte :

staartkp1.jpg

en het uigtebalanceerde geheel :

balancetk5.jpg

Het was vanavond mooi geheel windstil en dus rustig wat handstartjes gemaakt op een veldje hier in het dorp.
En ja als dan blijkt dat het best wel gaat, dan moet je toch echt even een klein beetje slingeren vanuit de heup.
Metertje of 10-15 en best wel aardig, termiek zit er niet maar het ging er alleen om om even een beetje gevoel te krijgen met de gooi en de besturing.

Morgenvroeg even naar een weiland van mijn zwager om met wat meer ruimte om me heen een beetje hoger en harder te gooien.......

Ik mailde het al naar Theo : O jee , ik ben toch niet verslaafd ????

Herkende ook meteen wat ik net zag van Loet : nog 1 keer gooien en dan ga ik naar huis, 10 worpen later besluit ik dan echt te gaan.

We blijven toch een beetje kinderen !

Heeeeeerlijk gevoel !! :lol: :lol: :lol: :yes:

Vanmorgen ging het prima, kon lekker hoog gooien in dat land. lang vliegen zit er nog niet in maar we blijven oefenen.......

Vanavond toen de meisjes vroegen of ik nog even wou laten zien dat het daadwerkelijk in de lucht bleef was het die ene boom die net niet dat stapje opzij zette toen de OFA er aan kwam.

Zal je altijd zien : staat er 1 boom vlieg je er recht tegenop.

Geluk hierbij is dat alleen de romp uit elkaar ligt en die is morgen weer gemaakt !!!

Vervolgens is er deze week weinig tijd geweest om aan de ofa te werken, het is nl. feest in het dorp en daarvoor moest er een thema voor de tuinverlichting worden uitgewerkt:

:offtopic:

van Harmonie tot sluitstuk van de allegorische optocht (koninginnedag) alles uit 5 mm triplex gezaagd en met de kinderen samen geverfd :

img0032jd2.jpg

img0034ro2.jpg

img0035bx0.jpg

img0037hv7.jpg

img0038jz4.jpg

img0039ct3.jpg

Op de laatste foto een replica van een eigen optreden in de allegorische koninginnedag optocht : twee man met een touw van plusminus 15 meter en een bordje in het midden met daarop de tekst " wij maken de optocht langer "

:ontopic:

zometeen even een nieuw rompje in elkaar plakken en misschien al een begin maken met de nieuwe smallere vleugel !

Johnny

Ben maar eens bezig gegaan met een OFA met een smallere vleugel.
Daar ik nogal wat chuck's heb gemaakt voor de kids ook al eens geëxperimenteerd met andere vleugelstelling.
Koorde is 12,5 cm met profiel AG 03 en alleen het allerlaatste stukje naar de tip ( 8,8 cm) gaat naar AG 11.
Middenstuk maak ik vlak : 30 cm
Zijstukken van 20 cm eraan vast met eind op latje (ong 5 cm)
vervolgens tips 15 cm eraan vast met eind op hetzelfde latje (ong. 5 cm)

Zie de foto's :

vleugelopbouw
vleugelopbouwqg6.jpg

profiel
profielvy1.jpg

vleugelvorm
vleugelvormtl2.jpg

pookbevestiging
rompbevestigingos7.jpg

rompje en staartstukken
img0050oh8.jpg

Gisteren het geheel in elkaar geplakt en ook de vleugelverbinding en achterstuk romp in de epoxy gezet.
Stabilo en staartvlak gesneden en singel pull mechanisme aangebracht, beide moeten nog wel gezekerd worden met ijzergaren / CA.

Zometeen de gaatjes boren voor de aansturing en dan de rest aansluiten en de elektronica erin.

Hopelijk waait het vanavond wat minder, kan ik het ontwerp meteen even testen !!!

Zou toch best leuk zijn een OFA in twee dagen vliegklaar ?

Johnny

Hij is dus nu af en ligt te wachten op beter weer....

morgen even een foto plaatsen.

Ik krijg het zwaartepunt of 'evenwicht' niet echt lekker.

Moet het vliegtuig precies recht hangen als ik hem op 71mm vanaf de voorlijst ondersteun?

Bij het minste of geringste geschuif met de elektronica kiepert ie voor of achterover.

mvg
Jeroen

Back