bouwdraadje OFAII

• Topicstarter Topicstarter longjohn007
  • Startdatum Startdatum
8) :lol: Zo weer terug uit het warme Toscane.

Ik herken dit probleem : de eerste versie had het niet, de tweede wel en deze gaat ook erg snel op de kop bij een worp.
Iemand een idee ?

Johnny

Instelhoek checken en/of zwaartepunt naar achteren.
Op al mijn Ofa's had ik preset van ongever een halve millimeter tijdens de eerste fase van de start.

@Theo instelhoek is oke, dus eea maar naar achteren gooien en dan kijken of het beter gaat.

Moet straks nog naar kantoor, maar het is zulk mooi vliegweer nu !!!

Johnny

@Jeroen : het toestel moet een klein beetje voorover hangen indien je het zwaartepunt ondersteunt.

Ik heb geprobeert het gewicht wat naar achteren te schuiven maar blijf problemen houden rond het zwaartepunt.

Ietsje voorover blijft ie mooi hangen, in evenwicht, maar als je het geheel even achterovertrekt (aan de staart) dan kiept ie net zo makkelijk achterover.........

Dat doorslaan kan dat iets met de vleugelvorm te maken hebben ?

Of zou de pook eigenlijk langer moeten zijn om beter het evenwicht te behouden ?

Wie o wie kan het mij (en Jeroen) uitleggen of suggesties doen ?

Heb vanmiddag nog even getest, met wat presets krijg ik die looping er bijna uit maar dan verkies ik toch de gehele draai omdat je dan gewoon door kan vliegen, verder vliegt het wel.
Al is het een beetje op en neer, ook hier merk je dat er een klein evenwicht is en dat ie bij het minste of geringste of omhoog of omlaag gaat (ik word gek van het corrigeren)

groet,

Johnny

Een tip die ik van Arno kreeg:
Tijdens het vliegen eens (van redelijke hoogte) onder 45 graden aanduiken.
Als het model hier geleidelijk uit corrigeert door de neus omhoog te duwen dan is het instelhoek verschil tussen stabilo en vleugel ok.
Als het met deze instellingen tijdens een kalme avond ook netjes zweeft zonder correcties dan ligt het zwaartepunt ook prima.

Afgelopen weekend merkte ik dat bij hardere lanceringen (dank aan Jurgen) het instelhoekverschil erg belangrijk is.
(ik vlieg een mini zonder presets)
Verschil tussen scherp omhoog of het drukken van de neus is klein.

Mij bevalt de benadering van het kiezen van een instelhoekverschil en dan met het zwaartepunt schuiven tot het netjes zweeft prima.

@ Crins, Instelhoekverschil als uitgangspunt ?

Hoe moet ik dat zien, dat het staartvlak een ietsje voorover wordt bevestigt op de pook ?
Of de vleugel een ietsje voor-over ?

Ik probeer morgen of ik met schuiven eruitkom, anders ben ik genoodzaakt thuis de prioriteiten zondag over een week te verleggen naar die dlg-meeting.

Johnny

Bij een F1B model (vlieg ik zelf) wordt het wel gedaan, eerst een instelhoekverschil van 4 graden tussen vleugel en stabilo.
Vaak zit de vleugel onder 0.5-1 graad op de moterbuis en zet je het stabilo dus 3-3.5 graden negatief.
Daarna het zwaartepunt zo leggen dat ie netjes zweeft. (of je vleugel op de juisteplaats monteren als je kist nog niet in elkaar zat.

Maar bij een mini is dit verschil een stuk kleiner.
(Bij mijn kistje nog niet gemeten)
Een verschil van één graad lijkt me wel wat.

Daarna dus schuiven met je accus's enzo.

Succes!

Mannen, het is net of dat jullie er verstand van hebben !!!

Bedankt voor de tips ; net even gevlogen vanuit de hand : perfect rechtuit in glijvlucht door alleen de lipo een stukje verder naar achteren te schuiven.
Wel moet ik bij de DLG lancering als preset een beetje down geven om het draaien tegen te gaan.
Hij draait wel op z'n kop maar ook terug ! kortom het werkt, stel me voor dat dit hetzelfde werkt als een klein instelhoek verschil.
bedankt heren.

Vanavond weer eventjes in het weiland staan gooien met de eerste OFA .......
Vloog mooi alleen moeten de vliegkunsten van de bestuurder nog wel wat beter, ik hoefde niet eens te timen, echter wel twee keer mijn mini kunnen vangen en dat is voor mezelf al een overwinning.
Morgen verder met mijn geheime (eigenwijze) projectje ; later meer.

Johnny

Hier weer eens een update van mijn belevenissen in DLG - land.
Vorige week in Garderen voornamelijk staan kijken naar de pro's.......
De mini die ik bij me had is gewoon niet de beste, heb er gisteren in een weiland vlak bij huis ook nog een tijdje mee staan gooien maar die vleugel met dubbele knik gaat eraf en er komt er gewoon een op met een enkele V-stelling.......
Maar wat een heerlijk weer was het gisteren !
Vanavond ga ik er een nieuwe vleugel opzetten en dan hopen dat het deze week nog een beetje rustig weer blijft zodat ik het eea ook kan testen .....
En als ik het echt niet meer weet vraag ik Loet wel de mini een keertje voorzichtig te DLG ' en.
DIT IS EEN GRAPJE LOET !!!!

Op aanraden van de pro's in Garderen heb ik het kielvlak van m'n OFA II naar 133% vergroot, en er een vleugelprofiel in geschuurd (bolle kant aan de kant van de werpstift, andere kant plat). Dit zou ervoor zorgen dat het gooien een stuk gemakkelijker zou zijn (minder neiging om om z'n as draaien etc).

Gisteren heb ik dit uitgetest en inderdaad gaat het gooien me nu veel beter af...

Jaap

Ik vlieg nu met de originele maten en moet zeggen dat ie het vanmiddag wel weer lekker deed..
Beetje wind, net geen regen en dochter die nu ook al een klein beetje verslingerd begint te raken.
Dus voor de winterpostal moet het deze setup worden en heb ik in ieder geval een vaste tijdwaarnemer......

Hi Longjohn,

Bij MVJV in Doornspijk vliegen wij inmiddels met 3 OFA's, ik heb er zelf ook een.
Ook bij mij is de neiging aanwezig om de OFA om de langsas te draaien zodat deze op "de kop" hangt.
Gelukkig is het veld nu zacht zodat de neus van de romp in het veld kan prikken.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar je toestel en vliegkunst. Kunnen wij meteen wat ervaringen uitwisselen. Kunnen wij misschien wat op ons vliegveld afspreken?
zie http:\\www.mvjv.nl

gr.

Gerhard

@Gerhard,

Ja da's prima, stuur me maar een PB als jullie daar gaan vliegen, kijk ik of ik langs kan komen.
Deze week heb ik vanaf woensdag een paar dagen vrij, dus kan ik ook wat eerder in de middag....

Model is wel aardig geworden, mijn vliegkunsten worden met de week beter......

Back