Bouwen van een CNC-frees

Dat duurt wel effe voor dat al die Amperre's die BERG van jou zijn opgeklommen :yes:

Ja idd..... heb redelijk last van electriciteits schommelingen .... dat wat je ook wel ziet in een film als er iemand wordt geëlektrocuteerd :schrik::black:

@ Krissiecrash & Cheeta: wederom dank voor jullie antwoord.

Idd Cheeta , de VDF van 1500 watt komt er nog bij,d stofzuiger is 2000 watt en ook nog de vacuümtafel, ik heb wat motoren voorbij zien komen tussen de 500 en 1000 watt.

Indeling ga ik doen zoals je voorstel.

( Oh ja , bij mij in de zekering kast zitten nog "oude" 10A automatische zekeringen, vandaar dat ik de 3 fases (klassieke nulling) wil gebruiken.. In de toekomst wordt het wel vernieuwd naar huidige standaard, maar momenteel moet ik het daarmee doen)

groeten,
Cor

De spindle is idd een niet onbelangrijk onderdeel van je machine.:thumbsup:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat het op zich geen kwaad kan om de automaten in je circuit op te nemen maar bedenk dat ze alleen als schakelaar dienen.Zeker nu duidelijk wordt dat je 10 A stotzen hebt.
Deze zullen namelijk altijd eerder afschakelen.

Ik heb de automatische zekeringen erin gelaten (2 stuks) , baad het niet schaad het niet ...
Eindelijk ben ik met de machine bezig gegaan , ik zag zo op tegen alle electronica dat ik het steeds vooruit heb geschoven. Afgelopen week toch maar alle moed bijeen geraapt en verder gegaan. Alle bedrading aangesloten, windows XP vers geïnstalleerd, USBcnc erop gezet. En met zweet in de handen de schakelaar omgedraaid.
full

En ja ....alles werkt :-D X en Y as doen het goed.

Dan ben ik nog bezig geweest met de proximity switches , en ook dat werkt naar behoren.
full

Volgende week verder met de Z-as.
De spindel en de 2 relais , die moeten nog even op zich laten wachten,dat is het enige wat nog niet is aangesloten in de kast.

Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zo'n zelfde spindel, bij mij zit de frequentie regelaar onder de tafel, maar wilde wel graag het display bij de hand hebben.
Deze is eenvoudig van de regelaar te halen en met een flatkabel te verlengen, dan kun je het toerental zien en zijn de toetsen op het display binnen handbereik.

Vond ik wel makkelijk.

Verder volg ik je project met veel interesse.

MVG

Edwin.

ziet er goed uit.

@ Viperman: bedoeling is dat ik de spindel (ook toerental) gaat aansturen met USB cnc. Zodat ik de gehele G-code kan programmeren inclusief toerentallen, zodra het materiaal eronder ligt er niets/weinig meer ingesteld hoeft te worden.

Vorige week een begin gemaakt met de Z-as:
full

Lagerblokken gemaakt voor de Z-as , uitklokken en draaien maar:
full

resultaat:
full

Volgende op de todo-lijst is de spindel afdraaien en passend maken voor op de Z-as + bevestigingen maken voor bovenstaande 2 lagerblokken.

Cor

Deze week een paar uurtjes tijd "over" en verder kunnen gaan met de frees.

Houders gemaakt voor de "kogellager houders":
full

De zijden waar de rails op komen goed schoongemaakt en de randen afgeplakt met een latje hout, voorzien van tape en ( hopelijk) vloeistof dicht gemaakt d.m.v. silicone. Het kan opgevuld/ geëgaliseerd worden met epoxy.
full

Omdat het nu bij mij ( in Oostenrijk) hoog zomer is , is het onzin om de kachel aan te zetten voor het drogen van de epoxy , gelukkig past het geheel net in de oven ..... dat wordt een paar dagen de keuken niet kunnen gebruiken ben ik bang voor :-)

Maar dat zal voor volgende week zijn als ik weer thuis ben.

Cor

is dat wel een slim id ?? erg gezond is het niet en neem aan dat je nog wel een keer wat met de oven wil gaan doen met eten.

Tja, met het weer van de laatste dagen was buiten in een donkere plastic zak (vuilniszak) een goed(koop) alternatief geweest. :rolleyes:

Een paar uur temperen is trouwens voldoende voor huis-tuin-en-keuken-epoxy's.

@ Brandaris, tja,wat een tegenvaller nou :-)

@ Michel: Kwestie van een paar dagen de keuken niet gebruiken en raam open , ik ben niet van plan om te morsen in de oven . Daarnaast, over een maand of 2 wordt er sowieso een nieuwe keuken bij me geplaatst.

@ Dirk: Op de verpakking staat 24 + 15 uur drogen bij 50 graden. Alhoewel de temperaturen bij mij nu overdag rond de 30 graden zijn , 's avonds koelt het toch flink af. Ik denk dat ik een hogere temperatuur met de buitenlucht maar een uur of 10 kan krijgen per dag..... dat zal niet genoeg zijn denk ik.

Cor

In zo'n zak in de zon wordt het makkelijk 50 graden. In een in de zon geparkeerde auto wordt het al gauw 80 - 100 graden!
Bedenk dat iedere 10 gr C extra de reactiesnelheid verdubbelt. Dus bij 60 gr zou je nog maar 7,5 uur temperen nodig hebben.

Leg maar eens een blokje ijzer in een plastic zakje in de zon. En dan na een uurtje met je blote handen eruit halen. Een mens kan 50-55 gr C net vast blijven houden ...

Overigens merk je in de praktijk niets van de hierdoor toegevoegd sterkte. Hooguit 5% à 10%. Dit zijn uithardingsvoorschriften voor zwaar belaste onderdelen of kritische zaken als bemande zweefvliegtuigen.

Dirk.

Mag je dat omdraaien Dirk: met temperen kun je 5-10% massa aan hars besparen?
Nee!
Maar nu gaan we even heel erg :offtopic:
Hars besparen is alleeen maar zinvol in het geval van vezelversterkte epoxy/kunststof. Het zijn immers de vezels die VEEL meer sterkte toevoegen dan de epoxy. Afhankelijk van welke vezel 10 tot misschien wel 200x zoveel.

De functie van de epoxy is een matrix bieden. Zorgen dat de vezels op z'n plek blijven en niet, zoals bij een schone glasdoek, bij de eerste de beste aanraking vervormen (verschuiven, opfrommelen). De functie van de vezels is sterkte in een bepaalde richting (lengterichting van de vezels) geven.

Vanuit die optiek heb je niet méér kunststof nodig dan nodig is om de ruimte tussen de tegen elkaar liggende vezels te vullen. In onze hobbyhokjes kunnen we die theoretische vezeldichtheid nooit halen. 40% vezelvolume en 60% kunststof schijnt het hoogst haalbare te zijn (na soppen zwaar deppen met papier en onder vacuüm uitharden is pure noodzaak).

Stel dat je zo de hoogst mogelijke vezeldichtheid bereikt, dan heb het sterkst mogelijke laminaat voor dat type vezel. De epoxy blijft dan nog steeds even sterk (behoudens temper-effecten).

Terugkomend op jouw vraag: Meer of minder hars is dus alleen zinvol bij vezelversterkt spul, maar in dat geval neemt de sterkte toe door het grotere vezel-aandeel.
Door temperen neemt de sterkte van de epoxy (de matrix) wel toe, daardoor zullen aanwezige vezels iets krachtiger op hun plaats worden gehouden, maar dat effect is (zeer?) beperkt.

Nu weer :ontopic:

Als we dit vervolgens naar de frees van 'corvl' vertalen, waarbij de epoxy als een makkelijk vlakbaar vulmiddel wordt ingezet, dan denk ik dat temperen hier geen enkele toegevoegde waarde heeft. De optredende krachten blijven vrijwel zeker ver onder het maximaal toelaatbare voor epoxy.

Dirk

Ik ben zoooooooo eigenwijs :rolleyes:
full

Onder het mom van ...baadt het niet ....schaadt het niet.

+/- 50 graden een 36 uur ...... enuh ... de oven is idd om weg te smijten, er bleek een klein gaatje in de ombouwing te zitten ( 250 gram epoxy op de bodem :-/ ), en heb de ombouwing opnieuw moeten maken, 2e keer is het allemaal wel goed gelukt.

Toch ben ik blij met die info van de afgelopen posts, interessant voor volgende projecten.

Verder niet aan de cnc-machine kunnen doen , m'n ouders zijn langsgeweest en we hebben de kamer waar de machine komt te staan helemaal gerevamped.... nieuwe deuren , wanden schoongemakt , geplamuurd en geverfd .. laminaat, nieuw elektriciteit aangelegd , de kamer voor de machine is er klaar voor.

Cor

De zomer is voorbij, buiten kan er niet meer gewerkt worden ..... Na het noodweer en overstromingen van het begin van het jaar heb ik de hele (prive) weg van 1,5km opnieuw geplaneerd en aan de bergkant een zgn "berggraben" gemaakt zodat het water beter weg kan stromen , hopelijk komt het geen tweede keer voor.

Ook heb ik een nieuwe keuken geplaatst, muur tussen keuken en woonkamer weggenomen en de woonkamer een frisse update gegeven.

Nu kan ik weer met een gerust hart aan de CNC-frees verder werken. Vorige week , de dag voor m'n vliegtour weer alles onder het stof vandaan gehaald en begonnen met het uitlijnen van de HIWIN rails, er bleek een 4/10 mm verschil in te zitten....met epoxy de lage kant opgehoogd, afstand tussen de 2 rails ook uitgemeten.

full

Komende week de rails verder vastzetten (veel gaatjes tappen) en een rotklus waar ik tegenop zie.... de spindle voor de Z-as afdraaien en schroefdraad op draaien.

Cor

Ook heb ik een nieuwe keuken geplaatst, muur tussen keuken en woonkamer weggenomen en de woonkamer een frisse update gegeven.

Toch niet weer de oven gebruikt voor de epoxy :confused:

Leuk dat je weer verder gaat Cor ! succes, ik blijf je volgen.

*haha*... nee nee. De oude oven laat ik in "de oude garage" staan zodat ik hem kan gebruiken voor dit soort doeleinden ..... de nieuwe... daar ga ik zuinig op zijn :-)

Gisteren en vandaag eindelijke weer eens flink kunnen doorwerken aan de machine.

Een lastige klus waar ik erg tegen op zag; de spindel. Eerst wat geoefend op wat afval ijzer ...(gelukkig maar :rolleyes:)

Met de flex eerst het gehard staal eraf geslepen:
full

Naar 12 en 10 mm afgedraaid en de laatste 2 cm M12x1,25 erop gedraaid.
full

Ook het gat gemaakt in het tandwiel voor de tollock klem.
full

In elkaar gezet , en het past precies:
full

Stappenmotor geplaatst en de tandriem geprobeerd:
full

De gehele Z-as op de Y-as gezet, het past allemaal precies zoals ik het wil.
full

Morgen staat dan op het programma: De kogelomloop spindel uitrichten en vastzetten.....

Cor

Back