bouwen van een magin one

goedemiddag,
vandaag even m'n tekentafel terug boven gehaald (wat was dit lang geleden) , aan de hand van de foto's van Jan volgende ontwerpen getekend:

ontwerp_tekening_turnfin_magin-one.jpg

vin 1 is een ontwerp dat niet voorbij de spiegel komt , vinnen 2 en 3 doen dat wel , vin 3 is 1cm langer als vin 2. (wordt uitgetest welke het beste is).

dit even overtekenen op een stuk aluminium nog wat zagen en veilen,
als het klaar is post ik de foto's (zal voor volgende week zijn).
wat denken jullie ervan (van de ontwerpen) eventuele tips zijn altijd welkom ,
allicht zal tijdens het testvaren blijken wat er nog aan gedaan moet worden hé.

groeten gunther.
 
Hallo Gunther,

De ontwerpen zien er netjes uit!

Ik heb nét even nagemeten, de mijne steekt 27 mm onder de rand van de boot uit, die van jou steekt iets dieper.
Welke goed functioneert, zal een kwestie van uitproberen zijn.

Groeten, Jan.
 
Welke goed functioneert, zal een kwestie van uitproberen zijn.
Groeten, Jan.

Zo is het maar net. Experimenteer ook eens met vorm van de leading edge (voorzijde van het blad), het geeft heel verschillende resultaten. Met name de gestepte rompen zijn een extra uitdaging om lekker door de bocht te krijgen.

Jan ik zie een duidelijk verschil in de hoek van de turnfin tov het vlak. Jullie schroeven hem tegen de zijkant. Bij de "normale" mono's maken ze een hoek van 90 gr tov het vlak. Toch weer anders.

turnfin.jpg
 
@Marc,

Klopt, 'traditionele" set-ups hebben de turnfin aan de spiegel onder een hoek van 90° met het loopvlak.

Bij onze boten ging dat voor geen meter de bocht om (60° bochten rond het driehoeksparcours), dus dan probeer je wat anders.

Met onze turnfin parallel aan het roer 'hangt' de boot echt aan z'n turnfin en zijn ECO achtige bochten haalbaar (als het water niet al te ruw is, zelfs met volgas).

Groeten, Jan.
 
Hallo,
Even nog wat foto's ivm de vooruitgang:

turnfin1.JPG


turnfin2.JPG

Dit zijn ze dus geworden m'n turnfinnen , ga beginnen met de kleinste te monteren (zit 4cm achter siegel uit).
Romp is versterkt op de plaats waar de vin bevestigd is (stuk ABS in zijkant romp gelijmd ) als bevestiging heb ik een alu latje van 2mm genomen en daar de gaten van de vin op overgenomen en hierin draad gesneden van m3 dit latje aan de binnenkant van de romp bevestigd met tussen de romp en latje een afdichting (silicoon) tegen lekken.
Turnfin zo gemonteerd dat deze niet onder de kiellijn komt , zit gemonteerd zodat ze gelijk komt met de kiellijn.


batterijschaal_links.JPG

Ziehier de accuschaal aan de linkse zijde van de romp , de opening rechts is er om m'n turnfin te kunnen installeren , werkt gemakkelijker , origineel was dit gewoon dicht met abs.


batterijschaal_rechts.JPG

Dit is m'n rechter accu schaal en links achter zit er ééntje om m'n ontvanger op te zetten.


Nu dat alle delen aan de romp gemonteerd waren m'n lipo's erin gestoken en getest of de kantelkamer werkte , dit was zoals verwacht niet goed , boot bleef lekker op z'n dak liggen , tevens met het testen bleek er nog ergens water in de romp te komen ook :confused: .
Aangezien de romp en kantelkamer al getest werden op hun dichtheid kon het niet anders dat het water erin kwam als de boot op z'n dak lag , dacht eerst dat de tape die ik rond m'n kap gedaan had niet goed afdichtte , maar toen ik deze afgetaped had met een bredere tape (om te testen) bleek dit niet de oorzaak te zijn want er kwam nog steeds water in de romp, omdat de kantelkamer niet werkte moest ik de poolnoodle's verwijderen , het laatste stuk poolnodle dat ik eruithaalde was kletsnat , dit zat recht onder de nood-uit contacten , even met een spiegeltje onderin het dek gekeken en gezien dat er 1 van de 2 goudcontacten (vrouwelijke) een gaatje in de huls had (ander contact had dit ook maar was mee ingelijmd) dit gaatje afgedicht met stabilit express , romp terug getest en weg was de lek , boot blijft droog nu :D .
Om de kantelkamer te laten functionneren heb ik gewicht (lood) moeten bijsteken , ik heb hiervoor in de poolnoodle een gleufje gesneden en het lood hierin gestoken (later gleufje met tape afgedicht ), eerst had ik de fout gemaakt het gewicht te ver in het center van de romp te steken , enfin na wat testen en proberen is het me dan toch gelukt , lood zit helemaal rechts tegen de rompwand ( ik heb niet overdreven met lood bij te plaatsen, is juist voldoende om romp te kantelen ) , en toeval of niet maar toen ik m'n boot even als test in m'n balanceerschaal hing bleek dit ook goed te zitten , 2 vliegen in 1 klap dus , kantelkamer in orde en zwaartepunt ook dus.


balanceren.JPG

Foto van de boot die op de balanceerschaal hangt zwaartepunt ligt nu op 28% is 24cm vanaf de spiegel (met batterijen kan er nog geschoven worden dit indien bij het testvaren blijkt dat zwaartepunt aangepast moet worden).


totale_vaargewicht.JPG

Dit is het totale gewicht van de boot.

Maiden zal voor één van de volgende zijn , eerst een nieuw k-propje halen , dit is beschadigd geraakt tijdens de opbouw.
Ga proberen filmpje te maken , wordt vervolgd......

groeten Gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Is de lengte van de arm op het roer even groot als die op de servo?

Op de foto's lijkt dat niet het geval, je zou dan een enorm agressief stuurgedrag krijgen, niet goed voor je zelfvertrouwen bij een eerste vaart.

Als je zender het toelaat, maak dan de roeruitslag kleiner, 30° naar beide kanten is ruim voldoende.

Groeten, Jan.
 
Hey Jan,

Da's inderdaad goed gezien , roerhevel is op de servo groter als op het roer (omdat ik de servo op een andere plaats gezet heb als origineel en eigenlijk geen rekening gehouden had met het voorziene gat waar de aandrijfstang naar buiten moest komen , heb ik de hevel op de servo moeten verlengen)
Met het sturen had ik al rekening gehouden , jij hebt eens een posting gedaan waar we het over die plaatsing / positie van richtingsroer hadden , hier heb je me toen een 30graden uitslag van het roerblad aanbevolen, ik heb hiervoor de servoafstand bijgeregeld op m'n zender , moest het nodig zijn kan ik er ook nog EXPONNENTIËL opzetten zodat hij nog rustiger reageerd .

PS Jan zoals je ziet worden uw raadgevingen zeer goed onthouden en uitgevoerd hé :D
Gelukkig zijn er mensen zoals u , anders had ik van dit bootje zeker niet zo'n tof project kunnen maken , alvast bedankt .
Ook alle andere mensen die bijgedragen hebben aan dit toppic wil ik hiervoor hartelijk bedanken.

Gisteren was er teveel wind als het vandaag beter is wordt er getest (filmpje zal voor volgende week zijn) 'k zal m'n bevindingen hier posten , is een mooie aanvulling voor dit toppic vind ik.

grtz Gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal ,

Zonet even gaan testvaren , boot gaat redelijk snel doch lang geen 50km/h zoals de duitse forums vermelden , na wa rondjes gevaren te hebben (bijna constant volgas)
even aan de kant gekomen om de boel te controleren , toen ik de kap eraf deed , kwam er een rookpluim uit de motor ruikt verbrand en staat ferm heet.
zou het kunnen dat de prop te groot is ? (zit een 45 onder K-type graupner)
of hij echt in plane komt weet ik eigenlijk niet (hoe zie ik dat?)
'k ga dit volgende week zeker filmen zodat jullie er een duidelijker beeld van krijgen (had nu geen 2e man beschikbaar om te filmen).
waterkoeling werkt volgens mij als ik volgas rechtuit vaar komt er een redelijke straal uit , in de bochten is het wel veel minder , kan dit een oorzaak zijn , volgens de sepcs van de motor zou hij bij 18,5V volgende toeren moeten maken (specs 22000rpm bij 9,6v) dwz ongeveer 2290 tr/Volt , dit komt dus op 42400tr/min tel hiervan de verliezen af (rendement op 75%)
dan kom je op een 32000 rpm aan de prop , volgens mij draait hij deze bijlange niet .
motor laten koelen en terug heel even gevaren gaat nog zoals voorheen , hoop alleen niet dat de borstels stuk zijn
ik hoor het wel , zwaartepunt ligt nu op 28% , is ook al herlegd naar 29% veranderd weinig aan het vaargedrag en de warmteontwikkeling.

grtz gunther.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Shit, shit, shit, heb ik je wel verteld, dat je de motor eerst moet laten inlopen?

De koolborstels zijn nieuw, en hebben maar een héél klein contactvlak met de collector.
Als je daar al die stroom doorheen jaagt zal de boel heet worden en in het ergste geval zal de collector inbranden en beschadigen.

Een nieuwe 700 motor laat ik altijd voor de helft (de achterste helft) ondergedompeld in water op een heel laag voltage (3-4V) inlopen tot de koolborstels de vorm van de collector hebben aangenomen.
Dán kun je 'm volledig belasten.

Mijn excuses, als ik dit vergeten ben te vermelden...

Motor uitbouwen en onder goed licht de collector bekijken, misschien valt het mee en kun je door alsnog de koolborstels te laten inlopen de boel redden.

Groeten, Jan.
 
hey Jan,

Dit zijn we zeker niet vergeten, dit heb je me wel verteld en heb hem zelfs zeer lang laten inlopen borstels lagen mooi aan rond de collector.
normaal gesproken zou dit niet het probleem mogen zijn , kan ik zo'n motor opendoen zonder hem te beschadigen?
of zou ik hem gewoon zo laten?
grtz gunther.
 
Hallo Gunther,

Pfff, da's een pak van m'n hart...

Ik zou de motor/collector eerst even goed bekijken, als de schade aan de collector meevalt zou ik om te beginnen een kleinere prop nemen en zien waar de warmteontwikkeling vandaan komt.
Een 700 motor openmaken is een behoorlijke klus, ik zou het eerst zo laten.

Als het zwaartepunt niet goed is, kan de prop te diep in het water blijven en (te)veel stroom gaan trekken.
Ook als de boot te nat loopt gaat het stroomverbruik omhoog.

Controleer de aandrijving op lichte loop, als de stuwdruk van de prop niet aan het achterlager wordt afgevangen, omdat de ruimte tussen de prop en achterlager te groot is, komt deze druk op de motorlagers terecht, die daar niet op berekend zijn en de boel zal teveel stroom gaan trekken en heet worden.

Succes met het foutzoeken (het leukste van het speedbootvaren, naast het varen zelf...).

Groeten, Jan.
 
Jan ,

Er zit tussen de schroef en de aandrijfstang (buis die rond de as zit) een ertalon ringetje ik veronderstel dat dit het druklager is , ik kan dit met de hand ronddraaien , speling zit er niet op .

voordat ik gaan varen was had ik de aandrijfas met fijne olie gesmeerd via de smeernippel op de klok waar m'n motorkoppeling opzit.

Controle op stroef lopen , bedoel je dat ik volgende kan doen: koppeling losmaken tussen motor en as en kijken of de as soepel draait en hetzelfde voor de motor?

de aandrijfas is er een van gunderd met glijlages die voorzien zijn van een harde slijtlaag .

is een 42 schroef klein genoeg.


grtz gunther
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gunther,

Als je de prop met de hand draait, zou alles soepeltjes en zonder noemenswaardige weerstand moeten draaien.
Een 42K is goed, eventueel een 40,5K als de boel dan nog warm wordt.

Houdt ons op de hoogte.

Groeten, Jan.
 
Hallo,

Gisteren de as en motor nagekeken op stroef lopende delen hier is niets abnormaal , schroefas en motoras lopen beide soepel ( koppeling is er tussenuit gedaan om dan motor en as apart te kunnen kontroleren )
motorcollector ziet wat zwarter doch kan ik hier geen beschadigingen aan zien.

dan maar even gaan varen en volgende filpjes gemaakt (hopelijk zijn ze duidelijk genoeg).










kunnen jullie uit de filmkes opmaken wat er moet gebeuren met het zwaartepunt , volgens mij komt m'n romp niet echt in plané , de motor blijft zeer heet lopen zelfs met 42 mm schroef. ( kan dan wel iets langer varen voordat hij heet wordt ivm de 45mm schroef. )

normaal is er nog een filmke met testrun 3 (met 42mm prop) dit wordt later gepost.


graag jullie bevindingen
groeten gunther.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Gunther,

De snelheid van de boot is niet gek hoor, alleen loopt 'ie wat te nat naar mijn smaak, misschien dat de extra lengte van de dogdrive in dezen toch de prop te ver (en te laag) van de spiegel zet, waardoor de neus naar beneden wordt gedrukt.
Probeer eerst eens met het zwaartepunt verder naar achteren, of de boot dan losser gaat lopen.

Op sommige foto's lijkt de as toch nog onder een vrij grote hoek uit de spiegel te steken, zeker als ik het vergelijk met mijn Xcalibur, waarbij de hoek een stuk kleiner is.

Als je de romp niet goed krijgt lopen, zal de as wellicht iets hoger in de spiegel moeten.

Heb je het natte deel van de romp opgeruwd met korrel 600 waterproof schuurpapier (in de lengterichting!), dat scheelt merkbaar in snelheid.
Als het bochtengedrag te toelaat maakt ook een korter roer en een kortere turnfin direct verschil in snelheid.

Nu begint het pas; het fine-tunen van de boot.

Groeten, Jan.
 
Jan ,

wat ik niet vertelde bij de filmkes is dat ik dezelfde testeruns gedaan had met een datalogger erin , met het zwaartepunt verder naar achteren trok de motor nog veel meer stroom (52A peak en 7,6Wh met zwaartepunt op 28% , 59A peak en 12,1Wh met zwaartepunt op 26,5%)
het lijkt er dus op dat als ik het zwaartepunt naar achteren verleg dat de motor nog warmer gaat lopen omdat hij nog harder moet werken --> zie afname van aantal watt/uur.
het zou spijtig zijn dat ik de as eruit zou moeten halen (maar als het nodig is doen we dat wel hoor), kan ik voordat ik dit doe geen betere foto of film maken zodat u een beter beeld krijgt van de ashoek , zodat we zeker zijn voordat we zo'n drastische ingreep gaan uitvoeren , wat en hoe kan ik dit het beste doen , hoe wil je dat ik de foto's maak , kan ik de ashoek niet opmeten?
grtz gunther.
 
Hallo Gunther,

De piekbelasting vind ik eigenlijk niet zo interessant, wat was het gemiddelde verbruik?

Als je foto's neemt, zet de boot dan op een rechte ondergrond, met de step en de spiegel op de vlakke plaat en neem dan een foto van de zijkant, zodat de ashoek goed te zien is.

Groeten, Jan.
 
Hallo Gunther,
De snelheid van de boot is niet gek hoor, alleen loopt 'ie wat te nat.
Hey Jan , bedoel je hiermee dat hij redelijk goed zit kwa snelheid of juist niet zo goed zit?
(als ik dit lees denk ik dat je het 2e bedoeld snelheid zit niet goed, liever eerst even navragen , zodat we mekaar niet misverstaan.

'k ga morgen nog eens varen met het zwaartepunt (nog) verder naar achteren zal ook een paar foto's nemen van de ashoek.

wat de metingen betreft , dit is gemeten met een wattsup meter , AVG ampere geeft deze echter niet mee , (meet :Ah , Vm , Wh , Wp , Ap) verdere metingen hiermee zijn dus zinloos.

groeten gunther.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top